Beste oplossing low profile quad channel 32GB?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 09:13
Na flink wat googlen gooi ik mijn vraag toch maar hier neer, omdat ik nog geen eensluidend antwoord heb kunnen vinden.

Ik wil de hoeveelheid RAM in mijn pc graag verdubbelen van 16GB naar 32GB. Het geheugen dat ik nu gebruik is van Corsair, een quad channel kit van 4x 4GB.

De belangrijkste onderdelen van mijn systeem:
- i7 3930K
- AsRock X79 Extreme 3
- Club3D HD 7970
- Scythe Mugen B

De koeler steekt zover boven de geheugenbanken uit, dat ik hoe dan ook low profile geheugen nodig heb, en juist dat beperkt de keuze enorm.

De enige low profile 32GB-set van 4 strips die ik kon vinden was deze:
pricewatch: G.Skill Ares F3-1600C10Q-32GAO

Verder kom ik voor vooral uit bij dual channel kits van 16GB, waar ik er dan twee van nodig heb. Zoals deze:
pricewatch: Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10

Het liefste blijf ik bij Corsair en ga ik voor de laatste optie. Maar... is het verstandig om twee losse setjes te kopen? Ik denk zelf dat het wel kan, maar de meningen lopen enorm uiteen als ik zo op internet rondkijk. Van "Geen enkel probleem, als het merk en type maar hetzelfde is" tot "Da's vragen om problemen, het is niet gegarandeerd dat ze goed samenwerken".

Dus... kun je twee dual channel kits probleemloos in een quad channel systeem zetten? Of is het beter om het bij een quad channel kit te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er bestaat niet zoiets als dualchannel of quad channel geheugen. Geheugen is geheugen, en de geheugencontroller bepaalt hoe de kanalen ingedeeld worden, daarbij maakt het dus echt niet uit of het als kitje komt of niet.

Voor mijn X79 testjes heb ik zowel een quad channel kitje van Corsair getest, als 2 dualchannel kitjes van ADATA, dat werkt prima. Zeker als je allemaal dezelfde DIMMen pakt, is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 09:13
Thanks, dat dacht ik zelf ook al. Alleen kon ik dat antwoord niet zo duidelijk en rechtstreeks vinden, en daarom begon ik te twijfelen. Dan worden het toch twee van die Corsair-setjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> CAA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Ares reepjes zien er wel strak uit hoor.
Je kan ook GeIL pakken, want zij hebben ook prima 8gb modules.