Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 450333

Topicstarter
UIt puur interesse maak ik het volgende topic . Is het zo dat WO'ers meer verdienen dan HBO'ers ?? Ook al heb ik het over 10 jaar ervaring ( Wat natuurlijk van veel factoren afhangt, maar gemiddeld genomen ? ) En hoe groot is het verschil ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Net zoals bij je vorige topics: waarom toch die fixatie op salaris en pogingen tot algemeenheden die nietszeggend zijn? Het is echt niet gezond zoals je met salaris bezig bent, ga nou eerst eens aan je opleiding beginnen, en dan in je 2e of 3e jaar ga je naar banen kijken. Daarna ga je ervaring opdoen, etc.

Een WO-er heeft vaak wat meer doorgroeimogelijkheden, maar ook dan kun je niets algemeens zeggen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-05 21:09

DefLite

Why so serious?

Ik zou eerst aan je spelling gaan werken zodat je tenminste een fatsoenlijke sollicitatiebrief kan schrijven en je dan pas zorgen gaan maken om je eventuele salaris....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 23:48

dusty

Y! Celebrate Life!

In je andere topics is het ook al gezegd; de verloop van je salaris hangt van veel dingen af.

Het starter salaris van een WO is over het algemeen hoger dan een HBO'er. Het verloop van de salaris daarna hangt vooral af van je prestaties. Een focus op alleen salaris zal je uitkomen op een baan wat je uiteindelijk niet leuk zal vinden, waardoor je prestaties niet top zullen zijn en daardoor je salaris verloop niet al te rooskleurig zal zijn.

Op het moment probeer je jezelf "rijk" te rekenen. Het is leuk om te doen, maar heeft weinig met realiteit te maken.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Anoniem: 450333 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 01:31:
UIt puur interesse maak ik het volgende topic . Is het zo dat WO'ers meer verdienen dan HBO'ers ?? Ook al heb ik het over 10 jaar ervaring ( Wat natuurlijk van veel factoren afhangt, maar gemiddeld genomen ? ) En hoe groot is het verschil ?
Is echt niet te zeggen, de verschillen bij aanvang zijn niet zo groot, maar naar mate iemands carrière vordert kan dat enorm uiteengroeien.

De één kan op z'n sloffen de universiteit doorlopen, maar verkiest liever een leuke werkplek met een lager inkomen. De ander heeft met hakken over de sloot z'n HBO gehaald, maar weet in het bedrijfsleven verstandige keuzes te maken qua carriere en verdient op z'n 40ste 10K bruto.

En alles wat daar tussenzit. Toevallig ken ik twee mensen waarop bovenstaande is gebaseerd, maar ik denk dat ze allebei evenveel lol hebben in het leven, dus of het uiteindelijk iets uitmaakt betwijfel ik. Meer geld is natuurlijk handig, maar daar komt ook vaak meer verantwoordelijkheid bij kijken. En dat is niet voor iedereen weggelegd. De één gedijt prima in een sterk commerciële organisatie met harde targets en veel bonus gedreven, de ander werkt liever bij een non-profit organisatie en streeft een meer maatschappelijk doel na en neemt een minder hoog inkomen voor lief.

Als dit na aanleiding van een studiekeuze is: bedenk eerst maar eens wat je leuk vindt en waar je de motivatie voor vast kan houden om de aankomende 4/5 jaar voor te studeren. Als je daarna echt goed geld wilt verdienen kan dat door het bedrijfsleven te laten zien wat je waard bent. Eerder dan dat nadenken over dit soort dingen heeft niet echt veel nut. Kijk eens bij de grotere consutancyfirma's, de trainee-programma's vragen vaak om HBO of WO, dus je ligt er niet bij voorbaat uit als je alleen met HBO komt aanzetten. Maar ook hier geldt: motivatie, karakter, doelstellingen... moet allemaal in lijn liggen met het bedrijf waar je komt te werken. En het bedrijf waar je komt te werken moet ook wel die groei voor jou kunnen faciliteren. Daar komt ook nog eens een deel geluk bij om de hoek kijken. Want ja, banen in het hogere echelon komen ook niet dagelijks vrij, en als dat wel het geval is moet jij wellicht met nog meer collega's om die plek dingen. Ze gaan jou niet zomaar veel geld geven als je eenmaal van school komt, daar moet je gewoon keihard voor werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
Bij aanvang hangt het verschil af van je werkgever. Traditionele organisaties hebben vaak een andere aanloopgroep voor HBO en WO opgeleide starters. Ik had indertijd met mijn WO-opleiding het geluk om bij ASML te werken. Daar hebben ze een CAO die ooit is afgeleid van de Philips-CAO, vrij traditioneel dus. Scheelde geloof ik 400 euro bruto.

Modernere bedrijven (inclusief zo'n beetje alle detacheerders) maken dat onderscheid niet zomaar. Of hooguit een klein beetje als dat kleine beetje nodig is om een goede sollicitant te tekenen. Dan heb je het over 100 euro verschil.

En na 10 jaar? Dan gaat het alleen maar om twee zaken: bij welke werkgever je terecht bent gekomen en in welke functie. Opleiding speelt dan nauwelijks meer een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Laatst online: 09-04-2024
In mijn specifieke niche geldt :
*Bewezen* track record > Ervaring >>> certificaten >>> Opleiding

Voor starters kan het zo zijn dat het beginsalaris voor een HBOer zelfs hoger is dan voor iemand met een WO opleiding. Omdat de eerstgenoemde opleiding over het algemeen meer toegesneden is op de praktijk en zo iemand dus sneller geld kan opleveren voor de werkgever. Het potentiele maximale salaris op langere termijn van de WOer zal meestal wel hoger liggen.

Terzijde : van een gewone baan zul je nooit rijk worden. En om heel veel te verdienen hoef je ook geen goede opleiding te hebben. Ik heb gewerkt voor mensen met alleen lagere school, die inmiddels wel multi miljonair zijn. Dankzij uitmuntend ondernemerschap, passie en doorzettingsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:27
Tronk is gewoon met z'n carriere bezig. Hij heeft ook al gevraagd of het nu nog wel loont om in de IT te gaan. Zeker nu alles naar India verhuist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 450333

Topicstarter
Phantasmagoria , en hoe groot is het verschil op langere termin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Het verschil is zo groot als je ambitie, vermenigvuldigd met een factor voor inzet, een factor voor IQ, een factor voor mensenkennis, een factor voor communicatieskills, een factor voor hoe goed de baan aansluit op je persoonlijke leven.

Als je als outlook kijkt naar een standaard functieprofiel binnen een gemiddelde, dan kan je bepalen wat je daarvoor moet doen. Dus de wedervraag: wat wil je verdienen? Als dat een bedrag is waar bepaalde functies aan vast hangen, dan kan je daar naar toe werken. Wil je simpelweg het maximale verdienen wat voor jou haalbaar is, dan denk ik dat stap één is een keer goed na te denken, want dit soort vragen getuigen niet erg van een houding die zich leent om ergens te komen waar dat verschil zich gaat laten zien...

Dat je wederom een topic opent met enkel wat open vragen, geen achtergrond, geen informatie over wat je aan info het ingewonnen, laten een grote onzekerheid zien en weinig zelfredzaamheid. Niemand zal je vraag sluitend kunnen beantwoorden, maar eenieder ziet direct dat dit niet de wijze is waarop een hoogvlieger zich laat zien.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 18-05-2012 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Als je 40 uur (dus: elke dag van 9 tot 6 met een uur pauze) per week doorbrengt op je werk, is geld hoogstens van secundair belang. Staar je niet zo blind op het salaris, en ga vooral iets doen waar je plezier in hebt. Zodra je je werk met passie doet, in je vaardigheden groeit en een nuttige bijdrage levert, wordt dit vanzelf opgemerkt. Hoe en of je dit terug zal zien in je salaris in jouw specifieke situatie zal niemand je hier kunnen vertellen; enkel generieke verhalen die doorgaans opgaan.

Doe jezelf een plezier een kijk wat verder dan die euro's. Als er iets niet significant is in je leven is het dat wel. De échte belangrijke zaken (plezier in je werk, liefde, familie, fijne collega's, vrije tijd, hobby's) zijn veel interessanter. Geld is bijzaak.
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 00:00:
Dat je wederom een topic opent met enkel wat open vragen, geen achtergrond, geen informatie over wat je aan info het ingewonnen, laten een grote onzekerheid zien en weinig zelfredzaamheid. Niemand zal je vraag sluitend kunnen beantwoorden, maar eenieder ziet direct dat dit niet de wijze is waarop een hoogvlieger zich laat zien.
Toch nog even mooi een trap na kunnen geven aan iemand die dergelijke vragen stelt uit onzekerheid. Well done.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 111703 op 18-05-2012 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 21:20

JaQ

Wat een gelul. Geld is belangrijk. Als je niet tevreden bent met je leven omdat je een consequent tekort aan financien hebt, dan is dat flink kut. Bij onderzoeken naar oorzaak tot scheiding komt geld vaak als een oorzaak naar voren (waarbij het niet altijd om een tekort aan geld gaat) om maar eens een zij-effect van geld aan te halen. Iedereen die zegt dat hij/zij het prima vind om altijd te moeten schrapen liegt. Ergens mee akkoord gaan is niet hetzelfde als iets fijn vinden.

Iedereen kent verhalen over LBO-zwakstroom types die toch miljonair worden, iedereen kent verhalen over WO mensen die geen stuiver verdienen. Hoe leuk dat soort romantische verhaaltjes ook klinken, het zijn en blijven uitzonderingen. In algemene zin is het waar dat een zo hoog mogelijke vooropleiding de grootste kans biedt op een hoog salaris. Er zijn meer factoren van invloed, maar zonder opleiding loop je tegen een plafond aan.

Om op de vraag van de TS terug te komen: de functies binnen ICT waar de hogere salarissen worden verdient, zijn in principe WO functies. Enterprise architect, CTO, zwaardere senior functies binnen ontwikkel en beheertrajecten. De andere groep van grootverdieners zijn ondernemers. Ook voor ondernemers geld dat een hogere opleiding tot een grotere kans tot succes leidt. zie bijvoorbeeld dit rapport:
Opleiding en er var ing
Om kansen waar te nemen en vervolgens te benutten, is een zeker niveau van
kennis en vaardigheden nodig. De kans dat iemand een bedrijf start, neemt toe
naarmate hij of zij beter opgeleid is. Hierbij wordt aangenomen dat niet alleen de
hoogte van de opleiding maar veeleer ook de inhoud van de opleiding relevant is. 13
Het empirisch bewijs voor deze laatste toevoeging is echter schaars. Een Amerikaanse studie uit 1982 toont evenwel aan dat de inhoud van de opleiding invloed
heeft op het carrièreverloop. Zo komt ondernemerschap vaker voor onder mensen die een opleiding in de marketing, bedrijfskunde en product development
hebben. Daarnaast bevinden zich onder managers vooral economen en accountants (Shane, 2003).
Afgezien van het feit dat opleiding de kansen vergroot dat iemand voor zichzelf
begint, heeft opleiding ook effect op het succes waarmee iemand dat doet. Bedrijven waarvan de oprichter een hogere opleiding heeft, groeien sterker (Van
Praag, Reynolds & White, 1997).
De kern van het antwoord is dus: wanneer ben je tevreden. Ik ken mensen die daadwerkelijk werken voor het geld, zodat ze buiten hun werk andere dingen kunnen doen die ze veel leuker vinden. Die mensen zijn niet per definitie minder goed in hun werk, slechtere collega's, minder toegewijd aan hun job of beland in kut-baantjes (eerder het tegenovergestelde). Ze herkennen prioriteiten in hun leven wel veel beter dan "de meeste mensen". Maak bewuste keuzen, schat consequenties in en draag deze.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JaQ schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 10:17:
Wat een gelul. Geld is belangrijk. Als je niet tevreden bent met je leven omdat je een consequent tekort aan financien hebt, dan is dat flink kut.
Geld en baankans is belangrijk, tot op zekere hoogte. Dus ja het is niet heel handig om sociale psychologie te gaan studeren, hoe leuk je het ook vindt, dan kan je beter iets zoeken dat je ietsjes minder leuk lijkt, maar wel een baankans heeft.

Echter dat is voor de meeste mensen toch niet verder dan voldoende geld te hebben om goed rond te komen. Dus ja als je een erg dure smaak hebt dan is het wel handig zoveel mogelijk te verdienen. Aan de andere kant, dan heb je waarschijnlijk sowieso geldgebrek, of je nu 50k of 100k verdient.

Zelf zou ik niet lange reistijd of veel meer uren willen werken om meer te verdienen. Aan de andere kant, hele groepen mensen doen dat probleemloos.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 18-05-2012 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Anoniem: 111703 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 09:47:

[...]

Toch nog even mooi een trap na kunnen geven aan iemand die dergelijke vragen stelt uit onzekerheid. Well done.
Anders pak je de posthistorie er even bij? Deze jongen lijkt enkel en alleen met zoveel mogelijk geld bezig te zijn, terwijl de wijze van presentatie en communicatie duidelijk laat zien dat hij zijn verwachtingen misschien beter kan bijstellen. Moeten we dan zo iemand voorhouden dat er gouden bergen op hem wachten? Daar heeft hij al helemaal niets aan.

Met het bijstellen van verwachtingen, en dan binnen een baan groeien, is meer te behalen om van onzekerheid af te komen dan op de bovenkant mikken en dan psychisch het ravijn in storten. Dan is een directe opmerking om te pogen realiteit te laten zien nog het minste probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 18-05-2012 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:16
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 10:26:
[...]

Anders pak je de posthistorie er even bij? Deze jongen lijkt enkel en alleen met zoveel mogelijk geld bezig te zijn, terwijl de wijze van presentatie en communicatie duidelijk laat zien dat hij zijn verwachtingen misschien beter kan bijstellen. Moeten we dan zo iemand voorhouden dat er gouden bergen op hem wachten? Daar heeft hij al helemaal niets aan.
Eens, Tronk heeft al meerdere topics geopend waarbij hij op zoek is naar een haast wiskundige formule waarbij je kunt uitrekenen hoeveel geld je straks verdient. Daarbij schijnt hij alleen maar op zoek te zijn naar de maximale uitkomst hiervan ondanks veelvuldige verwoede pogingen om hem te vertellen dat niks zekerheid biedt, de uitkomst van vele factoren afhangt en dat geld niet het belangrijkste is. Toch blijft hij maar topics openen om vervolgens niks te leren.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narev
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-05 22:17
Zoals velen hiervoor ook al vermeld hebben, dit is vrijwel niet te bepalen. Ik bijv werk bij een werkgever die aangeeft wo of hbo maakt mij niets uit het gaat om je inzet. Presteer je goed dan verdien je meer en stijg je sneller. Een opleiding is vooral een bewijs voor de wereld dat je een bepaald denk niveau hebt en om die reden zou je misschien een hoger start salaris kunnen afdwingen. Echter veel belangrijker dan je start salaris zijn je groei mogelijkheden, als je instelling flut is dan zal een werkgever je echt niet meer laten verdienen.

Oftewel inzet en resultaat zeggen veel meer dan de kennis die een werknemer mogelijk heeft.

Het zelfde geldt met een opleiding als je 2 personen hebt die beide een universitaire opleiding volgen dan kan het zo zijn dat de 1 met 2 vingers in zijn neus makkelijk de zesjes haalt die nodig zijn om het papiertje te bemachtigen terwijl een ander keihard werkt voor die 6,5. Als je het mij vraagt heeft de opleiding dan meer nut gehad voor de persoon die er zo hard voor gewerkt heeft want hij zal de werkwijze en de kennis van de opleiding voor altijd meenemen terwijl die andere persoon, die nog zo slim kan zijn, niets heeft geleerd tijdens zijn opleiding.

Een opleiding geeft je de mogelijkheid om een basis te vormen voor hoe je werk aanpakt, leert je methodes, leert je objectief naar onderwerpen te kijken en leert je hoe je onderzoeken uit moet voeren (op wo niveau althans) maar het geeft je geen basis een Salaris.

Om je een idee te geven, ik heb een Wo opleiding maar toen ik begon met werken had ik een startsalaris van 2250. Dit is helemaal niet zo hoog en er zullen genoeg HBO'ers zijn hoger zijn begonnen dan dat ik dat ben, echter hebben zij misschien wel minder groei potentie dan dat ik dat heb. Neem is een kijkje in het grote wat verdient een ict'er topic kijk daar af wat de afgelopen jaren normaal was en kijk vervolgens wat je zelf wilt verdienen. Neem daarin ook de mogelijke gevolgen van de crisis en mee en bepaal zo of je verder wilt studeren of dat je eerder aan de slag wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Laatst online: 09-04-2024
Anoniem: 450333 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 23:38:
Phantasmagoria , en hoe groot is het verschil op langere termin ?
Dat is niet te zeggen want afhankelijk van een veelvoud aan factoren...Heel veel zal afhangen van instelling inzet en motivatie. En vergeet ook de algehele economische situatie niet. In de gouden IT jaren (eind 90) zat ik (software ontwikkelaar) op een salaris waar ik 5 jaar later alleen maar van kon dromen en nu maar een heel klein beetje boven zit. Jaarlijkse verhogingen van 10 tot 20% waren toen zowat normaal..Een (nu beschouwd) absurd dure en luxe leasebak eveneens. Toen was je de magier die de meest fantastische technische oplossingen verzon en implementeerde. Nu -als je pech hebt maar zeker als starter- draai je produktie in een ontwikkelstraat - je staat aan de digitale lopende band bij wijze van.
Pagina: 1