Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

BSA Online Steekproef Dossier

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Een klant van me heeft een brief gehad van de BSA, met daarin een aankondiging naar mogelijke controles in hun branche (die brieven ken ik wel, redelijk standaard).

Deze brief echter wijkt iets af van de standaard brieven die normaal verstuurd worden, er wordt namelijk verwezen naar een online steekproef-dossier, waar de klant een soort van inzage zou moeten hebben in een al bestaand dossier?

De klant is voor 99% in order m.b.t. licenties, en we zijn nu aan het kijken waar eventueel nog de verschillen zitten, maar ik vind het wel een vreemde brief.

Zijn er meer mensen die deze brief hebben gehad m.b.t. een online dossier? En aangezien er nu zo'n online dossier is aangemaakt, kunnen we er dan vanuit gaan dat ze sowieso langskomen of is dit weer een standaard brief?

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:59
Wij hebben ook zo'n brief ontvangen met een link naar hun portal en een inlognaam en wachtwoord om ons dossier in te kijken. Ik snap er niks van. De brief is 4 mei verzonden. Jammer dat ze er vandaag pas met de brief bij me aan kwamen lopen...

• Bld-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-11 09:50
Hier hetzelfde. Ook een brief met steekproef actie + dossier.
Ik heb in ieder geval iedereen op de hoogte gebracht en gewaarschuwd dat ze niet zomaar iederen binnen moeten laten zonder geldig gerechtelijk bevel. Ook al hebben we voor 99% alles in orde.

Als iemand meer info/evaring mee heeft, hoor ik dit graag :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bld- op 22-05-2012 18:23 ]

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Wij hebben de brief ook ontvangen. Later een brief met inloggegevens naar een portal. Uit nieuwsgierigheid ingelogd, Daar staan alleen maar de standaard NAW gegevens, zelfs zonder een relatie nummer. Daarnaast links naar tooltjes en bangmaak artikelen.

Je kan je direct ook weer afmelden, en ook verzoeken geen mail meer te ontvangen. Dat heb ik ook direct gedaan.

Des ondanks ontving ik vandaag een mailtje waarin gemeld wordt dat mijn status is gewijzigd: "Wachtend op mogelijke follow-up".

Het begint erg veel op een bang-maak-stappenplan te lijken. Schieten met hagel in de hoop wat te vangen.

Als ik expliciet heb gevraagd mij niet te mailen, en ik krijg een mail met daarin als aanleiding vermeld :

"U ontvangt deze e-mail omdat u een brief van de BSA heeft ontvangen waarin aangekondigd wordt dat u
deel uitmaakt van een steekproef"

Is dat niet gewoon spam ? Mag dat in nederland, misschien eens bij de OPTA kijken.

edit:

Voor de gein een melding aangemaakt, volgens mij is het gewoon spam

[ Voor 4% gewijzigd door mrknowitall op 24-05-2012 15:01 ]

One of the animals has left its cage today.

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:23
Ik heb hem vandaag ook binnen gekregen, ook ik kan inloggen om mijn persoonlijke Steekproef Dossier. :)

Ze zijn dus nog steeds druk bezig met hun campagne, en ze richten zich wel op een heel brede branche als ik de berichten op Google moet geloven.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Staat er bij iemand anders er in zo'n "persoonlijke Steekproef Dossier" wel zinnige info? Of is het vooral bedoeld om te zien dat je de brief hebt gelezen? :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat het ook is, wij hebben 'm ook gekregen hier met de melding dat het een reminder is van iets van een half jaar geleden en dat we nog steeds niet aangemeld hebben enzo. Ze vragen zelfs voor een bestand met je licentieoverzicht. Waarom heb ik het idee dat ze op die manier semi-legale keys te verkrijgen? het komt mij meer over als een buma/stemra, geld vangen in naam van om vervolgens niets aan de rechthebbende te betalen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:58

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Hier ook, brief met inloggegevens en vervolgens een aantal mails met statusveranderingen, welke nu ook "wachtend op mogelijke follow-up" is.

En geen zinnige info in het steekproef dossier.

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 17:47

DeTeraarist

#Boots2Asses

Zijn die brieven wel authentiek? Heeft er iemand contact gehad met de BSA over deze brieven? 't Klinkt alsof iemand bedrijven probeert te scammen.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bij ons ook een brief binnengekomen.
Maar als ik het goed begrijp kan je de BSA gewoon negeren, toch?
Ze mogen niet gewoon computers controleren noch ben je verplicht mee te werken als ik het goed heb?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

(IANAL maar): ja (je hebt gelijk). Ze hebben evenveel recht om binnen te komen en rond te neuzen als ieder ander bedrijf: geen.

Behalve als ze een politieagent / hulpofficier van justitie en een bevel meenemen. Dan zal de BSA vast ook een reden hebben om binnen willen te komen en wil je sowieso dus de tip in de brief nu alvast gaan opvolgen: zorg dat de licenties aantonbaar op orde zijn ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De licenties zijn prima in orde.

Het is meer dat we niet onze gegevens zomaar weg willen geven, ook uit angst voor extra spam en dergelijke, je weet niet aan wie de BSA de gegevens allemaal verkoopt.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Vond het wel grappig dat er op de site geprobeerd wordt je baas aan te geven ;-)
€ 10000 is een hoop geld in deze barre tijden

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:31:
Vond het wel grappig dat er op de site geprobeerd wordt je baas aan te geven ;-)
€ 10000 is een hoop geld in deze barre tijden
Alleen jammer als er iets in je contract staat over schadevergoedingen of geheimhouding, dan ben je die 10k ook zo weer kwijt, mag je er nog steeds wel de inkomstenbelasting over betalen en ben je je baan kwijt :+
(Immers: je verstrekt vertrouwelijke gegevens aan een derde partij die niet eens direct belanghebbende is).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

mrknowitall schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 12:06:
Is dat niet gewoon spam ? Mag dat in nederland, misschien eens bij de OPTA kijken.
Opt-in doordat je je aangemeld hebt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:23
Na anderhalf jaar stilte vandaag weer een spam brief gekregen. Een waarschuwing dat ze de aankomende weken campagne gaan voeren op bedrijven terreinen in en om Amsterdam. ""Gedurende deze campagne zullen we bedrijven onder meer benaderen voor adviesgesprekken."

En uiteraard weer een uitnodiging om je gegevens in te voeren op hun website, compleet met login naam en authenticatienummer.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik heb vandaag dezelfde binnen gekregen, eerlijk gezegd wordt ik een beetje moe van deze zinloze spam...

Maarja, net als vorige keren gewoon genegeerd, nooit meer wat van gehoord. Ook hier is alles 100% in orde (eigen beheer, altijd makkelijk) en werken wij met persoonsgebonden gegevens, dus inzicht mag hoe dan ook niet, daar bij een eventueel gerechtelijk bevel ze ook een bevel moeten hebben ten aanzien van onze cliënten.
Onbegonnen werk voor puur een controle...

Ik moet wel zeggen dat dergelijke zaken toch wel nut hebben, daar er nog genoeg ondernemers zijn die de boel belazeren met minder legale software. Zorg er gewoon voor dat je alles op orde hebt, dat scheelt een hoop gezever.....

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1