Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

(On)zin van user-gerichte beveiliging.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://kbie.home.xs4all.nl/dafuq.png

Dit is waar Facebook je tegenwoordig mee confronteerd als je op een externe link klikt.
Hoewel deze stelling fundementeel juist is, moeten we hier wel zo blij mee zijn?
Ikzelf vind dit eigenlijk puur bangmakerij en nogal wat haken en ogen hebben.
Zo wekt het niet op de laatste plaats de suggestie dat Facebook veilig is. Dit is natuurlijk gewoon onzin. Het internet als geheel is potentieel onveilig. Niet alleen die membase link waar je op klikt. Al is het alleenmaar omdat jij 0 controle hebt over wat er gebeurd.
Tevens is deze melding veel te gewichtig, noot ook het formaatverschil tussen de "ga terug" knop en de "negeer deze waarschuwing" link.
Ook denk ik dat mensen op deze manier op den duur te veel gaan afhangen van wat andere bedrijven veilig achten en niet langer eigen logica toepassen om te beoordelen of iets al dan niet onveilig is.
Voorlichting is goed, bangmakerij als dit doet in mijn optiek echter meer kwaad dan goed.

Bovendien vind ik het zelf het alleen maar bijzonder irritant.

Meningen?

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Tja... 'leuke' reclame van (of voor) McAfee. Of mogen we aannemen dat ook de links naar mcAfee en de 'free SiteAdvisor plug-in' tot een soortgelijke popup leiden?

Het is in mijn optiek veel meer reclame dan veiligheid, want op het moment dat McAfee er geen geld (meer) voor over heeft, is onze veiligheid weer minder belangrijk. * Jester-NL ziet dat al jaren gebeuren, bij allerlei sites, en om allerlei redenen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
Ik lees the link you are trying to visit has been identified as potentially unsafe.

Als ik op een willekeurige externe link klink word ik meteen geredirect, zonder warning. Is het niet toevallig zo dat jouw link wel dubieus was?

Volgens mij is het gewoon een partnership tussen Facebook en McAfee, en toont men die waarschuwing enkel bij sites die flagged zijn in de McAfee-database. Dat verandert de zaak nogal in mijn ogen.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op de Hotmail-site krijg je een algemene melding/waarschuwing als je op een link in een email probeert te klikken. In sommige mailprogramma's idem.

En in Mozilla Firefox zit ook zo'n soort systeem, wanneer je een site (vanaf bijv. Google) wilt bezoeken die als 'unsafe' gemarkeerd is. Je krijgt dan een pagina van Firefox te zien met de tekst:
Gerapporteerde aanvalpagina!
De pagina op *naam website* is gerapporteerd als een aanvalpagina en is geblokkeerd op basis van uw beveiligingsinstellingen.
Op zich vind ik dat wel goed en juich ik het toe, alleen is het (vrees ik) bij veel mensen na een paar keer net zo als met alle wegklik-vensters wanneer je een programma installeert op je computer:
"men gelooft het wel en klikt op OK zonder echt meer na te denken/lezen"....

Idem met waarschuwing over "niet-beveiligde content" op HTTPS-webpagina's: dat gaat dan vaak om afbeeldingen die extern worden geladen van een site zonder SSL, en krijg je iedere keer die melding als je de betreffende https-site bezoekt.
Als dat te vaak gebeurt, zet men die melding gewoon permanent uit, "want het is toch altijd loos alarm".

The boy who cried Wolf..

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Af en toe 'in your face' krijgen dat het web niet veilig is, vindt ik helemaal geen probleem. Goed in het kader van bewustzijn bij de eindgebruiker. Maar inderdaad gebeurt het te snel. Net als bij spam: meer dan een enkele false positive maakt een spamfilter al erger dan nutteloos. Als ik http://www.siteadvisor.com/sites/tweakers.net bekijk was een tijd geleden ook T.net wat deze test betreft onveilig...

Zie ook de problemen met elders gehoste plaatjes hier op GoT: het gebeurt te vaak dat Chrome ten onrechte begint te piepen, zo leer je mensen aan op 'ignore' te drukken (of een andere browser te nemen). Veel erger dan alleen in 100% zekere gevallen blokkeren.

offtopic:
Overigens zou je bij Facebook en dergelijke nog kunnen vermoeden dat er een belang is om de mensen vooral zo veel mogelijk op 'return to Facebook' te laten klikken dus bij twijfel liever wel dan niet blokkeren. Maar ik ga maar even uit van het goede in de mens en neem aan dat dit puur een beveiligings- en geen marketinggebeuren is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

F_J_K schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 12:15:

offtopic:
Maar ik ga maar even uit van het goede in de mens en neem aan dat dit puur een beveiligings- en geen marketinggebeuren is.
offtopic:
We hebben het over Facebook, een beursgenoteerde marketingmachine die werkt op door leden verstrekte targetgegevens toch?

[ Voor 32% gewijzigd door alt-92 op 24-05-2012 16:33 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1