Ruis in versterker

Pagina: 1
Acties:

• Nef
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-02-2024
Hallo Tweakers.

Op mijn computer heb ik via een jack-tulp stekker een Denon DRA585RD receiver met een paar simpele boekenplankspelers aangesloten.
Verder heb ik mijn tv (samsung syncmaster p2770hd) en een antennekabel op de receiver aangesloten.

Recent krijg ik echter een achtergrondruis, zowel door de muziek als wanneer ik niets afspeel.
Deze ruis is vrijwel alleen aanwezig op het moment dat mijn computer aanstaat. De ruis is vrijwel weg als ik niets doe op de computer, maar is aanwezig als ik 'actief' op de computer bezig ben, bijvoorbeeld mijn muis over een hyperlink beweeg.

Ik denk daarom dat één van beiden defect is;
-de on-board geluidskaart / jackplug van mijn moederbord (Asrock 870 extreme3)
-de jack-tulp stekker tussen mijn computer en receiver.

Hebben jullie enig idee hoe ik hier achter kan komen of herkennen jullie misschien een andere oorzaak? Ik heb momenteel geen Pci-geluidskaartje een ook geen vervangende jack-tulp stekker.

Nef

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 19:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Probeer eens een mantelstroomfilter tussen je receiver en kabelaansluiting te hangen. Wat je beschrijft doet erg aan een aardlus denken :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Nef
De antennekabel tijdelijk uit mijn receiver halen zou de ruis dus ook weg moeten halen als ik dat goed begrijp? Ik heb namelijk niet 1,2,3 een mantelstroomfilter liggen :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Nef schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 22:43:
De antennekabel tijdelijk uit mijn receiver halen zou de ruis dus ook weg moeten halen als ik dat goed begrijp? Ik heb namelijk niet 1,2,3 een mantelstroomfilter liggen :)
Ja, alles proberen wat je maar kunt verzinnen uiteraard ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Nef
Exirion schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 22:43:
[...]

Ja, alles proberen wat je maar kunt verzinnen uiteraard ;)
Het probleem blijft, ook na verwijderen van tv-kabel

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 21:31

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

En wat gebeurd er als je iets anders aansluit behalve je computer?

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• Nef
W3lta schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 22:47:
En wat gebeurd er als je iets anders aansluit behalve je computer?
bij tv & computer blijft de ruis als hij op de computerstand staat. op tv-stand is de ruis weg.
bij tv zonder computer aangesloten is de ruis ook weg.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Nef schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 22:50:
bij tv & computer blijft de ruis als hij op de computerstand staat. op tv-stand is de ruis weg.
bij tv zonder computer aangesloten is de ruis ook weg.
Ja, ho ff, je had nog niet verteld dat er ook een TV aan hangt :P Die hangt natuurlijk ook aan je kabelaansluiting, dus kan net zo goed voor een aardlus zorgen als de receiver. Trek alles eens los van de kabelaansluiting, maar hou wel je TV aangesloten op de receiver. En wat hoor je dan?

• Nef
Exirion schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 23:29:
[...]

Ja, ho ff, je had nog niet verteld dat er ook een TV aan hangt :P Die hangt natuurlijk ook aan je kabelaansluiting, dus kan net zo goed voor een aardlus zorgen als de receiver. Trek alles eens los van de kabelaansluiting, maar hou wel je TV aangesloten op de receiver. En wat hoor je dan?
Nef schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 22:34:
Verder heb ik mijn tv (samsung syncmaster p2770hd) en een antennekabel op de receiver aangesloten.
Maargoed, verder ook niet relevant :p.
Ik heb beide apparaten (tv en receiver) losgehaald van de antennekabel. De ruis blijft echter. Ben bang dat het òf aan mijn receiver ligt, òf aan mijn pc

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-01 03:33
Dit is geen aardlus, dan zou je permanent storing horen. Aangezien de storing zich alleen voordoet op het moment dat je pc aan het werk is, denk ik dat de hoogfrequente straling in de pc wordt opgepikt door het analoge deel van je geluidskaart of je audiokabel van de pc naar de versterker.

Dit is eigenlijk alleen op te lossen door een digitale kabel tussen je pc en versterker te gebruiken, mits je versterker hiervoor een aansluiting heeft. Anders moet je een fatsoenlijke geluidskaart aanschaffen met afgeschermd analoog gedeelte en goede kwaliteit audiokabel.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

PhilipsFan schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 01:16:
Dit is geen aardlus, dan zou je permanent storing horen.
Dat is niet waar. Een aardlus kan vanalles oppikken, ook niet continue storing.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dit is geen aardlus, dan zou je permanent storing horen. Aangezien de storing zich alleen voordoet op het moment dat je pc aan het werk is, denk ik dat de hoogfrequente straling in de pc wordt opgepikt door het analoge deel van je geluidskaart of je audiokabel van de pc naar de versterker.

Dit is eigenlijk alleen op te lossen door een digitale kabel tussen je pc en versterker te gebruiken, mits je versterker hiervoor een aansluiting heeft. Anders moet je een fatsoenlijke geluidskaart aanschaffen met afgeschermd analoog gedeelte en goede kwaliteit audiokabel.
^ With stupid ^

Analoog out via onboard audio geeft vaak problemen. Ik heb eens een asus bordje gehad waar je gewoon letterlijk kon horen hoe hard de processor aan het werk was. Ik denk dus ook niet dat het een aardlus is.

optie 1: digtiaal aansluiten.
optie 2: Dedicated geluidskaart voor analoog uit.

• Nef
Exirion schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 01:25:
[...]

Dat is niet waar. Een aardlus kan vanalles oppikken, ook niet continue storing.
AtomicShockwave schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 10:49:
[...]

^ With stupid ^

Analoog out via onboard audio geeft vaak problemen. Ik heb eens een asus bordje gehad waar je gewoon letterlijk kon horen hoe hard de processor aan het werk was. Ik denk dus ook niet dat het een aardlus is.

optie 1: digtiaal aansluiten.
optie 2: Dedicated geluidskaart voor analoog uit.

Bedankt heren. Ik heb geen digitaal in geloof ik dus dat wordt om een geluidskaartje zoeken.
Nieuwe receiver kan ook, aangezien mijn videokaart hdmi uit geluid meegeeft.
Pagina: 1