Toon posts:

Afgebroken fanbladen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar is Argu wederom, met een defect laptoponderdeel. :)

De laptop van m'n vriendin had schijnbaar last van een stukje loszittend plastic in de behuizing. Na hem een stukje te kantelen is dat stukje waarschijnlijk in de fan terechtgekomen, en begon dat te ratelen als een tierelier uiteraard. Direct uitgezet en opengeschroefd, er zijn vier fanbladen letterlijk afgebroken erdoor.

Op zich geen probleem, heb de losse deeltjes er tussen uitgepield, alles wat beter vastgeschroefd voor de zekerheid en z.s.m. maar een nieuwe fan er in knallen. Maarrr, omdat het diverse punten is afgebroken is de balans zoek, de hele behuizing trilt nu ook mee.

Dus, kan het kwaad om op weerzijden de fanbladen los te knippen? De airflow zal er wel wat onder lijden maar CPU-intensieve taken draait deze laptop niet. Mijn idee was namelijk dat als ik aan de tegenovergestelde zijde een blad losknip, de fan weer in balans komt om zo de vibraties weg te nemen.

Doen, of niet doen? =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Probeer het? Hij zal harder draaien en minder lang meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:29
Gewoon doen; als het niet lukt kan je het alsnog weer vastplakken met plakband ;D

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RemcoDelft schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 21:38:
Probeer het? Hij zal harder draaien en minder lang meegaan.
Ja dat sowieso, maar mijn redenatie is dat hij *toch* vervangen moet worden, of ik hem nu uitbalanceer of niet. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:51
Als je hem toch gaat vervangen. Veel kwaad kan het afknippen van die bladen niet. Alleen wel even in de gaten houden wat de temps doen als je dat gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-10 09:57

pcprutser

No message

Als je hem toch wil vervangen zou ik het gewoon proberen, als de balans terug is, doet ie het weer (denk ik), alleen is ie minder efficiënt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

ik draai nu ook met een fan waarvan ik aan 3 kanten geen fanblad meer heb omdat er 1 was afgeknapt.
werkt perfect xD eerst zat ie idd te schudden, toen proberen om de rest er ook af te halen gezien de fan toch al afgeschreven was. nu doet ie het weer perfect en de airflow is niet *merkend* aangetast :P
was een 140mm fan.

als tijdelijke oplossing kan het zat, die van mij zit in mijn testvoeding.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-09 22:14
Is mogelijk, heb het zelf ook wel eens gedaan bij een notebook, dat werkte wel. CPU werd maar iets van 8 graden warmer dan normaal... maar aan de andere kant denk ik, je wilt hem toch gaan vervangen, kun je dit niet beter in een keer doen dan hoeft ie niet 2x open...

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met bison secondelijm zijn ze prima terug te zetten, heb je geen last meer van trillingen en je hoeft geen nieuwe fan te kopen. Is mij al meerdere keren overkomen, laatste keer bij een gtx460 welke ik voor een spotprijs heb overgenomen van een medetweaker waar ik twee fanbladen had afgetikt :P
Is een beetje een rotklusje maar als ze vast zitten is het ook echt vast, alleen even kijken dat je ze op de goede plaats, en recht teruglijmd, anders lopen ze alsnog aan.
Pagina: 1