Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:38
Ik ben op zoek naar een fancontroller die de temperatuur probeert te regelen naar de ingestelde temperatuur door de ventilatorsnelheid te regelen. Eigenlijk een temperatuurcontroller dus. Ik heb het internet afgezocht maar ik kan maar niets vinden. Hieronder de eisen die ik stel aan de controller:
  • aansturen van 4 ventilatoren
  • de snelheid van de ventilatoren moet geregeld worden i.f.v. de temperatuur. Een PI of PID controller dus die de snelheid van de ventilator gaat regelen i.f.v. de opgemeten temperatuur zodat een constante temperatuur bekomen wordt. Indien nodig worden de ventilatoren dus ook uitgeschakeld.
  • Als een fan faalt moet het systeem uitschakelen.
  • Ik wil het gebruiken voor verschillende OSs. FreeBSD, linux, WIN7. Geen systemen die met USB geconnecteerd moeten worden dus.
Op het net kan ik niets vinden vandaar dat ik het hier nog eens vraag. Misschien kent iemand een kant en klaar systeem dat niet te prijzig is (<150EUR).

Als dit niet bestaat ga ik zelf iets maken rond een AVR atmega, ds1620 sensoren, LCD en 4 draads ventilatoren.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Pbm is lastig te maken met een atmega. Kost heerlijk veel tijd maar het is mogelijk :)
Kun je die 4 fans niet op je moederbord zetten? Je moederbord heeft wel functies om je te waarschuwen als een fan faalt en heeft ook pbm ingebouwd. Voor <150 euro kun je wel een fatsoenlijk nieuw bord halen met jou eisen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
de atmega 8535 heeft toch 4 pwm uitgangen en 8 ADC inputs? Met 4X LM35, atmega 8535, 4X PWM fans, een LCD'tje en wat drukknoppen, moet het toch relatief eenvoudig te verwezenlijken zijn? Juist voor het inlezen van de tacho's weet ik niet direct een oplossing maar dit moet ook wel relatief eenvoudig zijn denk ik.

Het bovenstaande is maar een snel idee wat in me opkwam toen ik geen kant en klare controller vond.

Ik zou het willen gebruiken voor een homeserver. De ventilatoren MOETEN uitschakelen als de temperatuur te laag wordt. Kun je een zuinig moederbord aangeven met ingebakken temperatuurcontroller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

De ventilatoren MOETEN uitschakelen als de temperatuur te laag wordt.
dat is niet echt mogelijk met een moederbord of fancontroller, alleen met een schakelaar.

dat word dus programmeren ;)
ik heb zelf alleen ervaring met een atmega8515.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een aquaero 5 een idee? http://forum.aquacomputer.de/images-ac/aquaero_5_eng.pdf Het kost wat, maar dan heb je ook wat... B-) Je kan er inderdaad een moederbord van kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
Bedankt! Dit is het product waar ik op zoek naar ben :)
http://www.highflow.nl/mo...ntroller-graphic-lcd.html Deze controller kost 120 EUR

Als je zelf een controller wilt bouwen
- Atmega 8535 = 10EUR
- 4X LM 35 = 7,24EUR
- LCD 2X 16 = 10 EUR
- printplaat = 8EUR
-...
Het zal je dus al rap 50 EUR kosten en dan moet je het zelf nog programmeren ook. Ik denk dat je voor 120 EUR zelf geen controller kunt gaan bouwen. Ik zal er nog eens over denken maar ik denk niet dat ik zelf een controller ga maken.
Pagina: 1