[Linux] Wireless verbinding op Ubuntu Server werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 22:06
Beste mensen,
Kort geleden heb ik Ubuntu Server 12.04 op een oude computer van me gezet. Om er iets mee te kunnen heb ik natuurlijk internet nodig. Nu zit er een draadloze adapter (Linksys WMP600N) in, maar die krijg ik niet aan de praat. Ik heb al veel gezocht, met blacklists gewerkt, maar hij doet het nog niet. Hij zag eerst een netwerk van mij, maar ik kan er geen verbinding mee maken. Heeft er iemand een idee hoe ik dit werkend krijg? Kan het er ook aan liggen dat er spaties en vreemde tekens in het wachtwoord zitten waardoor hij hem niet snapt?

Groeten, Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 19:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dit heeft niets met Professional Networking & Servers te maken.. Move naar Non-Windows Operating Systems :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 07:55

mace

Sapere Aude

Geef eens een wat duidelijkere probleemomschrijving.

Wat heb je zoal al geprobeerd om hem in te stellen? Welke tool gebruik je om de instellingen mee te doen? Wat bedoel je met "ik heb met blacklists gewerkt" want die opmerking zo losstaand heeft nul betekenis. Wat heb je geblacklist en wat wilde je daar mee bereiken?

Komen er relevante dingen voorbij in dmesg en /var/log/syslog of /var/log/messages?

[ Voor 20% gewijzigd door mace op 15-05-2012 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
Om te beginnen: ik ben best wel een Linuxnoob :s Ik heb kort geleden Ubuntu Server 12.04 op een oude computer geïnstalleerd. Dat lukte. Er zit een WiFi kaartje in, omdat ik geen bekabeld internet heb op de plaats waar de server staat. Bij de installatie lukte het (met de installatie-interface) om met een netwerk te verbinden. Nu wil ik weer contact leggen met dat netwerk, maar dat lukt me niet. De netwerken ziet ie wel als ik
code:
1
 sudo iwlist scan
invoer. Maar als ik er mee verbind met
code:
1
iwconfig wlan0 essid NETWORK_ID key WIRELESS_KEY
werkt het niet, ik denk dat dat komt door de vreemde tekens in het wachtwoord van het netwerk. Kan dit iets uitmaken? Op Google vond ik iets over het blacklisten van firmware (bron: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=53&t=78332) (file: /etc/modprobe.d/blacklist.conf). Na dit gedaan te hebben, doet ie toch niet veel meer. Ook heb ik een statisch IP in proberen te stellen (file: /etc/network/interfaces), voor het geval hij het toch deed, want ik kon het IP-adres niet vinden (zeker ook noobish?) (via: http://www.unix-tutorials.com/go.php?id=3886 , ik snapte er niet echt veel van). ifconfig wlan0 en ifconfig -a geven nu eindelijk wel aan dat hij een IP-adres heeft, maar vanaf mijn (Windows) pc kan ik er niet naar pingen (via CMD).

Ik heb het gevoel dat ik het helemaal verkeerd doe, dus hulp zou ik erg goed kunnen gebruiken :3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 10:02

Foamy

Fulltime prutser

... werkt het niet ...
Dan blijft dus de vraag, wat werkt er niet? Krijg je geen IP adres? Krijg je een foutmelding? En zoals mace al opmerkte:
Komen er relevante dingen voorbij in dmesg en /var/log/syslog of /var/log/messages?

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
De vraag is: wat is relevant en hoe lees ik dmesg een beetje normaal uit ipv dat het megasnel langskomt ? XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Google geraadpleegd? Dat mis ik in je verhaal. Welke chip zit er op dat Linksys ding, want aan een merk hebben we niet zo heel veel. Heb je ook al dit topic op Ubuntu Forums gelezen en met wpa_supplicant aan de slag geweest? http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202834

Ik geloof nooit dat je al 'veel' dingen hebt geprobeerd, want je zegt niets over wat je precies hebt gedaan. Zoals mace ook al zei, 'blacklisten' zegt niets over wat je hebt gedaan, het betekend niets.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
Ja, Google geraadpleegd. En het lijkt er op dat er een RT2800 chip op zit. Ik heb er wat bronnen bij gezet, maar ik heb niet alles bijgehouden, ben al tijdje bezig en ben vergeten wat ik gedaan hebt. Wat versta je onder veel? Ik ben nu bezig met wpa_supplicant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 10:02

Foamy

Fulltime prutser

Probeer bijvoorbeeld eens de stappen die genoemd worden op https://help.ubuntu.com/c...elessTroubleShootingGuide . Hier word stap voor stap uitgelegd hoe je dit soort problemen kunt tackelen. Daarnaast vind je er ook genoeg links naar andere handige uitleg (zoals bijvoorbeeld hoe je kunt nagaan wat voor chipset je hebt, etc.)

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
Foamy schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 20:15:
Probeer bijvoorbeeld eens de stappen die genoemd worden op https://help.ubuntu.com/c...elessTroubleShootingGuide . Hier word stap voor stap uitgelegd hoe je dit soort problemen kunt tackelen. Daarnaast vind je er ook genoeg links naar andere handige uitleg (zoals bijvoorbeeld hoe je kunt nagaan wat voor chipset je hebt, etc.)
Oke, bedankt. Bij die guide zelf liep ik al vast bij nm-tools want Network Tools schijnt niet meer te krijgen te zijn via apt-get install :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het kan ook lonen door de -backports-modules package te installeren voor je kernel. Dan heb je een nieuwere versie van een aantal drivers, vaak een snapshot van linux-wireless.org ten tijde van release van de package. Ze zijn over het algemeen nieuwer dan wat standaard bij de kernel zit en kan nou net dat ene puntje verschil maken tussen wel en niet werken.

Verders, uitvoer van bepaalde commando's, wat krijg je terug als je verbinding wilt maken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
code:
1
sude iwlist wlan0 scan

Hij vindt mijn netwerk.
code:
1
iwconfig wlan0

IEEE 802.11abgn ESSID:off/any
Mode: Managed Access Point: Not-Associated TX-Power=20 dBm
blablabla..
code:
1
ifconfig

Niks boeiends, de adressen die ik ingevoerd heb.
code:
1
dmesg  grep rt2

phy0 -> rt2800pci_mcu_status: Error - MCU request failed, no response from hardware

Nog verzoeknummers? Ik wou nog een connect ding laten zien, alleen ik kan dat atm niet even snel doen ;s Morgen meer :'d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eerste hit op Google met je dmesg melding: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=110002
Heeft dat nut? Andere resultaten die je verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
Ja, ik had het al gezocht. Daar komt dat blacklisten van mij ook vandaan xd Het blokkeren van firmware, maar ik weet niet of ik dat correct gedaan heb? Ik zoek nu hoe ik de firmware op kan vragen, ben t weer vergeten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet niet de firmware gaan blacklisten, dan is het ook logisch dat 't niet werkt. Je moet de module, oftewel driver, blacklisten. Die is verantwoordelijk voor het aansturen van de hardware, maar zonder firmware kan 't z'n werk niet doen. Ik mag hopen dat je even de twee termen door elkaar hebt gegooid, want anders heb je heel vervelend in de verkeerde hoek zitten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josaus
Oeps, ja door elkaar gehaald :$ Ik weet nieteens hoe ik de firmware kan blokkeren :p Maar is het echt raar dat een WiFi adapter het niet doet? :s Ik dacht dat hij het wel deed bij de installatie.. Misschien moet ik hem herinstalleren, kan dat uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat kan helpen. De broadcom in m'n MBP is ook zo gaar als wat, maar er is helaas geen alternatief beschikbaar zonder nare bijwerkingen (ndiswrapper is nog erger en kan zorgen dat je tobo niet meer werkt).

Ik zou overigens niet echt weten hoe je de driver moet herinstalleren als 't in de kernel gebakken zit. Tenzij je een volledige OS herinstall gaat uitvoeren. Als je dat laatste gaat doen, en het werkt weer niet gelijk, kijk dan met 'lsmod' (dat is kleine L) welke modules geladen zijn. Ga dan naar linux-wireless.org en haal de laatste daily build binnen, compileer 'm en installeer dat ding. Herstart en kijk of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 07:55

mace

Sapere Aude

Volgens mij zijn de wireless drives in ubuntu-kernels toch wel gewoon loadable modules dus dan moet je zelfs van source een nieuwe versie kunnen compilen om de oude te vervangen. :)

Je kan ook voor een tientje een stickje kopen die het wél doet natuurlijk. :)
Pagina: 1