Nieuwe videokaart geeft alleen maar problemen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-05 22:40
Ik heb de pricewatch: Sapphire HD 7970 OC Dual-X 3GB GDDR5 gekocht en geinstalleerd.

Ik heb overigens geen koelings problemen en de fans op de videokaart draaien meestal zelfs tijdens het gamen maar op 20% volgens Catalyst CC. Ook de kast en de andere componenten zijn ruim voldoende gekoeld en ik heb niets overgeklokt.

Ik draai Windows 7 Ultimate 64bit (16GB RAM). Mijn moederbord: pricewatch: Asrock X79 Extreme6/GB (Game Blaster bundel).

Problemen:
  • Ten eerste heb ik steeds driver problemen. Zelfs de originele drivers geven foutmeldingen zoals
  • "Display driver has stopped responding and has recovered from an error <etc.>".
  • Sommige games zoals "Saints Row 3" kan ik alleen in directx 9 modus spelen en niet in 10&11. Bij 10&11 crashed de game bij cutscenes. Ook bij Civilization 5 heb ik problemen met de directx 10&11.
  • Fraps in tegenstelling zeurt vaak dat ik DirectX 9 niet heb geinstalleerd... Diag
  • Nu heb ik net Risen 2 geinstalleerd. En meteen in het menu krijg ik rare zwarte horizontale strepen over het scherm die omlaag/omhoog gaan en de videokaart maakt een hoog piepend geluid. Reboot en opnieuw geprobeerd maar weer hetzelfde probleem.
  • Soms na het installeren van games (die updaten dan de directx enzo) werkt mijn Catalyst Control Center ook niet meer. Ik krijg allerlij vreemde foutmeldingen zoals "Could Not Load File or Assembly 'CLI.Implementation' or one of it's dependencies. The system cannot find the file specified."
Geprobeerd:
  • Ik heb Windows net opnieuw geinstalleerd. Zal wel geen spyware ofzo zijn.
  • Videokaart nagekeken en opnieuw in het moederbord gestoken. De fans gecontroleerd. Alles leek in orde.
  • Device Manager geeft geen problemen. Onder "Display Driver" staat er ook netjes: "AMD Radeon HD 7900 Series".
  • Catalyst CC geeft soms wel problemen en soms niet. Yay... Meestal helpt een nieuwe displaydriver + directx installatie om Catalyst CC weer aan de praat te krijgen en soms helpt het niet.
  • Ik heb de originele drivers die met de videokaart meekwamen geprobeerd maar ook de allerlaatste officiele drivers van hun site. Beide geven soms problemen en soms kom ik niet eens door de installatie heen. Dan krijg ik een warning en dan zegt ie dat de "display driver" niet geinstalleerd kon worden. Er was op het internet verder ook geen nuttige info over te vinden.
  • Mijn voeding is 650Watt pricewatch: XFX PRO650W en lijkt mij voldoende.
  • Ja ik heb de videokaart in het juiste moederbord slot gestoken :P. De bovenste sleuf dus net onder de processor.
  • Unigine benchmarks slagen geweldig. Zelfs met directX11 en alle settings zoals Tessellation en AA etc. op max. Ook geen crashes niets, werkt geweldig.
Help :(. Ik word er gek van.

"dxdiag" info (spoiler tags werken niet in FireFox op dit forum?):
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 5/20/2012, 01:14:38
Machine name: TERMINAL-001
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.120330-1504)
Language: English (Regional Setting: English)
System Manufacturer: To Be Filled By O.E.M.
System Model: To Be Filled By O.E.M.
BIOS: BIOS Date: 01/06/12 20:29:44 Ver: 04.06.04
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-3820 CPU @ 3.60GHz (8 CPUs), ~3.6GHz
Memory: 16384MB RAM
Available OS Memory: 16336MB RAM
Page File: 2572MB used, 30097MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 32bit Unicode

------------
DxDiag Notes
------------
Display Tab 1: No problems found.
Sound Tab 1: No problems found.
Sound Tab 2: No problems found.
Input Tab: No problems found.

---------------
Display Devices
---------------
Card name: AMD Radeon HD 7900 Series
Manufacturer: Advanced Micro Devices, Inc.
Chip type: ATI display adapter (0x6798)
...

[ Voor 3% gewijzigd door Mr Silver op 20-05-2012 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 16:35

Stronkie

Where wind is Trouble

Kijk je CCC settings eens na. Zorg dat deze op full power staat. Zorg er voor dat je kaart niet in sleep mode kan vallen of een mindere belasting modes.. Windows over het algemeen heeft een hekel aan het feit dat de kaart van modes veranderd.

Force je kaart op High Performance. No sleeping mode . En zorg dat al je powerprofiles volledig vol aan staan.. Dit heeft mij geholpen deze "driver stopped working " bug te laten verdwijnen.

Ook op de microsoft site staan een aantal register editing settings die er mee helpen te werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Probeer je kaart in elk slot. Niet alleen de bovenste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:41

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je gecontroleerd of je geheugen het goede voltage heeft?
Draai eens een keer memtest x86+ om te kijken of je geheugen errors krijgt (ubuntu live cd dacht ik).
Met AMD kaarten krijg je erg snel fouten bij de installatie als je geheugen niet stabiel is, ligt dus niet aan de kaart maar aan het geheugen in dat geval ;).

Controleer de rest van je voltages, kan zijn dat je voeding het niet meer trekt omdat hij oud/kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
De eerste vraag die in me opkomt is welke voeding heb je? Dit lijkt me een voedingsprobleem. Is je voeding te zwak? Is het een slecht merk?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

kfaessen schreef op zondag 20 mei 2012 @ 14:50:
De eerste vraag die in me opkomt is welke voeding heb je? Dit lijkt me een voedingsprobleem. Is je voeding te zwak? Is het een slecht merk?
Heeft ie gewoon vermeld hoor.
Mr Silver schreef op zondag 20 mei 2012 @ 01:23:
I
• Mijn voeding is 650Watt pricewatch: XFX PRO650W en lijkt mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
Stronkie schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:21:
Kijk je CCC settings eens na. Zorg dat deze op full power staat.
Mmmm volgens CCC staat deze op 0% power (in Windows), 0-17% activity en 39 graden celcius. Net geboot. Maar wel vreemd dat de power op 0% blijft staan. Dus heb ik een benchmark in winowed mode gedraaid waardoor de activity naar 98% ging maar de power bleef op 0% staan in CCC... Huh?

Overigens, waar kan ik de "High Performance Mode" altijd aanzetten? Ik kan het nergens vinden in CCC.

Mijn totale uitrusting (+ nog 2 niet genoemde WD HD's):
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock X79 Extreme6/GB (Game Blaster bundel)€ 239,95€ 239,95
1Scythe Screw Kit for Intel LGA 2011€ 4,60€ 4,60
1Asus VE278Q€ 265,-€ 265,-
1Thermaltake Level 10 GT€ 208,42€ 208,42
1Logitech Z-506€ 58,50€ 58,50
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1NZXT SENTRY LX€ 53,40€ 53,40
1Intel Core i7 3820 Boxed€ 259,-€ 259,-
1Sony Optiarc BD-5300S Zwart€ 79,60€ 79,60
1Sapphire HD 7970 OC Dual-X 3GB GDDR5€ 436,70€ 436,70
1XFX PRO650W€ 76,40€ 76,40
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 129,90€ 129,90
1Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9€ 91,-€ 91,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.934,02
ionn schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:34:
Probeer je kaart in elk slot. Niet alleen de bovenste.
Hij MOET (volgens mijn moederbord handleiding) in het bovenste slot want die is er speciaal voor gemaakt. De andere sloten zijn andere types en de onderste slot is gereserveerd voor de 'moederbord Game Blaster'. Daarnaast heb ik weinig keus omdat dit ding zo enorm groot is dat hij niet eens in het onderste slot past qua ruimte. Tenzij ik het moederbord niet in de kast bevestig...
kfaessen schreef op zondag 20 mei 2012 @ 14:50:
Had ik al in mijn eerste post genoemd. Spiksplinternieuwe voeding: pricewatch: XFX PRO650W
Dat is een goed merk. In het voedingstopic werd mij er een van 550Watt en 650Watt aangeraden en ik heb die van 650Watt gekozen. 650Watt zou voldoende moeten zijn neem ik aan.
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 14:46:
Heb je gecontroleerd of je geheugen het goede voltage heeft?
Draai eens een keer memtest x86+ om te kijken of je geheugen errors krijgt (ubuntu live cd dacht ik).
Met AMD kaarten krijg je erg snel fouten bij de installatie als je geheugen niet stabiel is, ligt dus niet aan de kaart maar aan het geheugen in dat geval ;).

Controleer de rest van je voltages, kan zijn dat je voeding het niet meer trekt omdat hij oud/kapot is.
Mmmm ik heb 16GB memory dus dat zal ik waarschijnlijk pas vanacht doen dan. Dat zal wel erg lang duren. Het lijkt me sterk dat het geheugen beschadigd is maar ik kan het nu ook niet uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:04
Misschien een basale check, maar omdat je het niet hebt vermeld; Heb je wel een xtra (of 2) PCI stekkers aangesloten op je videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
Lumics schreef op zondag 20 mei 2012 @ 15:19:
Misschien een basale check, maar omdat je het niet hebt vermeld; Heb je wel een xtra (of 2) PCI stekkers aangesloten op je videokaart?
Yes sir. Beide stroomkabels erin gedaan. 1x8 en 1x6 pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Voeding. Ik vreet m'n schoen op als het niet zo is.

Die kaart trekt in z'n eentje al bijna 400 watt onder load (andere site gaf 550 watt aan wat tie max kon trekken) en volgens de officiele specs heb je minimaal een 500 watt voeding nodig. Nu zit jij daar krap overheen, maar je hebt een dik high end systeem, i7, 16GB geheugen, 2 HD's, fan controller, fans.

CPU nog overklokt mischien?

Voeding ... ik weet het zeker. Verklaart ook het piepen.

[ Voor 0% gewijzigd door InflatableMouse op 20-05-2012 15:57 . Reden: 2 HD's toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
CPU is niet overklokt. Gewoon 3.6ghz basespeed. Ik heb niets overgeklokt omdat dit systeem toch ruim te snel is voor alles dat ik tot nu toe ermee gedaan heb.

Ik heb op http://www.thermaltake.outervision.com/Power een PSU calculatie gedaan en met alles aan en op 100% load staat deze op 598 watt (inclusief HD's, fancontrollers, etc.). Maar mijn CPU's komen meestal niet boven de 40-60% load uit en ik heb ook mijn blueray en alles niet altijd aanstaan natuurlijk dus dit komt in de praktijk waarschijnlijk nooit voor. Maar dan ga ik er wel van uit dat zo'n PSU calculater enigzins accuraat is.

En volgens de mensen in het voedingstopic hier was deze 650Watt ruim voldoende.

Ook verklaart een te kleine PSU niet waarom alles perfect werkt tijdens zware benchmarks. Maar wel piepen in het menu van een spel zonder (tot zover ik weet) dat er 3d omgevingen en alles geladen zijn... En Civilization 5 is grafisch nou ook niet zo zwaar neem ik aan.

Overigens heb ik mijn AMD drivers met deze tool gedownload: http://support.amd.com/us...ws/Pages/auto_detect.aspx zodat ik zeker weet dat ik de goede heb.

[ Voor 25% gewijzigd door Mr Silver op 20-05-2012 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:59
InflatableMouse schreef op zondag 20 mei 2012 @ 15:54:

Die kaart trekt in z'n eentje al bijna 400 watt onder load (andere site gaf 550 watt aan wat tie max kon trekken) en volgens de officiele specs heb je minimaal een 500 watt voeding nodig. Nu zit jij daar krap overheen, maar je hebt een dik high end systeem, i7, 16GB geheugen, 2 HD's, fan controller, fans.

400watt onder load... dat lijkt mij vrijwel totaal en compleet onmogelijk of zitten er nog extra pci-e stroomaansluitingen op? Het totaal wat die videokaart maximaal uit je systeem kan trekken is 250watt... 25watt van de pci-e lane, 75watt van de 6-pins pci-e voeding en 150watt van de 8pins... laten we in het ergste geval zeggen dat er nog een beetje rek in zit, maar al was die rek 50% dan kwam je nog niet aan die 400watt.

De officiele specs bij zo'n voeding zeggen echt maar heel weinig... wat voor een voeding? Of beter gezegd wat is de kwaliteit van de voeding? Ik zal zo'n videokaart bijvoorbeeld absoluut nooit aan een 600watt Trust voeding hangen icm met die overige hardware... geef mij een Corsair of een OCZ voeding van 600watt en ik denk er niet eens over na, dat is geen probleem. Ik ben overigens niet bekend met voedingen van XFX, maar het merk heeft in mijn opinie genoeg kwaliteit in huis dat ik die voeding niet direct als het probleem zal zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
MicGlou schreef op zondag 20 mei 2012 @ 19:03:
[...]

400watt onder load... dat lijkt mij vrijwel totaal en compleet onmogelijk of zitten er nog extra pci-e stroomaansluitingen op? Het totaal wat die videokaart maximaal uit je systeem kan trekken is 250watt... 25watt van de pci-e lane, 75watt van de 6-pins pci-e voeding en 150watt van de 8pins... laten we in het ergste geval zeggen dat er nog een beetje rek in zit, maar al was die rek 50% dan kwam je nog niet aan die 400watt.

De officiele specs bij zo'n voeding zeggen echt maar heel weinig... wat voor een voeding? Of beter gezegd wat is de kwaliteit van de voeding? Ik zal zo'n videokaart bijvoorbeeld absoluut nooit aan een 600watt Trust voeding hangen icm met die overige hardware... geef mij een Corsair of een OCZ voeding van 600watt en ik denk er niet eens over na, dat is geen probleem. Ik ben overigens niet bekend met voedingen van XFX, maar het merk heeft in mijn opinie genoeg kwaliteit in huis dat ik die voeding niet direct als het probleem zal zien.
Ik weet niet waar je die 25W vandaan haalt van het PCI-E slot maar dat is voor PCI-E 1.0: 75W en voor 2.1: 150W dus behoorlijk wat meer.

Daarnaast is 650W veel te weinig als je 600W hebt berekend, die 650W is namelijk verdeeld over alle kabels en het kan best zijn dat de 12V van je videokaart te weinig is terwijl je nog speling hebt op de 12V van je HDD's. Ook kan het bij een ander onderdeel te weinig zijn.
Ook verklaart een te kleine PSU niet waarom alles perfect werkt tijdens zware benchmarks. Maar wel piepen in het menu van een spel zonder (tot zover ik weet) dat er 3d omgevingen en alles geladen zijn... En Civilization 5 is grafisch nou ook niet zo zwaar neem ik aan.
Dit is makkelijk te verklaren: bij een zware benchmark wordt 1 onderdeel maximaal belast waardoor de voeding waarschijnlijk genoeg power over heeft om even "overbelast" te raken op 1 kabel. Terwijl als je een spel speelt elk onderdeel op max snelheid wordt gezet. Zelfs als civilization niet alles nodig heeft zal de pc het toch geven, dat jij geen verschil ziet tussen 100fps of 300fps dat weet de pc niet, hij zal gewoon het maximale eruit proberen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 10:55
InflatableMouse schreef op zondag 20 mei 2012 @ 15:54:

Die kaart trekt onder load tussen de 220W (gaming / Crysis) en 270 W (stresstest / Furmark), zie hier. Zijn systeem zal onder maximale load dan ook net boven de 400W verbruiken.

De XFX is een prima voeding die ruim voldoende vermogen levert (636 W op de 12V-lijn). Aangezien hij bij de benchmarks geen krimp geeft, lijkt me hier niet het probleem te zitten. Het lijkt me eerder een probleem mte de DirectX-installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
  • Wat kan er mis zijn met een directX installatie? En wat kan ik nu fout doen bij een directX installatie?
  • Volgens DirectX zelf is alles in orde.
  • En ook de benchmarks werken in directx10&11.
  • Alleen games gaan totaal over de kop als ik directX 10&11 gebruik.
  • En waarom piept mijn videokaart bij Risen 2 (tenminste ik neem aan dat die degene is die piept het is nogal lastig te horen) dan... Kant directX dat veroorzaken? Risen 2 draait overigens directx 9.
Op dit moment werkt Fraps en America's Army 3 ook dus directx9 werkt.
Maar alle games die directx 10&11 gebruiken werken op dit moment niet of niet goed (Civ5, Saints Row 3, SniperEliteV2, etc)

Ik heb net gezien dat als ik de unigine engine afsluit dat de videokaart ook begint te piepen. Dus als ik quit druk tijdens de benchmark krijg ik zo'n credits scherm en zolang als ik dat scherm openlaat gaat de videokaart ook piepen. Heel wazig. Maar tijdens de benchmark zelf enzo helemaal niets van vreemde geluiden uit mijn kast.

Het piepen klinkt ook niet als een alarm maar eerder als een fan die met schuurpapier tegen de zijkant van iets anders aanschuurt ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr Silver op 20-05-2012 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

komt waarschijnlijk door het teruglopen van de fans. Probeer eens fanspeed the forceren, en dan nog eens te proberen, dus niet thermal-controlled automatisch. Kijken of-ie dan nog piept.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
Nee dat is het zeer zeker niet. Dat heb ik net ook getest. Dit is echt een zeer slecht geluid en is geen normaal gedrag. Dit is echt iets heel anders.

Ik heb net de fans van 100%->20% gebracht en dat geluid klonk wel normaal als een normale fan zeg maar. Dit 'hoge schurende geluid' niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Mr Silver op 20-05-2012 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Dat is waarschijnlijk Coil whine. Google er maar eens op. Eventueel op te lossen met een druppel lijm oid (mogelijk wel garantie kwijt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:05
Dat piepen is een bekend probleem bij veel op referentie gebaseerde varianten van de 7970: het zogenaamde "coil whine". Ook de Sapphire 7970 Dual-X heeft een PCB waar dit regelmatig bij voor schijnt te komen. Het is niet schadelijk, hoogstens irritant - kijk op Google voor veel meer info.

Die voeding moet makkelijk lukken, 400W gaat een moderne 40nm dual-GPU kaart (590/6990) tijdens een potje gamen waarschijnlijk zelfs nog niet vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

kfaessen schreef op zondag 20 mei 2012 @ 19:14:

Dit is makkelijk te verklaren: bij een zware benchmark wordt 1 onderdeel maximaal belast waardoor de voeding waarschijnlijk genoeg power over heeft om even "overbelast" te raken op 1 kabel. Terwijl als je een spel speelt elk onderdeel op max snelheid wordt gezet. Zelfs als civilization niet alles nodig heeft zal de pc het toch geven, dat jij geen verschil ziet tussen 100fps of 300fps dat weet de pc niet, hij zal gewoon het maximale eruit proberen te halen.
Volgens mij ben je een beetje verward met voeding met meerdere 12V rails. Deze voeding heeft slechts 1 rail. Dat gehele vermogen kan dus over 1 adertje gedrukt worden, als je daar al je load op aansluit, of verdeeld worden over meerdere (met minder verlies) aderen.

Misschien dat er een te rommelige noisy 12V aangeboden wordt, hoewel coilwhine mij waarschijnlijker lijkt.

edit: spuit 11

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
Inderdaad! Dat is het geluid. YouTube: Corsair tx650w coil whine Dat geluid heb ik alleen dan constant en een stuk harder (bij de videokaart). Wel vreemd dat dit maar bij bepaalde gebeurtenissen gebeurd.
Fijn... dan moet ik er of wat coil whine opdoen of ik moet met dit irritante geluid leven bij bepaalde games... Dat vind ik ECHT SLECHT van AMD. Lekker geluidloze kast en dan krijg je dit.

Dus dat geluid is iets anders. Dan blijft alleen nog het probleem over dat bijna alle directx10&11 niet werkt :P.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Silver op 20-05-2012 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mr Silver schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:27:
Fijn... dan moet ik er of wat coil whine opdoen of ik moet met die irritante geluid leven bij bepaalde games... Dat vind ik ECHT SLECHT van AMD.
Waarom zou je AMD de schuld geven van een slechte voeding? :? Daarnaast, aangezien het een nieuwe PC is, zou ik niet gaan klooien met lijm, dan vervalt de garantie. Claim dus gewoon garantie bij de winkel. ;)

Je DirectX probleem is simpel opgelost; download en installeer DirectX opnieuw via de websetup. Deze download en installeert alle missende DirectX libraries en dus ook DirectX 9 binnen Windows 7.

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 20-05-2012 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

er kan ook coilwhine op de kaart zelf voorkomen. Dan schiet je met lijm in de voeding niet veel op natuurlijk ;)

maargoed, als je het storend vind kun je daar gewoon mee terug naar de winkel. Eventueel de kaart nog even een ander systeem testen.

[ Voor 37% gewijzigd door M2M op 20-05-2012 23:30 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
Nee nee, de videokaart maakt datzelfde geluid als dat die kerel op dat filmpje heeft met zijn voeding. Dus het is wel degelijk AMD. Dus de videokaart maakt dat geluid bij mij.

Edit:
CptChaos schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:28:
[...]
Je DirectX probleem is simpel opgelost; download en installeer DirectX opnieuw via de websetup. Deze download en installeerd alle missende Direct X libraries en dus ook DirectX 9 binnen Windows 7.
Al x keer gedaan. Helpt niet.

[ Voor 68% gewijzigd door Mr Silver op 20-05-2012 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:05
Coil whine komt helaas vaker voor, ook bij kaarten van NVIDIA. Zelfs de GTX680 schijnt er in bepaalde configuraties last van te hebben, en ook bij de 5xx reeks was het een bekend probleem. Het probleem lijkt wel vaker voor te komen in de 79xx reeks als ik Google mag geloven.

Ik weet zelf helaas niet of het op te lossen is met een vervangend model, maar dat zou misschien wel wat zijn om achteraan te gaan.

[ Voor 37% gewijzigd door XpanD op 20-05-2012 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
Ugh... Ik zie nu dat die menu's waarop dat coil whine gebeurd volgens fraps op 2000-3000 fps ofzo draaien... Het credits scherm v. dat benchmark programma draait zelfs op 4000 fps...The hell.... Welke ... heeft dat nu bedacht en zet geen fps limiter op zijn menus?

Ik heb nu DXTORY gebruikt om de fps te limiten naar 35 in games. Jammer dat Fraps die optie niet heeft. Nu heb ik ook dat geluid niet meer in die menu's. Hoef ik ook geen lijm ofzo te gebruiken :). Alleen ga ik straks bij zware games wel weer last krijgen van coil whine vrees ik maar goed.

[ Voor 78% gewijzigd door Mr Silver op 21-05-2012 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Mr Silver schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:36:
Ugh... Ik zie nu dat die menu's waarop dat coil whine gebeurd volgens fraps op 2000-3000 fps ofzo draaien... Het credits scherm v. dat benchmark programma draait zelfs op 4000 fps...The hell.... Welke ... heeft dat nu bedacht en zet geen fps limiter op zijn menus?

Ik heb nu DXTORY gebruikt om de fps te limiten naar 35 in games. Jammer dat Fraps die optie niet heeft. Nu heb ik ook dat geluid niet meer in die menu's. Hoef ik ook geen lijm ofzo te gebruiken :). Alleen ga ik straks bij zware games wel weer last krijgen van coil whine vrees ik maar goed.
V-Sync aanzetten bij de 3D instellingen bij CCC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
v-sync schijnt niet altijd te werken en het zorgt ook voor problemen heb ik gelezen. Daarnaast heb ik geen v-synch optie in mijn CCC versie onder 3d game instellingen blijkbaar tenzij ik die over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Mr Silver schreef op maandag 21 mei 2012 @ 00:46:
v-sync schijnt niet altijd te werken en het zorgt ook voor problemen heb ik gelezen. Daarnaast heb ik geen v-synch optie in mijn CCC versie onder 3d game instellingen blijkbaar tenzij ik die over het hoofd zie.
Het heeft bij de recentere CCC versies een andere naam gekregen, ik heb een nederlandse versie en bij mij staat het bij: Geavanceerd -> 3D -> Alle -> Wachten op verticale synchronisatie, deze moet dan op Aan staan (richting kwaliteit). Ik heb nog nooit problemen ermee gehad buiten dat je iets aan fps moet inleveren 1-5fps gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
Ah ik heb het gevonden. Vertical refresh inderdaad heet het en het is ook nog eens een schuifbar een geen checkbox. Bedankt die test ik zeker even uit.

Update:
Werkt niet. zelfs op "always on" word het door de game genegeerd. Was ik al bang voor. Zal toch verder moeten met DXTORY.

Update2:
Nu met DXTORY werkt ook Saints Row 3 enzo ineens. Blijkbaar crashte die steeds wanneer de fps te hoog werd tijdens de cutscenes enzo. Blijkbaar had ik gewoon coil whine + geen fps limit wat resulteerde in vreemd gedrag en crashes.

[ Voor 59% gewijzigd door Mr Silver op 22-05-2012 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:41

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je memtest al kunnen draaien? Wat zijn de resultaten daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
Ja sorry de memtest was geslaagd. 0 errors.

Ik bijf het vreemd vinden dat de display driver gewoon crasht bij een extreem hoge fps. En is er niet een winkel ofzo die coil whine can verhelpen door wat met die videokaart te doen? :P. Dit geluid is nuts. En RMA sturen... dan zit ik weken zonder computer :(.

[ Voor 90% gewijzigd door Mr Silver op 22-05-2012 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Heb je die coil whine ook bij lage fps?

Als dat zo is zou ik em inderdaad RMA sturen. Waar is tie besteld dan dat dat weken zou moeten duren? Ik rijd terug naar de winkel waar ik mijn spullen koop en ik kom terug met iets nieuws. Kost me hooguit een paar uur als het druk is.

Als dat geluid er altijd is denk ik dat je ook zou kunnen proberen om de voltages van GPU/mem heel licht bij te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
Nee bij een fps van bijvoorbeeld 35-60 heb ik dat niet zelfs niet onder hoge belasting (benchmarking). Wel merk ik dat de 2 fans van de videokaart op lage fps de kaart zelf behoorlijk doen trillen maar dat maakt nog geen geluid. Wel kan de kast hierdoor geluid produceren wat uiteindelijk dus op hetzelfde neerkomt. Als ik de fans uitzet trilt ie geheel niet meer. En ja ik heb de videokaart goed vastgedraait en goed in het slot gedraait en het slot zelf ook nog eens vergrendeld.

Gekocht (online) bij AFuture, goede winkel opzich. Maar meestal dacht ik dat RMA als volgt ging (tenminste bij HD's was dat vroeger zo):
ik -> post -> winkel (soms doen die nog een verplicht eigen onderzoek) -> post -> fabriek -> post -> winkel -> post -> ik. Dit process duurde some weken of langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Dat process ligt helemaal aan de winkel. 9 van de 10 keer als ik terug kom bij Informatique testen ze het waar je bij staat, is tie niet goed krijg je iets anders en zelf regelen ze het met de leverancier.

Het process wat jij beschrijft is ook een van de redenen dat ik pc componenten niet vaak bij online shops koop.
Pagina: 1