Toon posts:

Elektriciteit valt soms uit, levensduur HDD's?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, hier bij mij thuis is er een probleem met de plongkast. Soms valt alles uit als er verschillende apparaten aan staan, dus inductie, friteuse, wasmachine, vaatwas, waterkoker etc..

Probleem is dat ik mijn pc bijna 24/24 aan laat staan en de pc dan ook abrupt uit valt. Nu zitten er 3 HDD's van elk 2 TB in en ik vraag me af als zoiets de levensduur van harde schijf verkort? Heb gelukkig nog niks van schijfcontrole, smart errors gezien, maar toch...

Ik doe om de zoveel maand eens een full sector test en heb nog geen problemen gezien

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:51

Fiber

Beaches are for storming.

Lijkt me handiger om het probleem op te lossen met je stoppenkast, en/of je spullen wat verstandiger aan te sluiten. Een UPS tussen je computer en het lichtnet plaatsen helpt ook. Natuurlijk is het niet echt goed voor je HD's, maar ze kunnen best een stootje hebben hoor. Ik trek zelf ook regelmatig zonder pardon de stekker er uit als ik geen zin heb om netjes af te sluiten.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Topicstarter
Een UPS had ik inderdaad al aan gedacht maar dat is redelijk kostelijk vind ik..

Heb hier een 2dehands gevonden, lijkt dit betrouwbaar? http://www.2dehands.be/co...les%2Fcomputer-onderdelen

Maar inderdaad, ik zal eens de elektricien laten komen zal evenveel kosten waarschijnlijk

Verwijderd

dan ijkt mij een ups geen slecht plan,hdd's houden er niet van dat vooral als deze bezig zijn met schrijven,de stroom eraf gaat,als je hardware je dierbaar is,dan zou ik niet alles tegelijkerktijd aan hebben.En in ieder geval sowieso een ups er tussen zetten.

De beste optie is wat aan het stroom netwerk te doen,dat zal niet goedkoop zijn,maar het lijkt mij ook niet echt fijn,handig dat de stroom er elke keer uit vliegt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2012 01:25 ]

Verwijderd

Vind het ook niet vreemd dat de stoppen er uitvliegen. Als ik zo eens het lijstje bekijk wat je allemaal aan stroomvreters tegelijk aan hebt staan. Denk dat een extra groepenkast geen luxe uitgave zal zijn.

Een UPS is op zich geen slecht idee, dan kan je nog veilig je pc uitzetten als dat nodig is, maar toch zou ik eens naar je energieverbruik kijken (alles wat tegelijk aanstaat).

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde dat slechts als voorbeeld :) maar het gebeurt meestal als de inductieplaat, friteuse en wasmachine aan staat. Relatief weinig eigenlijk...

Nu, ik heb ik eens gezocht en ik heb op internet een UPS gevonden met 600VA. Deze kost met levering 54€. Het is van Thrust, en met dat merk heb ik slechte ervaringen maar wat kan er nu verkeerd zijn aan een UPS? Op de weinige reviews dat je ervan vindt schijnt het redelijk betrouwbaar te zijn

Nu heb ik een LED monitor en een pc met een 500watt voeding. Is 600VA genoeg voor laat ons zeggen minstens 5 minuten tot 10 min?

https://www.alternate.be/...S/Trust/600VA_UPS/573507/?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 01:22:
Een UPS had ik inderdaad al aan gedacht maar dat is redelijk kostelijk vind ik..
Je kunt dat toch rationeel afwegen? Kosten van een investering in een UPS/overspanningsbeveiliging vs kosten van computerapparatuur + data etc. En dan is goedkoop snel duurkoop.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, maar ik dacht dat zoiets al minstens 500€ kostte. Nu heb ik er eentje gevonden van 50€. Lijkt dit betrouwbaar?

Ik gebruik een 500watt voeding in m'n pc

https://www.alternate.be/...S/Trust/600VA_UPS/573507/

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2012 02:13 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 02:12:
Inderdaad, maar ik dacht dat zoiets al minstens 500€ kostte. Nu heb ik er eentje gevonden van 50€. Lijkt dit betrouwbaar?

Ik gebruik een 500watt voeding in m'n pc

https://www.alternate.be/...S/Trust/600VA_UPS/573507/
Als alle UPSen 500 euro kosten, denk je dan dat een 50 euro UPS goede kwaliteit is? Ga reviews opzoeken, verdiep je in wat ze moeten kunnen, etc :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Voor bedrijven, server begrijp ik dat er meer elektriciteit nodig is, maar dit is slechts een thuis pc'tje. Die onder load 500watt verbruikt en idle denk ik 300watt.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 14:36
Ben het er wel mee eens dat je het beste kunt kijken of er wat verbeterd kan worden aan de groepen of de groep belasting (dus bv. de frituurpan op een andere groep).

Als dat niet kan (heb ik hier ook helaas), dan is dit waarschijnlijk een betere oplossing voor je dan die Trust-rommel:

http://www.apc.com/produc...otal_watts=200&tab=models

http://tweakers.net/price...ng-es-8-outlet-700va.html

Het kost een paar tientjes meer, maar kwalitatief is het gewoon beter spul. Tevens aan te sluiten en te monitoren op je pc (belasting, accu-status, etc.) en weet je zeker dat je na zo'n 5 jaar weer een vervangende accu kunt krijgen.

Het is wel belangrijk dat je het apparaat niet gaat gebruiken als een normaal stopcontact, alleen hoognoodzakelijke apparatuur erop zetten (bv. wél de pc en flatpanel-monitor, niet een CRT-monitor, laserprinter, etc.).

Overigens lijkt het me sterk dat je pc 300watt idle trekt, dat is echt redelijk bizar. Als je echt wilt weten wat hij verbruikt, kun je eens een verbruik-meter er tussen hangen.

[ Voor 8% gewijzigd door rookie no. 1 op 20-05-2012 12:48 ]

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:15
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 01:57:
Ik bedoelde dat slechts als voorbeeld :) maar het gebeurt meestal als de inductieplaat, friteuse en wasmachine aan staat. Relatief weinig eigenlijk...
Weinig? Je zit hier al makkelijk richting de 5 kWh. Daar heb je al minimaal 2 groepen voor nodig.

Zijn het de stoppen die springen of de aardlek? Bij die laatste kun je het beste de wasmachine eens op een andere groep zetten (indien mogelijk).

Verder kan een PC prima 300 Watt verbruiken. Meeste vermogen gaat in een videokaart zitten. Zelf zit ik idle op 250 Watt en met full-load naar de 350 Watt. Komt volgens mij vnl door een oude videokaart (HD4870 met 2 aparte voedingsconnectoren die zelfs in idle stand nog 60-70 graden kan worden ;( ).
Pagina: 1