HTPC updrade naar llano

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niocera
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Na drie jaar wil ik mijn HTPC upgraden. Niet dat het niet meer werkt maar gewoon omdat je zo nu en dan de kriebels krijgt iets nieuws te kopen ;)
Mijn oude set was een Phenom II X3 720BE gebaseerd set op een MSI mobo met 790gx chip en 4GB ram op 1600.

Ik draai win7 x64 met Mediaportal 1.2 erop. Tot nu toe zonder TV maar daar moet nu verandering in komen. Daarnaast kan ik met de llano processor ook meer gaan gamen en misschien wel Dolphin emulator gaan draaien.

Budget ligt tussen de 300 en 400 euro.

Kast: SilverStone Lascala LC16 (heb ik al)
PSU: OCZ ModXStream Pro 500W (ook al aanwezig)
HDD: Samsung Spinpoint F2 EcoGreen 1TB (staat al vol films en series)

Daarbij wil ik het volgende aanschaffen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Technisat CableStar HD2€ 48,-€ 48,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,95€ 33,95
1AMD A8-3870K Black Edition€ 97,39€ 97,39
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 104,72€ 104,72
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9€ 52,95€ 52,95
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 71,95€ 71,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,96

Ik zit nu dus iets boven mijn budget. Maar daar kan ik wel mee leven. Hoewel goedkoper altijd beter is ;)
De keuze om voor de duurdere llano en het zware RAM te kiezen is met name zodat ik beter kan gamen en omdat ik wil gaan spelen met Dolphin.
Het systeem moet niet teveel stroom trekken maar hoeft ook niet het meest zuinige te zijn.

Hebben jullie tips voor verbeteringen? Overdrijf ik met de 3870 en de vengeance RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 18:21

artificial_sun

Mazda Rx7

Het Gigabyte GA-A75M-UD2H heeft HDCP Handshake problemen (zoals te lezen is in het [BBG Aanschaf]HTPC topic) Dit kan veroorzaken dat je geen beeld krijgt als je je HTPC aanzet voor je je tv aanzet. Ik vind dat zelf aardig irritant, dus zolang daar geen oplossing voor is valt deze voor mij af.

Dus heb je een speciale reden om dat moederbord te kiezen? Ik zelf wilde deze kopen (voor ik van het probleem hoorde) vanwege eSATA, optisch audio uit en een USB 3.0 header op het mobo.

Deze 2 zouden alternatieven kunnen zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4-M€ 64,60€ 64,60
1Asus F1A75-M PRO€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 144,55

De Asrock heeft geen USB3.0 header op het mobo (voor mezelf valt deze daardoor af). De ASUS heeft geen Displayport en eSATA, maar is volgens mij verder vrijwel identiek qua specs als de Gigabyte.

De processor en geheugen hangen af van welke games je wilt spelen, maar geheugen met een grote heat spreader past niet onder je koeler.

[ Voor 6% gewijzigd door artificial_sun op 19-05-2012 10:45 ]

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niocera
Ik was niet op de hoogte van de HDCP problemen. Had er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord. Als ik het goed begrijp houdt dat dus in dat de communicatie tussen HTPC en TV niet lekker verloopt?
Ik koos de Gigabyte vanwege de goede recensies en geluid zit gewoon goed op dat bord. Maar het klopt dat er weinig verschil zit tussen verschillende bordjes. Allemaal A75 chips alleen wat aansluitingen etc.
De Asus zou idd een goed alternatief kunnen zijn alleen (en dit klinkt miss stom maar) de sata aansluitingen staan bij de Gigabyte omhoog en bij Asus naar rechts. Ik heb daar weinig ruimte in mijn kast. Bij mijn huidige mobo is het ook zo en ik krijg het wel aangesloten maar de kabels zitten dan in een gekke hoek en het is gepriegel.
Heb je altijd last van de HDCP of is dat bij bepaalde modellen etc?
thnx voor je meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 18:21

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik heb zelf het HDMI/HDCP Handshake probleem gelukkig niet (want ga voor een ander mobo) maar hier staat het beschreven: ReTechNL in "[BBG aanschaf] HTPC"

Mijn oude HTPC had dit probleem ook en ik ergerde me er mateloos aan. Maar het probleem lijkt zich niet altijd voor te doen.

Problemen met sata poorten ken ik, maar voor mij is er even geen alternatief voor de asus

[ Voor 12% gewijzigd door artificial_sun op 19-05-2012 14:21 ]

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shailo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-07 15:10
waarom a75 als ik vragen mag?

EDIT:
ik zou niet dat geheugen kopen, je kan beter een 1333mhz of 1600mhz versie kopen.

[ Voor 61% gewijzigd door shailo op 19-05-2012 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Vanwaar de tv kaart?
Je bent toch niet van plan coax op je pc aan te sluiten of wel?
Want je kan gewoon je vga/dvi/hdmi gebruiken tenzij je tv natuurlijk gedateerd is dan is composiet of s-video of scart nodig.(en de omvormers)
"zodat ik beter kan gamen en omdat ik wil gaan spelen met Dolphin."
Dolphin wii emu is een van de enige emu's die dus wel gebruik weet te maken van je gpu.
Maar aangezien je een onboard cpu lijkt te gaan gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niocera
@Rick Bedankt voor je info..wat ik zei ik was nog niet op de hoogte van dit probleem..even uitzoeken voor ik iets ga aanschaffen

@Roan de a75 komt goed uit verschillende reviews die ik gelezen heb, goede connectiviteit etc en haalt het meeste uit de llano..
Vanwaar je tip over het geheugen? Wat ik lees haalt de GPU voordeel uit de snelheid van het geheugen dus vandaar dat ik het snelste beschikbare heb gezocht..

Ik begin me nu alleen wel af te vragen of dat geheugen onder de Scythe past..iemand ervaring mee?

@Maarten de tv kaart is niet om het signaal uit te zenden maar juist om live tv binnen te krijgen van mijn kabelaar, via smargo de versleuteling eraf halen en dan digitaal en HD tv kijken en opnemen..
je verhaal over gpu en cpu volg ik niet helemaal..zoals je al zegt maakt Dolphin gebruik van de gpu en heeft ook voordeel van een snellere cpu..geen idee welke spellen ik wel en niet ga kunnen spelen met deze samenstelling maar dat ga ik gewoon proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Niocera schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 23:58:
@Rick Bedankt voor je info..wat ik zei ik was nog niet op de hoogte van dit probleem..even uitzoeken voor ik iets ga aanschaffen

@Roan de a75 komt goed uit verschillende reviews die ik gelezen heb, goede connectiviteit etc en haalt het meeste uit de llano..
Vanwaar je tip over het geheugen? Wat ik lees haalt de GPU voordeel uit de snelheid van het geheugen dus vandaar dat ik het snelste beschikbare heb gezocht..

Ik begin me nu alleen wel af te vragen of dat geheugen onder de Scythe past..iemand ervaring mee?

@Maarten de tv kaart is niet om het signaal uit te zenden maar juist om live tv binnen te krijgen van mijn kabelaar, via smargo de versleuteling eraf halen en dan digitaal en HD tv kijken en opnemen..
je verhaal over gpu en cpu volg ik niet helemaal..zoals je al zegt maakt Dolphin gebruik van de gpu en heeft ook voordeel van een snellere cpu..geen idee welke spellen ik wel en niet ga kunnen spelen met deze samenstelling maar dat ga ik gewoon proberen
Voor Llano is 1600MHz geheugen prijs/kwaliteit het meest interessant. Door sneller geheugen te nemen zul je iets meer fps kunnen halen, maar dat weegt qua kosten niet op tegen de baten. Met deze samenstelling kun je prima games op medium instellingen spelen.

Geheugen met hoge heatspreaders gaan niet passen onder de scythe. Low profile geheugen past prima en kan je zelfs verwisselen zonder de koeler te verwijderen. Geheugen met een "gewone" hoogte past ook onder de big shuriken, maar wanneer je dat gaat verwisselen zal je ook de koeler moeten demonteren (tip eerst even memtest86+ een nachtje draaien met de stock koeler voordat je de shuriken monteert).

Ik zou inderdaad dat gigabyte bordje overslaan (hoewel ik laatst had gelezen dat een bios update het probleem misschien had verholpen). Verder zit er helemaal niet zoveel verschil tussen de verschillende A75 bordjes. Neem een A-merk (asus, msi, asrock) met de juiste aansluitingen en zoek er nog een review bij en je kan bijna geen kat in de zak kopen. Qua onboard geluidschip moet je je wel realiseren dat als je het geluid via hdmi via de GPU doet dat je de geluidschip helemaal niet gebruikt. Overigens heeft een geluidschip helemaal geen invloed op de kwaliteit van het geluid wanneer je het gewoon digitaal bitstreamt en je receiver het decodeerwerk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niocera
Jaapsander dank voor je uitgebreide reactie.
Ik had idd al bedacht dat de Asus wel zo handig is..geen risico lopen ;)

Met wat kleine andere onderdelen die aan vervanging toe zijn hier in huis kom ik dan tot het volgende boodschappenlijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WN821N€ 8,09€ 8,09
1LG GH22NS50 Zwart€ 13,59€ 13,59
1Microsoft Wired Desktop 400 for Business€ 12,-€ 12,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 397,69

Hier heb ik nog geen geheugen opgenomen. Ik hoop dat jullie hierin kunnen helpen. Het verschil 1600 naar 1866 is minimaal dus. Maar binnen de 1600 wordt een hoop aangeboden met best wel wat prijsverschillen. Volgens mij is corsair wat ik zo lees goed maar is de rest daarmee slecht? de CL lijkt bij de meeste toch gewoon op 9 te staan.
Verder de hoeveelheid als ik 4GB pak scheelt dat een paar tientjes maar ga ik met gamen aan vier genoeg hebben? Beetje standaard spellen..af en toe een racer of fps en beetje fifa of pes. En vooral Dolphin heeft er mogelijk voordeel van maar daar ga ik in de zomer eens rustig naar kijken. Maar wil nu al wel alles in elkaar hebben staan.
jaapsander schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:33:
[...]
tip eerst even memtest86+ een nachtje draaien met de stock koeler voordat je de shuriken monteert
Kun je me uitleggen waarom dat goed is? Ik geloof je op je woord maar snap het liever ook nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Niocera schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:34:
Jaapsander dank voor je uitgebreide reactie.
Ik had idd al bedacht dat de Asus wel zo handig is..geen risico lopen ;)

Met wat kleine andere onderdelen die aan vervanging toe zijn hier in huis kom ik dan tot het volgende boodschappenlijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WN821N€ 8,09€ 8,09
1LG GH22NS50 Zwart€ 13,59€ 13,59
1Microsoft Wired Desktop 400 for Business€ 12,-€ 12,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 397,69

Hier heb ik nog geen geheugen opgenomen. Ik hoop dat jullie hierin kunnen helpen. Het verschil 1600 naar 1866 is minimaal dus. Maar binnen de 1600 wordt een hoop aangeboden met best wel wat prijsverschillen. Volgens mij is corsair wat ik zo lees goed maar is de rest daarmee slecht? de CL lijkt bij de meeste toch gewoon op 9 te staan.
Verder de hoeveelheid als ik 4GB pak scheelt dat een paar tientjes maar ga ik met gamen aan vier genoeg hebben? Beetje standaard spellen..af en toe een racer of fps en beetje fifa of pes. En vooral Dolphin heeft er mogelijk voordeel van maar daar ga ik in de zomer eens rustig naar kijken. Maar wil nu al wel alles in elkaar hebben staan.

[...]

Kun je me uitleggen waarom dat goed is? Ik geloof je op je woord maar snap het liever ook nog ;)
Zelf zou ik een muis+toetsenbord in 1 nemen zoals een pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard

Over het geheugen. qua compatibiliteit zit er een beetje verschil tussen het verschillende geheugen. Kwalitatief is Corsair of kingston prima. Andere merken zijn daarbij trouwens niet meteen slecht. Voor compatibiliteit kun je kijken naar de QVL van je moederbord. Hier staan de modules die zeker werken. Maar wanneer je modules van Corsair of kinston neemt gaat dat practisch altijd wel goed. Overigens kun je gewoon cas 9 modules maken. En kijk even op wat voor spanning de modules moeten (1.5V is beter dan een hogere spanning).

Met memtest86+ test je het interne geheugen. Zelf heb ik wel eens gehad (toevallig ook met een big shuriken dat mijn geheugen een paar fouten bevatte. Hierdoor was het systeem soms instabiel (maar niet instabiel genoeg om alles gelijk RMA te doen). Toen ik de modules ging testen kwam ik erachter dat deze de instabiliteit veroorzaakten. Echter om de modules uit het systeem te kunnen halen moet ik de complete koeler demonteren omdat ik de dimms niet zo uit het systeem kon halen. De koeler demonteren ging lastig (op socket 1156 met pushpins) dus moest ik het hele moederbord demonteren.

Toen ik nieuw geheugen heb gekregen heb ik deze eerst een nachtje getest met memtest86+ zodat ik zeker wist dat de modules niet weer uit de pc gehaald hoefden te worden. Dit doe ik nu standaard om vage klachten te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niocera
jaapsander schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:47:
[...]

Zelf zou ik een muis+toetsenbord in 1 nemen zoals een pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard

Over het geheugen. qua compatibiliteit zit er een beetje verschil tussen het verschillende geheugen. Kwalitatief is Corsair of kingston prima. Andere merken zijn daarbij trouwens niet meteen slecht. Voor compatibiliteit kun je kijken naar de QVL van je moederbord. Hier staan de modules die zeker werken. Maar wanneer je modules van Corsair of kinston neemt gaat dat practisch altijd wel goed. Overigens kun je gewoon cas 9 modules maken. En kijk even op wat voor spanning de modules moeten (1.5V is beter dan een hogere spanning).

Met memtest86+ test je het interne geheugen. Zelf heb ik wel eens gehad (toevallig ook met een big shuriken dat mijn geheugen een paar fouten bevatte. Hierdoor was het systeem soms instabiel (maar niet instabiel genoeg om alles gelijk RMA te doen). Toen ik de modules ging testen kwam ik erachter dat deze de instabiliteit veroorzaakten. Echter om de modules uit het systeem te kunnen halen moet ik de complete koeler demonteren omdat ik de dimms niet zo uit het systeem kon halen. De koeler demonteren ging lastig (op socket 1156 met pushpins) dus moest ik het hele moederbord demonteren.

Toen ik nieuw geheugen heb gekregen heb ik deze eerst een nachtje getest met memtest86+ zodat ik zeker wist dat de modules niet weer uit de pc gehaald hoefden te worden. Dit doe ik nu standaard om vage klachten te voorkomen.
Het toetsenbord en muis zijn ook niet voor de HTPC maar voor bij mijn laptop gewoon simpel en goedkoop..bij de HTPC gebruik ik de oudere versie van de k400 de KB2950. Maar meestal toch gewoon met de harmony 300.

Over geheugen even door het lijstje gescrolled maar zie er niet iets tussen staan dat 2x4GB bied en een beetje normaal geprijsd in de pricewatch. Nog even die check is dit wat?
ProductPrijs
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,-

Jaapsander dank voor je uitleg over het geheugen. Zal eens een nachtje testen voordat ik wat ga doen. Hoewel dit geheugen volgens mij wel moet passen zonder teveel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Niocera schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:12:
[...]

Het toetsenbord en muis zijn ook niet voor de HTPC maar voor bij mijn laptop gewoon simpel en goedkoop..bij de HTPC gebruik ik de oudere versie van de k400 de KB2950. Maar meestal toch gewoon met de harmony 300.

Over geheugen even door het lijstje gescrolled maar zie er niet iets tussen staan dat 2x4GB bied en een beetje normaal geprijsd in de pricewatch. Nog even die check is dit wat?
ProductPrijs
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,-

Jaapsander dank voor je uitleg over het geheugen. Zal eens een nachtje testen voordat ik wat ga doen. Hoewel dit geheugen volgens mij wel moet passen zonder teveel moeite.
Het geheugen gaat ook prima passen hoor, het is gewoon iets om rekening mee te houden wanneer je geheugen koopt wat je niet kan verwijderen/wisselen met de koeler erbovenop.

Overigens heb je aan 4GB meer dan genoeg bij gamen en HTPC gebruik. Verder is er niet zoveel mis met dat corsair geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niocera
Het liefst had ik jullie hier nu gemeld hoe blij ik was met mijn nieuwe HTPC maar toen ik twee week geleden op het punt van bestellen stond kreeg ik te horen dat ik behoorlijk veel aan mijn auto moest laten verspijkeren voor de APK. Er is dus nu niet zo veel ruimte meer voor de HTPC zoals ik die bedacht had.

Hebben jullie tips om dus goedkoper een nieuw systeem op basis van llano neer te zetten?

Plannen:
Mediaportal met HD films en live TV via kabel en opnemen etc. En daarnaast gamen. Speel niet de nieuwste games maar vind het wel lekker af en toe wat te spelen (Fifa, NFS, GTA, dat soort dingen).
Eerder schreef ik over Dolphin emu daar denk ik nog wel aan maar denk dat die emu veel meer vraagt dan wat ik nu kan betalen.
budget max 250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Druk gewoon een leuk videokaartje in je huidige pc en je bent klaar, kost je minder dan € 100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Niocera schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 14:44:
Het liefst had ik jullie hier nu gemeld hoe blij ik was met mijn nieuwe HTPC maar toen ik twee week geleden op het punt van bestellen stond kreeg ik te horen dat ik behoorlijk veel aan mijn auto moest laten verspijkeren voor de APK. Er is dus nu niet zo veel ruimte meer voor de HTPC zoals ik die bedacht had.

Hebben jullie tips om dus goedkoper een nieuw systeem op basis van llano neer te zetten?

Plannen:
Mediaportal met HD films en live TV via kabel en opnemen etc. En daarnaast gamen. Speel niet de nieuwste games maar vind het wel lekker af en toe wat te spelen (Fifa, NFS, GTA, dat soort dingen).
Eerder schreef ik over Dolphin emu daar denk ik nog wel aan maar denk dat die emu veel meer vraagt dan wat ik nu kan betalen.
budget max 250.
Ja dan zou ik gewoon een nieuwe videokaart bijplaatsen. De CPU die je nu gebruikt is ook gewoon een tripplecore (Llano is qua CPU architectuur vergelijkbaar) dus dan ben je met een nieuwe videokaart klaar. Alleen heb je dan een iets meer verbruikend systeem die mogelijk wat meer geluid produceert. Maar een volledig nieuw platform is een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josipbroz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-07 17:24
Hi ,
Ik ben benieuwd welke cabel privder je hiermee wilt benaderen?
Over het algemeen goede recensies gelezen betreffende tv kaart (TechniSat CableStar HD 2)

Zelf wil ik UPC proberen, maar dat schijnt niet zo 123 te gaan

"The problem with Internet quotes is that many are not genuine." Abraham Lincoln

Pagina: 1