Cruise control acceleratie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

Topicstarter
Sinds ik cruisecontrol in mijn astra G 2.0DTL heb heb ik altijd het gevoel dat gasgeven doormiddel van de cruisecontrol net iets meer "gas" geeft dan gaspedaal vol indrukken (gaspedaal is op deze auto elektronisch)

Ik heb altijd gedacht dat dit meer een "gevoel" is ...

Gisteren begint een maat van mij hier over te praten (uit zichzelf dus) en vroeg mij of ik dat gevoel ook had, hij voelt namelijk het zelfde in zijn auto een Xsara Picasso 1.6hdi

Zijn wij nu de twee enigsten? of zijn er meer mensen met dit gevoel? is dit waar?
zou je met je gaspedaal nooit het "maximum" kunnen berijken? en de cruisecontrol wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 13:27
Ik gok dat het een gevoel is.
Als ik kijk naar mijn auto geeft het pedaal namelijk meer gas dan wanneer ik het via me stuur doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 10:02
Via pedaal ben ik ook (veel) sneller weer op cruisesnelheid dan met cruisecontrol zelf. Lijkt mij dat het een gevoel is, en anders gewoon eens een stopwatch erbij houden om acceleratietijd te meten tussen bijvoorbeeld 80-120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Bij mijn auto is het puur gevoel, namelijk dat de auto iets gaat doen zonder dat jij direct input ervoor geeft.

Bij mijn auto kan ik het duidelijk zien aan de verbruiksmeter. Bij acceleratie op de cruise control geeft die vrijwel altijd hetzelfde verbruik, met het pedaal ga ik gemakkelijk over dat verbruik heen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 13:27
Overigens waarom ik denk dat het een gevoel is.

Wanneer je bijv van 100 naar 120 wil gaan via het gas pedaal stop je zeg maar bijv 115 met gas geven aangezien de auto daarna nog steeds acceleratie heeft.

Via cruisecontrol blijft die acceleren via het gas tot 120 om hem daarna daarop vast te zetten. Hierdoor lijkt het misschien alsof het sneller gaat.

Daarbij ligt het ook aan de auto die je rijd. Als die al niet veel pk heeft lijkt het pedaal misschien langzamer
Maar met 280pk is het pedaal toch echt sneller aangezien je cruisecontrol niet maximaal doet accelereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb al een paar auto's gehad met cruise control en in elke auto voelt het raar, als je op een stabiele snelheid blijft rijden voelt het alsof je meer voorruit wordt gedrukt dan wanneer je zelf gas geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:42

Daniel36

vernieuwde formule

lekker he ? Lekker op de cc, even eraf klikken iv.m. een tragere auto voor je en dan weer op resume en lekker verder optrekken zonder zelf gas te hoeven geven.
Verstandelijk gezien gaat zelf gas geven sneller maar het voelt wel erg lekker vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:17
Voor mijn gevoel gaat het idd ook sneller op CC, ik had voor mezelf bedacht dat dit kwam omdat de CC direct op de ECU zit aangesloten en dat ie daarom wat 'meer' kon regelen.. maar het zal wel illusie zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Mmz, de auto's waar ik in heb gereden ging het toch echt significant trager via de CC, maar goed, dat zijn dan ook niet hele recente of krachtige auto's

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325202

Volgens mij hebben moderen auto's geen kabel meer vanuit de motor naar het gaspedaal maar goed weet ik veel?
http://youtu.be/rawvJop772E

En anders chiptunen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:34
Ik ken dat gevoel, 2003 Xsara Picasso 1.8 met 115pk in dit geval. Volgens mij is het gewoon gevoel, het voelt inderdaad sneller, maar dat kan misschien komen omdat je niet zelf op het gaspedaal drukt, dus geen controle hebt over de acceleratie. Als ik 80 rij, en de cruisecontrol staat nog vast op 100 ofzo, en ik druk op het knopje, dan springt de auto echt met een schok vooruit, hij gaat niet soepel op het gas, maar gewoon direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:42

Daniel36

vernieuwde formule

FastFred schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:26:
Ik ken dat gevoel, 2003 Xsara Picasso 1.8 met 115pk in dit geval. Volgens mij is het gewoon gevoel, het voelt inderdaad sneller, maar dat kan misschien komen omdat je niet zelf op het gaspedaal drukt, dus geen controle hebt over de acceleratie. Als ik 80 rij, en de cruisecontrol staat nog vast op 100 ofzo, en ik druk op het knopje, dan springt de auto echt met een schok vooruit, hij gaat niet soepel op het gas, maar gewoon direct.
muhahaha, zelfde auto als de mijne, hier op lpg.
Fijne auto, en niet overdrijven he ? Hij gaat met een schok vooruit :) = hij vliegt vooruit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maggoo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10-2020
Het zegt niks:), maar ik ben er heilig van overtuigd dat cc inderdaad sneller is. Moet er wel bij zeggen dat dit bij mijn twee auto's alleen opgaat voor de diesel, bij de benzine heb ik dat gevoel weer juist niet.

Maar allemaal mooi en aardig dat ik dat denk te weten, ik ga het gewoon een keer meten. 100-130 in hoogste versnelling lijkt me een mooie maatstaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

maarud schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:18:
Voor mijn gevoel gaat het idd ook sneller op CC, ik had voor mezelf bedacht dat dit kwam omdat de CC direct op de ECU zit aangesloten en dat ie daarom wat 'meer' kon regelen.. maar het zal wel illusie zijn :P
Bij mij is de cruise control in feite gewoon een 2de gaspedaal die via een motor de gasklep bediend, dus echt volledig parallel aan het normale gaspedaal.

Maar het is meer het gevoel van even controle te hebben. Ik heb hetzelfde met een automaat, die soms op een voor mij onlogisch moment schakelt (midden in een bocht bijv.).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Bij sommige autos beweegt het gaspedaal ook fysiek mee kan ik uit ervaring vertellen :P
deepbass909 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 15:53:
Bij mijn auto is het puur gevoel, namelijk dat de auto iets gaat doen zonder dat jij direct input ervoor geeft.

Bij mijn auto kan ik het duidelijk zien aan de verbruiksmeter. Bij acceleratie op de cruise control geeft die vrijwel altijd hetzelfde verbruik, met het pedaal ga ik gemakkelijk over dat verbruik heen.
Denk dat dat het is misschien in combinatie met het feit dat sommige cruise control systemen in 1 keer erg snel meer gasbijgeven, met je pedaal bouw je misschien wat langzamer/geleidelijker op hoeveel gas je bij geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 19-05-2012 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

GoldenSample schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 17:08:
Bij sommige autos beweegt het gaspedaal ook fysiek mee kan ik uit ervaring vertellen :P

[...]

Denk dat dat het is misschien in combinatie met het feit dat sommige cruise control systemen in 1 keer erg snel meer gasbijgeven, met je pedaal bouw je misschien wat langzamer/geleidelijker op hoeveel gas je bij geeft.
Bij mijn auto is dat echt zo, bij mij is het een servomotor/sensor die meteen tweede gaskabel aan de originele vastzit. Uiteraard zitten er nog sensoren op de koppeling en rem als ik deze bedien valt ie uit. Snelheidsignaal is afkomstig van toerental en niet van snelheid wel grappig als je hem in z`n 4 aanzet ipv dan mis je 30 kmu.

Werkt perfect, je hebt weinig keus als je nog gewoon een gassnaar hebt.

Ik kan altijd meer gasgeven als mijn cruisecontrol omdat hier een verdomt trage PID regelaar inzit.

Ik heb een keer in een begrensde transporter gereden zo`n 65KW hok deze trok op de cruise veel harder als met het normale gas omdat ze de pedal map in de ECU aangepast hadden. dus het KAN wel zo zijn.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
In mijn auto (VW Polo Bluemotion) gaat het accelereren voor mijn gevoel sneller wanneer ik het pedaal indruk, maar ik kan wel een hogere maximumsnelheid eruithalen met de cruise control. Met het gaspedaal houdt hij het rond de 180 voor gezien, met cruise control haalt hij de 185 (of hoger) wel.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:34
Daniel36 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:28:
[...]

muhahaha, zelfde auto als de mijne, hier op lpg.
Fijne auto, en niet overdrijven he ? Hij gaat met een schok vooruit :) = hij vliegt vooruit :+
Ik ben allang blij dat het de auto van m'n ouders is, en niet de mijne. Trage Franse kut doos :P Hij moet heel binnenkort trouwens voor z'n eerste distributiewissel @ 120.000 km

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 19-05-2012 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:34

DropjesLover

Dit dus ->

Zelfde gevoel heb ik in meerdere auto's met cc, 2 volvo's (XC70 en XC90) en ook meerdere kleine autootjes (VW polo bluemotion dingen). Misschien dat er op de een of andere manier meer koppel gegenereerd wordt?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:21
Onze auto is absoluut langzamer via de CC. Wel schakelt de CC vaak 1 of 2 versnellingen terug om wat meer vaart te maken, maar als ik het pedaal vol indruk is de CC echt wel gezien.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 12:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Mijn ervaring is dat auto's als je hem terug zet op CC snelheid (meestal 130km/h) relatief rustig daar naar toe accelareert. Een automaat (met fatsoenlijke motor...) zal b.v. echt niet zo 123 terug gaan schakelen als je van 100 naar 130 wil.

Meeste moderne auto's hebben zoals aangegeven een elektronisch gaspendaal (lees je bedien elektronica, geen draadje die daadwerkelijk een gasklep open draait, of brandstofpomp / common rail etc bij een diesel natuurlijk). Hele "gevoels" kwestie heeft dan ook gewoon te maken met het feit dat de auto iets doet zonder dat je zelf input geef (in vorm van gasgeven) en is het dus gewoon een mindfuck.

[ Voor 10% gewijzigd door Tortelli op 20-05-2012 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:21
Onze automaat schakelt gewoon terug hoor op de CC. Als ik vanaf 120 naar 90 moet en ik druk op resume gaat hij 100 procent zeker van D7 terug naar D6 ;) Zo schakelt hij eveneens bergaf terug om op de motor te remmen als de vaart teveel oploopt ;)

Ben het wel met je eens dat het 1 grote mindfuck is omdat je zelf niets doet (helemaal bij onze automaat welke dan ook nog eens uit zichzelf gaat schakelen). Toch weet ik zeker dat het geen volgas is wat hij geeft, mede omdat mijn verbruiksmeter laat zien dat ikzelf bij volgas meer ga verbruiken.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 12:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Bij grote snelheidverschillen schakelt hij inderdaad wel terug, maar zolang het verschil relatief beperkt is (100 - 130 b.v., kan prima in de 6) doet de 5 serie van mijn vader dat iig niet. Zal er binnenkort eens wat beter op letten :).
Zal veel te maken hebben met de motorisering natuurlijk. Een dikke 6 cilinder heeft wat minder moeite om te accelareren dan een relatief lichte motor.

[ Voor 3% gewijzigd door Tortelli op 20-05-2012 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:21

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Tijd voor een blinde test: Gooi je geblinddoekte maat in de achterbak en kijk of hij kan bepalen of je accelereert met de pedaal of cruisecontrol.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik weet wel dat je zuiniger naar je cc snelheid gaat en efficienter dan met gaspedaal. Aantal keren getest. Omdat jezelf gas geeft stel je al in van hey ik ga nu sneller dus je lichaam stelt zich in maar met cc is dat er niet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
CC kan nooit sneller zijn dan volgas in termen van koppel. Volgas is maximaal koppel en meer als maximaal koppel is niet mogelijk. Einde verhaal.

Wat wel mogelijk is dat ze enkele driveability parameters hebben aangepast( tip-in/ dashpot / let-off etc et... zowel gaspedaal als CC zijn individueel in te stellen) hebben aangepast waardoor het maximaal koppel sneller wordt vrijgeven. Dit heeft te maken met de instabiele factor van de heer Schumacher.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 20-05-2012 13:18 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:22
Wat ik wel voel is: als ik op CC accellereer, dan krijg ik een "schok". Je voelt het direct sneller gaan, dat voel ik niet direct als ik m'n gaspedaal indruk. Maar dat kan ook zijn omdat je dan zelf iets met je lichaam doet.

@hierboven, wat doet schumacher in het verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

Topicstarter
Toch wel interessant dus dat ik niet de enigste ben met dit gevoel, maar blijkbaar niet voor iedereen hetzelfde. Toch nog niet helemaal duidelijk of in sommige gevallen, mischien zelfs door een te dik vloermatje, je gaspedaal niet zo snel kan accelereren als de CC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk ook dat het een gevoel is. Onze auto heeft naast de CC ook een begrenzer. Ik gebruik eigenlijk altijd de begrenzer omdat ik dat prettiger vind (om m'n voet op het gas te houden). Als ik dan de snelheid van de begrenzer omhoog gooi dan heb ik dit gevoel niet. Op de CC wel.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1