On-the-fly kopie van Raid 1 configuratie maken

Pagina: 1
Acties:

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:14
Beste tweakers,

zouden jullie mij advies kunnen geven over het volgende probleem:

Ik heb in een machine (Dell Poweredge R710) 2 disks zitten in RAID1 configuratie waar een OS (windows server 2003) op draait. Nu wil ik dit paar disks clonen, zodat ik nog een paar disks heb in Raid 1 configuratie. Op dit gekloonde paar kan ik dan experimenteren met het OS. Maar het originele OS terugzetten indien nodig.

Ik dacht dat het volgende wel zou werken:
[1] Terwijl de machine draait neem ik disk A1 eruit (A0 = eerste disk van originele paar, A1 = tweede disk van originele paar).
[2] Vervolgens stop ik ene nieuwe ongeformatteerde disk (B1) erin.
[3] Automatisch zou de data van disk A0 op disk B1 moeten komen te staan, en de RAID1 configuratie is weer gezond.
[4] Dan vervang ik disk A0 door B0, en het trucje herhaalt zich.
[5] Het resultaat: een gezond paar B0 en B1 dat een kloon is van A0 en A1.

Mijn vraag is:
- klopt deze aanname?
- welke problemen kan ik verwachten?

vriendelijk dank alvast.

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 20:54
Heb zelf wel een citrix servers gecloned op vergelijkbare wijze, dat ging prima.
Enig nadeel in jouw geval is dat dit klinkt als je productieomgeving, ik deed het puur om te kijken of het ging en het had niet uitgemaakt of het mis zou gaan.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:41
jaapstobbe schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 10:42:
Beste tweakers,

zouden jullie mij advies kunnen geven over het volgende probleem:

Ik heb in een machine (Dell Poweredge R710) 2 disks zitten in RAID1 configuratie waar een OS (windows server 2003) op draait. Nu wil ik dit paar disks clonen, zodat ik nog een paar disks heb in Raid 1 configuratie. Op dit gekloonde paar kan ik dan experimenteren met het OS. Maar het originele OS terugzetten indien nodig.

Ik dacht dat het volgende wel zou werken:
\[1] Terwijl de machine draait neem ik disk A1 eruit (A0 = eerste disk van originele paar, A1 = tweede disk van originele paar).
\[2] Vervolgens stop ik ene nieuwe ongeformatteerde disk (B1) erin.
\[3] Automatisch zou de data van disk A0 op disk B1 moeten komen te staan, en de RAID1 configuratie is weer gezond.
\[4] Dan vervang ik disk A0 door B0, en het trucje herhaalt zich.
\[5] Het resultaat: een gezond paar B0 en B1 dat een kloon is van A0 en A1.

Mijn vraag is:
- klopt deze aanname?
- welke problemen kan ik verwachten?

vriendelijk dank alvast.
Waarom niet direct virtualiseren? P2V en dan kan je experimenteren naar goeddunken :)

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:14
tc982 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 11:09:
[...]

Waarom niet direct virtualiseren? P2V en dan kan je experimenteren naar goeddunken :)
Nee ik wil gewoon 2 paar disks hebben die ik fysiek kan uitwisselen.