Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na een aantal jaar achter 2 19 inch budget monitoren gewerkt te hebben ben ik ondertussen toe aan een nieuwe monitor. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer, vandaar dat ik jullie hulp vraag.

Eisen

Prijs:
Ik zit te denken aan een budget tot ongeveer € 250,- . Op dit budget zit echter wel wat speling, dus mocht er een monitor zijn voor €300 die duidelijk veel beter is, dan is dat zeker een optie.

Aspect ratio:
16:9

Formaat:
Het liefst zo groot mogelijk. Ik zit vooral te kijken naar 27 inch, maar 24 inch is ook een optie.

Kleurweergave:
Aangezien ik het scherm ook ga gebruiken voor hobby/semi-pro beeldbewerking is het voor mij wel belangrijk dat de kleuren zo dicht mogelijk bij het 'echt' zitten.

Aansluiting:
Mijn videokaart (ATI Radeon HD5450) heeft 1 HDMI, 1 DVI-I en 1 VGA uitgang. Het liefst zie ik op de monitor 2 HDMI aansluitingen aangezien er in de toekomst misschien ook een X-box op aangesloten gaat worden.

Waarvoor gaat de monitor gebruikt worden?
Ik ga de monitor vooral gebruiken voor web-browsen, CAD (Inventor), webdesign en af en toe Illustrator en photoshop.

Al ideeën?
Na wat te hebben rondgekeken kwam ik uit op 3 monitoren die wel interessant kunnen zijn.

Asus VE276Q, AOC E2795VH en de Acer S273HLAbmii.

Ik ben heel benieuwd of iemand nog een andere leuke monitor in deze categorie weet en/of ervaring heeft met een van bovenstaande monitoren? Wat is voor mij de beste aankoop?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pientertje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Waarom 16:9? Je zit in jouw budget dan vast aan 1920x1080, een vreselijke resolutie om mee te browsen, te photoshoppen etc. Neem dan 16:10 met 1920:1200 pixels, dat is vele malen prettiger werken. Een goede monitor is dan de dell U2412. pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M

Zelf heb ik een u2711, 16:9 2560x1440 pixels. De €600 helemaal waard. Dus als je het budget hebt zou ik het wel overwegen.

Als je perse 1920x1080 wil zou ik voor de U2311 gaan. pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM (Zwart). De monitoren die jij hebt uitgezocht zijn allemaal TN panelen, deze hebben een veel slechtere kleurweergave dan IPS. Zeker gezien je gaat designen is kleurechtheid wel prettig.

Helaas zijn de eisen 27inch, IPS en <€300 niet verenigbaar. Als je IPS laat vallen, ziet de Acer er wel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik dacht aan 16:9 omdat ik meende dat dit tegenwoordig de standaard aan het worden is? Maar dat heb ik dus verkeerd begrepen.

€ 600 euro is helaas net iets te veel van het goede, ik vrees dat mijn max echt rond de 300 euro zit.

Die Dell Ultrasharp U2412M ziet er goed uit, die neem ik mee in de overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 15:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Mijn pricewatch: Samsung Syncmaster S23A700D heeft hele goede kleurweergave. Misschien is er ook een 24/27 inch variant van als je 23 inch te klein vindt.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
Mijn advies is om de 27 inch te laten vallen, en naar 22 of 24 te zoeken, en dan een full hd ips scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 20:02:
Na een aantal jaar achter 2 19 inch budget monitoren gewerkt te hebben ben ik ondertussen toe aan een nieuwe monitor. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer, vandaar dat ik jullie hulp vraag.

Eisen

Aansluiting:
Mijn videokaart (ATI Radeon HD5450) heeft 1 HDMI, 1 DVI-I en 1 VGA uitgang. Het liefst zie ik op de monitor 2 HDMI aansluitingen aangezien er in de toekomst misschien ook een X-box op aangesloten gaat worden.
2 HDMI-aansluitingen op een monitor gaat volgens mij niet lukken. Het is al moeilijk om een monitor met 1 HDMI-aansluiting te vinden (mijn Dell U2711 heeft er 1). Als je meerdere HDMI-aansluitingen wilt, dan kom je eigenlijk uit bij een tv die je ook als monitor gebruikt.

Bij een monitor met HDMI kun je altijd nog een HDMI-splitter gebruiken.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pientertje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je kunt toch ook een hdmi naar dvi converter gebruiken? Dan natuurlijk nog een monitor vinden met 2x DVI + 1x HDMI vinden. De U2711 heeft het in ieder geval wel, samen met nog veel meer aansluitingen (Component Video, Composite, D-Sub (VGA), Display Port, 2x DVI-D, HDMI).

Of je moet je monitor met vga op je computer aansluiten, maar volgens mij kun je dan beter wat omprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Louise525 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 22:08:
2 HDMI-aansluitingen op een monitor gaat volgens mij niet lukken. Het is al moeilijk om een monitor met 1 HDMI-aansluiting te vinden (mijn Dell U2711 heeft er 1). Als je meerdere HDMI-aansluitingen wilt, dan kom je eigenlijk uit bij een tv die je ook als monitor gebruikt.
Iiyama heeft er dacht ik meerdere en de BenQ heeft er ook minstens twee zo uit het hoofd.
RoofTurkey schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 20:33:
Mijn pricewatch: Samsung Syncmaster S23A700D heeft hele goede kleurweergave. Misschien is er ook een 24/27 inch variant van als je 23 inch te klein vindt.
24 niet, 27" wel. De pricewatch: Samsung Syncmaster S27A750D dat is echter wel 400 euro waar 300 al aardig hoog was voor het budget. En ondanks goede kleuren voor een tn-paneel blijft het een tn-paneel, de monitor is dan ook gericht op gamers/3d en niet op beeldbewerking.
--

De drie monitoren die de OP noemt gebruiken trouwens ook allen een TN-paneel en in tegenstelling tot wat de meeste mensen is het niet enkel de kijkhoek (of eigenlijk toch wel maar goed ;)) die de kleuren doet verschieten. Bij een egale kleur (hele scherm in 1 kleur) is op een TN monitor de kleur aan de bovenkant anders dan die aan de onderkant. Hoe groter de monitor hoe groter het verschil wat dat betreft is 27" + tn paneel dan ook zo'n beetje de slechts mogelijke keuze die er is als je een goede kleurweergave wil.

Probleem is dat het type paneel dat de hoogste punten scored qua kleurweergave (IPS) op 27" alleen met een 2560x1440 resolutie te kopen is wat de prijs aardig opdrijft. De goedkoopste is de pricewatch: HP ZR2740w en de goedkoopste waar een xbox op aan te sluiten is, is de eerder genoemde pricewatch: Dell Ultrasharp U2711
* Xthemes.us vraagt zich af waarom de Dell in de laatste 2 maand 50 euro in prijs is gestegen..
Je tweede 'optie' 24" is niet in 16:9 verhouding te verkrijgen, de 24" monitoren met IPS paneel zijn allen 1920x1200 (16:10) en alle opties die binnen je budget liggen rekken het beeld van een xbox op zover ik weet.
Een inch kleiner (23") zijn er wel interessantere monitoren met IPS paneel, twee HDMI aansluitingen kan wel lastig worden maar DVI & HDMI is ook voldoende toch? In dat geval zijn bijvoorbeeld de pricewatch: Asus ML239H en de pricewatch: Iiyama ProLite XB2374HDS-B1 erg leuke monitoren.

Mochten zowel 16:9 als minstens 24" harde eisen zijn dan kan je denk ik het beste naar monitoren met een VA-paneel kijken. Mogelijk probleem bij deze monitoren is echter dat je enige ghosting ziet, of niet.. lijkt nogal te verschillen van persoon tot persoon. De 24" pricewatch: BenQ EW2430 of zijn 27" broer de pricewatch: BenQ EW2730V zijn daar voorbeelden van. Er zijn uiteraard ook andere opties met een vergelijkbaar paneel maar met die monitoren ben ik niet bekend mee.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paupie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-02 15:14
-

[ Voor 99% gewijzigd door paupie op 20-05-2012 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Xthemes.us schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:29:
[...]

pricewatch: Dell Ultrasharp U2711
* Xthemes.us vraagt zich af waarom de Dell in de laatste 2 maand 50 euro in prijs is gestegen..
Off topic: misschien door een dalende koers van de Euro ten opzichte van de dollar? :X

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen!
Zoals het er nu naar uit ziet is denk ik de BenQ EW2730V een goede optie. Zeker aangezien de monitor waarschijnlijk ook als tv gebruikt gaat worden.
Ik denk dat dat beetje ghosting opzich niet veel uitmaakt als je geen die hard gamer bent? Of heeft iemand hier andere ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
De 16:9 beeldverhouding heeft alleen voordelen als je film kijkt, dan heb je geen zwarte randen. Waarom er dan zo veel 16:9 schermen in de winkels liggen is omdat de oppervlakte van je scherm kleiner is bij een 16:9 24" model dan bij een 16:10. Hierdoor is 16:9 dus voordeliger voor de fabrikant.

Heb zelf hier de Dell u2412m staan en ben er erg tevreden over. Enige nadeel is dat er geen hdmi op zit (niet gebruikelijk voor zakelijke monitoren) en dat er geen displayport kabel bij zit (blundertje).

Er zijn natuurlijk wel converters van hdmi naar dvi, dus dat is niet echt een issue.

Zou zeker niet voor een goedkoop 27" TN schermen gaan, alleen al vanwege de inkijkhoek. Ook zit je daar vaak nog met 1920 × 1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 19:59:
Zoals het er nu naar uit ziet is denk ik de BenQ EW2730V een goede optie. Zeker aangezien de monitor waarschijnlijk ook als tv gebruikt gaat worden.
Ik denk dat dat beetje ghosting opzich niet veel uitmaakt als je geen die hard gamer bent? Of heeft iemand hier andere ervaringen mee?
Verschilt van persoon tot persoon, de 1 stoort zich al een monitor waar een andere het niet eens ziet laat staan zich er aan stoort. De BenQ EW2730 heeft van hardware.info trouwens silver gekregen doordat deze toch nog rapper is dan de Iiyama met een vergelijkbaar paneel in dezelfde test. Typisch één van die dingen waar je je 7 dagen retour recht goed kunt gebruiken (of 14 dagen bij de winkels met thuiswinkel waarborg icoontje).

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:04
Asus PA238Q
pricewatch: Asus PA238Q
23.6" IPS LED 16:9 1920*1080 3 jaar wereldwijde garantie

In gebruik op kantoor en ik ben het met de meeste reviews eens dat het een fijne monitor is.
Thuis 2 * Hanns-G 27.5" TN 16:10 1920:1200 en ik mis de extra pixels op het werk, enigzins gecompenseerd met een extra 19" 4:3
pricewatch: Hannspree Hanns.G HZ281HPB

De kleuren op de PA238Q zijn echter natuur getrouwer en de kijk hoek is simpelweg veel beter.
Met het budget dat je beschikbaar hebt moet je een compromis sluiten.
Persoonlijk zou ik de Hans-G overwegen mits je met de nadelen kan leven.

[ Voor 20% gewijzigd door Zanac-ex op 24-05-2012 19:38 ]

Pagina: 1