Hola,
Een vriend van me bewerkt hobbymatig veel filmpjes en moet dit momenteel doen op een underpowered (zeker voor high-def) laptop. Hij heeft mij gevraagd of ik hem wilde adviseren om een desktop-pc samen voor ca 600 euro, met 700 als absoluut maximum. En goedkoper = beter, want student
De applicaties die vooral gebruikt zullen worden zijn Sony Vegas, Adobe After Effects, Photoshop en Premiere, naast het standaard internet- en officewerk waar computers meer dan snel genoeg voor zijn
Hij zal wellicht ook wat audiobewerking doen en een beetje gamen zou leuk zijn, maar dat heeft nu geen prioriteit (en hij gamet vooral op zijn Xbox 360).
Zelf ben ik tot onderstaand lijstje gekomen.
En dit zijn een aantal overwegingen die ik heb gemaakt voor componentenkeuzes:
Toen was de cpu een Athlon II X4 640 en als CPU een Radeon 6770 als GPU, omdat de A8-3850 duur/slecht verkrijgbaar was. Dat was echter wel aan het randje van het budget, nu is er wat meer speelruimte.
Ik ben benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen, alvast bedankt voor het meedenken
Een vriend van me bewerkt hobbymatig veel filmpjes en moet dit momenteel doen op een underpowered (zeker voor high-def) laptop. Hij heeft mij gevraagd of ik hem wilde adviseren om een desktop-pc samen voor ca 600 euro, met 700 als absoluut maximum. En goedkoper = beter, want student
De applicaties die vooral gebruikt zullen worden zijn Sony Vegas, Adobe After Effects, Photoshop en Premiere, naast het standaard internet- en officewerk waar computers meer dan snel genoeg voor zijn
Zelf ben ik tot onderstaand lijstje gekomen.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB | € 102,- | € 102,- |
1 | Dell Ultrasharp U2312HM (Zwart) | € 175,- | € 175,- |
1 | Sony Optiarc AD-7280S Zwart | € 14,23 | € 14,23 |
1 | Chieftec Smart SD-01B-B | € 56,41 | € 56,41 |
1 | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9R | € 43,80 | € 43,80 |
1 | AMD A8-3850 Boxed | € 87,- | € 87,- |
1 | Gigabyte GA-A75M-UD2H | € 71,95 | € 71,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 550,39 |
En dit zijn een aantal overwegingen die ik heb gemaakt voor componentenkeuzes:
- CPU: volgens reviews: Fusion cooking: AMD's Lynx getest wel een leuk ding met een niet onaardige GPU ingebakken, dan kan er in de toekomst een losse videokaart erbij geprikt worden voor gaming
- RAM: in de reacties op die review begrijp ik dat de CPU graag veel bandbreedte heeft. Het prijsverschil tussen 1333 en 1600MHz is te verwaarlozen, maar bijv. pricewatch: G.Skill RipjawsX F3-17000CL9D-8GBXM leek me weer niet de twee tientjes extra waard.
- Moederbord: USB3.0-apparaten heeft hij (nog) niet maar leek me wel zo handig om alvast te hebben. FireWire een leuk extraatje mocht hij ooit een camera in handen krijgen die dat heeft.
- Harde schijven: ik twijfel tussen een of twee stuks. Uit mijn hoofd heeft hij een externe harde schijf (USB2.0) van 1TB groot. Nu lijkt het me dat videobewerking sneller gaat als je op de ene disk bronbestanden hebt en op de andere disk je render wegschrijft, of maakt dat niet zo heel veel uit? Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee hoeveel bandbreedte dit trekt en of USB2.0 hiervoor voldoende biedt.
- Monitor: is relatief aan de dure kant omdat het een IPS-paneel betreft. Een profi scherm met kalibratie valt buiten budget, maar dit leek me voor het grafische werk beter dan een budgetsegment schermpje met TN-paneel. Gezien de werkzaamheden is 1080p de minimale resolutie.
- Voeding en kast: uit de BBG. Als er voor ATX ipv micro-ATX wordt gekozen geeft dit wel weer meer keuze qua moederborden bedenk ik me nu...
- Speakers, toetsenbord, muis hoeft geen rekening mee gehouden te worden.
Ik ben benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen, alvast bedankt voor het meedenken