Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:45

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Onlangs heb ik een abonnement bij Hi afgesloten, waarbij ik de HTC One X via de zogenoemde Toestellease kon krijgen.

Echter, ik vroeg mij af hoe het zit met rooten in dit geval. Ze konden mij in de winkel geen duidelijke informatie hierover verschaffen omdat ze niet eens wisten wat rooten is. Ook de helpdesk wist dit (gek genoeg) niet.

Ik onderscheid rooten in dit geval even in 2 categorieën voor het gemak. In categorie 1 verkrijg je alleen root, maar installeer je geen custom ROM, radio, kernel, recovery of wat dan ook. Dit zodat je bijvoorbeeld een adblocker kan installeren. Deze heeft namelijk root nodig aangezien het hiervoor het hosts-bestand aanpast. Deze staat echter in de systeempartitie, dus vandaar.

Met categorie 2 wordt dus alles, inclusief het flashen van een andere recovery, HBOOT, kernel, custom ROM, S-OFF, radio etc bedoeld.

Nou kon ik zelf niet zo snel iets over rooten danwel het aanpassen/modificeren van software vinden in de voorwaarden, op het gebruikelijke 'schade door eigen toedoen is een big problem blabla'. Maar dat is heel ruim, dus ook dat ding laten stuiteren valt daaronder enzo.

Weet wellicht iemand of categorie 1 (of 2) toegestaan zijn i.c.m. deze service? Zelf zou ik het liefst voor categorie 1 gaan, omtrent van de adblocker en de GPS fix.

Alvast dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-08 18:01

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Ik zit min of meer in hetzelfde schuitje als jou. Ook bij Hi, ook HTC One X. Ik heb 'm volledig geroot. Maar ben wel van plan 'm weer terug naar stock te zetten. Dit omdat de stock eigenlijk voor het moment nog snel zat is. Ik wacht op een AOSP rom en die zijn er nog niet echt.

Uiteindelijk kan ik je dus eigenlijk weinig info geven, sorry.

[ Voor 0% gewijzigd door Mu.siQ op 16-05-2012 19:18 . Reden: typo ]

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:04

Pixeltje

Woo-woohoo!

Op basis van je opmerking over het niet kunnen vinden van beperkende voorwaarden omtrent software en/of gebruik, zou je kunnen concluderen dat er geen beperkingen worden opgelegd. Als jij je toestel de soep indraait omdat je het rooten verziekt is het een ander verhaal. Dan gaat het ineens om schade toegebracht door de gebruiker/leaser.

MAW: ik zie niet in waarom rooten verboden is, zolang het toestel blijft werken en in originele staat geretourneerd wordt aan het einde van de leaseperiode.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Zou het niet bijvoorbeeld mogelijk zijn om hem te rooten, de benodigde dingen toepassen (dus hostsbestand aanpassen voor de ads en het GPS-bestand voor de GPS fix) en dan de root weer weghalen? (Temproot tot reboot?) Mits die 2 bestanden dus zodanig bewerkt blijven uiteraard.
Het gaat er mij voornamelijk om dat die 2 dingen toegepast worden, permanente root hoeft niet eens per sé.
Pixeltje schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:19:
Op basis van je opmerking over het niet kunnen vinden van beperkende voorwaarden omtrent software en/of gebruik, zou je kunnen concluderen dat er geen beperkingen worden opgelegd. Als jij je toestel de soep indraait omdat je het rooten verziekt is het een ander verhaal. Dan gaat het ineens om schade toegebracht door de gebruiker/leaser.

MAW: ik zie niet in waarom rooten verboden is, zolang het toestel blijft werken en in originele staat geretourneerd wordt aan het einde van de leaseperiode.
Dat is zeer zeker waar, maar ergens knaagt het toch.Je zou namelijk denken dat een dergelijk iets (LEASE-service) automatisch diverse restricties oplegt daar het officieel niet jouw toestel is. Een beetje hetzelfde als dat je bijvoorbeeld andere velgen onder je lease-auto monteert of een ander vloertje in je huurhuis knikkert zonder de huisbaas daarover in te lichten. Wellicht beetje overdreven vergelijkingen, but you get the point. ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Zorian op 16-05-2012 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:24
Xereon schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:20:
Zou het niet bijvoorbeeld mogelijk zijn om hem te rooten, de benodigde dingen toepassen (dus hostsbestand aanpassen voor de ads en het GPS-bestand voor de GPS fix) en dan de root weer weghalen? Mits die 2 bestanden dus zodanig bewerkt blijven uiteraard.
Het gaat er mij voornamelijk om dat die 2 dingen toegepast worden, permanente root hoeft niet eens per sé.
Dan zou je elke keer als je je hosts bestand wilt bijwerken via ad blocker je toestel opnieuw moeten rooten. Lijkt me nogal al veel werk omdat je in principe je hosts bestand elke week wel kan bijwerken.

Je kan met basis rooten (categorie 1 in TS) je toestel niet bricken dus als je toestel weer moet inleveren even een factory reset doen en klaar is kees.

Denk wel dat Hi over een jaar wanneer de eerste toestellease abbo's aflopen veel gezeik over zich heen krijgt als ze dan ineens met veel strengere eisen komen dan die ze nu hebben. Als de KS je nu niks kan vertellen over het rooten van je toestel betekent dat niet dat er geen regels voor zijn/gemaakt worden.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08 07:30
Ik heb hem gewoon geroot ook hi toestel lease. Bij Phone house zijden ze dat dit gewoon was toegestaan en verder geen probleem was. Echter ga jij je toestel overclocken en laat je hem in rook opgaan ben je het haasje. Maar dan nog, zit je contract uit en neem het toestel dan over, kost je wel een paar cent. Kortom als jij een los gekocht toestel root en het gaat mis op welke manier dan ook ben je het toestel ook kwijt, alleen nu betaal je de rekening achteraf.

Als jij bij inleveren gewoon originele software er opzet en bootloader re-lockt is er weinig wat hi jou kan verwijten. tenslotte is het dan nog hun verhaal tegen jou verhaal, met jou bewijs dat het toestel gewoon 100% nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Practics schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:24:
Ik heb hem gewoon geroot ook hi toestel lease. Bij Phone house zijden ze dat dit gewoon was toegestaan en verder geen probleem was. Echter ga jij je toestel overclocken en laat je hem in rook opgaan ben je het haasje. Maar dan nog, zit je contract uit en neem het toestel dan over, kost je wel een paar cent. Kortom als jij een los gekocht toestel root en het gaat mis op welke manier dan ook ben je het toestel ook kwijt, alleen nu betaal je de rekening achteraf.

Als jij bij inleveren gewoon originele software er opzet en bootloader re-lockt is er weinig wat hi jou kan verwijten. tenslotte is het dan nog hun verhaal tegen jou verhaal, met jou bewijs dat het toestel gewoon 100% nog werkt.
Het zou je maar overkomen dat dit niet mogelijk is. Zo had ik een dergelijk geval met mijn vorige toestel (HTC Desire HD). Daarvan was de USBconnector spontaan stuk gegaan. No way dat je dan 'eventjes' de boel terug zet. Dat was toentertijd in elk geval niet zo simpel te regelen zonder USB enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08 07:30
Xereon schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:27:
[...]

Het zou je maar overkomen dat dit niet mogelijk is. Zo had ik een dergelijk geval met mijn vorige toestel (HTC Desire HD). Daarvan was de USBconnector spontaan stuk gegaan. No way dat je dan 'eventjes' de boel terug zet. Dat was toentertijd in elk geval niet zo simpel te regelen zonder USB enzo.
Dat is een hardware defect wat gewoon nog onder je garantie (ja zelfs met custom roms) kunt laten vervangen/repareren. Mits je natuurlijk niet je usb connector hebt mishandelt anders krijg je daar de rekening van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Pixeltje schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:19:

Je unlockt je bootloader. Is dat wel dan te herstellen? Dat is denk ik het enige waar je aan kan twijfelen...
Xereon schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:27:
[...]

Dat is duidelijk een hardware defect dus :>

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Touchdomex schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:31:
[...]

Je unlockt je bootloader. Is dat wel dan te herstellen? Dat is denk ik het enige waar je aan kan twijfelen...

[...]

Dat is duidelijk een hardware defect dus :>
Een bootloader is zover ik weet met een trucje opnieuw op slot te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Xereon schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:32:
[...]

Maar die is nog niet in handen van de custom rom makers?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Het enige is dat ROOT op dit moment nog via HTCdev verloopt, ik weet niet in welke mate dit effect heeft op de garantie vanuit HTC en dan weer terugvalt naar HI als het toestel terug komt van een evt. reparatie, of zijn er al andere manieren die veilig verlopen?

Voor dezelfde reden als de TS wil ik wel een temproot, op dit moment zijn er nog geen custom roms die echt vooruitgang bieden en de stock rom bevalt me nog prima.
Xereon schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:32:
[...]

Bij de vorige generatie (2 jaar terug) kon je een standaard rom flashen en dan werd vaak de bootloader ook meegepakt zodat je toestel weer standaard is/was, geen idee of dat nog werkt.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Het is dus inderdaad even de vraag hoe het zit met dat garantiegedoe i.v.m. HTCdev, of dit geen probleem kan vormen.

Ik ben eventueel bereid te wachten tot er een methode komt die geen unlock via HTCdev vereist, en als ik het goed heb gelezen zijn ze al aardig ver gevorderd met die methode.

Maar de conclusie is dus eigenlijk dat wanneer je het bij een (temp)root houdt het vrij weinig kwaad kan om dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 21:59

iChaos

It's Lupus.

Een S-OFF verloopt nu via HTCDev, en daarbij wordt het serienummer gebruikt ter registratie van het verbreken van de garantie. In een garantieprocedure zal je vermoedelijk moeten kunnen aantonen dat het iets hardwarematigs was om de garantie te krijgen. Een opgeblazen CPU, een batterij die heel snel dood is, etc., zijn wel te herleiden naar een kneuzige overclock.

Een scherm met een waas erin, speaker die niet functioneert nadat het systeem teruggezet is naar stock met een RUU, etc., kunnen waarschijnlijk wel onder garantie gerepareerd worden (note dat het gebruik van een RUU vooralsnog niet de garantie compleet terugbrengt omdat het al een keer geregistreerd is bij HTC dat je de vergrendeling eraf haalde).

Mijn advies: wacht op een S-OFF methode die niet via HTCDev verloopt, zodat een RUU het wel kan verbergen (zoals het gros van de HTC toestellen nu met Revolutionary), en doe het dan pas. Dan kan je met een RUU nog gewoon terug, en weet je wel vrijwel zeker dat er geen gezeik aan te pas komt.

En @hierboven: als we uitgaan van een temporary root die geen gebruik maakt van HTCDev, zie ik inderdaad geen problemen, omdat je zelf toch van de S-OFF flag afblijft, HTC ook niks registreert, en de enige wijzigingen op het filesystem zelf gebeuren, en die zijn terug te zetten door het flashen van een RUU.

[ Voor 13% gewijzigd door iChaos op 16-05-2012 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
S-OFF is zelfs met HTCdev momenteel nog niet te verkrijgen.
Met HTCdev verkrijg je toegang tot partities als Boot, System etc. Echter blijven de partities waarmee je de Radio, CID, Unlock (voor SIM-unlock) en dergelijke alsnog vergrendeld en dus blijft de S-ON flag ook na de registratie en toepassing van HTCdev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:57

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Uit de Algemene Voorwaarden van Hi (4:4, art. 1 lid e):
e geen technische wijzigingen (aanpassen van de hardware, geïnstalleerde software e.d.) of optische ver-anderingen (permanente stickers, verwijderen van door Hi aangebrachte kenmerken e.d.) aan het Mobiele Randapparaat aan te (laten) brengen;
Lijkt me redelijk duidelijk spreken tegen het toestaan van rooten. Waarschijnlijk doen ze er niet moeilijk over als je gewoon een werkend toestel inlevert aan het eind van de leaseperiode, maar misschien wel als er tussentijds wat mee gebeurt. Maar aangezien het in de voorwaarden staat, is in theorie alles mogelijk natuurlijk.

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Pathfinder schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:59:

[...]

Lijkt me redelijk duidelijk spreken tegen het toestaan van rooten. Waarschijnlijk doen ze er niet moeilijk over als je gewoon een werkend toestel inlevert aan het eind van de leaseperiode, maar misschien wel als er tussentijds wat mee gebeurt. Maar aangezien het in de voorwaarden staat, is in theorie alles mogelijk natuurlijk.
Dat is zo. Al vind ik dat persoonlijk meer neigen naar het installeren van een custom ROM en dergelijke dingen.
Okay, rooten is tevens een vorm van wijzigingen aanbrengen in de geïnstalleerde software, maar technisch gezien is imo bijna elke handeling die je uitvoert (app installeren, andere wallpaper) een wijziging aan de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Xereon schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:58:
S-OFF is zelfs met HTCdev momenteel nog niet te verkrijgen.
Met HTCdev verkrijg je toegang tot partities als Boot, System etc. Echter blijven de partities waarmee je de Radio, CID, Unlock (voor SIM-unlock) en dergelijke alsnog vergrendeld en dus blijft de S-ON flag ook na de registratie en toepassing van HTCdev.
Waarom zou je bij Radio en CID willen als normale gebruiker? CID gaat o.a. over goldcards en brandings, die deze One X volgens mij niet heeft, en de radio heb ik nooit aangeraakt op mijn Desire. Maar doordat hij uberhaupt geflagd wordt als unlocked is een dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
iChaos schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:03:
[...]

Waarom zou je bij Radio en CID willen als normale gebruiker? CID gaat o.a. over goldcards en brandings, die deze One X volgens mij niet heeft, en de radio heb ik nooit aangeraakt op mijn Desire. Maar doordat hij uberhaupt geflagd wordt als unlocked is een dealbreaker.
Sommigen flashen een andere radio omdat ze naar hun mening betere resultaten krijgen bij een andere versie. En als het goed is zijn er branded toestellen in omloop van o.a. Vodafone en T-Mobile. Daarvoor is CID dus weer handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 19:43
Pathfinder schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:59:

[...]

op die qoute was ik aan het wachten. dit wilt ook zeggen: updates mogen niet gedraaid worden. 8)7 . iedereen die zijn mobiel root (10% van de gebruikers?) doet dus aan contractbreuk. idk of je daar blij mee moet zijn..

ik kan me nog een berichtje herinderen van een rooted htcdesire s die unroot deed voor reperatie en daar was niks mee aa nde hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Luukje01 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:08:
[...]

op die qoute was ik aan het wachten. dit wilt ook zeggen: updates mogen niet gedraaid worden. 8)7 . iedereen die zijn mobiel root (10% van de gebruikers?) doet dus aan contractbreuk. idk of je daar blij mee moet zijn..

ik kan me nog een berichtje herinderen van een rooted htcdesire s die unroot deed voor reperatie en daar was niks mee aa nde hand.
Ik heb mijn HTC Desire HD ook 2 keer ingeleverd voor reparatie met de root en custom ROM nog present en draaiend op het toestel. Nooit gedoe mee gekregen. Al is het in dit geval (wellicht) wel anders i.v.m. de registratie bij HTCdev en het leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
iChaos schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:03:
Als je nog met de Stock radio op je desire draait is deze bijna 3 jaar oud, als ik mijn rom update dan kijk ik altijd of er een nieuwe radio is, de laatste release had een merkbaar positieve invloed op de accuduur mbt. mobiel standby dus het heeft wel degelijk nut als je toestel wat ouder begint te worden. Voor de X lijkt het me nu tamelijk zinloos aangezien HTC nog wel even met updates blijft komen.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Ah, naja, ik ben wel tevreden met de batterijduur nu, voor een potentiele verbetering in mijn geval ga ik het niet riskeren om naar een nieuwe radio te gaan. Maar snap dan wel dat er mensen zijn die het graag doen ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:26
@Pathfinder
Ik weet niet of Hi beperkingen mag opleggen welke software je wel en niet mag uitvoeren op je toestel.
Want als ik die regel lees, zou je het toestel ook niet mogen updaten volgens de "legale" weg. Dat is immers ook een "technische wijziging" van de software.
Wat wel zo is, is dat je bij Hi een product leaset, en dat product is inclusief software, je betaalt ervoor toch?

Misschien staat er in de voorwaarden van Hi ook nog ergens vermeldt dat je de voorwaarden van HTC niet mag schenden. En rooten mag vast niet van HTC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
jeroen3 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:21:
@Pathfinder
Ik weet niet of Hi beperkingen mag opleggen welke software je wel en niet mag uitvoeren op je toestel.
Want als ik die regel lees, zou je het toestel ook niet mogen updaten volgens de "legale" weg. Dat is immers ook een "technische wijziging" van de software.
Wat wel zo is, is dat je bij Hi een product leaset, en dat product is inclusief software, je betaalt ervoor toch?

Misschien staat er in de voorwaarden van Hi ook nog ergens vermeldt dat je de voorwaarden van HTC niet mag schenden. En rooten mag vast niet van HTC.
I doubt it, dan zouden ze HTCdev ook niet hebben gecreëerd. Immers, dat is hét opstapje tot rooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:26
Ik bedoel daarmee dat HTC het niet wil dat iedere gebruiker dat doet.
Verder heb ik een iPhone, dus heel erg thuis in rooten ben ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ik heb ook een HTC One X via Hi Toestellease. In de Hi winkel heb ik gevraagd wat voor hen de voorwaarden zijn om een toestel na looptijd zonder 'boete' te mogen inleveren.

Ze gaven hierbij een vrij duidelijk antwoord:
  1. Het toestel moet ingeschakeld kunnen worden;
  2. Het touchscreen moet volledig werken;
  3. Je moet er mee kunnen bellen.
Dit zijn voor Hi (volgens de medewerker) de argumenten om een telefoon boetevrij te mogen inleveren. Hier zou dus het rooten gewoon mogelijk zijn, mits de telefoon dan nog voldoet aan bovenstaande drie punten.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

RomeoJ schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:55:
Ik heb ook een HTC One X via Hi Toestellease. In de Hi winkel heb ik gevraagd wat voor hen de voorwaarden zijn om een toestel na looptijd zonder 'boete' te mogen inleveren.

Ze gaven hierbij een vrij duidelijk antwoord:
  1. Het toestel moet ingeschakeld kunnen worden;
  2. Het touchscreen moet volledig werken;
  3. Je moet er mee kunnen bellen.
Dit zijn voor Hi (volgens de medewerker) de argumenten om een telefoon boetevrij te mogen inleveren. Hier zou dus het rooten gewoon mogelijk zijn, mits de telefoon dan nog voldoet aan bovenstaande drie punten.
Dit was inderdaad ook het antwoord wat ik kreeg maar de voorwaarden conflicteren op dit gebied...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Touchdomex schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:55:
[...]

Dit was inderdaad ook het antwoord wat ik kreeg maar de voorwaarden conflicteren op dit gebied...
Die voorwaarden conflicteren sowieso nogal. Dan zou je echt helemaal niets mogen.
Ik heb zojuist met een recognized developer gesproken van XDA welke tevens een Tweaker is hier en die zei dat het rooten via HTCdev gewoon mogelijk is en dat je prima een custom ROM kan installeren en alles. Ook als je een toestel hebt geleased. Op voorwaarde dat als ie stuk gaat het wel iets hardwarematigs moet betreffen.

[ Voor 6% gewijzigd door Zorian op 16-05-2012 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Xereon schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:58:
[...]

Die voorwaarden conflicteren sowieso nogal. Dan zou je echt helemaal niets mogen.
Ik heb zojuist met een recognized developer gesproken van XDA welke tevens een Tweaker is hier en die zei dat het rooten via HTCdev gewoon mogelijk is en dat je prima een custom ROM kan installeren en alles. Ook als je een toestel hebt geleased. Op voorwaarde dat als ie stuk gaat het wel iets hardwarematigs moet betreffen.
Aan de andere kant staat er ook in de voorwaarden dat je randapparatuur moet inleveren. Hier vallen denk ik dus ook de dopjes, oplader, usbkabel en de doos onder :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:57

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

De voorwaarden zullen zodanig opgesteld zijn dat Hi zichzelf de mogelijkheid geeft om een toestel te kunnen weigeren vanwege softwarematige aanpassingen. Dat zegt verder niets over het daadwerkelijke beleid dat ze hanteren. Waarschijnlijk zullen ze er niet heel moeilijk over doen, zolang het toestel uiteindelijk nog gewoon werkt (ik neem aan dat ze vervolgens zelf de software toch weer overschrijven).

En wat betreft het puntje legale updates: ik zou ervanuit gaan dat die vallen onder normaal (redelijk) gebruik, zodat de voorwaarden daarop niet van toepassing zijn - ongeacht wat Hi erin zet. Maar da's slechts mijn inschatting, misschien dat een jurist dat heel anders ziet.

Concluderend: ik zou me er geen zorgen over maken, al is het maar omdat Hi heel veel klachten, moeilijke procedures en een slechte naam zou riskeren als ze bij iedereen die z'n toestel modt (wat er in absolute aantallen toch aardig wat zijn) weigeren het terug te nemen. Het is veel aantrekkelijker om (praktisch) iedereen een nieuw toestel+leasecontract aan te bieden en zo de klanten te houden :)

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:05
Nou, ik heb dus naar aanleiding van ook wat vragen hierover net even gebeld met Hi klantenservice.

Het komt er op neer dat als je het toestel gewoon afneemt aan het einde van de leaseperiode je het in feite gewoon kan beschouwen als een toestel dat je normaliter bij je abonnement krijgt -dus zonder lease-.
Officiele updates via Kies (Samsung Galaxy Note in mijn geval) schenden niet de gebruikersvoorwaarden wat betreft software wijzigingen, en root toegang voor bijvoorbeeld bepaalde backup apps ook niet.

Het gaat er om dat je een werkend (in de brede zin van het woord) toestel kan inleveren aan het einde van de leaseperiode mocht je het NIET afnemen, maar als je het dus wel afneemt -in mijn geval vrijwel 100% zeker- bij einde contract kan je er dus gewoon alles mee doen alleen heb je dan natuurlijk wel kans dat je garantie vervalt als er iets misgaat, maar dat is dus ook al zo bij de oudere/reguliere contracten. Je wordt bij lease wel verplicht het toestel dan af te nemen. Bij regulier abo zit je dan gewoon zonder telefoon of een kapot toestel wat dus op hetzelfde neerkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobesz
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 23:25
van Hi:

Nee hier krijg je later geen problemen mee, het is geheel toegestaan om de bootloader te unlocken, je toestel te rooten en meer van dat soort fun.
Let er wel op dat het je eigen probleem is als je hem ermee molt, dan is het afkopen geblazen en krijg je echt geen garanties.... Als je toestel een keer terug moet omdat ie hapert heb je dikke kans dat er opeens weer een complete stock ROM opstaat en je bootloader weer locked is en je alles kwijt bent, dat is dan ook geheel je eigen risico. En als het toestel terug moet voor garantie wegens hardware problemen en ze merken dat ie geroot is heb je ook kans dat ie niet gerepareerd wordt omdat foute instellingen op een ROM nu eenmaal enorme gevolgen kunnen hebben...

Kortom: Ja het is toegestaan. En als ie het nog goed doet als je hem inruilt is het totaal geen probleem! Ding wordt toch helemaal wiped en opnieuw geflahsed.
Maar als ie stuk gaat door je eigen geklooi met het toestel: Dan draag je *zelf* de consequenties.
Pagina: 1