Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Win7] als server voor Mac en Windows?

Pagina: 1
Acties:

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-11 08:18
Ik ben redelijk nieuw op het gebied van servers runnen maar heb door een vrijgekomen laptop de mogelijkheid een server thuis op te zetten.

Het is een MacBook waar ik een 500GB HD in heb gezet en via Boot camp draait hij op Windows 7 Ultimate. Wat ik graag zou zien is dat ik deze laptop kan gebruiken als netwerk-schijf om data naar te backuppen van een windows en een mac pc. Daarnaast ook voor file-exchange en wellicht als media-pc, maar dat hangt allemaal af van wat de mogelijkheden zijn.

Mijn grootste vraag is of het handig/verstandig is om met Windows 7 Ultimate te werken om bovenstaande te doen, of dat ik aan andere OS'n moet denken (Windows 7 server?). Zijn er b.v. issues m.b.t. de file systems die Mac en Windows gebruiken?

Als het topic niet in het juiste sub-forum staat dan laat ik het graag verplaatsen, maar dit leek mij de meest geschikte plek.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Wil je data backuppen of wil je gebruik maken van TimeMachine?

Simpelweg wat bestandjes opslaan kan Windows 7 prima. De Macs kunnen hier ook ook prima naar schrijven en van lezen.

Als je TimeMachine wilt gebruiken moet je wat anders gebruiken dan Windows 7.
Je zou eens kunnen kijken naar de besturingssystemen die hiervoor zijn bedacht. Bijvoorbeeld FreeNAS, OpenMediaVault of Mac OS Server.

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

Met ^^

Ik denk dat je beter af bent met een NAS die OF kant en klaar is (synology/qnap etc) OF een Fileserver OS draait (FreeNas/OpenMediaVault/OpenFiler).

Een laptop lijkt me minder geschikt voor dit doel.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-11 08:18
Thanks voor jullie advies. Ik ben al wel bezig gegaan met het opzetten van het geheel. Machtigingen heb ik ingesteld en het is prima benaderbaar via de Mac en m'n andere Win7 laptop.

Van Time Machine weet ik dat het standaard niet kan backuppen naar een netwerkschijf, maar daar schijnen wel trucjes voor te zijn die ik nu aan het proberen ben.

Ik ga eens kijken hoe dit bevalt en anders nadenken over een NAS. Ben alleen een klein beetje teleurgesteld in de snelheid van de wireless verbinding (2,5MB/S) hoewel ik lees dat dat de max is voor 54Mbps routers.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
54Mbps half duplex is 3,3MB/s. Dat kun je gewoon berekenen.
Haal er nog wat overhead voor protocol en storing vanaf en je zit inderdaad op 2,5MB/s. Het is niet voor niets dat servers met een kabel aan het netwerk worden verbonden.

TimeMachine naar een netwerk schijf heeft Apple beperkt. Het moet persee een AFP share zijn met de juiste mDNS reclame op het netwerk. Belangrijkste reden hiervoor is het feit dat de setup van Mac OS niet kan lezen van SMB shares (en je dus niet je backup terug kunt zetten op een lege harde schijf).

[ Voor 40% gewijzigd door hans_lenze op 21-05-2012 11:29 . Reden: Extra info over TimeMachine ]

while (! ( succeed = try ()));