Crossover Q-getal en effect op signaal

Pagina: 1
Acties:

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:27
Hoi allen,

ik ben sinds kort in het bezit van een Mosconi One 120.4 DSP amplifier voor in mijn auto. Met de DSP kan ik het geluid straks helemaal naar wens gaan inregelen.

Ik heb inmiddels de benodigde software geinstalleerd en de laptop op m'n amp aangesloten om eens te kijken wat er allemaal mogelijk is.
Bij de instellingen van mijn crossover (highpass, lowpass etc.) kan ik een Q-getal aanpassen.
Helaas is de handleiding van de DSP erg summier en wordt er niet beschreven wat dit inhoud. Toch zie ik het Q-getal regelmatig voorkomen in audio wereld.

Kan iemand mij duidelijk maken wat dit Q-getal inhoud en vooral ook wat het effect van dit getal is op het signaal (lees: geluid).

--edit--
zojuist deze site gevonden, maar deze maakt mij niet duidelijk wat het effect op het geluid nu is.
http://www.audioholics.co...er-types-for-loudspeakers

[ Voor 13% gewijzigd door PdeBie op 16-05-2012 16:48 ]

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:51
De enige Q die ik ken die met speakers en versterkers te maken heeft is de Q uit de Thiele/Small parameters. Zie Wikipedia: Thiele/Small en Wikipedia: Q factor. Of dat de Q is waar het om gaat durf ik niet te zeggen :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:44

Exirion

Gadgetfetisjist

Lees wat basismaterie over filters en je komt dit zo tegen :) Simpel gezegd is de Q de scherpte of steilheid van een filter. Hoe hoger de Q van bijvoorbeeld een lowpass filter, hoe sneller die afvalt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De Q-factor zegt bij hoog- en laagdoorlaat niet hoe steil het filter afvalt, maar zegt wat over het overgangsgebied tussen 'doorlaten' naar 'blokkeren'. Met een hogere Q is de overgang scherper. Met een lagere Q zal die overgang vloeiender, minder abrupt zijn, maar het overgangsgebied is dan groter. In dit overgangsgebied wordt het geluid zwakker doorgegeven dan in het doorlaatgebied (als Q ≦ 0,71). Hoe lager de Q, hoe zwakker.

Een Q van 0,71 geeft de vlakste respons in het doorlaatgebied. Een Q van onder de 0,5 wordt niet gebruikt bij audio bij hoog - en laagdoorlaat. Met een Q van boven de 0,71 zal het filter in het overgangsgebied opslingeren. Het signaal wordt in het overgangsgebied dan harder doorgegeven dan in het doorlaatgebied. Meestal wil je dit niet.

Ik denk dat je het beste kan experimenteren wat goed werkt. :) Als het geluid te zacht is waar de ene luidspreker het overneemt van de andere, kan je de Q van beide filters hoger maken. Of je laat de werkingsgebieden van de luidsprekers elkaar overlappen.

Bij een parametrische equalizer geeft de Q-factor de bandbreedte aan: hoe hoger de Q, hoe smaller het gebied dat wordt aangepakt. Bij parametrische EQ worden ook hogere Q-factors gebruikt.

[ Voor 218% gewijzigd door TBTL op 16-05-2012 22:15 ]

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:27
@TBTL: ik moest je verhaal eerlijk gezegd 3x lezen, maar er begint nu al iets te dagen :)

Zoals ik het nu begrijp een kleine samenvatting:
Q < 0.5 wordt niet gebruikt.
Q > 0.71 = not done, ivm opslingeren geluid (als in sterker signaal en daardoor wellicht overheersend t.o.v. omliggende frequenties ????)

Alles daartussen is kwestie van luisteren wanneer welke speaker (woofer of tweeter) het geluid afspeelt.

Met een hogere Q zal de overgang steiler zijn en dus zal het signaal sneller afgekapt worden.
Bij een lagere Q gaat dit vloeiender en zal het signaal subtieler afgezwakt worden bij de gekozen frequenties.

* Ik speel met een 2-weg actief systeem overigens.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Haha, het is een beetje lastig uit te leggen en uitleggen is niet mijn sterkste punt. :P Ik denk dat je samenvatting wel klopt.

De Q-factor heeft overigens ook nog invloed op de fase rond de overnamefrequentie, maar hierbij moet je ook gewoon uitproberen wat het beste werkt.

[ Voor 37% gewijzigd door TBTL op 18-05-2012 11:02 ]

Pagina: 1