Back-up opposing MKB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-12-2019
Hallo mede-tweakers,

Mij is gevraagd i.v.m. stage, een degelijke offside back-up oplossing in te stellen op mijn stage plek.
Nu ben ik hier enthousiast mee aan het werk gegaan en heb al verscheidene opties geprobeerd, ik loop nu echter tegen een probleem aan.

Zelf ben ik erg onervaren in (degelijke) bedrijfs back-up oplossingen, deze onervarenheid is nu juist mijn grootte probleem.

Wat wil het bedrijf?
-Een degelijke offside back-up(over het netwerk, op dit moment wordt de back-up opgeslagen op een NAS)
-De Back-ups moeten snel gebeuren(Max 24 uur mag er over gedaan worden)
-Het moet makkelijk in gebruik zijn (bijvoorbeeld een hot swappable schijf die kan mee worden genomen naar huis)
-De back-up data is afkomstig van meerdere platformen(mac osx lion, windows 7).
-Makkelijk 1,3 TB aan data back-uppen

Op dit moment Wordt de backup-up opgeslagen op de NAS, de Mac's slaan de back-ups op in sparsebundle formaat (Time Machine) en de windows systemen draaien een Rsync programma.

Het bedrijf is bereid investering te doen mits dit te verantwoorden is.
Heeft iemand hier ervaring mee of een goeie tip, al is het enkel een naam van een software pakket of van wat hardware dan kan verder met mijn research.

Alvast ontzettend veel bedankt voor mogelijk tips! Ik zit namelijk op dit moment compleet vast ):

Gr,

Bart

Got problems with Windows? - ReBooT Got problems with Linux? - Be RooT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wat heb je al geprobeerd en welke concrete problemen liep je tegen aan?

Op dit moment lijkt het alsof je nog niets geprobeerd hebt namelijk.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
yournamezz schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 14:49:

Alvast ontzettend veel bedankt voor mogelijk tips! Ik zit namelijk op dit moment compleet vast ):
Misschien helpt het om te zoeken op offsite backup ipv. offside backup?

Offside is namelijk engels voor buitenspel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 11:54
Meenemen: leuk een schijf, maarreh, wat nou als het bedrijf affikt en jij een ongeluk krijgt, of de schijf raakt defect?

Wat er vaak gebruikt wordt is een tapedrive. (eerst op een nas etc en vervolgens naar tapes).

en idd : wat heb je al geprobeerd en welke problemen ondervond je?

ikzelf kan je helaas niet softwarematig helpen, kwa hardware heb ik misschien wel een ideetje of twee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
Ik heb de NAS m.b.v. Rsync en cronjobs laten syncen met een externe HDD maar dit gaat echter niet erg snel met 1,3 TB, dit kwam mede ook door de NAS zelf omdat deze een erg lage read/write snelheid heeft.

Daarnaast heb ik ook de back-up feature in de NAS uitgeprobeerd maar dit werkte ook tot niets uit.
Ook heb ik een Lan-to-Lan VPN tunnel gelegd naar de persoon die offside back-up bewaard, enkel duurde dit door de up-link erg lang, dit was dus eigenlijk een optie waarvan ik achteraf kon zien dat het mis ging gaan.

Ook heb ik hier op de zaak met een andere NAS die hier aanwezig was wat uitgeprobeerd met Raid1 en hot swappable schijven maar dit bleek niet te werken.
Ook heb ik cloud back-ups uitgezocht maar dit lijkt mij niet erg voor de hand liggend aangezien het 1.3 TB aan data is die meestal snel bij gewerkt wordt.

Ik heb het gevoel dat ik echt totaal verkeerd aan het zoeken ben en dat het heel simpel kan maar ik weet even niet met wat... Ik weet wel dat er op mijn vorige stage werd gewerkt met een server en een hot swappable schijf alleen weet ik niet hoe dit systeem in elkaar zit en het bedrijf is niet te contacteren meer (failliet).

Het lijkt inderdaad zo alsof ik direct hier heen ben gegaan met een vraag te stellen maar ben hier echter al enkele weken aan bezig en wil het echt voor mekaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
Iva_Bigone schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 14:53:
[...]

Misschien helpt het om te zoeken op offsite backup ipv. offside backup?

Offside is namelijk engels voor buitenspel ;)
Excuses voor de typo maar heb inderdaad daarop al gezocht maar dan krijg ik veel clous back-up oplossingen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
KaWaReZ schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 14:57:
Meenemen: leuk een schijf, maarreh, wat nou als het bedrijf affikt en jij een ongeluk krijgt, of de schijf raakt defect?

Wat er vaak gebruikt wordt is een tapedrive. (eerst op een nas etc en vervolgens naar tapes).

en idd : wat heb je al geprobeerd en welke problemen ondervond je?

ikzelf kan je helaas niet softwarematig helpen, kwa hardware heb ik misschien wel een ideetje of twee :+
Dat is indd wel zo, er is hier ook niet echt een disaster recovery plan aanwezig maar het moet gewoon mogelijk worden gemaakt dat er een offside back-up is waardoor het risico wat gespreid wordt.

En heb inderdaad al redelijk wat geprobeerd (zie vorige post)

Oke dat is niet erg, kun je me misschien wel vertellen wat voor ideeen je had met de hardware kan a.u.b. ? Enkel de naam helpt me al ontzettend veel het uitzoeken kan ik wel allemaal doen.

Gr,

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Backup naar een NAS en dan een kopie naar een usb HDD die je dan mee kan nemen is natuurlijk een discutabele oplossing, echter zal dit prima voldoen voor de eisen die gesteld zijn.

Ik denk echter dat je verkeerd aan het zoeken bent:
Je meldt dat de NAS trage read/write speeds heeft: Ik zou eens gaan kijken hoe je dit sneller kunt krijgen, misschien zelfs een nieuwe NAS die wel snel genoeg is. Eentje die ook USB3 ondersteund zodat de kopie naar een usb HDD ook snel gemaakt wordt.

Dit is natuurlijk maar een idee. Je kan verschillende kanten op met je probleem, de een zal wat meer kosten dan de ander uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Let's see... MKB... Aanbeveling is om zoveel mogelijk te virtualiseren, dan een product als Veeam om backups en replicatie te regelen. Wat niet gevirtualiseerd kan/wil worden, gebruik iets als Acronis om imagelevel dumps naar de NAS te maken, en de NAS laten repliceren. Klaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 15:05:
Backup naar een NAS en dan een kopie naar een usb HDD die je dan mee kan nemen is natuurlijk een discutabele oplossing, echter zal dit prima voldoen voor de eisen die gesteld zijn.

Ik denk echter dat je verkeerd aan het zoeken bent:
Je meldt dat de NAS trage read/write speeds heeft: Ik zou eens gaan kijken hoe je dit sneller kunt krijgen, misschien zelfs een nieuwe NAS die wel snel genoeg is. Eentje die ook USB3 ondersteund zodat de kopie naar een usb HDD ook snel gemaakt wordt.

Dit is natuurlijk maar een idee. Je kan verschillende kanten op met je probleem, de een zal wat meer kosten dan de ander uiteraard.
Bedankt voor je reactie, Daar heb ik inderdaad al voor zitten kijken en ik wilde via deze weg weten of ik ervoor kan zorgen dat het probleem degelijker kan worden opgelost.
Aangezien het bedrijf al een usb 3.0 ext. HDD heeft aangeschaft en ik vanochtend op mijn kop kreeg van mijn stage begeleider omdat ik er lang over deed, hij was ook van mening dat het anders kon worden opgelost maar die optie van mijn stage begeleider kon ik al snel uitschakelen.

Ik ga dan naar een snellere NAS kijken met bijvoorbeeld een USB3.0 poort en wat meer in de trant van Qnap/Synology.

Gr,

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
UltraSub schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 15:09:
Let's see... MKB... Aanbeveling is om zoveel mogelijk te virtualiseren, dan een product als Veeam om backups en replicatie te regelen. Wat niet gevirtualiseerd kan/wil worden, gebruik iets als Acronis om imagelevel dumps naar de NAS te maken, en de NAS laten repliceren. Klaar. ;)
Bedankt! ik ga hier eens verder mee aan de slag, ik moet sowieso dan wel een snellere NAS hebben want deze gaat dit niet trekken vrees ik maar ontzettend veel bedankt iedereen voor de reacties ik heb sowieso al weer wat waarmee ik verder kan.

Gr,

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je traag internet hebt, dan kun je wel nagaan dat een backup via die manier langzaam gaat.

Hoeveel van die data wisselt regelmatig? Al gedacht aan incrementele backups?

Maar uiteindelijk lijkt mij dit een huiswerk-issue. Welke hulp krijg je vanaf je opleiding?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk kan het probleem degelijker worden opgelost, maar dat zal je meer tijd kosten en zal ook meer geld gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Je zou er versteld van staan als je ziet wat changed block tracking en incremental forever (inline) nodig heeft om een backup te laten performen. Ik gebruik het thuis zelfs om 6 VM's 1x per nacht over een 1Mbps upload te backuppen naar de NAS van een vriend (naast een local backup).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
Hooglander1 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 15:12:
Als je traag internet hebt, dan kun je wel nagaan dat een backup via die manier langzaam gaat.

Hoeveel van die data wisselt regelmatig? Al gedacht aan incrementele backups?

Maar uiteindelijk lijkt mij dit een huiswerk-issue. Welke hulp krijg je vanaf je opleiding?
Daar heb je inderdaad gelijk in, dit was ook het idee van mijn stage begeleider.
De data wisselt dagelijks, er vindt ontzettend veel programmeer werk plaats op de werkstations.
En daar heb ik inderdaad al gedacht, ik heb de server al incrementele back-ups laten maken ik moet echter nog even uitvogelen hoe dit moet me de andere back-up bronnen.

Ik zit op het ROC, voor de meesten die op dezelfde school hebben gezeten zegt dit al meer dan genoeg.
Ik krijg hier geen tot weinig support van ze, ik heb alles dan ook extern geleerd zoals mijn MCTS (70-640) en CCNA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Kijk ff wat ik schrijf ;)
Je stagebegeleider zit er naast. De kracht zit hem in block-level met changed block tracking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
UltraSub schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 15:16:
Kijk ff wat ik schrijf ;)
Je stagebegeleider zit er naast. De kracht zit hem in block-level met changed block tracking.
Ik lees inderdaad net wat je schreef ik ga dit ook even verder uitzoeken, ik ben hier tot mijzelf op aangewezen.
Mijn stagebegeleider is een web applicatie ontwikkelaar en ben de enige netwerkbeheerder op het bedrijf aanwezig altijd.
Dit klinkt heel onproffesioneel maar dit is erg normaal in het gebied waar ik woon.

Gr,

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
2 synology's initial sync doe je op 1 plek daarna 2e nas naar off-site locatie daarna wat ultrasub doet back-uppen en dan maakt het niets meer uit (en als de lijn traag is kunnen ze prima een consumenten kabel ernaast leggen dedicated voor back-up 120-10 kost nog geen 70 euro in de maand werkt prima)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
Ikzelf had meer een halve "enterprise" oplossing in gedachten zoals een diskshelf met wat schijven (kun je via een server met bepaalde programma's alles naartoe schrijven).
Raid5/6 voor evt schijfafval.

tapeunit ernaast, Ultrium3/4/5 of idd een usb-schijf.

Ik weet niet wat voor bedrijf het is en wat er gebackuped moet/kan worden.
Hoe "kostbaar" is de data? etc. hoe "realtime" moet er gebackupped worden?

Wat wil je precies backuppen? alleen bepaalde mappen of complete installaties? (complete hdd image van een ws?)

Op gegeven moment gaan Iso9001 en dergelijke ook rollen spelen.
Dan kun je bijvoorbeeld bijna geen "hakkietakkie" oplossing meer gebruiken (no offence aan degenen die zich aangesproken voelen ;) ), maar moet alles procedureel vastgelegd worden.

En..... backupoplossingen kun je zo duur en uitgebreid maken als je wilt.
Ik kan je wel zeggen: externe schijven zijn leuk, maar ivm bewegende delen etc schadegevoelig.

Mooiste zou een backup (of een mirror) zijn van de nas waar alles op wordt gebackupped, in een ander pand ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
KaWaReZ schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 15:25:
Ikzelf had meer een halve "enterprise" oplossing in gedachten zoals een diskshelf met wat schijven (kun je via een server met bepaalde programma's alles naartoe schrijven).

Wat wil je precies backuppen? alleen bepaalde mappen of complete installaties? (complete hdd image van een ws?)

Dan kun je bijvoorbeeld bijna geen "hakkietakkie" oplossing meer gebruiken (no offence aan degenen die zich aangesproken voelen ;) ), maar moet alles procedureel vastgelegd worden.

Ik kan je wel zeggen: externe schijven zijn leuk, maar ivm bewegende delen etc schadegevoelig.

Mooiste zou een backup (of een mirror) zijn van de nas waar alles op wordt gebackupped, in een ander pand ofzo.
Er moeten sparsebundles en images van windows back-ups gebacked upt worden, de data is zeer essentieel het is namelijk een webdesign bedrijf er gaat dus ontzettend veel data in om.
Er worden bepaalde mappen in de back-up opgeslagen het is nooit de gehele schijf.

En je mag mijn idee best een hakkietakkie oplossing noemen, dat is het namelijk ook gewoon ik ben er zelf ook niet heel tevreden over.
Mijn stagebegeleider wil gewoon dat het op deze manier gaat werken, ik zelf zou liever een server hiervoor inrichten dan zijn de mogelijkheden ook een stuk groter t.o.v. hoe het nu is.
Dat wat je als laatste zegt is indd wel de beste oplossing misschien moet ik maar eens de kosten gaan voorleggen voor een hogere uplink zodat het zo mogelijk wordt gemaakt, i.c.m. het geen wat een andere tweaker mij net vertelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
KaWaReZ schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 15:25:

ik denk dat het wel duidelijk was dat ze voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten :+

optie is simpel geld impompen of met 2 nasjes gaan klooien.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Het geld zit niet eens in de hardware. Maar in licenties en migratiekosten.
vSphere > 4.1, heeft licentie nodig. Om te kunnen snapshotten (vSphere is gratis, maar writeable is lic).
Veaam, per ESX socket licentie.

Als ik goed heb gelezen heb je al 2 NAS'en en een link. Die link zal vast en zeker snel genoeg zijn. De NAS'en ook. Je zult moeten investeren in hardware om vSphere op te draaien, en daarna een P2V van alle bestaande machines. Naast een veel gemakkelijkere en betrouwbaardere backup en zeker niet te vergeten, recovery, komen daar nog wel meer voordelen bij die de kosten lonend maken. Schrijf je vrij gemakkelijk een positieve business case voor.

En nee, dat is zeker geen houtjes-touwtjes werk. Maar voor een dubbeltje op de eerste rij gaat je ook niet lukken ;)

En vergeet niet, rsync en consorten is ook geen backup! Mirror en/of RAID is nooit backup!!! Beschermt totaal niet tegen user-error of software/firmware/virus failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
UltraSub schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 15:40:
Het geld zit niet eens in de hardware. Maar in licenties en migratiekosten.
vSphere > 4.1, heeft licentie nodig. Om te kunnen snapshotten (vSphere is gratis, maar writeable is lic).
Veaam, per ESX socket licentie.

Als ik goed heb gelezen heb je al 2 NAS'en en een link. Die link zal vast en zeker snel genoeg zijn. De NAS'en ook. Je zult moeten investeren in hardware om vSphere op te draaien, en daarna een P2V van alle bestaande machines. Naast een veel gemakkelijkere en betrouwbaardere backup en zeker niet te vergeten, recovery, komen daar nog wel meer voordelen bij die de kosten lonend maken. Schrijf je vrij gemakkelijk een positieve business case voor.

En nee, dat is zeker geen houtjes-touwtjes werk. Maar voor een dubbeltje op de eerste rij gaat je ook niet lukken ;)

En vergeet niet, rsync en consorten is ook geen backup! Mirror en/of RAID is nooit backup!!! Beschermt totaal niet tegen user-error of software/firmware/virus failures.
Er moet dan hier inderdaad worden geïnvesteerd in een vSphere server met ESXi erop, wel moet ik dit dan eens goed gaan uitzoeken en dat laatste wat je zei is indd wel zo nu ik erover nadenk.

In ieder geval ontzettend veel bedankt iedereen voor de reacties! Ik heb ontzettend veel nieuwe informatie bij geleerd, en kan dit nu ook stuk voor stuk gaan uitzoeken al lijkt me die ESX oplossing wel een van de wat meer uitgedachte, moet ik natuurlijk mijn stage bedrijf ook zo ver krijgen dat ze mee willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
AjDuLion schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 15:33:
[...]

ik denk dat het wel duidelijk was dat ze voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten :+

optie is simpel geld impompen of met 2 nasjes gaan klooien.
Dat was al duidelijk toen ze "een stagair" aan die opdracht hadden gezet.
No offence, maar je snapt me denk ik wel ;) Dan werd er ook even wat meer aandacht besteed aan wat je deed en wat met je meegedacht vanuit de zaak.
Overtuig ze van de "noodzaak" dat er wel kosten bespaard kunnen worden, maar dat er om kosten te besparen toch uitgaven gemaakt moeten worden ;)

En de nasjes die nu gebruikt worden.. als dat singledisk krengen zijn, dan is de snelheid al sowieso laag en de betrouwbaarheid ... single disk rings a bell? :+.

Het kan "hakkietakkie" goedkoop maar toch "veilig", maar er moet dan wel even wat meer geinvesteerd worden dan een "consumenten-usb-schijf".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-08 09:41

Midas.e

Is handig met dinges

Als het dan toch hakkietakkie mag, oude pc pakken, linux erop, bacula erop bouwen met webmin. Tapestreamer erin en een zut HDD's voor je directe storage, belangrijk spul duw je door naar tape en bij je eerste crash leer je hoe je het moet restoren.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Om er dan achter te komen dat restoren niet werkt :P
Pagina: 1