[SSD] Services blijven starten vanaf HDD

Pagina: 1
Acties:

• Dhrzao
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:02
Hallo!

Ik ben sinds vandaag in het bezit van een Samsung 830 128GB SSD. Via de bijgeleverde software (Norton Ghost) heb ik het besturingssysteem naar de SSD gezet. Ik kan ook booten via de SSD en alles werkt vrij snel. Nou zit ik met het volgende probleem;

Alle services worden nog steeds gestart vanaf C:. Mijn SSD is E:, mijn oude HD is C:. Wanneer ik de oude HD verander naar een ander path, en dan reboot, geeft hij geen explorer.exe etc. Wanneer ik dan E: (ssd) naar C: probeer om te zetten, zegt hij dat dit niet mogelijk is, terwijl het path wel een van de keuzes is.

Mijn vraag is, hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn SSD gewoon C: kan worden en alle services gewoon ook via de SSD starten? Hij is de bootdisk, dus ik begrijp niet waarom de services ook niet gewoon starten via de SSD.

Verdere informatie:
1. De SSD staat niet in AHCI mode (maar IDE), omdat ik hoorde dat je windows opnieuw moet installeren wil je AHCI instellen.
2. mogelijk relevante hardware: AMD Phenom II X4 955, ASROCK 770 extreme3
3. In totaal zijn er 3 schijven. de SSD (E:), de oude bootdisk (C:) en een opslagschijf (D:)

Alvast erg bedankt voor de hulp! _/-\o_

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Jij moet met Norton Ghost (of welk ander 'kloon' programma) een image maken van je 'oude' HD.
Dit image moet je weer op je nieuwe SSD zetten.
Dan is je SSD de 'C:' en heb je een opslag-HDD 'D:'.

Beter is nog om een volledig nieuwe installatie van Windows op je SSD te installeren.
Dit voor een juiste alignment van de partitie op je SSD.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En kan je gelijk AHCI aanzetten ... Overigens zijn er ook manieren om AHCI in de registry aan te zetten voordat je in het BIOS gaat prutsen. Dan start Windows wel gewoon.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Dhrzao
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:02
Dank voor jullie reacties, ik ga ermee aan de slag!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 08:33:
[...]

Persoonlijk zou ik ook een clean install van Win7 maken, aan de andere kant neemt Acronis True Image netjes de alignment mee bij het terugzetten van de image.
Bij Ghost ben ik daar niet 100% zeker van, maar je mag verwachten dat ook daar dit lampje is gaan branden.

Maar het advies aan Dhrzao zal toch moeten zijn, dat hij met het klonen een foutje heeft gemaakt.
Dus nogmaals klonen, of beter, een clean install.

En vooral AHCI actief te zetten in het bios vóór de installatie.
Maar ook als eerder IDE is gekozen, is dat achteraf nog handmatig te corrigeren in het registry.
Klopt, ik zou ook een clean-install doen maar daarnaast gebruik ik zelf ook Acronis om te clonen.
Ik geloof dat de laatste versies van Ghost ook de alignment meenemen maar weet dit niet zeker, vandaar ook dat ik nog steeds Acronis gebruik :)
Pagina: 1