4K-disken syncen met oude disken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Hallo, de situatie is als volgt:

Ik heb 6 disken, waarvan 3 "oude" Samsung HD154UI's, en 3 nieuwe WD WD15EARX-00P.

De 3 Samsungs staan in raid5, en hebben de volgende partitietabel:

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sde1              63  2930111414  1465055676   fd  Linux raid autodetect

Ze starten dus bij cilinder 63.

De bedoeling is dat ik op de WD's een nieuwe array maak , de data van de Samsungs kopiëer, en later de Samsungs toevoeg aan de array van WD's. (dit vanwege mijn huidige LVM-setup die ik anders ga doen) Daarvoor moeten de blocks e.d. wel overeen komen.

Als ik de nieuwe WD's wil partitioneren, wil fdisk beginnen bij sector 2048, en eindigen bij sector 2930277167, wat ná het eindblok ligt van de oude Samsungs. Ook verschilt het aantal blocks.

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdh1            2048  2930277167  1465137560   83  Linux

Hoe krijg ik alle disken
• Aligned op de 4K sectors (Hierop alignen is voor alle disken nice toch? 4K is een meervoud van 512)
• Qua partities even groot zodat alle disken dezelfde begin- en eind-sector hebben?

Ik heb al talloze calculators op internet geprobeerd maar ik mis ergens goede uitleg die mij leert om het zelf goed uit te kunnen rekenen / weten wat er precies aan de hand is...

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Kun je niet een nieuw array maken en dan beide mounten in 1 systeem. En dan de files copieren? Dan hoef je enkel de raid array zo aan te maken dat de partitie niet de totale beschikbare ruimte beslaat (dus stukje overlaten aan 't einde). Makkelijk partitioneren kan met gparted. Die auto-alligned op MiB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Persoonlijk zou ik hiervoor parted gebruiken: partitie beginnen op 1MB, dan op een bepaalde grootte laten eindigen waarvan je zeker weet dat het op beide disks past. Vervolgens kan je met sfdisk de partitietabel dumpen en importeren op de andere schijven (of handmatig met parted daarop toepassen).

Als je de partitie niet helemaal disk-vullend maakt, voorkom je daarmee het probleem dat je bij overstap op andere schijven ineens ruimte tekort komt. Veel hardware RAID controllers doen dat standaard al (3Ware reserveert zo een paar gigabyte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
De schijven zitten in een NAS die alleen via de commandline te benaderen is, vandaar dat ik graag fdisk / sfdisk / etc. wil gebruiken en het zelf uitrekenen :)

/edit

Dat is parted natuurlijk 8)7 Maar dan nog voelt het niet helemaal goed omdat ik niet weet wat er precies gebeurt :) Wie kan het uitleggen / mij wat linkjes poffen zodat ik het zelf kan uitrekenen?

[ Voor 39% gewijzigd door _eXistenZ_ op 16-05-2012 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Een mogelijke weg naar veel uitleg/informatie:

'man parted' en/of 'man fdisk' (command line)
Bijvoorbeeld 'smartctl -i /dev/sdx' (dacht dat het -i was (zie 'smartctl --help')) om te vinden hoeveel sectoren de schijf heeft)
en verder wikipedia (Engels) -> Disk Sector / Cylinder-head-sector / "See also"
en als dat nog niet genoeg is: google (bijv. "tutorial parted cli"?)
Ow, een rekenmachine is ook handig. Werkt veel beter dan al die "talloze calculators op internet", imho.

En anders kun je altijd die disks uit je NAS halen en in een PC stoppen waar wel een GUI op zit en daar partitioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Hmm inmiddels ben ik er al uit:

- Disken doen alles met 512bytes, dat is een zogeheten sector, behalve nieuwe disken die doen 4096 bytes.
- UItrekenen doe je vrij simpel, begin op sector 2048 en tel hier een x-aantal keer 4096 bij op, en dan nog +1
Dan heb je de grootst mogelijke partitie die bestaat uit hele sectors :)

De reden dat je op 2048 ipv 4096 mag beginnen is dat OSen toch alles met 512bytes doen nog, dus het maakt niet zo veel uit of je halverwege een 4k-sector zit, zolang ie maar gealigned is op 512bytes.

Pagina: 1