Upgrade/vernieuwing game PC.

Pagina: 1
Acties:

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51
Aangezien mijn huidige bak toch wat traag begint te worden vond ik het wel eens tijd worden voor een grootschalige upgrade.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel al vermeld: Gamen, verder zal ik er veel op programmeren en werken in GIMP/PS. Echter zal het laatste geen hoofdtaak worden. Het gamen gebeurt op 1920x1080, ik wil echter geen problemen krijgen als ik dit uitbreid naar een multiscreen setup.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor deze upgrade heb ik zo'n 550 euro beschikbaar, aangezien ik de behuizing, HDD en indien mogelijk ook de voeding mee wil nemen uit mijn oude systeem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 81,-€ 81,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 77,50€ 77,50
1Silverstone Strider Essential 400W (ST40F-ES)€ 41,78€ 41,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 200,28

Verder natuurlijk de monitor, randapparatuur en overige koeling meegaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Qua GPU's AMD, ik heb hier al jaren een extreem goede ervaring mee. Het is geen _must_ aangezien ik over mijn huidige laptop met Nvidia GPU ook erg tevreden ben.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Geluid: Ik wil hem in idle niet kunnen horen (Zoals mijn huidige setup) en wil er naast kunnen slapen terwijl de PC ergens mee bezig is (Handbrake bijv).

Verder zal ik de PC flink overklokken. Zowel qua GPU als CPU.

Het huidige lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 209,90€ 209,90
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 38,15€ 38,15
1Asrock Fatal1ty P67 Performance€ 101,90€ 101,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,50

Mugen: Moge voor zich spreken.
RAM: 8GB RAM is toch wel een beetje standaard geworden. Op mijn laptop werk ik momenteel met 6GB wat al redelijk vaak vol wil lopen wanneer ik met VM's bezig ben. Aangezien 1600Mhz weinig voordeel bied boven 1333Mhz ga ik gewoon voor een goedkoop setje waar ik al bekend mee ben.
GPU: Geen specifieke reden, de goedkoopste dualfan HD7850. Als er betere Nvidia kaarten zijn in dezelfde prijsklasse (~210 euro) dan switch ik zonder er al te veel over na te denken.
Mobo: De fatal1ty reeks mobos staat er goed om bekend lekkere (OC) performance te leveren. Als dit bij deze plank echter niet het geval is knikker ik deze er zo weer uit.

Het enige waar ik eigelijk nog mee zat was de CPU. Ik zit sterk te twijfelen tussen de 3570K en de 2500K.
pricewatch: Intel Core i5 2500K Boxed
pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed
Ik vraag me zelf namelijk af of het verschil in prijs mij veel oplevert qua OC performance en algemeen verbruik.
Ik neig zelf meer naar de 2500K vanwege mijn budget. Maar als de 3570K mij toch net dat beetje meer geeft steek ik er liever ietsje meer in.

Heeft iemand hier nog op en/of aanmerkingen op?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Atrevir
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09-2025
Aangezien je een opmerking maakt over overclocken. Zou ik voor de 2500K gaan. IB produceert erg veel hitte bij overclocks waardoor SB sneller zijn als ze goed overclockt zijn.
Buiten dat is die GPU echt prima, en kan je moeilijk iets beters vinden in de prijsklasse op het moment. Plus dat de 7850 heel erg goed te overclocken is.

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Suggestie: misschien een kleine ssd?

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 09:32
Wat Ionn zegt inderdaad. Crucial M4 64GB en Samsung 830 64GB zijn beide erg betaalbaar (+- €70,-)

• D4NG3R
Een SSD zal er de komende tijd nog niet bij komen. Met mijn huidige budget is hier gewoonweg nog geen ruimte voor.

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12-2025

DMZ

Nou ja, de SSD zal een extreem verschil maken in je systeem. Ik zou zeggen, koop er een zodra je de kans hebt.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
De 3570k is de betere keus lagere tdp iets betere prestatie hoger overclock potentieel dus.
Je voeding is redelijk hoogwaardig maar als ik jou was zou ik op passen dat je bij het overclocken niet te enthousiast word.
Hij kan stock dit trekken maar niet heel veel meer.

• DMZ

DMZ

maarten12100 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 20:22:
De 3570k is de betere keus lagere tdp iets betere prestatie hoger overclock potentieel dus.
Je voeding is redelijk hoogwaardig maar als ik jou was zou ik op passen dat je bij het overclocken niet te enthousiast word.
Hij kan stock dit trekken maar niet heel veel meer.
Echter wordt de 3570k veel en veel heter bij het overklokken, dus de overclocklimiet is sneller bereikt. SB blijft hier het beste presteren. Ik ben nu even te lui om de exacte bron te zoeken, maar kijk maar rond op Tweakers, stond nog in het nieuws.

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 09:32
Knal die 2500k erin en pak hetgeen wat je bespaart om een SSD aan te schaffen. Ik herhaal het nog maar een keer, aangezien je een SSD écht merkt in een systeem.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
DMZ schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 20:27:
[...]

Echter wordt de 3570k veel en veel heter bij het overklokken, dus de overclocklimiet is sneller bereikt. SB blijft hier het beste presteren. Ik ben nu even te lui om de exacte bron te zoeken, maar kijk maar rond op Tweakers, stond nog in het nieuws.
TDP is lager en dus beter het probleem ligt op dit moment alleen nog bij de verbinding met de IHS.
Ik heb inderdaad op Vr-zone gelezen maar dit is slechts tijdelijk probleem tegen de tijd dat TS besteld is het opgelost of word het opgelost door intel.(net als met terugroeping van moederborden met SB chipset vorig jaar)

Het kan wel zo zijn dat de die kleiner is en dat er dus wel iets minder contactopervlak is met IHS maar toch zou hij met de goede soldeer/pasta toch lager uitvallen.

[ Voor 10% gewijzigd door maarten12100 op 19-05-2012 21:15 ]

• DMZ

DMZ

maarten12100 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 21:14:
[...]

TDP is lager en dus beter het probleem ligt op dit moment alleen nog bij de verbinding met de IHS.
Ik heb inderdaad op Vr-zone gelezen maar dit is slechts tijdelijk probleem tegen de tijd dat TS besteld is het opgelost of word het opgelost door intel.(net als met terugroeping van moederborden met SB chipset vorig jaar)

Het kan wel zo zijn dat de die kleiner is en dat er dus wel iets minder contactopervlak is met IHS maar toch zou hij met de goede soldeer/pasta toch lager uitvallen.
Ja, het enige verschil is dat Intel er niets aan lijkt te doen. De slechtere pasta is economisch gezien handiger, want zo kunnen mensen de CPU niet tot 5 Ghz pushen(bijvoorbeeld) en dus een nieuwe generatie overslaan. Ik ben het eens dat als, het wordt gefixt, het dan beter is. Echter, zolang het nu niet is, is de 2500k een betere keuze qua overclockplafond.

• D4NG3R
Timmeh_PS3 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 20:33:
Knal die 2500k erin en pak hetgeen wat je bespaart om een SSD aan te schaffen. Ik herhaal het nog maar een keer, aangezien je een SSD écht merkt in een systeem.
Mijn huidige laptop heeft al een SSD, en het verschil vind ik buiten Windows om verwaarloosbaar ;) . Ik weet uit ervaring waarom ik het uitstel. Een SSD vind ik momenteel niet het belangrijkste.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 19-05-2012 21:58 ]

• D4NG3R
Grote bump.

Aangezien ik m'n oude systeem zo goed als geheel verkocht heb, zijn mijn budget en eisen redelijk verschoven.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op een resolutie van 1920x1080, alle andere eisen die ik heb gaan al uitstekend op mijn laptop.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal €700,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
pricewatch: Cooler Master CM 690 II Advanced
pricewatch: Scythe Kaze Q Black

Verder natuurlijk de randapparatuur (Audio, input en mijn Monitor).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
3Sharkoon S1402515P-3, 140mm€ 5,10€ 15,30
3Sharkoon System Fan Power S1202524P-3, 120mm€ 4,25€ 12,75
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 192,20€ 192,20
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 210,-€ 210,-
1Seasonic M12II 520W€ 69,-€ 69,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Asrock Z77 Extreme4€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 702,65

Redenen:
Mugen: Moge voor zich spreken.
Fans: Zie einde post
CPU: Klokt beter over als de 3570K en levert afaik op deze hogere snelheden ook betere performance.
GPU: Al is de HD6950 (Welke sneller is) ongeveer even duur, deze verbruikt ook 70W meer.
Voeding: Goed, efficient en modulair. 520W moet ruim voldoende zijn voor dit systeem + overclocks.
RAM: 1600Mhz CL9 RAM voor vrij weinig geld.
Mobo: Geen specifieke reden, ik ben altijd al tevreden geweest over Asrock. Echter heb ik voor dit mobo geen hoofdredenen om op te noemen, het enige wat ik kan opnoemen dat ik prettig vind zijn de 90' gedraaide SATA poorten. Wat cablemanagement wat makkelijker maakt.

SSD: Word eind deze zomer nog bijgeplaatst.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
AMD qua videokaarten. Tenzij Nvidia het beter doet voor hetzelfde of minder geld (Afaik is de GTX 560 trager als de HD7850)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Er staan welistwaar 6 high-RPM ventilatoren in mijn lijstje, ik wil de boel wel stil hebben als de PC (zo goed als) in idle draait en de fans op hun traagst draaien. Deze worden dan ook aangesloten op een fancontroller (Zie hierboven).

Opstelling van de ventilatoren:

Front: 140MM x1
Bottom: 120MM x2
Top: 140MM x2
Back: 120MM x1

De bovenste 2, en onderste 2 zullen worden aangesloten op dezelfde groep op de controller. Dit zal ik doen met 2 van zulke splitkabeltjes: http://www.hardwarewebwin...terconverter-p-27268.html

Verwijderd

Z77 was inderdaad een suggestie die ik wilde maken. Scheelt niet veel, maar toch weer een paar procent. Als je stilte echt belangrijk vindt kan je Nexus Real Silents nemen, maar die zijn geen high-RPM. Wel ontzettend stil in combinatie met een fancontroller. Voor meerdere schermen zul je wellicht over CF gaan denken, maar dat kan altijd nog, ook qua voeding.

De Mugen 2 schijnt wat krap te zijn op dit bord, je moeten even opletten dat je niets platdrukt, maar het zou wel moeten gaan. Verder ziet het er allemaal netjes uit, moet een puike bak worden waar je lang mee kan doen. Te lang wellicht :p

• D4NG3R
Ah ja, CFX was nog een reden waarom ik voor deze plank wou gaan. 2x PCI-E 3 @ x8/x8 moet afdoende zijn wil ik er ooit nog zo'n kaart bij zetten.

Ik neem aan dat een Mugen 2 in pull config geen problemen mag opleveren met de geheugensloten

Verwijderd

D4NG3R schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 21:23:
Ah ja, CFX was nog een reden waarom ik voor deze plank wou gaan. 2x PCI-E 3 @ x8/x8 moet afdoende zijn wil ik er ooit nog zo'n kaart bij zetten.
Let wel op dat je met de 2500K 'maar' PCI-E 2 hebt. Dat is ruimschoots voldoende voor de HD7850 en een kaart van dezelfde klasse in de redelijk verre toekomst, maar dat je het weet. Voor PCI-E 3 heb je Ivy nodig.
Ik neem aan dat een Mugen 2 in pull config geen problemen mag opleveren met de geheugensloten
Push ook niet, met dit geheugen :) Ik doelde qua opletten met onderdelen meer dat de backplate hier en daar wat dicht op het een en ander schijnt te zitten, maar dat het wel zou moeten passen.

• D4NG3R
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 21:32:
Push ook niet, met dit geheugen. Ik doelde qua opletten met onderdelen meer dat de backplate hier en daar wat dicht op het een en ander schijnt te zitten, maar dat het wel zou moeten passen.
Heb je hier eventueel meer info over? Als ik google met termen als "Asrock Z77 Extreme4 Mugen II" of "Asrock Z77 Extreme4 backside" vind ik geen sites of topics (op eventuele andere sites) over dit probleem.

Even terug komen op je punt met stille fans:

Momenteel heb ik nog steeds 2 van deze er in zitten: pricewatch: Scythe Kama FLEX 140mm - 1600RPM , 140mm

Echter zijn de lagers hiervan kapot gegaan toen ik even niet oplette en ze uitblies met een compressor zonder ze stil te houden (Stof tussen de lagers). Ze maken dus een flink kabaal als ze voluit draaien, echter draaien ze zelfs met kapotte lagers op de laagste stand behoorlijk stil.

Ik vraag me echter wel af of de voeding wel afdoende zal zijn met een 2e videokaart +overclocks. 130W + 130W + 95W + overige zooi (40W) + overclocks (laat ik even ruim zijn en er 50W bij op tellen). Dan gaat het al behoorlijk hard richting de 480W die deze voeding aankan op haar 12V lijnen...

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 09-06-2012 21:43 ]

Verwijderd

D4NG3R schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 21:37:
Heb je hier eventueel meer info over? Als ik google met termen als "Asrock Z77 Extreme4 Mugen II" of "Asrock Z77 Extreme4 backside" vind ik geen sites of topics (op eventuele andere sites) over dit probleem.
Ik heb het hier vandaan.
Ik vraag me echter wel af of de voeding wel afdoende zal zijn met een 2e videokaart +overclocks. 130W + 130W + 95W + overige zooi (40W) + overclocks (laat ik even ruim zijn en er 50W bij op tellen). Dan gaat het al behoorlijk hard richting de 480W die deze voeding aankan op haar 12V lijnen...
Mijn gevoel zegt dat het wel gaat, zeker aangezien je die piek zelden tot nooit zult halen en je alles al ruim hebt ingeschat. Echter kan je het voor de zekerheid even bij -The_Mask- navragen :)

• D4NG3R
Ik zit zelf dan te denken om een Mugen 3 te nemen IPV een Mugen 2. Deze gebruikt een wat ander soort backplate. Een Mugen 2 zou wel kunnen, maar bezig gaan met isolatietape lijkt mij een slecht idee O-) .

Jammer dat deze _iets_ minder goed presteert en een paar euro duurder is. Maar afaik zijn er geen betere koelers in deze prijsklasse 8)7.

Edit: Ah... kleine tegenvaller. Ik laat de nieuwe videokaart nog even achterwege en doe het nog eventjes met m'n HD5770.

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 10-06-2012 22:12 ]

Pagina: 1