Advies data recovery

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onze server in RAID5 opstelling heeft 2 harde schijven die afeglopen nacht gecrashed zijn. Wat is de beste oplossing om (professioneel) data te recoveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Als het professioneel en snel moet, ik heb _erg_ goede ervaringen met http://www.ontrackdatarecovery.nl/.

Ze zitten in Hoofdorp. Prettig partij, denken mee, reageren snel: precies wat je wilt.

Prijzen vielen mij relatief mee, maar hangt van de data af of het het waard is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De beste oplossing is natuurlijk om gewoon professioneel je backup terug te zetten.

Als je die niet hebt gemaakt, dan was je data blijkbaar niet belangrijk. Dus waarom zou je dan geld besteden aan data recovery? Lijkt me zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In dit geval was de data wel belangrijk. Het heeft ook weinig zin om achteraf nog over back-up's te praten. Wat nu van belang is, is dat ik nu op zoek ben naar een professionele partij die data kan recoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Ik sluit mij volledig aan bij Exhar hierboven. Zelf een keer een disk opgestuurd (toen nog naar Engeland, was nog geen vestiging van in NL) en zeer keurig geholpen. Voor niet al teveel geld een lijst gekregen van de bestanden die terug te halen waren, en toen gezegd dat ze alles mogen recoveren. Uiteindelijk bijna alle bestanden terug gehad. Ze hebben de platters over moeten zetten naar een andere disk.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffert
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:32
RAID arrays behoren tot de meest complexe media om data van te herstellen. Vooral omdat iedere configuratie kan verschillen (denk aan spanned, striped).

Meestal maakt zo'n DR partij een image van alle disks en probeert men de RAID 'virtueel' na te bouwen. Maargoed, dit vereist veel expertise en veel 'geluk'. Zie bijvoorbeeld:
http://www.tomshardware.c...aid-recovery,1542-6.html# &
http://www.tomshardware.c...raid-recovery,1542-7.html

Een goede back-up kan dus goud waard zijn. Als de data echt essentieel is zou ik de HDD's afstaan in alle andere gevallen zou ik het niet doen want ik verwacht dat je toch wel diep in de buidel moet tasten.

Mijn collega heeft zijn HDD ook eens afgestaan aan de partij die hierboven al is aangegeven. http://www.ontrackdatarecovery.nl/. Hij heeft hier ook goede ervaringen mee

Veel succes!

[ Voor 10% gewijzigd door Sniffert op 19-05-2012 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 10:29:
In dit geval was de data wel belangrijk.
De definitie van 'belangrijke' data is: data waarvan een backup is gemaakt. Deze data was dus niet belangrijk.

Je zegt wel dat data belangrijk is, maar je hebt er niet naar gehandeld. Mensen zeggen zoveel, maar alleen het handelen is wat telt. Vandaar deze definitie.

Ik zag dat wat klantensites niet werken. Deze klanten vonden hun site ook niet belangrijk genoeg om bij jou te checken of er wel backups van worden gemaakt. Dus tja, waarom recoveren? Als niemand in de keten waarde hecht aan de data?

Maargoed, ontrack lijkt me een prima keuze.

Je zou het niet verwachten van mijn reacties, maar ik vind het echt erg dat dit soort dingen gebeuren. Het is zo nodeloos. En er worden weer een paar mensen onbedoeld door getroffen. Daarom sla ik in dit soort topics met de zweep.

[ Voor 31% gewijzigd door Q op 19-05-2012 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 10:29:
In dit geval was de data wel belangrijk. Het heeft ook weinig zin om achteraf nog over back-up's te praten. Wat nu van belang is, is dat ik nu op zoek ben naar een professionele partij die data kan recoveren.
Wat is het budget? En wat is het te recoveren gedeelte in MB's?

Het verschilt nogal of je over 2 SSD"s van 32 GB praat of over 2 TB schijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om 2 schijven van 2TB per stuk. Hierop staat ongeveer 10-15GB aan data. Budget is nu niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat de data teruggehaald kan worden.
Pagina: 1