Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 17:38
Hoi!

Ik bezit zit een half jaartje een Dune Smart D1 mediaspeler. Aangezien deze niet helemaal voorziet in wat ik wil ga ik toch de stap zetten om alsnog een HTPC te bouwen. Ik kocht de mediaspeler met als primair doel het afspelen van video content (full HD) en audio (voornamelijk mp3) en de mogelijkheid hier een mooie catalogus voor te bouwen (zoals xbmc).

De eisen die ik nu heb zijn als volgt;

- afspelen alle video content (full HD, 3D etc.)
- 7.1 geluid (True HD, DTS HD)
- Mogelijkheid tot maken catalogus (xbmc)
- Lezen van schijf media (DVD, Blu-ray, CD)
- Gigabit ethernet

Ik denk hiervoor aan het volgende systeempje;

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-M PRO€ 117,81€ 117,81
1Silverstone LC10-E€ 98,-€ 98,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 45,-€ 45,-
1Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 55,90€ 55,90
1be quiet! Pure Power L8 430W€ 55,10€ 55,10
1Corsair CML4GX3M1A1600C9€ 25,45€ 25,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,76

Nou vraag ik mij alleen nog wat zaken af;

Is een mobo met geïntergreerde processor en GPU een goede oplossing voor een htpc? In hoeverre heb ik hiermee overcapaciteit en kan ik flink wat jaartjes mee?

Ik denk er aan om het een windows gebaseerd apparaat te maken met XBMC erop. Is het uiteindelijk mogelijk dat je puur met de aan/uit knop het apparaat aanzet en deze dan tot in XBMC boot en je dus eigenlijk niets van het onderliggende windows merkt? is een SSD erg aan te raden? Ik heb nu een 2TB samsung eco klaar liggen vanuit mijn Dune. Maar dat zou dan een gecombineerde boot/content schijf worden.

Ik gebruik een logitech harmony om al mijn apparaten te bedienen. Hoe los je dit op met een HTPC, met de samenstelling zoals ik hem nu heb lijkt het mij dat er geen ondersteuning is voor ir.

Wat vinden jullie er van?
Groet,

Jim

[ Voor 3% gewijzigd door JimmyNL op 20-05-2012 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het OS kan je beter openELEC van een usb stickje laten booten. Scheelt je een hele hoop geld voor een SSD en bied (bijna) exact dezelfde functionaliteit als XBMC onder Windows.

http://openelec.tv/

Voor de rest durf iik er niet veel intelligents over te zeggen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:22
JimmyNL schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 23:35:
Nou vraag ik mij alleen nog wat zaken af;

Is een mobo met geïntergreerde processor en GPU een goede oplossing voor een htpc? In hoeverre heb ik hiermee overcapaciteit en kan ik flink wat jaartjes mee?
Door de E-450 (moederbord met geintegreerde GPU) heb je nu een goede htpc te pakken die alles af kan spelen. Of dit over een aantal jaren nog zo is, weet ik niet, 3D en 4k resoluties zou wel eens teveel van het goede kunnen zijn. Zolang de films afgespeeld worden via de GPU heb je geen problemen, de CPU is te traag hiervoor.

Ikzelf heb de A4-3400 gekozen (sterkere CPU en GPU) zodat mijn xbmc menu sneller zou reageren. Qua beeld zal het 0,0 iets uitmaken.
Ik denk er aan om het een windows gebaseerd apparaat te maken met XBMC erop. Is het uiteindelijk mogelijk dat je puur met de aan/uit knop het apparaat aanzet en deze dan tot in XBMC boot en je dus eigenlijk niets van het onderliggende windows merkt? is een SSD erg aan te raden? Ik heb nu een 2TB samsung eco klaar liggen vanuit mijn Dune. Maar dat zou dan een gecombineerde boot/content schijf worden.
Ikzelf stream van het netwerk maar ikzelf merk niets van Ubuntu, de HTPC start sneller op (via SSD) dan mijn tv het scherm kan tonen. Door een volledige installatie kun je meer instellen dan bij openELEC, maar dat heb ik alleen van horen zeggen ;). Gewoon testen met een usbstick is aan te bevelen wat jij makkelijker vindt.
Ik gebruik een logitech harmony om al mijn apparaten te bedienen. Hoe los je dit op met een HTPC, met de samenstelling zoals ik hem nu heb lijkt het mij dat er geen ondersteuning is voor ir.
Dealextreme heeft een IR (usb) setje om met de harmony te werken, dit kun je gewoon opzoeken in het XBMC topic op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
De A4-3400 is ook een optie. Welk bordje raad je daar bij aan? Ik ben overgevoelig voor haperende menus dus ik wil perse dat XBMC zo vloeiend mogelijk loopt. Van linux heb ik heel weinig kaas gegeten en ik wel wel graag maximaal kunnen configureren. Vandaar dat ik aan een windows machine denk,, Heb alleen nog geen idee hoe ik het moet gaan aanpakken.. Is Ubuntu makkelijk te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
JimmyNL schreef op zondag 20 mei 2012 @ 20:49:
De A4-3400 is ook een optie. Welk bordje raad je daar bij aan? Ik ben overgevoelig voor haperende menus dus ik wil perse dat XBMC zo vloeiend mogelijk loopt. Van linux heb ik heel weinig kaas gegeten en ik wel wel graag maximaal kunnen configureren. Vandaar dat ik aan een windows machine denk,, Heb alleen nog geen idee hoe ik het moet gaan aanpakken.. Is Ubuntu makkelijk te installeren?
Persoonlijk zou ik ook gaan voor een A4 oplossing wanneer het systeem niet 24/7 aan staat. Prijs is ongeveer gelijk, en je hebt toch een stuk meer performance (en een iets hoger verbruik). Wil je echter de HTPC 24/7 aan laten staan en betaal je je stroomrekening zelf dan kan het interessant zijn om een Brazos setup te nemen.

Je kunt windows prima configureren dat hij gelijk boot in XBMC: http://wiki.xbmc.org/inde..._to_XBMC_%28as_a_shell%29

Maar als je toch niets van het onderliggende besturingssysteem wilt zien kun je inderdaad net zo goed linux gebruiken. Openelec is prima wanneer je echt alleen maar XBMC wilt gebruiken (zo kaal mogelijk). Echter kun je ook prima XBMCbuntu gebruiken welke wel een volwaardig onderliggend besturingssysteem heeft. Configureren is niet lastiger dan in W7 (en anders heb je natuurlijk GOT en google om je problemen op te lossen ;) ).

In de BGG van eind vorig jaar staat een A4 setup met een goed moederbord. Maar een ander A-merk (Asus, MSI, ASRock (gigabyte heeft in sommige gevallen HDCP handshake issues)) met de juiste aansluitingen (denk aan usb 3.0 headers en pci-e of pci sloten) gaat wel voldoen. Let wel even op dingen als aantal fan headers (om ventilatoren langzamer te laten draaien) enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Laatst online: 21:22
De onderstaande configuratie staat bij mij te draaien ;). Het viel mij op dat de kast nogal "groot" is ten opzichte van de rest van mijn apparatuur. Overigens heb ik er maar 2 fans in zitten, CPU fan (stock) en die van de voeding.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 71,90€ 71,90
1Silverstone SST-ML03B€ 64,30€ 64,30
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 36,40€ 36,40
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 72,90€ 72,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 26,90€ 26,90
1AMD A4-3400 Boxed€ 51,10€ 51,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 323,50

De reden voor dit moederbord: 4x usb 3.0 (zodat ik ook voorin in de kast usb 3.0 kan hebben) en 6x sata/4x rampoorten. Mocht de htpc mij niet bevallen, kon ik er nog een NAS van maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:07
Je kunt als je geen linux wil ook Tiny7 overwegen, dat is een windows 7 versie waaruit alles dat mogelijk is gesloopt. (gewoon zoeken op de piratenbaai, natuurlijk wel je eigen serial gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
We komen steeds een stapje verder.

Ik sta nu op het volgende;

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 66,95€ 66,95
1Asus F1A75-M€ 71,90€ 71,90
1Silverstone LC10-E€ 98,-€ 98,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 25,35€ 25,35
1AMD A4-3400 Boxed€ 51,10€ 51,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 424,15

Ik twijffel dus tussen de twee moederborden. Zien jullie veel aanleiding om voor het één of voor het andere te kiezen? Opzich ben ik altijd erg tevreden geweest met Asus dus dat krijgt ligt mijn voorkeur. Heeft het Asus bordje HDMI 1.4? Ik kan het op hun site niet duidelijk vinden...

Verder moet het absoluut zo zijn dat XBMC supervloeiend draaid. Ik wil gewoon perse dat dit helemaal perfect zal gaan.Ook als de database wat groter word.

Als laatste moet ik nog de knoop doorhakken of ik win 7 vanuit een appart media als de interne 2TB ga draaien Zou dit veel uitmaken? Een SSD van 64 zou kunnen, maar jaagt de prijs weer aardig op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
SSD in HTPC heeft weinig nut omdat je HTPC meestal in standby of hibernate staat en dus sowieso snel boot. Downloaden doe je toch op een niet-SSD. Verder denk ik dat je even de verschillen tussen de Asus en ASrock moet bekijken. Ik had hetzelfde voor mijn A8 en heb voor ASRock gekozen omdat die iets goedkoper was en meer features had. Bord draait prima, maar dat deed mijn Asus mobo die ik hiervoor had ook. Het maakt niet zo veel uit, los van de features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
Zou bovenstaande config dan snel genoeg zijn om alles lekker te draaien en 1080p af te spelen zonder problemen? Ik geef liever 100 euro meer uit als ik zeker weet dat het goed is dan nu iets aan te schaffen en dan snel op de limiet te zitten..

Jij zegt een A8, is dat veel beter dan deze A4 3400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
JimmyNL schreef op maandag 21 mei 2012 @ 22:58:
Zou bovenstaande config dan snel genoeg zijn om alles lekker te draaien en 1080p af te spelen zonder problemen? Ik geef liever 100 euro meer uit als ik zeker weet dat het goed is dan nu iets aan te schaffen en dan snel op de limiet te zitten..

Jij zegt een A8, is dat veel beter dan deze A4 3400?
Nee, de a4 3400 (of 3300, die zijn bijna identiek) kan perfect 1080p afspelen en xbmc vloeiend draaien. De A8 heeft imho enkel nadelen, tenzij je er iets specifiek mee wilt gaan doen, maar ik begrijp uit je posts van niet.
De A8 is duurder en verbruikt meer (wat daaraan belangrijk is voor een HTPC: meer warmteontwikkeling en vooral meer geluidsproductie).

Verder over je laatste build: je neemt een (voor een htpc toch) gigantische kast waar zelfs een atx moederbord in past en gaat dan voor een mini-itx. Dat snap ik niet. Imho kan je beter een its kleinere en goedkopere kast nemen (micro-atx of als je echt klein wil gaan mini-itx) en er een zo groot mogelijk moederbord in steken. Ook zit in je laatste post geen voeding meer. In je eerste had je er een, maar die zou ik ofwel vervangen door een 300w versie daarvan, ofwel (voor veel betere kwaliteit) een super flower golden green 400w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Een A8 is inderdaad niet nodig als je een HTPC wilt. Ik heb dat wel gedaan omdat ik er ook op game en geen 2 pc's meer wilde. Pure Power L7 300w is trouwens meer dan voldoende.

[ Voor 16% gewijzigd door Aghanim op 22-05-2012 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
Bedankt voor alle goede tips! Ik heb mijn lijstje wederom aangepast. Mijn mobo keuze is uiteindelijk toch de ASrock geworden omdat zij dus wel de HDMI specs delen en deze is 1.4a wat voor mij belangrijk was. Ik heb het 75m bord wel naar de pro moeten veranderen gezien deze als enige wake on lan heeft en de andere bordjes niet. De voeding heb ik gezet op de BeQuit L7 300W. Gezien de prijs toch wat aantrekkelijker als de golden flower ;-).

Het ziet er nu zo uit;

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4-M€ 62,95€ 62,95
1Silverstone SST-ML03B€ 64,30€ 64,30
1Scythe Shuriken Rev. B€ 25,35€ 25,35
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 36,40€ 36,40
1AMD A4-3400 Boxed€ 51,30€ 51,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,15

Dit zou hem moeten kunnen worden of zie ik nog iets over het hoofd?
Ik twijffel enkel nog of toch niet een appart schijfje in moet om windows en apps op te zetten maar dit komt meer uit het idee voort dat ik altijd mijn data apart hou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
De setup ziet er gewoon goed uit. Of je er een aparte SSD (of HDD) inzet voor je windows is iets wat je zelf moet bepalen. Het hebben van een SSD heeft z'n voordelen (die voordelen zijn voor puur htpc gebruik niet zo heel groot), maar verhoogd je budget wel met ~€75,-. En een goede SSD kun je natuurlijk langer gebruiken en in meerdere systemen indien nodig. De vraag is of je het zelf wil. Het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
Bovenstaande config is besteld. Hopen dat het voor het weekend nog binnen is maar ik denk dat het lastig gaat worden. Ik zal hier ook een verslagje doen van het bouwen. Ik ga toch even zonder ssd aan de slag om de kosten te drukken. Mocht ik nou toch umbuntu gaan gebruiken, kan ik dit dan booten vanaf een USB stick? Dat zou het dan alsnog gescheiden houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Je gaat veel plezier aan deze set beleven. Mobo en voeding heb ik ook, zijn prima voor HTPC en het mobo heeft veel features. A4 is meer dan voldoende voor HTPC.

Ubuntu kun je sowieso booten als live omgeving maar dan kun je volgens mij geen settings vastleggen (bij volgende boot weer standaard). Als je puur voor XBMC wilt gaan dan kun je OpenElec overwegen. Of je Ubuntu op een USB stick kunt installeren weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
JimmyNL schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 23:39:
Bovenstaande config is besteld. Hopen dat het voor het weekend nog binnen is maar ik denk dat het lastig gaat worden. Ik zal hier ook een verslagje doen van het bouwen. Ik ga toch even zonder ssd aan de slag om de kosten te drukken. Mocht ik nou toch umbuntu gaan gebruiken, kan ik dit dan booten vanaf een USB stick? Dat zou het dan alsnog gescheiden houden..
Ubuntu en openelec kun je prima op een USB stick zetten. Ik zit ook even te twijfelen of je XBMCbuntu geïnstalleerd kan hebben op USB zodat inderdaad de veranderingen opgeslagen worden, maar volgens mij kon dit wel (usb stick is immers beschrijfbaar), maar pin me er niet op vast. Overigens kun je een usb 3.0 stick overwegen, zijn niet zo duur meer tegenwoordig en een stukje sneller dan de 2.0 varianten. Maar net als een SSD kun je deze ook later toevoegen wanneer je huidige stick niet toereikend is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
Ik denk dat ubuntu dan het eerste gaat worden wat ik ga proberen. Maar ik wil graag win 7 om o.a. spotify etc lekker makkelijk te laten samenwerken met mijn win7 laptop etc. etc..

Ik moet nog wat dagen wachten op de levering dus ik kan nog rustig nadenken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
Nou hij is inmiddels binnen en zit in elkaar.. Maar problemen alom ;-)
Ik heb XBMC live op een usb geïnstalleerd en daar boot hij nu van.

Echter wil de NTFS HDD niet herkend worden. Wel als ik uit xbmc ga, in ubuntu de HDD via places benader en dan weer terug ga.

Afspelen van HD materiaal gebeurt met horizontale verschuivingen / lijnen in het beeld. En bij sommige bestanden loopt het volledig vast en freezed alles.

Als ik een originele blu-ray in de speler laad herkent hij de disc wel, je kunt de inhoud browsen maar spelen ho maar...

Tot nu toe teleurstellend dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-09 17:15
JimmyNL schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:45:
Nou hij is inmiddels binnen en zit in elkaar.. Maar problemen alom ;-)
Ik heb XBMC live op een usb geïnstalleerd en daar boot hij nu van.

Echter wil de NTFS HDD niet herkend worden. Wel als ik uit xbmc ga, in ubuntu de HDD via places benader en dan weer terug ga.

Afspelen van HD materiaal gebeurt met horizontale verschuivingen / lijnen in het beeld. En bij sommige bestanden loopt het volledig vast en freezed alles.

Als ik een originele blu-ray in de speler laad herkent hij de disc wel, je kunt de inhoud browsen maar spelen ho maar...

Tot nu toe teleurstellend dus...
Dit zou kunnen liggen aan de driver ondersteuning in XBMCLive voor de AMD APU's.
Wat ik zou aanraden is het testen van bijv. http://openelec.tv/get-openelec
versie welke voor jou geschikt is: OpenELEC 2.0 (Beta 4) - 1.95.4 Fusion x86_64 (119 MB)
MD5 Hash: 0750f7dfb0aba89c9e4778d8b6484f7e
Dit is een Fusion build met de laatste XBMC versie "Eden".
Dit past ook op een USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
Ik heb vandaag een SSD gekocht en ga over op windows 7. Vanavond aan de slag ermee. Het kost me teveel tijd om alles uit te gaan zoeken als ik op een linux variant ga draaien.

Ik begrijp dat dit ook beter met de AMD zal gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
JimmyNL schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:02:
Ik heb vandaag een SSD gekocht en ga over op windows 7. Vanavond aan de slag ermee. Het kost me teveel tijd om alles uit te gaan zoeken als ik op een linux variant ga draaien.

Ik begrijp dat dit ook beter met de AMD zal gaan...
Linux gaat ook prima werken hoor, maar als je al ervaring hebt met W7 is dat gewoon een stuk makkelijker. Overigens moet je je niet vergissen in de hoeveelheid werk die configureren gaat opleveren (helemaal de eerste keer), het is geen product zoals een Dune mediaspeler die out of the box goed werkt. Zeker XBMC is veel configureren (hoewel het met eden al is verbeterd). Hou er dus rekening mee dat je nog wel even bezig bent.... (met als voordeel dat als je klaar bent alles er super uit ziet!)
Pagina: 1