[win7] Optimale omstandigheden voor Driver Verifier?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 10:19
Ik krijg sinds enige tijd sporadisch BSOD's, het is elke keer de zelfde error en ze worden veroorzaakt door ntoskrnl.sys. Helaas kan ik daar niets mee wat betreft het oplossen van het probleem. Nu heb ik al wat rondgezocht en de beste stap naar een oplossing lijkt Driver Verifier, omdat die alle drivers in de gaten houdt en een BSOD mét fatsoenlijke opgaaf van oorzaak geeft als hij een corrupte driver tegenkomt.

Nu heb ik Driver Verifier even gedraaid om er achter te komen dat de Logitech Gaming Software niet goed is, maar daarmee was het probleem helaas nog niet opgelost, ik kreeg enige tijd na het verwijderen weer een BSOD, zelfde error. Driver Verifier weer aan, maar ik heb gemerkt dat de PC er irritant traag van wordt, dus ik wil hem eigenlijk niet gebruiken wanneer Driver Verifier aan staat. Mijn vraag is dan ook of de kans dat de idle PC een BSOD geeft net zo groot is als wanneer ik hem zou gebruiken en hoe ik de kans op een BSOD kan vergroten, zodat ik (hopelijk) zo snel mogelijk het probleem op kan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-10 13:33
ntoskrnl is een systeembestand dus het is wel belangrijk om het op te lossen. Heb je al aan malware gedacht? Een jaar of twee geleden was er zoiets dat dit bestand aanpaste. Toen er daarna een Windows update overheen ging onstonden er BSOD's. Kan me een gevalletje herinneren maar de details ben ik even kwijt.

Eerst zou ik met systeemherstel Windows terugzetten naar een tijdstip van vóór de problemen. (Mits er een herstelpunt beschikbaar is natuurlijk :+ )

Daarna een full scan draaien met je AV (welke heb je?). En (als je ze nog niet hebt) even SuperAntiSpyware en Malwarebytes Anti Malware installeren, downloaden en een full scan laten doen. (Van SAS heb je ook een portable versie, misschien handig als je het niet op je pc wilt laten staan. Kijken of er iets gevonden wordt. Voor de zekerheid zou ik ook TDSSKiller eens een kijkje laten nemen.

Daarna Windows even de systeembestanden laten checken en eventueel repareren met de System File Checker: type CMD in de zoekbalk en klik in de gevonden resultaten op CMD.exe met de rechtermuisknop en voer CMD uit als Administrator. Ben je eenmaal in CMD type dan sfc/ scannow (let op de spatie na de forward slash), druk op enter en laat de check draaien. Aan het eind van de test kun je lezen of er al dan niet problemen zijn gevonden en verholpen.

Vervolgens het register even schonen met bijvoorbeeld de register cleaner in CCleaner.

En daarna Windows update draaien (zonodig).

Zorg wel voor een goede backup vantevoren! :)

The Truth Is Our There ✨🛸✨