Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:12
Hoi,

Eerder deze week heb ik mijn pc flink geupgrade. Er zijn een nieuwe voeding, GPU, CPU, moederbord en geheugen in gekomen. Naast de standaard 'foutjes' die ik heb gemaakt tijdens het inelkaar zetten (stekkertjes verkeerd om, dvd-speler niet aansluiten op moederbord, etc), heb ik nu nog één probleem dat me heel erg dwars zit.

Als mijn GPU hard aan het werk is (bijvoorbeeld tijdens het gamen), 'zoemt' mijn koptelefoon, die is ingeplugd in de achterkant van het moederbord. Als ik rondkijk in de game, verandert het geluid van de zoem. Zowel volume als toonhoogte. Als ik op internet aan het surfen ben en ik kom een 'hippe' flash-banner tegen, dan hoor ik de koptelefoon soms ook zoemen. Het ligt dus niet alleen aan de games.

Ik heb uiteraard al wat gegoogled, maar kon niet echt een oplossing vinden. Ik heb geprobeerd of het misschien aan mijn monitor lag, ipv aan de GPU, maar dit is niet het geval. De monitor hangt ondertussen aan een ander stopcontact en ook als de monitor uit staat, treedt het gezoem op, als ik in een game zit.

Mijn moederbord is een MSI Z77A-GD65.
GPU is een MSI N670GTX-PM2D2GD5/OC.

Hebben de Tweakers enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

[Aylin]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

(jarig!)
Misschien staat op een moederboerd een aansluiting verkeerd (lees verkeerd aangesloten.) Heb je een externe geluidskaart, of een interne, gebruik je de onboard of een eentje die aangesloten zit op een slot???? Welk merk???

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
Waarschijnlijk was ik niet helemaal duidelijk.

Nee, ik heb geen externe of interne geluidskaart. Alleen het on-board geluid van het moederbord.

[Aylin]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Veel moederborden hebben de analoge kant van de geluidskaart dicht bij het PCI-E 16x slot zitten. Dit zorgt er vaak voor dat de elektromagnetische straling van je videokaart opgepikt wordt. En die straling is het ergst onder load. Flash en scrollen zorgen ook voor load op je videokaart.

Oplossingen?
• Andere geluidskaart
• Probeer eens de frontaansluiting (die zoemt meestal nog harder :P)
• Andere videokaart (maar het kan voorkomen met elke kaart)
• Videokaart in ander slot (als je nog een PCI-E 16x slot hebt)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
Videokaart in een ander slot is het enige dat ik op korte termijn kan proberen.
Ik heb hier nergens een geluidskaart/videokaart liggen en de frontaansluiting van mijn case is helaas ooit iets te ver doorgedrukt, dus kapot.

[Aylin]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:52
Dit is helaas het nadeel van veel onboard geluidskaarten, die noise van het moederbord ontvangen.
Vaak alleen op te lossen door een aparte geluidskaart te nemen.
Wat je kan proberen is om in de bios spectrum spread clocking aan te zetten en kijken of dit helpt om de bijgeluiden te verminderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
Door de videokaart in een ander PCI-E slot te stoppen, is het zoemen veel minder geworden. Het is nog wel aanwezig, maar veel minder irritant. Ik had gehoopt dat het door Spread Spectrum aan te zetten helemaal weg zou zijn, maar Spread Spectrum leek helemaal niets te helpen.

Voor nu laat ik de videokaart even zitten waar hij zit. Misschien kan ik binnenkort van een vriend een losse, interne geluidskaart proberen. Ik houd jullie op de hoogte.

[Aylin]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-10-2022

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Heb je een verse OS install, of de oude "hergebruikt" ?
Heb je wellicht luidsprekers waar een koptelefoon ingang opzit, gebruik die ingang dan eens, ik gebruik die nl. en dat werkt perfect.

MSI MEG B550 Unify-X#R7 5800X#Arctic Liquid Freezer II 280#MSI RTX3080 Gaming-X Trio#16GB G-Skill DDR4@3733MHz, C15-1T#Samsung 860 EVO 250GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD Elements 4TB#Be Quiet! Dark Power Pro 11, 850W/Dark Base 700

• Kjoe_Ljan
Niet echt een oplossing, maar wel een prima 'workaround': Ik heb een extern USB-geluidskaartje gekocht (Zie gekoppelde producten). Kostte een tientje bij de Saturn en nu kan ik weer fatsoenlijk gamen zonder ergernis.
DaLoona schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 15:02:
Heb je een verse OS install, of de oude "hergebruikt" ?
Heb je wellicht luidsprekers waar een koptelefoon ingang opzit, gebruik die ingang dan eens, ik gebruik die nl. en dat werkt perfect.
Het storen was via de luidsprekers net zo erg als rechtstreeks via de moederbord-aansluiting.
Windows 7 crashte bij het booten, nadat ik het mobo had vervangen, dus een schone installatie was nodig.

[Aylin]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee