Plannen voor mid/high-end PC, feedback?

Pagina: 1
Acties:

• p0st
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:25

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Na jaren met een laptop gewerkt te hebben is het voor mij nu tijd geworden om een PC te gaan bouwen. Voornaamste reden is dat ik merk dat ik mijn laptop (Dell XPS 15z) toch alleen als desktop gebruik, en eigenlijk ook wel een spelletje wil spelen waarbij ik de instellingen wel flink op kan schroeven (1920x1080 en FAA). Het idee is dus: Een fatsoenlijke PC die up-to-date is, met componenten die een beetje aan de top van het middensegment zitten, zodat ik de laatste games er prima op kan draaien, maar geen €2000+ kwijt ben.

De reden waarom ik dit draadje hier open is niet zozeer om de wereld (jullie, tweakers) te laten zien hoe hip of cool mijn PC wel niet wordt, maar om jullie feedback te vragen. Sluiten de componenten goed op elkaar aan? Zit er ergens een bottleneck? Ben ik iets vergeten? Gaarne jullie reacties/suggesties dus!

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,99€ 99,99
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 17,01€ 17,01
1Corsair Obsidian 650D€ 142,10€ 142,10
1be quiet! Dark Rock 2€ 55,80€ 55,80
1Asus GTX670-DC2T-2GD5€ 399,-€ 399,-
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 203,03€ 203,03
1be quiet! Straight Power E9 580W CM€ 94,60€ 94,60
1Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB€ 201,90€ 201,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,85€ 46,85
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 45,90€ 45,90
1MSI Z77A-GD65€ 164,05€ 164,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.470,23

Volgens mij kom ik zo een heel eind, en zou ik voor ongeveer €1400 a €1500 een prima systeem kunnen bouwen. Ik wil de PC begin juni gaan bouwen, dus ik heb nog een week of twee om een definitieve keuze te maken qua componenten. Tenslotte heb ik al een Dell Ultrasharp U2312HM monitor staan hier, gebruik een Logitech Performance Mouse MX en ik krijg van mijn vriendin voor mijn verjaardag (half juni) een Razer BlackWidow Ultimate Stealth keyboard (backlit en mechanisch met cherry brown switches).

[ Voor 64% gewijzigd door p0st op 22-05-2012 23:07 ]

🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Psu is veel te sterk voor je setup high end 500W voldoet.
Voor de rest kan ik er niks op aanmerken.
Nog wel zegende dat je geen bottlenecks hebt is er altijd wel een bottleneck hoe snel je systeem ook is er is altijd iets wat andere componenten ophoud.
In jou geval zou dat over een aantal jaar de cpu zijn maar als die cpu eenmaal te traag word zijn we 5 jaar verder of meer :P.(de c2q's kunnen nogsteeds goed meekomen)

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Thanks voor je reply Maarten. Oh okay ik dacht namelijk dat ik meer nodig had aangezien de GPU al 344W op max load trekt, en dat de andere componenten natuurlijk ook wat(t) gebruiken. Mocht ik ooit overwegen om nog een 670 erbij te kopen om in SLI te draaien dan is die 750W toch niet zo heel gek?

En meer Watt als nodig kan toch geen kwaad qua energieverbruik omdat hij toch alleen gebruikt wat 'ie nodig heeft?

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
Ik zou nog een klein 'normaal' schijfje ernaast hebben om je SSD terug te klonen als het misgaat. Met behulp van "Acronis True Image" hier: http://support.wdc.com/product/downloaddetail.asp?swid=119 zou je dat kunnen doen.

"En meer Watt als nodig kan toch geen kwaad qua energieverbruik omdat hij toch alleen gebruikt wat 'ie nodig heeft?" Qua voeding zeker belangrijk. Ik zou gewoon gaan voor een A merk minimaal 850 Watt, omdat met de 'jaren' toch minder performance op gaat treden. Ik vind een goede voeding zeer zeker belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door XRayXI op 20-05-2012 09:08 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

Als je die 2e kaart er ooit gaat bijsteken is die 750 volgens mij een goede keuze. Indien je bij 1 kaart blijft zou ik ook niet boven de 600W gaan. Een voeding wordt efficienter naarmate het effectief verbruikte vermogen dichter tegen de maximale load aankomt. Met 1 kaart ga je die 750W voor amper ongeveer 60% belasten

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• YaniSuN
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-03-2025
750w misschien teveel van het goeie, ga je overclocken of wil je in de toekomst nog een 2e kaart bijzetten?

pricewatch: Seasonic X-560 80+ Gold
pricewatch: Seasonic X-660 80+ Gold

Wat betreft koeler, hij is stil maar je levert prestaties in; goede alternatief is natuurlijk Mugen 2
Review be quiet!

Mijn toekomstige systeem komt redelijk overheen met die van jou #1

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Big Womly schreef op zondag 20 mei 2012 @ 09:35:
Als je die 2e kaart er ooit gaat bijsteken is die 750 volgens mij een goede keuze. Indien je bij 1 kaart blijft zou ik ook niet boven de 600W gaan. Een voeding wordt efficienter naarmate het effectief verbruikte vermogen dichter tegen de maximale load aankomt. Met 1 kaart ga je die 750W voor amper ongeveer 60% belasten
Hmm misschien is het dan inderdaad wel beter om nu voor een 500-600W te gaan, en mocht die 2e kaart er ooit komen kan ik dan altijd ook nog mijn voeding vervangen :)
YaniSuN schreef op zondag 20 mei 2012 @ 09:39:
750w misschien teveel van het goeie, ga je overclocken of wil je in de toekomst nog een 2e kaart bijzetten?

pricewatch: Seasonic X-560 80+ Gold
pricewatch: Seasonic X-660 80+ Gold

Wat betreft koeler, hij is stil maar je levert prestaties in; goede alternatief is natuurlijk Mugen 2
Review be quiet!

Mijn toekomstige systeem komt redelijk overheen met die van jou #1
Okay die PSU's ga ik zeker even overwegen! Ahja de Mugen 2, geprezen voor de prestaties maar overal te lezen dat het ding k*t te monteren is, of valt dit allemaal wel mee? Als dat redelijk te doen is dan ga ik zeker voor de Mugen, maar was een beetje afgeschrikt door het 'installatieongemak'
Modest71 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 09:05:
Ik zou nog een klein 'normaal' schijfje ernaast hebben om je SSD terug te klonen als het misgaat. Met behulp van "Acronis True Image" hier: http://support.wdc.com/product/downloaddetail.asp?swid=119 zou je dat kunnen doen.

"En meer Watt als nodig kan toch geen kwaad qua energieverbruik omdat hij toch alleen gebruikt wat 'ie nodig heeft?" Qua voeding zeker belangrijk. Ik zou gewoon gaan voor een A merk minimaal 850 Watt, omdat met de 'jaren' toch minder performance op gaat treden. Ik vind een goede voeding zeer zeker belangrijk.
Hmm daar ga ik eens over nadenken, wellicht inderdaad better safe than sorry!

• YaniSuN
Seasonic X-560 review

Ik zelf moet mijn systeem nog gaan bestellen dus ik kan niet zo 123 zeggen of de Mugen 2 makkelijk te plaatsen is. Maar ik denk dat veel mensen het op de "verkeerde manier" proberen te monteren. Het makkelijkst is dus koeler op zijn kop op de tafel en dan je moederbord erboven op.

Als je de koeler probeert te monteren terwijl je moederbord al in de kast hangt, ja dan is het een lastige.

Zie YouTube: Scythe Mugen II Rev B Installation

En nog koelpasta erbij voor je koeler en dan heb je alles http://www.hardwaresecret...ndup-February-2012/1490/5 (scrollen voor grafiek)
pricewatch: Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram

[ Voor 19% gewijzigd door YaniSuN op 20-05-2012 10:30 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 01:20

M2M

medicijnman

atticus182 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 10:01:

Okay die PSU's ga ik zeker even overwegen! Ahja de Mugen 2, geprezen voor de prestaties maar overal te lezen dat het ding k*t te monteren is, of valt dit allemaal wel mee? Als dat redelijk te doen is dan ga ik zeker voor de Mugen, maar was een beetje afgeschrikt door het 'installatieongemak'
Ja, vrij lomp en ongemakkelijk te monteren. Maar gelukkig hoef je dat slechts 1 keer te doen :).

En over die voeding... alles boven de 600W is gigantische overkill voor je systeem. Zelfs als je er twee videokaarten in zou stoppen. Het better safe than sorry principe gaat hier niet op. Een A-merk voeding levert wat er op de verpakking staat, voor zijn gehele levensduur.

Heb je een B of C merk voeding, dan is het gissen naar het te leveren vermogen en kan ik me goed voorstellen dat de kwaliteit van de gelijkspanning ook stukken minder is.

[ Voor 5% gewijzigd door M2M op 20-05-2012 10:25 ]

-_-

• XRayXI
M2M schreef op zondag 20 mei 2012 @ 10:24:
[...]

Ja, vrij lomp en ongemakkelijk te monteren. Maar gelukkig hoef je dat slechts 1 keer te doen :).

En over die voeding... alles boven de 600W is gigantische overkill voor je systeem. Zelfs als je er twee videokaarten in zou stoppen. Het better safe than sorry principe gaat hier niet op. Een A-merk voeding levert wat er op de verpakking staat, voor zijn gehele levensduur.

Heb je een B of C merk voeding, dan is het gissen naar het te leveren vermogen en kan ik me goed voorstellen dat de kwaliteit van de gelijkspanning ook stukken minder is.
Alsjeblieft zeg. Een http://www.gpureview.com/...s.php?card1=669&card2=670 vreet al snel 170 Watt als enkele kaart. Paar schijven erbij, moederbord, geheugen, CPU met eventueel overclock en degradatie voeding? Het is soms maar een 40 euro meer voor een klasse A 'meer Watt' voeding dat een tijdje meegaat en van degradatie geen zorgen hoeft te maken. Forums en zelf hier op tweaker.net staat er bol van.

"Een A-merk voeding levert wat er op de verpakking staat, voor zijn gehele levensduur." Nee het enigste wat er op een verpakking kan staan is dat ze misschien als "silver" geklasseerd staan maar onder "gold" kunnen gaan met lagere output.

Topic starter:

Ik beleef al jaren pret met extra schijfjes reden is ,dat met SSD dat je waarschijnlijk aan gaat schaffen, dat je binnen 30minuten een goede en werkende kloon terug hebt. Ikzelf heb zelfs klonen van klonen, omdat ik lui ben om alles opnieuw te installeren en geen zin heb om Microsoft te bellen voor mijn Windows activatie. Tja, tijdsbesparing van pak en beet 100 euro? Je zegt dat je een SSD van 128 Gb wilt, koop dan twee snelle 250 Gb schijfjes en kloon :) . Als je dat gedaan hebt, koppel de schijven af, leg ze in een kast en heb je problemen dan kloon je terug en anders laat ze met rust.

Mijn eerste SSD zal zijn.

Ik installeer Windows op een 'normale' schijf. Update Windows en kijk of alles via 'eventvwr' alles in orde is. Ik Installeer mijn spellen/programma's wat ik zo vaak mogelijk speel/gebruik. Zet 'Mijn documenten' over op een andere schijf. Voer "chkdsk /f /r'" uit en "Defrag" de normale schijf en ik zal gaan klonen naar de SSD. Je merkt dan al dat je al een kloon hebt. Zoniet dan pas je het aan, kloon opnieuw, maar dat zal mijn werkwijze zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door XRayXI op 20-05-2012 10:48 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Mijn eigen ervaring met een Sony dvd brander is dat hij tyfus veel herrie maakt.. Deze LG: pricewatch: LG GH22NS50 Zwart (met andere heb ik geen ervaring) is een stuk stiller.

Maar oke n=6 ofzo..

Scientia potentia est

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Die Seasonic voedingen zien er inderdaad netjes uit, al denk ik dat ik toch gewoon voor de Corsair ga, dat is ook een prima merk voor PSU's toch, of toch niet? Is er ergens een lijstje met de A-merken? Dit is bijvoorbeeld ook nog een optie: pricewatch: be quiet! Straight Power E8 680W CM

De koeler ben ik nog niet over uit, de Mugen is inderdaad ook wel ERG groot, en ik was toch niet van plan om (maximaal) te gaan overclocken.

Modest71, je taalgebruik is wat warrig, maar ik snap waar je heen wilt. Gewoon standaard installatie doen en deze direct klonen zodat je mocht het mis gaan, gewoon je kloon weer kunt gebruiken en dus zeer snel weer up&running bent. Dit is een waardevolle tip, maar volgens mij kan ik die kloon ook gewoon op mijn 1TB Lacie externe HDD zetten toch?

En Kapiteiniglo, dankjewel voor je tip, n=6 is ruim voldoende in dit geval haha! Jammer van LG vind ik dat hij niet helemaal zwart is aan de voorkant (dat past beter bij de kast), maar ik ga zeker even verder dan de Sony kijken!

[ Voor 8% gewijzigd door p0st op 20-05-2012 22:02 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 01:20

M2M

medicijnman

Modest71 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 10:38:
[...]

Alsjeblieft zeg. Een http://www.gpureview.com/...s.php?card1=669&card2=670 vreet al snel 170 Watt als enkele kaart. Paar schijven erbij, moederbord, geheugen, CPU met eventueel overclock en degradatie voeding? Het is soms maar een 40 euro meer voor een klasse A 'meer Watt' voeding dat een tijdje meegaat en van degradatie geen zorgen hoeft te maken. Forums en zelf hier op tweaker.net staat er bol van.
Eens even kijken of je een fatsoenlijke inschatting kunt maken dan:
Hoeveel zou dit systeem vreten?
i5 2500K op 4.3GHz
Gigabyte Z68UD3
16GB geheugen
10-tal harde schijven, 2 SSD's
Promise SuperTrak EX16350
GTX 680 zonder OC
8 fan's

full load power use uit het stopcontact (furmark + linx + zooitje lees / schrijf acties op HD's)
spoiler:
420W

Ga je me dan vertellen dat voor het systeem van de TS een 850W voeding nog niet voldoende is?
"Een A-merk voeding levert wat er op de verpakking staat, voor zijn gehele levensduur." Nee het enigste wat er op een verpakking kan staan is dat ze misschien als "silver" geklasseerd staan maar onder "gold" kunnen gaan met lagere output.
Ik heb het niet eens over klasses gehad... Een klasse geeft enkel aan hoe efficiënt de voeding is. Dat staat volledig buiten het feit of een voeding kan leveren wat de fabrikant beweert dat de voeding kan leveren, en of de voeding dat ook nog kan leveren aan het eind van de economische levensduur. Een A-merk voeding is in beginsel vaak overspecced en zal in principe meer kunnen leveren dan op de doos staat, zodat ook na jaren trouwe dienst de voeding nog steeds in staat is de power te leveren. Zelfs na de "magische" degradatie.
Modest71 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 10:38:

Topic starter:

Ik beleef al jaren pret met extra schijfjes reden is ,dat met SSD dat je waarschijnlijk aan gaat schaffen, dat je binnen 30minuten een goede en werkende kloon terug hebt. Ikzelf heb zelfs klonen van klonen, omdat ik lui ben om alles opnieuw te installeren en geen zin heb om Microsoft te bellen voor mijn Windows activatie. Tja, tijdsbesparing van pak en beet 100 euro? Je zegt dat je een SSD van 128 Gb wilt, koop dan twee snelle 250 Gb schijfjes en kloon :) . Als je dat gedaan hebt, koppel de schijven af, leg ze in een kast en heb je problemen dan kloon je terug en anders laat ze met rust.

Mijn eerste SSD zal zijn.

Ik installeer Windows op een 'normale' schijf. Update Windows en kijk of alles via 'eventvwr' alles in orde is. Ik Installeer mijn spellen/programma's wat ik zo vaak mogelijk speel/gebruik. Zet 'Mijn documenten' over op een andere schijf. Voer "chkdsk /f /r'" uit en "Defrag" de normale schijf en ik zal gaan klonen naar de SSD. Je merkt dan al dat je al een kloon hebt. Zoniet dan pas je het aan, kloon opnieuw, maar dat zal mijn werkwijze zijn.
Het klonen van je SSD... Ik heb geen flauw idee wat voor tweaker jij bent, maar ik installeer zoveel software dat ik dan elke week wel een clone kan maken van de SSD. En dat schiet niet op. Aangezien je tegenwoordig je OS in 10 minuten op je systeem hebt staan is het misschien handiger om wat meuk te slipstreamen op een USB stick. Of gewoon gebruik te maken van automatische clone software.

Buiten dat mis je in je clone alle eventuele updates en usersettings die je overtijd aangepast hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door M2M op 20-05-2012 23:15 ]

-_-

• XRayXI
"Ik heb geen flauw idee wat voor tweaker jij bent, maar ik installeer zoveel software dat ik dan elke week wel een clone kan maken van de SSD. En dat schiet niet op."

M2M,

Ik ben een super luie Tweaker, dat elk mogelijkheid pakt om dingen te versnellen, te verbeteren en tijdbesparing aangaande software op mijn opslagmedia, wat mij uren bespaart.

Zeggende dat ik na dat ik Windows heb geïnstalleerd verder updates moet downloaden ervan, event logs moet nalopen en problemen ervan moet oplossen. En erna mijn programmatuur en spellen heb moeten installeren; Dat terug klonen toch wel sneller is.

Heb ik een HDD crash dan ben ik ben ik in een mum van tijd klaar via het terug klonen. En zoveel updates krijg ik niet of anders dat de locatie waar het weggeschreven word veranderd kan worden. Bijvoorbeeld: Rechter muis knop "Documenten" - "Locatie".

Een SSD word merendeels gebruikt voor alleen de OS en een extra schijf om te(rug) klonen is echt niet verkeerd. Ik snap je argumentatie niet.

/Edit: Bij een nieuwe Windows installatie word ook gebruikt gemaakt van ongeveer 100 Mb. Dat is toch een nare eigenschap op een SSD dat je dan geen gebruik van maakt of hoeft te hebben.

Kloon much ! :)

[ Voor 7% gewijzigd door XRayXI op 21-05-2012 07:13 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
atticus182 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 08:57:
Thanks voor je reply Maarten. Oh okay ik dacht namelijk dat ik meer nodig had aangezien de GPU al 344W op max load trekt, en dat de andere componenten natuurlijk ook wat(t) gebruiken. Mocht ik ooit overwegen om nog een 670 erbij te kopen om in SLI te draaien dan is die 750W toch niet zo heel gek?

En meer Watt als nodig kan toch geen kwaad qua energieverbruik omdat hij toch alleen gebruikt wat 'ie nodig heeft?
Die 344W is voor het gehele systeem, niet enkel de Gfx Kaart. Met een 650W voeding kom je zeker toe. (kijk eens in de BBG voor high end systeem, dat is een goede die is ook gekozen om 2 kaarten in crossfire te draaien)
Deze is ook een goede keuze: pricewatch: Seasonic M12II 620W
De meerwaarde van het 'gold' label is soms meer marketing dan echte performance.
Je zal nog steeds kunnen OCen, zeker omdat je stelt maar een lichte overclock te willen doen.

Waarom 16gb Ram? Hoogst waarschijnlijk kom je met 8GB al toe.

Mobo ook aan de dure kant maar zo kan je natuurlijk overal enkele euro's afpietsen, ... het oog wil soms ook wat ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Inrage op 21-05-2012 14:33 ]

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Okay ik heb mijn lijstje licht bijgewerkt. Ik heb jullie tips ter harte genomen en ga nu voor een be quiet! 580W voeding in plaats van de Corsiair 750W, dit zou inderdaad ruim voldoende moeten zijn.
Ook heb ik de be quiet! Shadow Rock ingeruild voor een Dark Rock 2, omdat dit beter bij de rest past en hij iets beter koelt dan eerstgenoemde.
De reden dat ik graag 16GB (4x4) wil is simpel, het staat mooier dan 2x4 en dan heb ik voorlopig geen zorgen om de hoeveelheid RAM geheugen.
Ik weet dat het mobo vrij duur is, en dat er goedkopere alternatieven zijn, echter het oog wil inderdaad ook wat en ik lees veel positieve reacties op de GD65!

Al met al brengt mij dat op het volgende lijstje, waarvan ik de SSD en GPU reeds gekocht heb. Nog suggesties of tips iemand?

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,99€ 99,99
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 17,01€ 17,01
1be quiet! Dark Rock 2€ 55,80€ 55,80
1Asus GTX670-DC2T-2GD5€ 399,-€ 399,-
1be quiet! Straight Power E9 580W CM€ 94,60€ 94,60
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,85€ 46,85
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 45,90€ 45,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.470,23

• YaniSuN
Je hebt momenteel 2 verschillende kleuren RAM of zit je nog over te twijfelen voor welke kleur/prijs je gaat.
Hoe dan ook een andere optie is pricewatch: Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10

Het grote verschil is dan dat je 8x2 hebt i.p.v. 4x4 -> prijsverschil is natuurlijk 3 tientjes maar dat moet je zelf weten of je het waard vind (tenzij je aan 16 GB voldoende hebt .. denk het wel als je alleen maar gamed).

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Ja klopt, de 2 kleuren RAM heb ik gekozen omdat de slots op het mobo ook om en om blauw-zwart zijn, dus puur voor de looks :)

Op zich maakt die 2 tientjes extra me niet uit, maar de reden dat ik voor 16GB in 4x4 ga is dat ik dan alle slots bezet heb en dat vind ik mooier (ja sorry, heb een soort van afwijking denk ik :P). Of zitten er nog voordelen performance-wise aan het gaan voor 8x2 i.p.v. 4x4? Bovendien is het niet alleen voor gamen, doe ook nog wel wat aan fotobewerking maar ook daar heb ik eigenlijk geen 16GB voor nodig :)

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
De Crucial M4 256GB en de ASUS GTX670-DC2T-2GD5 zijn inmiddels binnen! Nu eerst even een weekendje studeren voor een tentamen CRM van woensdag, en dan eind volgende week de rest bestellen!

Eerste aanwinst!

[ Voor 19% gewijzigd door p0st op 25-05-2012 15:03 ]

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Ik heb nog een keer jullie advies nodig! Ik ben aan het twijfelen of ik voor een normale koeler ga, dus deze: pricewatch: be quiet! Dark Rock 2

Of toch een waterkoeling, deze had ik in gedachten: pricewatch: Corsair Hydro Series H60 met daarop bijvoorbeeld een pricewatch: Cooler Master Excalibur, 120mm omdat de stock ventilator blijkbaar nogal herrie maakt.

De reden dat ik twijfel is dat ik denk dat de waterkoeler mooier staat in het systeem, zo'n normale koeler neemt enorm veel ruimte in beslag en het blok houdt volgens mij best veel warmte in je kast. Kunnen jullie mij advies geven?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je de PC niet gaat overclocken zou ik gewoon de stock koeling behouden. Overigens zal de koeler nooit warmte genereren. Wellicht dat het koellichaam warmer wordt in vergelijking met waterkoeling, als je een kant-en-klaar setje ervoor pakt, zal je weinig verschil merken (over het algemeen).

[ Voor 59% gewijzigd door CH4OS op 28-05-2012 22:11 ]

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
CptChaos schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:09:
Als je de PC niet gaat overclocken zou ik gewoon de stock koeling behouden.
Ik was sowieso van plan de OC Genie van het MSI mobo te gebruiken, en wellicht ook nog meer maar daar moet ik me dan eerst goed op inlezen. Ben in ieder geval wel van plan te gaan OC'en, zij het niet extreem.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Oke, dan zou ik inderdaad kijken naar een betere koeler dan de stock. Afhankelijk van hoe ver je wilt kun je dan overwegen om waterkoeling te nemen of niet. Nu ben ik zelf helaas niet zo heel thuis meer in de PC koeling wereld. Als beginner (ik ga er vanuit dat je beginner bent) raad ik je aan om éérst een gewone, simpele luchtkoeler te nemen, zodat je in ieder geval de basis leert kennen. Mocht je later alsnog meer willen, kun je altijd nog een waterkoeling setje aanschaffen. Waterkoeling is leuk, maar brengt ook wel wat risico's met zich mee. ;)

• YaniSuN
Irritant bij die Corsair waterkoeling setjes is dat je hem hoort pompen. Ik ga er trouwens van uit dat je een zo'n stil mogelijke systeem wilt hebben aangezien je de Dark Rock 2 neemt i.p.v. een Mugen 2.

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Heren, dankjulliewel voor de comments! Ik ga toch maar gewoon voor de Dark Rock 2, laat ik maar gewoon bij het begin beginnen inderdaad, waterkoeling kan later altijd nog. Reden om niet voor de Mugen te gaan zijn: Kleur, Lompheid en Installatiegemak, al geloof ik wel dat het een van de beste koelers is!

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Nou ik ben eruit. De hele boel zojuist besteld bij Zercom (over het algemeen de goedkoopste voor deze onderdelen, en bovendien alles of op voorraad of 1-3 dagen levertijd. Dit is het uiteindelijk geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,50€ 99,50
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,12€ 16,12
1Corsair Hydro Series H100€ 89,95€ 89,95
1be quiet! Shadow Wings PWM, 120mm€ 11,75€ 11,75
1Asus GTX670-DC2T-2GD5€ 398,98€ 398,98
1be quiet! Straight Power E9 580W CM€ 95,-€ 95,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 45,85€ 45,85
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9B€ 46,90€ 46,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.515,13

Ik heb uiteindelijk toch voor een Corsair H100 gekozen na veel wikken en wegen, hopelijk krijg ik er geen spijt van :). Heb er een drietal be quiet! fans bij besteld om de stock fans te vervangen (2 van de H100 en 1 van de 650D). Omdat ik nu meer ruimte overhoud heb ik ook gekozen voor het RAM geheugen met de hoge heatspreaders (2x4GB blauw, 2x4GB zwart).

Nu maar even geduldig afwachten tot de hele zooi binnenkomt :D ik hoop op vrijdag (dan ben ik vrij en mijn vriendin niet haha), al is dat wellicht iets te optimistisch :)

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Ik wil toch nog even een fotootje posten van het eindresultaat! Zie hieronder :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TZaOfzktzY3ei7bzuCaqOLUP/full.jpg

Verwijderd

Nice!! _/-\o_

• YadeRofl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-06-2023
Zeer nice indeed.

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter

Ik weet trouwens dat mijn voeding eigenlijk andersom hoort, met de fan naar beneden, maar dit staat veel mooier, en qua temps scheelt het niet bijzonder veel (max 2 graden), dus dat is bewust zo :)

Pagina: 1