Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ubuntu is een mooie distro, alleen het enige waar ik een grondige hekel aan heb, is die launcher. Je kan niet zien welke app een shortcut is en welke een draaiende app is. Bovendien biedt het menu wat je krijgt als je op de windows-toets (uhh sorry, de Super-toets) drukt, alleen maar een search en niet (ook) een menu waar je doorheen kan.

Daarnaast is de launcher niet aan te passen, of zeer, ZEER minimaal. Hij is verdorie niet eens verplaatsbaar!

Anyway, ik wil die desktop eens zien te temmen, en ik heb gelezen dat dat kan met CompizConfig. Prima. Daar zitten genoeg opties in om mezelf even bezig te houden. Wat ik alleen niet snap is hoe je die opties, na een wijziging, daadwerkelijk toepast? Want de meeste opties doen helemaal *niets*. Sommige doen wel wat, maar dat zijn allemaal dingen die nu ook al werken, zoals de hotkey voor het showen van de launcher. Maar de overige opties moeten toch ook kunnen werken?

En zijn er andere manieren om de desktop wat normaler te krijgen? Wat ik wil is iets dat ik gewend ben, iets dat op Windows 7 lijkt (ja sorry...). Ik wil gewoon een task bar met daarin runnende applicaties, een start panel dat menu dat doorzoekbaar is en shortcuts horen wat mij betreft op de desktop. Hoe krijg ik dat voor elkaar? Of moet ik dan uitwijken naar een compleet andere distro? (en welke dan?)

Please help :)

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:47
Mits je geen amd video kaart hebt kan je deze link eens proberen.
hiermee installeer je de gnome 3 shell, daar zit alles in wat je benoemd.

http://forum.ubuntu-nl.or...lleren-onder-ubuntu-11-4/

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Die apt:// link werkt alleen niet. Noch in Opera, noch in Firefox doet het iets nuttigs...

//edit
Ok, geinstalleerd met software center.

Kan niet zeggen dat ik hier nou zo blij van wordt. Het gaat terug naar een soort mix tussen een windows 3.1-interface en een Mac-achtige taakbalk bovenin. Heck, de Super-knop (op het toetsenbord) werkt niet eens meer.

[ Voor 60% gewijzigd door _Thanatos_ op 15-05-2012 12:12 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

Jij wilt KDE, oftewel Kubuntu. Je krijgt dat door Kubuntu-desktop te installeren en opnieuw in te loggen.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:47
_Thanatos_ schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 12:08:
Die apt:// link werkt alleen niet. Noch in Opera, noch in Firefox doet het iets nuttigs...

//edit
Ok, geinstalleerd met software center.

Kan niet zeggen dat ik hier nou zo blij van wordt. Het gaat terug naar een soort mix tussen een windows 3.1-interface en een Mac-achtige taakbalk bovenin. Heck, de Super-knop (op het toetsenbord) werkt niet eens meer.
weet je zeker dat je nu niet opstart in de classic?
want de gnome 3 shell heeft precies wat jij omschrijft in je verhaal.

anders zou je inderdaad kunnen kijken naar de kde desktop, maar ik betwijfel of dat is wat je bedoelt.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nou, ik heb "Gnome" en "Gnome Classic" geprobeerd (aantikken bij het inloggen dus), maar die zijn exact hetzelfde. Iets als "Gnome 3" staat er niet bij...

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Laatst online: 18:01

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Start eens een terminal op (ALT-F2 -> gnome-terminal) en tik het volgende in

sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3
sudo apt-get update
sudo apt-get install gnome-shell
sudo /usr/lib/lightdm/lightdm-set-defaults -s gnome

Nu eens herstarten en opnieuw inloggen, dan krijg je sowieso Gnome 3 te zien.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Hmja, maar na een reboot krijg ik dan precies wat ik al had: die rare unity-balk met default ubuntu desktop. Als ik uitlog kan ik wel kiezen voor "Gnome", maar geen "Gnome 3" of iets dergelijks, en ook die geeft wat ik eerder ook al had. Dit werkt dus ook niet.

Of deze (veel te kale weer) desktop is precies wat Gnome 3 is. In dat geval zou ik em toch ietsepietje willen verrijken met nieuwerwetse features, maar niet tot het kinderlijke niveau van de default ubuntu-desktop ;)

Gelukkig is dit nog in een VM, dus maar even weer een revert naar de defaults :)

[ Voor 8% gewijzigd door _Thanatos_ op 15-05-2012 16:08 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

_Thanatos_ schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 16:07:
Gelukkig is dit nog in een VM, dus maar even weer een revert naar de defaults :)
Gebruike je VMware of VirtualBox? Volgens mij werkt Gnome3 niet onder VMware omdat het geen ondersteunde 3d support heeft. Zie ook deze thread of VMware: http://communities.vmware.com/thread/338508

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Klopt ja, dat merkte ik ook toen ik voor het installeren van 12.04 over mn 11.10 Gnome 2 installatie eerst wou testen in VMware. Dat werkte dus niet. Je kan alleen Unity gebruiken, geen Gnome Shell. Die is namelijk wel een stuk beter aanpasbaar. Namelijk via de gnome-tweak-tool, en door extensions van extensions.gnome.org te installeren. Dankzij de user-theme extension kan je ook thema's voor Gnome Shell installeren. Ik gebruik Docky icm Gnome Shell, dus die launcher kan je wel verplaatsen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ah. Maar een normaal start panel en een fatsoenlijk werkende taskbar, dat zijn toch geen dingen waar je een dikke videokaart voor nodig hebt? Sorry voor de vergelijking, maar in Windows 7 werkt dat op *alle* computers.

Ik gebruik trouwens virtualbox, en ik heb zojuist 3D acceleration aangezet, en het videogeheugen gebumped naar 64MB. Nu doet ie het. Maar een verbetering is het niet echt. Het is weer een desktop waarop alles weg is wat door minder dan 90% van de bevolking gebruikt wordt. Weer een gefaalde poging tot een gebruikersvriendelijke desktop. Nu heb ik weer liever de ubuntu-desktop - daar zie je tensminste welke applicaties er draaien, en daar heb je tenminste minimize- en maximize-knoppen.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
Als Windows 7 precies doet wat je wilt, waarom gebruik je dat dan niet?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik wil Linux uitproberen en kijken of ik dat kan inzetten als waardige vervanger. Het is veelbelovend, alleen die interface vind ik niks.

Ik heb Gnome3 trouwens al aardig kunnen aanpassen met die tweak-tool, alleen het enige wat totaal onaanpasbaar lijkt, is die verrekte balk bovenin beeld.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Veranderen van OS houdt natuurlijk ook in dat je je manier van werken wat moet aanpassen aan het nieuwe OS. Zijn er geen andere mogelijkheden die je kan proberen in plaats van de Windows-interface te immiteren?

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Of probeer Linux Mint eens.

Als ik me niet vergis is het gebaseerd op ubuntu en je zal niet de eerste zijn die van ubuntu hier naartoe overstapt.

Persoonlijk vind ik dat het theme van Mint er een stuk beter uit ziet.
Kwa bediening lijkt het wat meer op de oude Ubuntu. Maar er zitten ook nieuwe leuke features in kwam ik laatst achter.

[ Voor 21% gewijzigd door jbhc op 15-05-2012 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik ben ook niet van plan om de Windows interface te imiteren, maar ik heb gewoon helemaal niets met die geabstraheerde interface van ubuntu. Ik zoek iets beters, en natuurlijk het liefst iets dat ik gewend ben :)

Linux Mint heb ik al een keer geprobeerd, maar dat zag er gelijk heel ingewikkeld uit, qua interface-elementen. Is dat niet op K gebaseerd? Ik moet zeggen dat ik er ook niet al te lang naar gekeken heb, want ik kreeg het in eerste instantie niet eens geinstalleerd (vastloper tijdens installatie - in een VM nog wel!)

Ik heb toch ook even Kubuntu geinstalleerd (handig die VMs) en het ziet er op zich goed uit. Het valt extreem gedetailleerd te temmen, dus misschien dat ik daar nog wel mee uit de voeten kan.

Nu vraag ik me alleen af: wat is beter om te hebben: Gnome of K? Even afgezien van wat fijner werkt dus. Of maakt het technisch voor applicaties enzo geen bal uit waar ze op draaien?

[ Voor 10% gewijzigd door _Thanatos_ op 16-05-2012 10:53 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Keuze tussen KDE of Gnome moet je gewoon zelf maken, op basis van hoe het in jouw workflow past.
Toch denk ik dat je nog eens goed naar Gnome Shell moet kijken, dat kan je helemaal naar jouw wensen aanpassen met extensions. Kijk vooral naar de 'Frippery' set van extensions. Kan je een window list onderaan krijgen, je klok verplaatsen, een applicatie menu maken. Via gnome-tweak tool zet je de windows buttons weer aan..
Applicaties zullen op beide DE's draaien, maar soms moet je wat elementen van Gnome installeren om op KDE Gnome apps te draaien of andersom.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nou, na wat rommelen is KDE echt helemaal bagger. Je kan vanalles aanpassen, maar alle onzin die ze bedacht hebben, wordt juist door je strot geduwd. Alles wat handig is, kun je wél aanpassen, en alles wat onzin is, kun je niet uitzetten. Heel handig, die rare "new activity" knop die elke keer weer wat anders lijkt te doen. Heel handig, dat je de onderste balk kan aanpassen, wat elke keer weer op een andere manier de boel vernaggelt. Heel handig allemaal, maar niet voor mij.

Gnome idem dito. Ik krijg de onderste balk helemaal niet aangepast. Ja, extensions, maar ik wil em niet extenden. Ik wil gewoon een menuknop (die is er) die je kan openen met de windowstoets (dat krijg ik niet ingesteld - in plaats daarvan opent de windowstoets eoa fullscreen gedrocht). Naast de menuknop staat eoa folder-achtig icoontje dat "minimize all" lijkt te doen. Leuk, maar ik hoef dat niet, en ik krijg het ook niet weg. Dan heb ik aan de rechterkant ook nog een "!" icoontje, want na een klik een mooie transparante grijze balk boven de taskbar oplevert. Heel mooi, maar wtf moet ik daarmee. En ik zou ook graag zien dat de systeemicoontjes die rechtsbovenin staan, in de taskbar geintegreerd worden, maar ook dat lijkt niet te kunnen, laat staan dat je die achterlijke balk bovenin - die helemaal niets aan functionaliteit toevoegt - weg kan krijgen.

Sorry voor het gerant, maar als Linux DE's hiermee professioneel denken te zijn, dan is ze dat tot nu toe grondig mislukt. En qua aanpasbaarheid valt het me nog steeds vies tegen, ook mét gnome-tweak-tool. En het enige dat ik wil, is gewoon een normale desktop zonder poespas, maar die wel op een handige - maar vooral normale - manier werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door _Thanatos_ op 16-05-2012 15:35 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ach, kap er nou maar gewoon mee, met deze instelling raak je nooit aan een andere omgeving gewend natuurlijk...
Het is anders ja, idd, maar daardoor niet per se slechter. Ik druk in Gnome Shell bv op de Super (windows) toets en typ de letters r e k , met een enter. Boem, rekenmachine..

Je zegt wel dat je niet de Windows interface wil imiteren, maar alles dat anders werkt dan dat brand je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:37
Een gewone normale desktop en qua functionaliteit lijkend op Windows... XFCE lijkt me toch beter geschikt dan?
Of meer lightweight LXDE
Persoonlijk vind ik OpenBox anders werken, maar wel héél efficiënt! (een snelle test kan je doen met een crunchbang linux livesessie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ach, kap er nou maar gewoon mee, met deze instelling raak je nooit aan een andere omgeving gewend natuurlijk...
Je moet ook niet alles gaan proberen goed te praten wat slecht werkt. Apple gebruikers doen dat ook al. Het is toch niet teveel gevraagd dat als ik over wil stappen, dat ik iets wil dat gelijkend is op wat ik al had? En ik bedoel helemaal niet "het moet visueel een beetje rieken naar windows 7", ik bedoel natuurlijk "het moet werken als windows 7" en daarmee bedoel ik weer dat het de functies als start panel en taskbar moet hebben. Dat is heden ten dage niets bijzonders.
Je zegt wel dat je niet de Windows interface wil imiteren, maar alles dat anders werkt dan dat brand je af.
Ja, omdat Windows goed werkt. Sorry, maar het is nou eenmaal zo. Probleem is dat het geld kost, en ik nieuwsgierig ben naar het gratis alternatief. En hoewel ik zeer bereid ben te betalen voor iets dat uitstekend werkt, ben ik ook bereid om iets te proberen dat gratis is en evengoed werkt.

Ik snap het probleem niet zo. Ik wil Linux draaien, dat is toch hartstikke leuk? Alleen ik wil wel een desktop die normaal werkt. Linux is toch zo goed aanpasbaar? Nou wat ik heb gezien is het minder goed aan te passen dan Windows nota bene!

Gewoon, een desktop met iconen en niets anders. Gewoon een startpanel met zoekfunctie en menuutje en wat shortcuts. Gewoon een task bar met tasks en hooguit wat kleine icoontjes. en NIETS meer dan dat. De distro's die ik langs heb zien komen voegen allerlei fancy dingen toe die niet uit te zetten zijn, niet aanpasbaar zijn, of anderszijds in de weg hangen. Heel mooi allemaal, echt waar, maar ik vind het bagger *werken*.
Een gewone normale desktop en qua functionaliteit lijkend op Windows... XFCE lijkt me toch beter geschikt dan?
Of meer lightweight LXDE
Mint heeft een LXDE versie dacht ik. Even geprobeerd. Uhm, het is wel heul erg basic. Het startmenu is *alleen* een menuutje, à la windows 95 zegmaar. Wel mooi basic allemaal, maar, nee. XFCE nooit van gehoord, is dat een distro ofzo, of kan ik dat ergens in installeren?

[ Voor 25% gewijzigd door _Thanatos_ op 16-05-2012 17:55 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

_Thanatos_ schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 17:51:
En ik bedoel helemaal niet "het moet visueel een beetje rieken naar windows 7", ik bedoel natuurlijk "het moet werken als windows 7" en daarmee bedoel ik weer dat het de functies als start panel en taskbar moet hebben. Dat is heden ten dage niets bijzonders.
If it looks like Windows 7 and smells like Windows 7 and sounds like Windows 7... it's probably Windows 7.

De reden waarom onder Linux de dingen toch iets anders gedaan worden is omdat de ontwikkelaars:
- ook gebruikers zijn van hun eigen systeem
- het gemakkelijker/intuitiever/beter/... vinden om het anders te doen
en omdat je hun systeem niet _moet_ gebruiken als het je niet aanstaat.

De enige reden waarom Windows 7 nog dezelfde concepten heeft als Windows 3.x is omdat MS gebruikers zoals jij niet weg wil jagen. Surprise, want met Windows 8 lijkt MS te gaan beseffen dat de concepten van hun huidige GUI verbeterd kunnen worden (hoewel er ook veel kan gezegd worden over het alternatief dat ze aanbieden).

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Ga anders even een keer het lijstje af van DE's of WM's, en kijk op youtube naar hoe ze werken. Er moet toch wel iets tussen zitten, zelfs Windows clones.

[ Voor 3% gewijzigd door Firestone op 16-05-2012 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:54
Wat me verbaast is dat er niemand Cinnamon roept. Dat is wat mij betreft momenteel een van de mooiste en meest complete DE die op Windows lijkt. Veel mooie thema's, een doorzoekbaar startmenu en een redelijk 'normale' taskbar! Kijk eens naar de screenshots en probeer het eens! Ikzelf ben overigens fan van de Gnome 3 shell na de nodige aanpassingen om het naar mijn smaak te krijgen, maar vond het default ook al heel aardig werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Thedr op 17-05-2012 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:37
_Thanatos_ schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 17:51:
Mint heeft een LXDE versie dacht ik. Even geprobeerd. Uhm, het is wel heul erg basic. Het startmenu is *alleen* een menuutje, à la windows 95 zegmaar. Wel mooi basic allemaal, maar, nee. XFCE nooit van gehoord, is dat een distro ofzo, of kan ik dat ergens in installeren?
XFCE is ook een DE, en lijkt standaard waarschijnlijk het meest op Windows. Vrij licht ook, maar LXDE is nog een stuk lichter. Dus als je die te kaal vindt lijkt XFCE me meer aan te raden ;)

Testen kan met Xubuntu bijvoorbeeld, maar ook Debian kan je vanaf standaard install XFCE kiezen. Ook Fedora en Sabayon zijn er in een XFCE respin...is maar een kleine selectie

Alternatief dat ook kan is MATE, een fork van Gnome2, zonder de Gnome shell snufjes. En inderdaad Cinnamon, maar daar heb ik nooit mee gespeeld.

Youtube en diverse screenshot-threads zijn handig om een eerste schifting te maken, vind ikzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goderic
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-07 12:34
_Thanatos_ schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 15:33:
Nou, na wat rommelen is KDE echt helemaal bagger. Je kan vanalles aanpassen, maar alle onzin die ze bedacht hebben, wordt juist door je strot geduwd. Alles wat handig is, kun je wél aanpassen, en alles wat onzin is, kun je niet uitzetten. Heel handig, die rare "new activity" knop die elke keer weer wat anders lijkt te doen. Heel handig, dat je de onderste balk kan aanpassen, wat elke keer weer op een andere manier de boel vernaggelt. Heel handig allemaal, maar niet voor mij.

Gnome idem dito. Ik krijg de onderste balk helemaal niet aangepast. Ja, extensions, maar ik wil em niet extenden. Ik wil gewoon een menuknop (die is er) die je kan openen met de windowstoets (dat krijg ik niet ingesteld - in plaats daarvan opent de windowstoets eoa fullscreen gedrocht). Naast de menuknop staat eoa folder-achtig icoontje dat "minimize all" lijkt te doen. Leuk, maar ik hoef dat niet, en ik krijg het ook niet weg. Dan heb ik aan de rechterkant ook nog een "!" icoontje, want na een klik een mooie transparante grijze balk boven de taskbar oplevert. Heel mooi, maar wtf moet ik daarmee. En ik zou ook graag zien dat de systeemicoontjes die rechtsbovenin staan, in de taskbar geintegreerd worden, maar ook dat lijkt niet te kunnen, laat staan dat je die achterlijke balk bovenin - die helemaal niets aan functionaliteit toevoegt - weg kan krijgen.

Sorry voor het gerant, maar als Linux DE's hiermee professioneel denken te zijn, dan is ze dat tot nu toe grondig mislukt. En qua aanpasbaarheid valt het me nog steeds vies tegen, ook mét gnome-tweak-tool. En het enige dat ik wil, is gewoon een normale desktop zonder poespas, maar die wel op een handige - maar vooral normale - manier werkt.
Wat is er mis met die "new activity" knop?
Ja hij slaat nergens op (al wordt hij elke release beter minder slecht en hebben we misschien bij KDE 4.16 eindelijk iets dat nuttig is), maar zolang je van die knop blijft gebeurt er niets. Zet hem rechtsboven in de hoek (gewoon klikken en slepen) en je zie 'm bijna niet meer.
Alles wat op je taskbar staat kun je er gewoon afhalen. Wanneer je op dat raar icoontje drukt kun je items toevoegen en verwijderen van je balk. Als je daarmee klaar bent kun je rechts klikken op je taskbar en "programmastarters vergrendelen" ('lock widgets" in het Engels) kiezen en dan is dat raar icoontje op je balk weg.
Van mij moet je KDE niet gebruiken, maar wat jij wilt kan volgens mij zonder problemen met KDE.
Als je KDE gebruikt zou ik zeker ook OpenSUSE overwegen, daar is KDE over het algemeen net iets mooier afgewerkt dan bij Kubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paalbasher
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-08 19:43
Heb je al naar cinnamon gekeken??misschien is dat wat je wilt
een screenshot:
http://www.unixmen.com/wp.../04/cinnanom-pangolin.png

[ Voor 42% gewijzigd door paalbasher op 17-05-2012 23:31 ]

Pagina: 1