Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-05 22:40
Ik heb 2 W&D 7200rpm hardeschijven gekocht voor in mijn nieuwe systeem. Ze liggen in mijn pricewatch: Thermaltake Level 10 GT Ze liggen goed vastgeschroefd in die brackets en ik heb er ook eentje direct geprobeerd aan te sluiten.
Ze worden ruim voldoende gekoeld. Echter, ze trillen redelijk sterk. Ze maken ongeveer net zoveel lawaai als alle ventilatoren bij elkaar (ventilatoren draaien op 600rpm en de videokaart meestal maar op 20%). Daarnaast kan 1 van die schijven nadat ze een uur of 10-15 aangestaan hebben nog harder gaan trillen waardoor de gehele kast zelfs sterk begint te trillen (de deuren b.v. die hoor je dan steeds tegen elkaar aan trillen wat een zeer irritant geluid veroorzaakt). De pc even uit en aan zetten verhelpt het probleem meestal.
Ik heb ze getest maar ze zijn niet kapot (tot zover ik kan testen) en ze werken zeer goed en snel. Mijn SSD HD heeft dat natuurlijk totaal niet. Maar tot in hoeverre mag zo'n SATA HD trillen? En leid de rest v.d. hardware daar niet ook onder dan?

Maar zonder SATA HD's is dit systeem bijna niet te horen.

Ik kan ze nog uiterlijk a.s. maandag terugsturen maar ik hoop niet dat, dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:08
HDD's trillen gewoon, dat is bekend, echter kan het wel aan je kast liggen of die veel resoneert of niet, als hij alle trillingen doorgeeft aan de behuizing zal dat meer geluid veroorzaken dan een kast waar de HDD's in een ruberren ophangsysteem zitten en dat geluid niet door kunnen geven.

evt kan je dus even kijken of er veel klachten zijn over resonatie bij de Level 10 GT ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 14:20

NoFearCreations

3DPrint the world!

Anders kijken of je er zelf wat rubber tussen kan doen?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als je nog wat 5.25" bays over hebt, zou je kunnen overwegen ze daarin te plaatsen met bijv. dit soort brackets:
Nexus DiskTwin

Zoals Nilsepils al zegt, ophanging in rubber zal het grootste deel van de resonantie/vibratie al wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik heb mijn harde schijf zelfs niet vastgeschroefd, ligt op de bodem van de kast op een oude muismat.
En nu dus muisstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
Probleem met de Level 10 GT is een beetje dat het niet echt een makkelijke case is om dat te doen (althans dat denk ik). Maar de Nexus DiskTwin zou inderdaad een goede optie kunnen zijn, Scythe heeft ook dit soort oplossingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
Ik ben in ieder geval blij dat de HD's niet kapot zijn dan.

Ja de thermaltake is niet echt 'mod-vriendelijk' zeg maar. Er is ook geen plaats om die disktwins o.i.d. nog tussen te zetten want het past allemaal precies met zo'n thermaltake. Overigens komt de thermaltake al met rubberen nopjes waar de schijven op liggen. Aan de onderkant 4 nopjes en aan beide zijkanten 2/kant per bracket en aan de kant v.d. schroeven zit ook rubber. Maar die HD's trillen daar gewoon finaal doorheen want de brackets zelf die trillen nou zo hard waardoor de rest v.d. case gaat resoneren.

De enige opties die ik zo even kan bedenken:
- Minder RPM schijven nemen (ugh die zijn zo langzaam)
- Overgaan op SSD (veelste duur, ik werk o.a. met 150GB video files en virtual machines)
- Stillere snelle HD's vinden. Maar dat is lastig want de specs geven nooit van te voren aan wat de resonantie is en de decibels hebben niks met de resonantie te maken denk ik. En zelfs die worden niet altijd genoemd.
- Thermaltake modden. Pfff veelste lastig dat lukt me nooit.

EDIT:
Overigens heb ik nog maar plaats voor 1 losse hd te monteren met zo'n pricewatch: Nexus DiskTwin DTW-2300B/A (onder de cd-rom) buiten de rackets om dus dat kan ook niet want ik heb 2 HD's.

[ Voor 12% gewijzigd door Mr Silver op 18-05-2012 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
Hoezo gaan die DiskTwin's niet? er zitten toch wel gewone 5,25" bays in? want daar schuif je ze gewoon in, niet in de oorspronkelijke HDD plekken!

En de Optical-drive, wie gebruikt die nog? zou ik er persoonlijk gewoon uit halen en alleen aansluiten als je m nodig hebt ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Nilsepils op 18-05-2012 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
Ik weet niet zeker wat voor bays dat zijn. Volgens http://www.thermaltakeusa....aspx?C=1416&ID=2039#Tab1 zijn dat inderdaad 5,25" bays. Alleen klopt die site misschien niet helemaal want het zijn 5 bays en niet 4.

Ik denk niet dat ik begrijp hoe ik hier DiskTwins in een 5,25 bay kan monteren.

Die DiskTwins moeten aan de zijkanten worden bevestigd. Als ik zo'n bracket in mijn handen hou met zo'n standaard SATA HD erin vastgeschroeft dan is er niet meer plek dan 1-3mm aan de zijkanten (vanwege de rubbers) en wel wat ruimte aan de voorkant. Maar die disktwins zijn veel breder dan 1-1.5mm/stuk.

Of ik moet op de een of andere manier de kast uit elkaar zien te halen (het hele frontpanel moet er dan op de een of andere manier af e.d.) om dan vervolgens zonder bracket een hd+disktwins erin te zetten op de plek van een bracket maar dan zit ik met 2 grote gaten in mijn kast zonder stoffilters en die de airflow een beetje ruineren. En dan zitten die 5 brackets ook nog eens in dezelfde 'cage' vast en het is lelijk.

P.S.
Ik hou van mijn blueray schrijver/lezer. Natuurlijk niet voor illegale kopieen ofzo O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Silver op 18-05-2012 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
reviews: Meer hardeschijfkoelers/geluidsdempers getest Staat het redelijk duidelijk uitgelegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een HD die merkbaar trilt is blijkbaar niet volledig in balans, en dat kan een fikse uitwerking op de levensduur hebben.

Ik zou op zijn minst de s.m.a.r.t. waardes in de peiling houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Mr Silver schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 13:21:
Die DiskTwins moeten aan de zijkanten worden bevestigd. Als ik zo'n bracket in mijn handen hou met zo'n standaard SATA HD erin vastgeschroeft dan is er niet meer plek dan 1-3mm aan de zijkanten (vanwege de rubbers) en wel wat ruimte aan de voorkant. Maar die disktwins zijn veel breder dan 1-1.5mm/stuk.
Ik denk dat de bracket voor je SSD een 2.5" naar 3.5" variant is (SSD is 2.5", 'desktop' harddisk is 3.5").
Dus ik vermoed dat je nu een beetje dingen door elkaar haalt?

Die disktwins zijn brackets om 3.5" disks te monteren in een 5.25" bay, oftewel dat ze net zo breed worden als je bluraybrander.
Of heb je soms (2.5") laptop-harddisks (die net zo breed zijn als je SSD) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:53
Mr Silver schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:41:
Ze liggen goed vastgeschroefd in die brackets
Mr Silver schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 12:15:
Overigens komt de thermaltake al met rubberen nopjes waar de schijven op liggen. Aan de onderkant 4 nopjes en aan beide zijkanten 2/kant per bracket en aan de kant v.d. schroeven zit ook rubber. Maar die HD's trillen daar gewoon finaal doorheen want de brackets zelf die trillen nou zo hard waardoor de rest v.d. case gaat resoneren.
Op zich klinkt het alsof de thermaltake al redelijk is voorbereid op het dempen van hardeschijven, met al die rubbertjes rondom. Schroef je de schijven niet te goed vast? Als je zo'n rubber helemaal platdrukt is het minder effectief. Beter kun je de schroefjes er gewoon handvast indraaien, zo lang de schijf maar nergens meer naartoe gaat is het prima. :)

Die disktwins plaats je niet in één van die 5 HDD bay's (die zijn 3.5"), maar in een 5.25" bay net zoals die waar je optische drives inzitten. Je hebt 4 bays, 2 optische drives en 2 schijven zou dan toch prima moeten kunnen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
Ahja ik heb inderdaad de 3.5" en de 5.5" door elkaar gehaald. En nee ik heb standaard HD formaten. 3.5" zal dat wel zijn. GEEN laptop formaat in ieder geval.

De schroeven die je krijgt bij de bays zijn zo klein dat je niet veel fout kunt doen. Je kunt de schijven hooguit een paar slagen draaien en dan zitten ze al vast. Ze zitten denk ik ook niet te hard aangedraaid. Maar die rubbers zijn bij lange niet zo groot als die van Nexus. Maar de thermaltake is opzich al zeer goed uitgerust ja. Alleen jammer dat ie geen stoffilters aan de achterkant en bovenkant heeft maar goed dat zijn ook 'out-fans'. Verder is het een super kast. Vooral die dubbele wand, de enorme breedte en de enorme fans zijn netjes :).

Ik kwam net op het idee (dat ik daar niet eerder aan dacht 8)7 ) om 1 HD op de lege drivebay te monteren en de andere op de 'floppy-bay'. Maar de thermaltake heeft een ander montage systeem. Zo kun je b.v. maar 2 schroeven aan 1 kant erin zetten en dan met een speciale schuifbar klik je de bay-componenten dan vast. Maar die Nexus dingen passen daar hopelijk ook wel op want mijn blueray en NZXT (kost me 2 bays) pasten ook.
Wel jammer dat ik dan geen 200mm fan meer heb voor de HD koeling dan maar die Nexus dingen zullen ook wel aardig koelen neem ik aan want die bays hebben geen tot weinig airflow. Ik wil geen gesmolten HD in de hete zomers meer zien :(. Op dit moment liggen ze zo rond de 35 graden in een kast van 27 graden.

Ik heb net nog een keer de S.M.A.R.T. values opgevraagd met HD Tune maar alles is in orde.

Maar ik denk dat ik die Nexus dingen dan probeer. Ik bedoel, voor 2x8 euro geen resonantie meer zou geweldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Mr Silver schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 14:40:
Wel jammer dat ik dan geen 200mm fan meer heb voor de HD koeling dan maar die Nexus dingen zullen ook wel aardig koelen neem ik aan want die bays hebben geen tot weinig airflow. Ik wil geen gesmolten HD in de hete zomers meer zien :(. Op dit moment liggen ze zo rond de 35 graden in een kast van 27 graden.
Het profiel van die DiskTwin zijn een soort alu-koelvinnen, ze vergroten het koeloppervlak.

Of dat voldoende is om je huidige temps te evenaren zonder fan in zo'n Level 10 kast, durf ik niet te zeggen/garanderen, maar ik heb ook (7200 rpm) schijven in een ATX-kast waar geen actieve koeling overheen blaast, en die komen niet boven de 37-40 graden uit.

Alles onder de 45 vind ik persoonlijk nog wel ok. Di's trouwens wel leuk leesvoer daaromtrent:
nieuws: Google: hoge temperatuur geen oorzaak van harddiskfouten

Afbeeldingslocatie: http://img824.imageshack.us/img824/2597/averagedrivefailures.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topic Titel even aangepast, het is namelijk geen W&D, maar gewoon WD van Western Digital. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1