Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik werk als student nu al bijna 9 jaar in een supermarkt. Hier heb ik een 0-uren contract. Op dit moment ben ik 24 en ik zit vanaf ongeveer mijn 20ste in functiegroep C en functiejaar 0. Dus C0, daarvoor zat ik in A0.

Nu las ik in de CAO onderstaande tekst:
Artikel 20

4.

a.
Behoudens de situatie zoals bedoeld in lid 5 worden aan de werknemer in de functiegroep A die
na het bereiken van de 18-jarige leeftijd één jaar in de functiegroep heeft doorgebracht, één
functiejaar toegekend. Behoudens de situatie zoals bedoeld in lid 5 worden aan de werknemer in
de functiegroepen B t/m E die na het bereiken van de 18-jarige leeftijd respectievelijk één, twee
of drie jaren in de functiegroep heeft doorgebracht, respectievelijk één, twee of drie functiejaren
toegekend. Aan de werknemer in de functiegroepen B tot en met E die na het bereiken van de
23-jarige leeftijd respectievelijk vier of vijf jaren in de functiegroep heeft doorgebracht, waarbij
maximaal drie jaren meetellen die voor het bereiken van de 23-jarige leeftijd in de functiegroep
zijn doorgebracht, worden respectievelijk vier of vijf functiejaren toegekend.
De toekenning geschiedt steeds per 1 januari van enig jaar. Een onderneming die op structurele
basis van de datum van 1 januari wil afwijken is hiertoe na melding bij de Vaste Commissie
(artikel 30) gerechtigd. De datum van toekenning mag dan niet later vallen dan 1 april van enig
jaar.

b.
Aan de werknemer die in de functiegroepen B t/m D wordt na het bereiken van de 17-jarige
leeftijd één jaar in de betreffende functiegroep heeft doorgebracht, één functiejaar toegekend.
Aan de werknemer die in de functiegroepen B t/m D wordt na het bereiken van de 17-jarige
leeftijd twee jaar in de betreffende functiegroep heeft doorgebracht, een tweede functiejaar
toegekend.

c.
De werknemer in de functiegroepen F t/m I heeft na vijf functiejaren tenminste aanspraak op het
in de loonschalen bij vijf functiejaren vermelde bedrag.

5.
Aan de werknemer in de groepen D en E kan éénmaal de toekenning van een functiejaar worden
onthouden indien de werknemer aantoonbaar onvoldoende functioneert. In dat geval zal de
werkgever dit grondig gemotiveerd schriftelijk aan de werknemer mededelen.
Link naar volledige CAO: http://www.cnvdienstenbon...elenbedrijf-2011-2013.pdf

Ik zit dus vanaf mijn 20ste in C0. Maar klopt het dat ik al een paar functiejaren omhoog had moeten gaan, ondanks een 0-uren contract?

Groet,
Maxcim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Door je 0-uren contract is je werkgever waarschijnlijk van mening dat je valt onder de CAO-definitie 'oproepkracht'. Voor die categorie is artikel 20 en 21 uitgesloten, zie artikel 1 lid 3 van de CAO. Als je dus echt heel onregelmatig werkt, de ene maand wel de andere maand niet, dan heb je waarschijnlijk geen recht op een hogere functieschaal.

Wat ik echter vermoed is dat de supermarkt handig de lonen laag probeert te houden door deze constructie. Iedere vakkenvuller een 0-uren contract en gaan met die banaan. Probleem voor de werkgever is dat als jij feitelijk gewoon vaste uren draait, je 0-uren contract automatisch omgaat in een contract voor het gemiddelde aantal uur dat je de afgelopen 3 maanden hebt gewerkt. Als jij dus feitelijk al 9 jaar iedere week X uur draait, dan heb je dus gewoon een contract voor dat aantal uren. En als dat zo is ben je niet meer aan te merken als een oproepkracht, maar gewoon als 'werknemer' volgens de CAO definitie. In dat geval gelden artikel 20 en 21 gewoon en heb je inderdaad recht op die verhoging.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Je hebt inderdaad recht op een hogere functie schaal,
Zover ik me kan herinneren kan je niet doorgroeien in schaal A (vakkenvuller)
Maar nu je aangeeft dat je in schaal C zit (kassiere) heb je elk jaar recht op een hogere schaal, (zelfs met terugwerkende kracht. Je werkgever zal dit echt niet automatisch geven
zoals ik lees hoor je nu in C4 te zitten.

Ik heb ditzelfde verhaal gehad en ben toen via de rechter van Schaal A0 naar Schaal C3 gegaan.
Als je lid bent van een vakbond is het zeer makkelijk om je gelijk te krijgen.
En anders gewoon met het CAO in je handen langs je leidinggevende :)
Veel succes met het halen van je gelijk, ik heb er veel problemen mee gehad daarna maar wel gekregen!

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loll
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-04-2024
Smuggler schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 14:20:
Je hebt inderdaad recht op een hogere functie schaal,
Zover ik me kan herinneren kan je niet doorgroeien in schaal A (vakkenvuller)
Maar nu je aangeeft dat je in schaal C zit (kassiere) heb je elk jaar recht op een hogere schaal, (zelfs met terugwerkende kracht. Je werkgever zal dit echt niet automatisch geven
zoals ik lees hoor je nu in C4 te zitten.

Ik heb ditzelfde verhaal gehad en ben toen via de rechter van Schaal A0 naar Schaal C3 gegaan.
Als je lid bent van een vakbond is het zeer makkelijk om je gelijk te krijgen.
En anders gewoon met het CAO in je handen langs je leidinggevende :)
Veel succes met het halen van je gelijk, ik heb er veel problemen mee gehad daarna maar wel gekregen!
Wat voor een problemen dan zoal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Je weet dat je een 3 jaar oud topic kickt?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19
Als je met je CAO onder je arm naar je leidinggevende gaat, dan zou het me niet verbaze als ze daarna opeens heel weinig uren voor je hebben om te werken. Volgens mij worden jongeren tegenwoordig aardig uitgknepen. Toen ik tijdens mijn studie nog bij een Supermarkt werkte draaide ik gewoon mee met een vast contract van 16 uur, en had ik op een gegeven moment echt een riant salaris als student. Ik draaide overigens vaak meer uur als die 16 uur, meestal net onder het bedrag wat je als student mocht verdienen om je OV en studiefinanciering niet kwijt te raken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loll
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-04-2024
ajhaverkamp schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:46:
Je weet dat je een 3 jaar oud topic kickt?
Oef die had ik niet door :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

wat een kick van 3 jaar.....
Zoals al vermeld via een rechtzaak mijn gelijk gehaald....
Ondertussen een overplaatsing gekregen, officiele waarschuwingen als ik 5 minuten te laat was. (treinen reden niet maar dat was geen reden blijkbaar). gerommel met de uren die ik moest werken. En wat ze verder maar konden verzinnen.
Is uiteindelijk wel allemaal over gegaan.

Je had je vraag beter per PM kunnen stellen.

[ Voor 29% gewijzigd door Smuggler op 16-03-2015 15:48 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Pagina: 1