Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 10:30
Mijn vriendin werk bij haar vader in het bedrijf. Het bedrijf bestaat uit 5 werknemers. Nu wil ze graag een fiets aanschaffen via het fietsplan (dus belastingkorting). Moet de werkgever hier nog iets voor regelen,of kan ze de fiets gewoon kopen en vervolgens aan het eind van het jaar via haar eigen belastingaangifte de aftrek regelen?
We willen gewoon bestellen bij een willekeurige dealer en niet via zo'n organisatie die het fietsplan regelt en er zelf commissie uit haalt.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Dit is wel heel lui... Als je op belastingdienst.nl zoekt naar "fietsplan" kom je hier uit: http://www.belastingdiens...n/fietsen/fiets_vergoeden

Vreemde eisen trouwens: "Uw werknemer gebruikt de fiets op meer dan de helft van de dagen dat hij naar het werk reist." M.a.w. als je op maandag, woensdag en vrijdag boodschappen doet op de fiets, maar verder met de auto naar het werk gaat, heb je hier al aan voldaan...

[ Voor 33% gewijzigd door RemcoDelft op 18-05-2012 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 10:30
RemcoDelft schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 20:56:
Dit is wel heel lui... Als je op belastingdienst.nl zoekt naar "fietsplan" kom je hier uit: http://www.belastingdiens...n/fietsen/fiets_vergoeden

Vreemde eisen trouwens: "Uw werknemer gebruikt de fiets op meer dan de helft van de dagen dat hij naar het werk reist." M.a.w. als je op maandag, woensdag en vrijdag boodschappen doet op de fiets, maar verder met de auto naar het werk gaat, heb je hier al aan voldaan...
Ja, daar had ik inderdaad als eerste gekeken en die voorwaarden kende ik wel. Het gaat me er om of ik nog wat moet regelen voor het bedrijf bv:
- moet de factuur fiets op naam van bedrijf of op mijn eigen naam?
- als ik de fiets zelf betaal kan ik dan teruggave regelen bij mijn belasting aangifte 2012. Of koopt het bedrijf de fiets en wordt de eigen bijdrage geregeld via mijn salarisstrook?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:34
De manier waarop ik het ken, en regel voor mijn werknemers is dat ik de fiets betaal, en dat bedrag van 749 euro wordt op het bruto loon ingehouden.
Mij als werkgever kost het niets, behalve de begeleiding via de accountant om alles bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
"dan kunt u de aankoopprijs van de fiets onbelast vergoeden"
Dat laat toch niets aan onduidelijkheid over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 10:18
VivaAtloni schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 20:51:
Mijn vriendin werk bij haar vader in het bedrijf. Het bedrijf bestaat uit 5 werknemers. Nu wil ze graag een fiets aanschaffen via het fietsplan (dus belastingkorting). Moet de werkgever hier nog iets voor regelen,of kan ze de fiets gewoon kopen en vervolgens aan het eind van het jaar via haar eigen belastingaangifte de aftrek regelen?
We willen gewoon bestellen bij een willekeurige dealer en niet via zo'n organisatie die het fietsplan regelt en er zelf commissie uit haalt.
Fiets kopen en aan het eind van het jaar de belastingaftrek regelen gaat niet op volgens mij. Wat ze zou kunnen doen is de fiets via haar vader/werkgever kopen en dat deze het van haar loon inhoudt. Echter gaat dit niet zomaar op aangezien een werkgever geen loon mag inhouden zonder duidelijke afspraken, deze zal dus wel eerst contractueel een fietsplan voor het hele bedrijf moeten aanmaken waar een werkgever wel of niet aan meewerkt. De fiets een gift maken is ook geen optie, want de werkgever moet wel hard kunnen maken dat de fiets voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt (zoals in de eerder genoemde regels werd vermeldt).

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 16:52

Robtimus

me Robtimus no like you

RemcoDelft schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 20:56:
Ik denk dat jij de regel vrijer interpreteert dan de bedoeling is. Er zal vrijwel zeker geimpliceerd worden dat de fiets ook voor woon-werkverkeer moet worden gebruikt. Maar ik moet wel zeggen dat het niet expliciet zo staat beschreven nee. Ook in mijn eigen arbeidsvoorwaaden staat alleen maar "gebruiken", niet "gebruiken voor woon-werkverkeer".

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je het je werkgever makkelijk wil maken zoek je gewoon een standaard fietsverklaring op. En er zullen ook wel formuliertjes zijn voor het verrekenen met je salaris.
Wij konden kiezen tussen vakantiegeld, bovenwettelijke vakantiedagen en loon voor die fiets.

Qua factuur heb je volgens mij drie mogelijkheden

1) Factuur op jouw naam, stuur je zelf naar werkgever
Jij betaalt fietsenboer, werkgever verrekent dit daarna met jou

2) Factuur op jouw naam, fietsenboer stuurt het naar werkgever
Werkgever betaalt fietsenboer, jij kan daarna je fiets ophalen

3) Fietsenplan via derde partij
Komt vaak 15% commissie bij dus evt. korting ben je kwijt. Niet interessant voor jouw bedrijf

Het hele IB/aftrekposten verhaal speelt niet. Dit is iets tussen werkgever & jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-04 18:52
nvm (hier stond precies wat smesjz al keurig heeft uitgelegd)

[ Voor 94% gewijzigd door argro op 19-05-2012 10:37 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 15:32
Wel opschieten, want dit is het laatste jaar dat het fietsplan nog bestaat.

Wij hebben het vorige maand ook op kantoor door gevoerd. Werkgever is gewoon bij een fietsenzaak nabij geweest om afspraken over de betaling (en 10% korting) te regelen. Vervolgens zijn werknemers langs geweest om een fiets uit te zoeken.
Factuur gaat naar de baas. Die betaald het uit het vakantiegeld. En daarna halen wij de fiets op.
Pagina: 1