Desktopje voor mijn ouders

Pagina: 1
Acties:

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:42
Hallo allemaal,

ik ben bezig een computer voor mijn ouders samen te stellen. Onze huidige computer is één uit 2006, met een Celeron 352, een trage HDD, enz, en is dus niet snel meer. Ook is hij niet zo stabiel, regelmatig krijg je niet-reagerdende applicaties.

Nu zijn dit de eisen:
  • Moet ook ~6 jaar meegaan, net zoals de huidige.
  • Moet stabiel zijn
  • Niet extreem duur
  • Compact en redelijk stil
  • Toekomstbestendig
  • Moet stabiel zijn
  • Moet snel zijn qua starten van Windows, applicaties, e.d, en dus een SSD.
  • SSD moet > 100GB zijn, vanwege de toekomstbestendigheid.
  • WiFi, het liefst dual-band
  • De kans op kapotgaan zo klein mogelijk, dus geen Vertex'en, geen non-solid caps op het mobo, enz.
  • En hij moet stabiel zijn.
Nu heb ik tot nu toe dit uitgekozen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 66,95€ 66,95
1Cisco Linksys AE2500-EU Dual Band Wireless-N USB Adapter€ 29,56€ 29,56
1Seagate Momentus ST9750420AS, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 84,45€ 84,45
1Samsung SH-222BB Zwart€ 13,86€ 13,86
1In Win BP655€ 48,40€ 48,40
1Logitech MK120€ 14,75€ 14,75
1Scythe Twin Mounter 2.5in SSD-HDD Rev.C€ 4,50€ 4,50
1be quiet! TFX Power 300W€ 43,70€ 43,70
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 104,72€ 104,72
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 44,85€ 44,85
1AMD A6-3650 Boxed€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,74

Ik heb dus twee voedingen, maar de Be Quiet gaat gebruikt worden. Dat ivm de kwaliteit van de voeding. Ik had ook voor een Seasonic kunnen kiezen, maar dat scheelt €3, en ik vind die productbeschrijving bij Afuture maar vaag en heb een goede ervaring met Be Quiet.

Ik vind de behuizing gewoon mooi, en klein.

De twee 2.5" schijven gaan in één 3.5" bay, omdat die dingen samen toch veel minder verbruiken dan een normale HDD en dus minder warmte produceren, en omdat het goed is voor de airflow.

Merkvoorkeur heb ik niet zo, maar AMD lijkt vooral performance per dollar en gebalanceerd CPU / GPU performance belangrijk te vinden, en Intel performance per watt. Mijn ouders hebben liever goedkoper dan zuinig :). En AMD niet stabiel is sowieso onzin.

Windows licentie is niet nodig. Het scherm (VGA) wordt meegenomen.

Dus, is dit een goede samenstelling, of kan het toekomstbestendiger / stabieler? Ik denk bijvoorbeeld dat 4k wel normaal is over 3 jaar, maar goedkope Ivy Bridge processors zijn nog niet uit en de duurderen (met HD4000) zijn te duur. Het zou fijn zijn als 4k gaat werken.

Zoals het er nu uitziet gaat alles gekocht worden bij Afuture, dus het zou fijn zijn als het daar te krijgen is.

Alvast bedankt!

• Atrevir
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09-2025
Deze build zou meer dan goed genoeg moeten zijn voor je ouders. En als het om kosten van CPU zelf gaat, zit je met AMD beter ja. Komt die videokaart van een andere PC? Want er staat geen prijs bij. Een videokaart zou niet eens nodig zijn voor je ouders namelijk.

Heel misschien zou je nog voor een iets betere CPU willen gaan. Aangezien de koste bij AMD CPU's niet veel uitmaakt, maar wel veel extra snelheid kan verschaffen. Mogelijk een A8-3850, maar het is maar een speelsel van me eigen gedachte.

• marcop23
Atrevir schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 19:14:
Deze build zou meer dan goed genoeg moeten zijn voor je ouders. En als het om kosten van CPU zelf gaat, zit je met AMD beter ja. Komt die videokaart van een andere PC? Want er staat geen prijs bij. Een videokaart zou niet eens nodig zijn voor je ouders namelijk.

Heel misschien zou je nog voor een iets betere CPU willen gaan. Aangezien de koste bij AMD CPU's niet veel uitmaakt, maar wel veel extra snelheid kan verschaffen. Mogelijk een A8-3850, maar het is maar een speelsel van me eigen gedachte.
Die videokaart is er per ongeluk bijgekomen, zit er niet bij.

Zou zo'n 3850 echt wat uitmaken? En niet alleen meer geluid veroorzaken? Het scheelt €8 idd, dus als het beter wordt kan ik die er wel bij doen.

• dieselross
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-05 17:40
Ik zou DDR-1333 pakken ipv DDR-1600.
Als je bij Corsair wil blijven en dezelfde latency wil hebben, dan is dit misschien iets: pricewatch: Corsair CMV8GX3M2A1333C9

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:24
Mijn ouders hebben liever goedkoper dan zuinig . En AMD niet stabiel is sowieso onzin.

Reken uit hoevaak zij de computer ongeveer gebruiken. Reken uit hoeveel de Intel duurder is dan AMD en kijk dan of je na 6 jaar nog steeds goedkoper uit bent.

Tuurlijk ben je dan in directe aanschaf wellicht minder kwijt maar aan het eind van de rit wellicht meer. d:)b

• marcop23
dieselross schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 19:23:
Ik zou DDR-1333 pakken ipv DDR-1600.
Als je bij Corsair wil blijven en dezelfde latency wil hebben, dan is dit misschien iets: pricewatch: Corsair CMV8GX3M2A1333C9
Waarom zou je expres voor trager geheugen gaan? Op onder andere Guru3D las ik juist dat hoge geheugensnelheden goed zijn voor de ingebouwde GPU.
ictinteresse schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 19:28:
Mijn ouders hebben liever goedkoper dan zuinig . En AMD niet stabiel is sowieso onzin.

Reken uit hoevaak zij de computer ongeveer gebruiken. Reken uit hoeveel de Intel duurder is dan AMD en kijk dan of je na 6 jaar nog steeds goedkoper uit bent.

Tuurlijk ben je dan in directe aanschaf wellicht minder kwijt maar aan het eind van de rit wellicht meer. d:)b
Probeer dat maar aan mijn ouders uit te leggen. Die kopen ook nog steeds gloeilampen, en zijn zich daar totaal niet van bewust.

Ook heeft AMD betere ingebouwde GPU's dan < HD4000 van Intel, en de HD4000 CPU's zijn te duur. Ik denk dus wel dat ik bij AMD blijf.

• Atrevir
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09-2025
marcop23 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 19:17:
[...]

Die videokaart is er per ongeluk bijgekomen, zit er niet bij.

Zou zo'n 3850 echt wat uitmaken? En niet alleen meer geluid veroorzaken? Het scheelt €8 idd, dus als het beter wordt kan ik die er wel bij doen.
Ik weet niet zeker hoeveel het nou kwa geluid productie verschilt. Maar voor 8 euro heb je toch iets wat wel wat langer mee gaat opzich.

• dieselross
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-05 17:40
marcop23 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 19:37:
[...]

Waarom zou je expres voor trager geheugen gaan? Op onder andere Guru3D las ik juist dat hoge geheugensnelheden goed zijn voor de ingebouwde GPU.
Excuses. Even vergeten dat het APU was. 8)7

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 21:44
Zou je niet i.p.v. een kast van 48,- en een voeding van 43,- kunnen kijken naar een kast die qua prijs hier tussen zit met een goede voeding. Misschien kan je een mATX kast vinden met 300W o.i.d. vinden, scheelt weer in prijs.

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:24
Ik zou de logitech Mk120 niet aanschaffen aangezien volgens de specs dit een USB 1.1 apparaat is.
Je zal waarschijnlijk geen verschil merken maar ik zou voor een USB 2.0 gaan.

Voor draadloos:
pricewatch: Logitech MK260 Wireless Combo

Voor bedraad:
pricewatch: Microsoft Wired Desktop 400 for Business

Edit:
Geen besturingssysteem? Of heb je die nog? Of komt er een gedo**loa**e versie op?

[ Voor 8% gewijzigd door ictinteresse op 18-05-2012 20:33 ]

• marcop23
ictinteresse schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 20:27:
Ik zou de logitech Mk120 niet aanschaffen aangezien volgens de specs dit een USB 1.1 apparaat is.
Je zal waarschijnlijk geen verschil merken maar ik zou voor een USB 2.0 gaan.

Voor draadloos:
pricewatch: Logitech MK260 Wireless Combo

Voor bedraad:
pricewatch: Microsoft Wired Desktop 400 for Business

Edit:
Geen besturingssysteem? Of heb je die nog? Of komt er een gedo**loa**e versie op?
Besturingssysteem is er nog een soort van (OEM). Ga gewoon proberen om die over te zetten (dat lukte me een keer), en als dat niet lukt komt er denk ik Ubuntu op.

En dat toetsenbord ga je inderdaad niet merken. De snelheid bij USB 2.0 is veel hoger, de latency maakt voor zover ik weet niet uit. Blijft gewoon die MK120 dus denk ik, gezien die erg goed lijkt, en ik goede ervaringen met Logitech heb. Draadloos is niet nodig, en kost alleen gedoe met batterijen.

Ik ga nog wel kijken of mijn ouders liever een Fractal Core 1000 hebben, dan komt er een MSI mATX bordje in en kan WiFi in de kast zelf. Ook kost dat minder, en kan ik er een losse koeler bij doen, en dan ook een A8-3850.
Pagina: 1