Beste tweakers,
zouden jullie mij advies kunnen geven over het volgende probleem:
Ik heb in een machine (Dell Poweredge R710) 2 disks zitten in RAID1 configuratie waar een OS (windows server 2003) op draait. Nu wil ik dit paar disks clonen, zodat ik nog een paar disks heb in Raid 1 configuratie. Op dit gekloonde paar kan ik dan experimenteren met het OS. Maar het originele OS terugzetten indien nodig.
Ik dacht dat het volgende wel zou werken:
[1] Terwijl de machine draait neem ik disk A1 eruit (A0 = eerste disk van originele paar, A1 = tweede disk van originele paar).
[2] Vervolgens stop ik ene nieuwe ongeformatteerde disk (B1) erin.
[3] Automatisch zou de data van disk A0 op disk B1 moeten komen te staan, en de RAID1 configuratie is weer gezond.
[4] Dan vervang ik disk A0 door B0, en het trucje herhaalt zich.
[5] Het resultaat: een gezond paar B0 en B1 dat een kloon is van A0 en A1.
Mijn vraag is:
- klopt deze aanname?
- welke problemen kan ik verwachten?
vriendelijk dank alvast.
zouden jullie mij advies kunnen geven over het volgende probleem:
Ik heb in een machine (Dell Poweredge R710) 2 disks zitten in RAID1 configuratie waar een OS (windows server 2003) op draait. Nu wil ik dit paar disks clonen, zodat ik nog een paar disks heb in Raid 1 configuratie. Op dit gekloonde paar kan ik dan experimenteren met het OS. Maar het originele OS terugzetten indien nodig.
Ik dacht dat het volgende wel zou werken:
[1] Terwijl de machine draait neem ik disk A1 eruit (A0 = eerste disk van originele paar, A1 = tweede disk van originele paar).
[2] Vervolgens stop ik ene nieuwe ongeformatteerde disk (B1) erin.
[3] Automatisch zou de data van disk A0 op disk B1 moeten komen te staan, en de RAID1 configuratie is weer gezond.
[4] Dan vervang ik disk A0 door B0, en het trucje herhaalt zich.
[5] Het resultaat: een gezond paar B0 en B1 dat een kloon is van A0 en A1.
Mijn vraag is:
- klopt deze aanname?
- welke problemen kan ik verwachten?
vriendelijk dank alvast.