Misschien niet geheel ontopic, maar als je graag auto wilt rijden/rijervaring opdoen is het misschien een idee een bijbaantje als bezorger te hebben. Nu moet je dit a) zelf willen en b) moet er de mogelijkheid voor zijn. Toen ik net mijn rijbewijs had ben ik als bezorger gaan werken bij een pizzeria. Daar hadden ze een autootje (een wat oudere Suzuki Swift was dat geloof ik) van de zaak waar ik (en op andere dagen een goede vriend van me) mee kon bezorgen.
Het is misschien niet een ideale weergave wat je dan krijgt van autorijden in het algemeen, omdat het vooral korte stukken zijn en vaak is het allemaal wat gehaast. Toch heb ik het als zeer prettig ervaren, omdat het een leuke zaak was om voor te werken (paar vrienden/vriendinnen werkte daar ook) en tevens vind ik autorijden super.
dion_b schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 00:34:
Autorijden hoeft geen duizenden EUR te kosten...
Als je weinig geld hebt kun je een lelijke maar rijdende barrel van 15j oud ofzo kopen voor EUR 400 ofzo. Controleer uiteraard van tevoren welke types enigszins betrouwbaar zijn. Als je zorgt dat barrel in kwestie minder dan 850kg weegt en nauwelijks vermogen heeft kost het je ook weinig belastingen en verzekering.
Neem bijvoorbeeld een Suzuki Alto uit 1995. Ding weegt 705kg en kost welgeteld EUR 164 aan wegenbelasting per jaar. Verbruik is 1:17, wat goedkoop te noemen is, 20km kost dan zelfs met huidige prijzen maar EUR 2.12. Verzekering hangt af van je leeftijd, hoe lang je je rijbewijs hebt en hoeveel schadevrije jaren. Dat geef je allemaal niet aan, maar als je 25 zou zijn met 5 schadevrije jaren zou het je EUR 174/jaar kosten.
Al met al dus EUR 400 aanschaf (eenmalig), per jaar vast EUR 338 en per 20km EUR 2.12. Daar komt onderhoud bij, maar meer onderhoud dan je dagwaarde rekenen is onzinnig (dure reparatie? slopen en 'nieuwe' kopen

), dus stel EUR 400. Je bent dan voor EUR 738/j vast klaar en EUR 424 aan benzine, totaal EUR 1162/j oftewel EUR 97 per maand.
Als het je alleen gaat om van A naar B te komen voor je stage, dan zou ik je (net als de personen hierboven) aanraden om dat nog eens te overwegen. Voorbeeld van dion_b is leuk, maar de auto zomaar wegdoen als dit boven de (in dit geval) 400 euro uitkomt is niet ideaal. Je moet dat ding weer verkopen, gedoe met verzekering, nieuwe auto kopen etc.
Daarbij zijn de berekeningen hierboven zeer optimistisch. Schadevrije jaren heeft hij niet (sinds een paar maanden het rijbewijs pas) en algemeen onderhoud komt er gewoon bij. Naast APK (kost maar een paar tientjes) en een grote/klein beurt zijn er nog genoeg andere dingen. Het is niet ongewoon dat zo'n wat ouder autootje wat olie verbruikt, dus dat moet je bijhouden. Banden kan je niet tot slicks aan toe afrijden (moet je voor je eigen veiligheid ook niet eens willen). Zo zijn er nog tal van dingen die onderhoud nodig (kunnen) hebben zoals koelvloeistoffen of een lampje kapot.
Ook gok ik dat je, als je die auto hebt, je die niet puur en alleen voor een deur-tot-deur rit van huis naar school gebruikt, dus het aantal kilometers per maand zal ook wel wat hoger liggen.
Lang verhaal kort: als je echt graag een auto wilt dan moet je dit doen. Rijervaring krijg je pas echt na het behalen van je papiertje. Ben je er alleen van bewust wat je ervoor moet laten en waar je dat geld anders aan had kunnen besteden.