Toon posts:

Paar newbie LAN vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Okay als het niet kan mag ie uiteraard geclosed worden.

Ik wil met een paar vrienden voor het eerst eens een lan(netje) gaan houden. Gewoon voor ons zelf, niks groots.

Aangezien we did vaker willen gaan doen, hebben we netwerk spul nodig. Maar we willen gewoon goedkoop spul 10mbit is zat. We zullen toch maar eens in de 2maanden spelen ofzo. Ik heb hier toevallig nog 2 realtec 10mbit kaartjes liggen, nou hebben we nog 3 kaartjes nodig kabels en een hubje.

De vragen:

1) Welk hubje kan ik het beste kopen (10mbit 5ports ofzo) Ik dacht aan Unex 80,- of Sitecom 100,- allebei 5 ports. Is dit echt bagger of moet het daarmee lukken. En maakt het uit dat we verschillende merken pci (10mbit) kaartjes hebben?
2) Ik heb nog een crosslink kabel liggen, maar ik denk dat dat niet zal werken, Is gewoon UTP kabel voldoende 5* cat5
3)we draaien allemaal win98se gaat dat hierop lukken? En is er ergens op internet een handleidinkje van begin tot eind? En hebben we misschien een stukje software nodig?

Alvast bedankt

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:56

Lordy79

Fundamentalist

1) Welk hubje kan ik het beste kopen (10mbit 5ports ofzo) Ik dacht aan Unex 80,- of Sitecom 100,- allebei 5 ports. Is dit echt bagger of moet het daarmee lukken. En maakt het uit dat we verschillende merken pci (10mbit) kaartjes hebben?
Het maakt niet uit wat voor hub, als ie maar 10 megabit is en genoeg poorten heeft (1 poort per PC)
2) Ik heb nog een crosslink kabel liggen, maar ik denk dat dat niet zal werken, Is gewoon UTP kabel voldoende 5* cat5
Crosslink werkt inderdaad niet. Dus je hebt gewone UTP-kabel nodig en inderdaad CAT-5.
3)we draaien allemaal win98se gaat dat hierop lukken? En is er ergens op internet een handleidinkje van begin tot eind? En hebben we misschien een stukje software nodig?
Dat gaat lukken. Zorg ervoor dat de netwerkkaarten geinstalleerd zijn, evenals het TCP-IP protocol (IPX kan ook, als het spel het nodig heeft). Zie Configuratiescherm -> Netwerk.

Geef elke PC een eigen ipadres.
pc1: 100.100.100.1
pc2: 100.100.100.2
etc.

subnetmask ALLEMAAL 255.255.255.0

File sharing(bestanden delen) kun je aanzetten als je van elkaar wilt kunnen kopieren.
en het netwerk werkt, als het goed is...

succes!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 26 maart 2001 06:08 schreef Lordy79 het volgende:
Het maakt niet uit wat voor hub, als ie maar 10 megabit is en genoeg poorten heeft (1 poort per PC)
Tegenwoordig hoef je het voor de kosten niet meer te laten om een 100Mbit hub aan te schaffen. Ook de kaarten zijn al vanaf heel redelijke prijzen te scoren!
Dat gaat lukken. Zorg ervoor dat de netwerkkaarten geinstalleerd zijn, evenals het TCP-IP protocol (IPX kan ook, als het spel het nodig heeft). Zie Configuratiescherm -> Netwerk.

Geef elke PC een eigen ipadres.
pc1: 100.100.100.1
pc2: 100.100.100.2
etc.

subnetmask ALLEMAAL 255.255.255.0

File sharing(bestanden delen) kun je aanzetten als je van elkaar wilt kunnen kopieren.
en het netwerk werkt, als het goed is...
Helemaal mee eens, behalve de ip-range. Niet dat het veel uitmaakt, maar om een beetje standaard netwerk op te zetten lijkt het me verstandiger om gewoon de daarvoor aangewezen IP ranges te gebruiken.
In dit geval een C-Klasse adres:
192.168.0.1 t/m 192.168.0.254 (en dat heb je natuurlijk ook allemaal nodig...NOT! ;))
Suc6! :)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Nog 2 dingen die mij handig lijken:
A) Neem een switch, die dingen kosten wel wat extra maar je hebt er zoveel extra plezier van. Je kan dan veel meer dingen over je netwerk tegelijk doen.
B) Zoek een P200 en gebruik die telkens als dedicated server, kost wel extra stroom :), maar weer: extra plezier + snelheid.
C) Andere IPrange gebruiken namelijk: 192.168.1.x
D) Die Unex en Sitecom hub zijn het zelfde, ik heb een Unex en me buurjongen heeft een Sitecom, psies het zelfde ding. Trouwens een 8poorts hub kost ook maar 75piek SPAM Link
E) Als je ook met elkaar op internet wil, draai op die P200 [daar is tie weer] bijv. Winroute

Suc6 met je mini-lan [die roelen altijd heel errug hard trouwens !!! >:)]

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:04
Ik zou inversteren in een 8-poorts Switch, want als je met een hub divx-jes gaat overpompen en tegelijk gamen, daalt de snelheid ontzettend. maar dan ben je wel
200 ~ 300 piek kwijt, en een 10/100 mbit netwerkkaartje kost nu ook nog maar 3 tientjes, dus.. iets meer inversteren, veel meer fun.
En die dedicated server is ook ideaal, een p200 met 64 mb is al ruim voldoende.

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:47

DizzyWeb

Ondertiteld

Als ie dan zegt dat ie maar 10 Mbit nodig heeft... Waarom dan een switch kopen? Als het dan toch niet zoveel uitmaakt, waarom dan investeren in een switch? Ok, als je een 100 Mbit netwerkje wil, dan snap ik het wel...

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Van Sitecom heb je toch ook van die "gamerspacks"?? Waarom doe je dat niet?? Heb je meteen een HUB en een paar netwerkkaartjes (moets je toch ook nog kopen) en kabels (korte)..
Weet ff niet meer hoe duur....maar valt best mee..

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Een netwerkje aanleggen voor te gamen is natuurlijk geweldig. Toch moet je met enkele dingen rekening houden als je het goed wilt aanpakken.

1- Neem gewoon een 100Mbit netwerk. Dit bespaart straks veel gevloek tijdens het spelen, en voor de prijs hoef je het niet te laten. 100Mbit netwerkkaartjes zijn er al vanaf 35,- per stuk.
2- Bij de keuze tussen hub en switch, zou ik zeker kiezen voor de switch. Voor een 8-poorts switch betaal je even veel als een 8-poorts hub, terwijl het verschil in technologie best groot is. Een switch is niets anders dan een "intelligent" hub. Met name de netwerk i/o is ten opzichte van een hub sterk verbeterd: Een switch "weet" direct naar welke poort hij een pakket moet sturen, een hub moet eerst (alle) poorten af gaan en testen of hij de juiste target heeft.
Een switch kost rond de 299.-
Voordeel van de switch is de snelle response.
3- Een 8-poorts switch is in verhouding een stuk goedkoper dan een 4 of 5-poorts versie (+- 239,-).
4- Gebruik zo weinig mogelijk protocollen voor je netwerkverbinding in windows. TCP-IP is bijna door ieder spel ondersteund, voor de overige spellen is ipx/spx noodzakelijk.
5- Veel plezier op de lanparty... :)

Verwijderd

Switch net zo duur als Hub?? Dacht het niet, ik heb een 8 poorts no name hub, werkt prima en kostte me maar 75 piek. Een switch kost zeker het drievoudige.

Ik heb ook niet meer nodig, aangezien het er toch alleen maar voor internetten ligt.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 26 maart 2001 12:01 schreef Bendertino het volgende:
Switch net zo duur als Hub?? Dacht het niet, ik heb een 8 poorts no name hub, werkt prima en kostte me maar 75 piek. Een switch kost zeker het drievoudige.

Ik heb ook niet meer nodig, aangezien het er toch alleen maar voor internetten ligt.
Tenzij 175 piek het drievoudige is. Iig heb ik mijn 8 poorter (switch-hub) voor die prijs op de PC dumpdag in de RAI gescoord bij Hacom in Hilversum! :)

Heal the internet ...

Verwijderd

Beste gast (mag ik je Sjaak noemen) ???

Ik heb vernomen dat je van plan bent een LAN te gaan maken dat over UTP gaat en met netwerkkaarten werkt. Dit raad ik af, omdat je veel beter een parallelle poort aan kan sluiten op 2 USB-hubs. Deze gaan dan tegen elkaar in praten en als gevolg een split-horizon krijgt. Dit zorgt ervoor dat de frequentie van het signaal op z'n minst verdubbeld wordt.
Als extra kan je je parallelle poort direct aansluiten op je processor wat als nut heeft dat als hij op een FSB van 133 Mhz draait er ook met 133 Mbit DIRECT uit de parallelle poort komt. Door het effect van de 2 USB hubs wordt deze snelheid verdubbeld en kan je snelheden van maar liefst 266 Mbit bereiken (zonder uitbreiden met bijvoorbeeld een netwerkkaart).
Je parallelle poort valt aan te sluiten door pen 6 op pen 1 van de processor en pen 5 op pen 2. De pen 6 wordt dan de transmit+ en pen 2 receive+. Pen 3 en 4 worden aangesloten op het frame van de computer om als aarde te dienen.
De overige oneven pennen worden aangesloten op de + van het lichtnet en de even pennen op de - van het lichtnet.
Als extra stuurlijnen wordt via de geluidskaarten van de 2 computers de audiokabel gebruikt. Dit zorgt voor een stabiele verbinding.
Bij het installeren moet je een standaard NE2000-compatible installeren en de IRC & I/O-adressen verwijzen naar die van de parallelle poort.
Dan de protocollen NetBOEI en TCP/RIP installeren.
Dynamische MAC-adressen worden aangeraden te installeren.

Ik hoop dat jij en andere netwerkpioniers dit wonderbaarlijke resultaat zullen bereiken en mijn woord te verspreiden.

1e gebod: MISBRUIK MIJN NAAM NIET (Draco) ..

Verwijderd

Topicstarter
Harstikke bedankt allemaal, ik had echt veel posts verwacht met, dat dit hier niet thuis hoort en zo.

Het is echt alleen om spellen te spelen. Dus ik blijf denk ik bij een hub en 10mbit. En in de pricewatch is een hub inderdaad (8poorts) goedkoper. Maar dan komt er porto bij en hier vlakbij kost zo'n 5 poorts hub maar 80,- :)
Het is echt alleen voor eens in de pak weg 2mnd effe lekker te quak3en ofzo.

Draco > Heb je het nou tegen mij :? :? of tegen een sjaak of... In ieder geval jij krijgt van mij een pluim omdat jij zoveel weet en dat mag je gerust laten zien hoor..

DRACO heeft de FunksnGrooves Pluim gewonnen. Bravo Jongen..

Verwijderd

Op maandag 26 maart 2001 13:18 schreef draco het volgende:
Beste gast (mag ik je Sjaak noemen) ???

Ik heb vernomen dat je van plan bent een LAN te gaan maken dat over UTP gaat en met netwerkkaarten werkt. Dit raad ik af, omdat je veel beter een parallelle poort aan kan sluiten op 2 USB-hubs. Deze gaan dan tegen elkaar in praten en als gevolg een split-horizon krijgt. Dit zorgt ervoor dat de frequentie van het signaal op z'n minst verdubbeld wordt.
Als extra kan je je parallelle poort direct aansluiten op je processor wat als nut heeft dat als hij op een FSB van 133 Mhz draait er ook met 133 Mbit DIRECT uit de parallelle poort komt. Door het effect van de 2 USB hubs wordt deze snelheid verdubbeld en kan je snelheden van maar liefst 266 Mbit bereiken (zonder uitbreiden met bijvoorbeeld een netwerkkaart).
Je parallelle poort valt aan te sluiten door pen 6 op pen 1 van de processor en pen 5 op pen 2. De pen 6 wordt dan de transmit+ en pen 2 receive+. Pen 3 en 4 worden aangesloten op het frame van de computer om als aarde te dienen.
De overige oneven pennen worden aangesloten op de + van het lichtnet en de even pennen op de - van het lichtnet.
Als extra stuurlijnen wordt via de geluidskaarten van de 2 computers de audiokabel gebruikt. Dit zorgt voor een stabiele verbinding.
Bij het installeren moet je een standaard NE2000-compatible installeren en de IRC & I/O-adressen verwijzen naar die van de parallelle poort.
Dan de protocollen NetBOEI en TCP/RIP installeren.
Dynamische MAC-adressen worden aangeraden te installeren.

Ik hoop dat jij en andere netwerkpioniers dit wonderbaarlijke resultaat zullen bereiken en mijn woord te verspreiden.

1e gebod: MISBRUIK MIJN NAAM NIET (Draco) ..
[Allo Allo Mode]
Zies iz ofcourze compliet bullsjiet
[/Allo Allo Mode]
;)

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op maandag 26 maart 2001 14:51 schreef Matje_Power het volgende:

[..]

[Allo Allo Mode]
Zies iz ofcourze compliet bullsjiet
[/Allo Allo Mode]
;)
Heb je het geprobeerd dan? *D

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

Op maandag 26 maart 2001 09:30 schreef FlameHeaD het volgende:
C) Andere IPrange gebruiken namelijk: 192.168.1.x
10.x.x.x is ook een range die toegewezen is voor interne netwerken, dus het is maar wat je fijner vindt.

Ik vind 10.10.10.1 wat makkelijker typen ;-)

Mzzl

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 26 maart 2001 13:18 schreef draco het volgende:
Heel technisch verhaal
Errug interessant draco, maar als dit zou werken (nee ik denk er niet eens over om dit te proberen), dan is het nogal erg compatible met andere ethernetbased netwerken........... NOT :( Dat wordt nog leuk als hij daad werkelijk een LAN party gaat organiseren...

Ook is dit niet echt een standaard oplossing voor LAN. Dit zal niet ten goede komen als hij hulp van anderen nodig heeft bij het troubleshooten van zijn LAN

Oftewel, errug leuk om mee te spelen, maar niet errug fijn om een (kennelijk) LAN-newbee mee aan het werk te zetten.

Heal the internet ...

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Geos:
2- Bij de keuze tussen hub en switch, zou ik zeker kiezen voor de switch. Voor een 8-poorts switch betaal je even veel als een 8-poorts hub, terwijl het verschil in technologie best groot is. Een switch is niets anders dan een "intelligent" hub.
Nee hoor, een switch is essentieel anders dan een hub.
Geos:Met name de netwerk i/o is ten opzichte van een hub sterk verbeterd:
Neuh. 10 Mbit is 10 Mbit. 100 Mbit is 100 Mbit. I/O is hetzelfde, hooguit kan je op een switch FDX aanzetten.
Geos:Een switch "weet" direct naar welke poort hij een pakket moet sturen, een hub moet eerst (alle) poorten af gaan en testen of hij de juiste target heeft.
*proest*

C|N>S!!!
FoolZero: ...8 poorter (switch-hub) ...
Een switch-hub != switch.

Deepdown was me voor met de 10.x.x.x range tip :P

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 26 maart 2001 20:07 schreef ijdod het volgende:
Een switch-hub != switch.
Dem! :(

Denk ik es een veilig antwoord te geven om te voorkomen dat half GoT struikelt over de kreet switch vs. hub. krijg ik alsnog lik op stuk! ;(

:)

Heal the internet ...

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:28
Darco: zeg niks als je niks te zeggen hebt :(

Over een 10 mbit netwerkje met realteks en hubje: heb ik zelf ook wel een paar keer gedaan, maar is wel vreselijk klote omdat er altijd wel wat is als je met realteks en hubs gaat werken. 100mbit 3com's en een switch is echt erg handig. Maar als je gewoon erg af en toe wilt lannen misschien toch een beetje te duur.

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
volgens mij moet de mask 255.255.0.0 zijn..correct me if i'm wrong :?

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

:?

Heal the internet ...

Verwijderd

Op maandag 26 maart 2001 20:30 schreef FoolZero het volgende:

[..]

Dem! :(

Denk ik es een veilig antwoord te geven om te voorkomen dat half GoT struikelt over de kreet switch vs. hub. krijg ik alsnog lik op stuk! ;(

Wat 1 knappe dubbelpost >> Der zit 14 min. tussen man!! |:( hoe krijg je het voor elkaar.

En trouwens een Switching hub is niks anders dan een hub die een apart geswitcht segment voor 10Mbit en een apart geswitcht segment voor 100Mbit. (Sommige hebben ook nog een apart geswitchte uplink poort zoals ik 8-)) Dus een Switching hub kan zowel 10 alsook 100Mbit snelheden aan. Maar het blijft een hub die alle info naar alle poorten stuurt. Een switch is wat dat betreft nog steeds beter. Enneh...ohwja Full Duplex is natuurlijk mooi meegenomen met Switches...:P

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 26 maart 2001 20:28 schreef bartmen het volgende:
volgens mij moet de mask 255.255.0.0 zijn..correct me if i'm wrong :?
Ja en volgens mij moet de mask 255.255.240.0 zijn... oftewel jouw opmerking zou interessanter zijn als je ook nog verteld voor welk netwerk je dit bedoelt...

Heal the internet ...

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 26 maart 2001 20:41 schreef Tweakert het volgende:

[..]

Wat 1 knappe dubbelpost >> Der zit 14 min. tussen man!! |:( hoe krijg je het voor elkaar.
Ja LOL heh? :D Gewoon te veel aan het doen... tjetten, GoT browsen en dagdromen gaat niet tegelijk ;)
En trouwens een Switching hub is niks anders dan een hub die een apart geswitcht segment voor 10Mbit en een apart geswitcht segment voor 100Mbit. (Sommige hebben ook nog een apart geswitchte uplink poort zoals ik 8-)) Dus een Switching hub kan zowel 10 alsook 100Mbit snelheden aan. Maar het blijft een hub die alle info naar alle poorten stuurt. Een switch is wat dat betreft nog steeds beter. Enneh...ohwja Full Duplex is natuurlijk mooi meegenomen met Switches...:P
OK voor de duidelijkheid ik heb voor 175 ballen een switch gekocht...

Heal the internet ...

Verwijderd

Op maandag 26 maart 2001 20:45 schreef FoolZero het volgende:
[...]
OK voor de duidelijkheid ik heb voor 175 ballen een switch gekocht...
Bij Aatos toevallig??

Krijg je er nog een kratje Heineken bij ook :9. Liever Grolsch :9~ maar goed Heineken is ook wel :9

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 26 maart 2001 20:54 schreef Tweakert het volgende:

[..]

Bij Aatos toevallig??

Krijg je er nog een kratje Heineken bij ook :9. Liever Grolsch :9~ maar goed Heineken is ook wel :9
Op maandag 26 maart 2001 12:30 schreef FoolZero het volgende:

[..]

Tenzij 175 piek het drievoudige is. Iig heb ik mijn 8 poorter (switch-hub) voor die prijs op de PC dumpdag in de RAI gescoord bij Hacom in Hilversum! :)
|:(

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
Is het trouwens mogelijk een @home kabel netwerkkaart te gebruiken? Ik heb geen idee omdat @home nog een beetje lui is met aanleggen in mijn woonplaats

Ik kan 2ehands deze HUB kopen www.tcecompany.com/products/network/Hubs/73756.htm
van Netgear is dit beter dan unex of sitecom of zoiets???

Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
plz

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

OK en welke hub is het dan? De 4, 8 of 16 poorter? En nog belangrijker. Wat is de vraagprijs?
BTW de hubjes zier er wel geschikt uit. Helaas geen 100Mbit, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een nieuw topic geopend over de keuze van hub en kaartjes:

[topic=151319]
Pagina: 1