OpenMediaVault

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:18
Ik zie geen topic over dit NAS OS, dus dan open ik die zelf.

OpenMediaVault is een opensource linux distro gebaseerd op debian squeeze. Werkt heerlijk en heeft nu al aardig wat manieren om functionaliteit toe te voegen. Daarnaast kun je via apt gewoon alles installeren dat op debian 5 draait.

Zijn er meer mensen die dit OS gebruiken en voor welke functies?

Ikzelf doe op dit moment het volgende met OMV

Data Server (media voor mijn xbmc's op mijn appletv en iPad)
Download Server (sabnzbd, couchpotato, sickbeard)
Web Server (Apache, MySQL en PHP5 voor wordpress)

Ik heb ook Plex Media Server erop geprobeerd en het feit dat je dan je media via een webinterface kunt beheren is heerlijk. Probleem is alleen dat de mediaspeler voor apple tv 2 niet echt geweldig werkt en ik geen zin heb om een full blown htpc onder mijn tv te zetten.

Wat heb ik nu staan als hardware

Een Fujitsu Siemens Esprimo P2520 met:
C2D E4600 @2,4GHZ
2GB RAM
2x2TB HHD RAID 0 (zaten maar 2 SATA II poorten op het moederboard)
OS staat nu op een usb stick (op de forums van omv is te lezen dat het plaatsen van het os op een usb geen goede idee is omdat omv aardig wat reads en writes doet)

In de nabije toe wordt het:

C2D E4600 @2,4GHZ
2GB RAM
3x2TB HDD in RAID 5
en OS komt op een 80 gb 2,5 inch hdd te staan

Ik ben benieuwd waar anderen omv voor gebruiken en hoe jullie vinden dat het os is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Openmediavault is toch een verkapte versie van FREENAS?
Kun je dan niet meer met freenas zelf?
Heb verder nog nooit met openmediavault gewerkt...
Wel met freenas en server 2008 r2

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
FreeNas is gebaseerd op FreeDSB en OMV is gebaseerd op Debian. Dus op dat niveau is het sowieso heel anders. Ik verkies debian boven freedsb doordat ik bekend ben met debian maar ook het plugin management zit naar mijn weten op dit moment niet in FreeNas. Het is wel aangekondigd in versie 8.2 maar volgens mij is daar geen release date voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
ECiftci schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 11:17:
FreeNas is gebaseerd op FreeDSB en OMV is gebaseerd op Debian. Dus op dat niveau is het sowieso heel anders. Ik verkies debian boven freedsb doordat ik bekend ben met debian maar ook het plugin management zit naar mijn weten op dit moment niet in FreeNas. Het is wel aangekondigd in versie 8.2 maar volgens mij is daar geen release date voor...
O ja, dat klopt inderdaad.
Daar had ik nog niet aan gedacht.
Ik draai ook al best lang geen FREENAS meer.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Ik heb overigens ook nog naar unRaid gekeken voordat ik aan OMV begon maar kon geen voordeel vinden. Nadeel van unRaid is namelijk dat je niet meer dan 3 hd's in de array mag hebben zonder dat je een licentie koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
*duw omhoog*

Ik heb gebruik het op twee plaatsen. Thuis werkt het perfect, cfis, rsync, ssh, ftp, bittorrent draait allemaal, en doet zijn werk. Ik heb een paar users die inloggen, 's nachts draaien een paar job's. Uitstekend. Mail notificatie, SMART. Prima. Alle users hebben een eigen home directory.

Op locatie twee was ik nog bezig met de opzet, daar is een iets andere raid configuratie ingebruik, maar opzich werkte dezelfde functionaliteit. Nu een paar week later is CFIS (samba) na de reboot een paar seconden bereikbaar, en daarna krijgen we meldingen dat de share niet meer toegangelijk is.

De eerste stap is inloggen op de webinterface, om te kijken of de disken 'ok' zijn, of dat er wellicht rechten niet meer in de haak zijn.

Nu komt het, het inloggen op de webinterface lukt ook niet meer. De volgende logische stap is via ssh proberen.

ssh dmv root werkt, apt-get upgrade uitgevoerd, dan zijn we iig weer bij... maar nog steeds geen werkende webinterface.

de tool 'ovmfirstaid' heeft als optie 3 de mogelijkheid om het wachtwoord van de admin user te veranderen. Uitgevoerd, en helaas biedt dit ook geen oplossing.

Nu sta ik een beetje vast. Ik heb MC ingestalleerd, en veel data via ftp weggekopieerd ..... ik wil graag de webinterface weer in.

Zijn er ergens configuratiebestanden die ik kan bekijken? Of rechtencontrolleren?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

@ Blasterxp
Er is laatst een update uitgebracht die dat probleem wat je nu hebt oplost. Heb alleen geen idee hoe je kunt updaten zonder de Web UI :P
Eventueel via de bugtracker het probleem aankaarten.
Live-support op #openmediavault op irc.freenode.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bedankt Alexxxx,

Heb een herinstallatie van openmediavault gedaan, gelukkig herkende hij alle raidsets.

Bedankt voor je tip.

• XchangeVisions
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 19:16

XchangeVisions

The World is "Open Source"

Ik gebruik nu ook al een tijdje OMV.
Hiervoor heb ik FreeNAS gebruikt maar vanaf versie 8 ben ik gaan zoeken naar een alternatief.
Nadat ik OpenMediaVault via een screenshot had gezien was ik al snel verkocht.
Het voelde gelijk vertrouwd vanuit de overeenkomsten met FreeNAS.
De onderlaag in Debian was ook een aangename bijkomstigheid.
Ik heb al veel met Debian gespeeld maar met FreeBSB liep ik (op gebied van hardware drivers) nog vaak tegen mijn eigen onkunde aan.
De NAS staat niet altijd aan. Meestal in de avond en max. een paar keer per week, soms ook weken niet.

Ik draai OMV vanaf een Sandisk Extreme CompactFlash kaartje, voornamelijk voor fileserver met SMB shares, met 4x 1TB in softRAID5 opstelling en een losse schijf die via synchronisatie wordt 'gemirrord'.

Inventaris
#Product
1AMD Athlon II X2 255 Boxed
1Asus M4A88T-M/USB3
1Sandisk Extreme CompactFlash 8GB 400x
4Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB
2Western Digital Black WD6401AALS, 640GB
1Lian Li PC-V354B
1Zalman CNPS7000C-AlCu
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2A1333C8
1Seasonic M12II 520W
1Addonics IDE to CF Adapter
1Raidsonic Icy Box IB-390StUSD-B
Bekijk collectie
Importeer producten

Ik ben recent overgestapt op softRAID5 en met de huidige opstelling nemen de loadaverages toe.
Ik ben dan ook aan het zoeken naar een alternatief moederbord, een kleine met veel SATA.
Ook speel ik met de gedachte om mijn stofhappende Phenom X4 955 Black als processor te gebruiken.
Kost wel wat stroom maar de NAS staat toch niet continu aan en wordt alleen doelmatig gestart.
Ook wil ik nog een aantal schijven toevoegen en OMV als download server inrichten.
[update: aanpassingen zijn inmiddels in productie, productlijst is aangepast]

Iedereen die zelf een NAS wil bouwen raad ik OMV zeker aan!
ECiftci schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 10:53:
...
OS staat nu op een usb stick (op de forums van omv is te lezen dat het plaatsen van het os op een usb geen goede idee is omdat omv aardig wat reads en writes doet)
....
en OS komt op een 80 gb 2,5 inch hdd te staan
Ik heb goede ervaringen met linux vanaf Sandisk CF extreme kaartjes.
(alleen UDMA heeft mij weleens hoofdpijn heeft bezorgd)
Je hebt verschillende manieren om zo'n kaartje in je kast te verwerken waardoor je ruimte overhoudt voor de 'echte' schijven.

[update: vanuit alle hoeken wordt een Flash drive voor je OMV root afgeraden, maar ik ben zeer tevreden met de stabiliteit en snelheid. Doorvoer op de softRAID5 in een Gbit omgeving haalt +/- 120MB p/s. Het (dure Sandisk) Flash kaartje draait op +/- 60MB p/s en is zeer handig in gebruik.]

[ Voor 36% gewijzigd door XchangeVisions op 21-01-2013 20:18 . Reden: update inventaris - ]

Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Ik raad mensen af om OMV te installeren op een flashdrive (USB stick oid), vanwege de vele read/writes.
Voor iedereen die deze plugin nog niet geinstalleerd heeft; zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eoghlear
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06 11:04
Ben ook aan het kijken om een nas te bouwen. En dan eentje die vooral ook qua stroomverbruik kan concureren met de synology kant en klaar pakketten.Jullie daar al ervaring meer?

Ben er eigenlijk al uit dat er OMV op zal gaan draaien (ga dit weekend een beetje software testen op een oude machine) . Ga hem vooral gebruiken om films en series naar mijn xbmc htpc te sturen en om deze via sabnzbd binnen te halen. Ook een mogelijke itunes/muziek server zou wel leuk zijn maar vooralsnog geen prioriteit.
Verder zal er ik er misschien wat bestanden als backup op neerzetten maar daar hebben we iets anders voor.

Maar mijn vraag is nu hoe bevalt jullie OMV nas? Voldoet het voor dagelijks gebruik? Is het stabiel genoeg?
En hoe hebben jullie een zuinig nas systeem gebouwd?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Voldoet voor dagelijks verbruik, stabiel genoeg.
Staat bijna nooit aan omdat hij niet energiezuinig is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graunie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-07 17:40
Sinds vorige week ook even aan het spelen met OMV. Ik loop echter tegen een probleem aan.

Ik heb een raid1 volume gemaakt en wil nu dat Sabnzbd hierop zijn bestanden gaat wegschrijven. Echter als ik via Sabnzbd configuratie mijn folders aan wil passen kan ik dit volume nergens vinden!?

Al veel mapjes langsgegaan maar kom het nergens tegen. Googlen heeft ook nog niets opgeleverd maar dat heeft denk ik te maken met het feit dat ik eigenlijk niet echt weet waarnaar ik moet zoeken.

Kan iemand mij hiermee helpen? Het lijkt me een basic linux ding maar ik kom er niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-09 13:32
[b][message=39446747,noline]
Al veel mapjes langsgegaan maar kom het nergens tegen. Googlen heeft ook nog niets opgeleverd maar dat heeft denk ik te maken met het feit dat ik eigenlijk niet echt weet waarnaar ik moet zoeken.

Kan iemand mij hiermee helpen? Het lijkt me een basic linux ding maar ik kom er niet uit...
Zit als het goed is onder /mnt/<ID-nummer>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Toevallig net hetzelfde probleem... onder /mnt zit niets!

Heb een 90gb ssd waarop omv staat geïnstalleerd en heb een 4tb linear array, genaamd pool1. Met smb/cifs een share gemaakt en die kan ik benaderen via netwerk, daar mappen aangemaakt, maar die kan ik nergens vinden.

filesystem staat gemount op /dev/md127 maar dat is een block device in /dev/md staat een 0_0 wat weer een symlink is naar ../md127

wtf moet ik nu de fysieke locatie van mijn data pool vinden? :+

[edit]
in /media/[frigginlangeUUID] stond alles dus... maar even een symlink gemaakt

[ Voor 8% gewijzigd door Roeligan op 02-01-2013 23:01 ]

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graunie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-07 17:40
Ik zag het in eerste instantie niet onder /mnt/ staan. Deze had wel een aantal apparaten maar niet diegene die ik zocht. Daarna iets gedaan wat ik eigenlijk veel eerder had moeten doen.... een reboot. 8)7

Nu staat die ID wel onder die locatie. Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eoghlear
Sinds deze week in het bezit van een HP N40L en wil daar uiteindelijk ook OMV op gaan draaien.
Heb het een tijdje getest op een oude laptop en moet zeggen dat het goed en soepel werkt.

Nu is mijn vraag echter: draaien jullie OMV zelf of bijvoorbeeld als een onderdeel op Debian Server?

Mijn voorkeur is om OMV zelf te gaan draaien maar wil eigenlijk ook naar Debian server kijken zo dat ik de OS disk nog kan gebruiken als bijvoorbeeld tijdelijke ruimte voor downloads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XchangeVisions
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 19:16

XchangeVisions

The World is "Open Source"

Eoghlear schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 19:14:
Nu is mijn vraag echter: draaien jullie OMV zelf of bijvoorbeeld als een onderdeel op Debian Server?
OMV is Debian. Je kan achteraf installeren wat je wil, bijvoorbeeld een GUI of andere pakketten die niet via OMV worden geleverd.

Houd er wel rekening mee dat sommige onderdelen niet goed functioneren, of extra aandacht nodig hebben, als je deze naast OMV wil gebruiken.
Eoghlear schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 19:14:
Mijn voorkeur is om OMV zelf te gaan draaien maar wil eigenlijk ook naar Debian server kijken zo dat ik de OS disk nog kan gebruiken als bijvoorbeeld tijdelijke ruimte voor downloads.
Via OMV kan je geen disk-ruimte gebruiken van de disk waar OMV op geinstalleerd is. Wel kan je, via bijvoorbeeld SSH, je Debian installatie bereiken en daar alles doen wat je niet laten kan. ;)

Waarom gebruik je OMV niet voor downloads? Je hebt dan uiteraard wel een download schijf/folder nodig maar via de diverse plug-ins maak je het jezelf alleen maar makkelijker. Sowieso zou ik downloads willen scheiden van de /root, dit wordt met OMV standaard geregeld.

Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Diskruimte van installatiedisk gebruiken kan wel met een trucje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Ik heb net een aardige fuckup gemaakt. Ik had wat problemen met de (pro)FTPD die OMV draait, wilde daarom een andere ftp draaien: vsftpd. een apt-get install vsftpd deed de truuk, maar ongeduldig als ik was las ik The following packages will be REMOVED: proftpd-basic, echter stonden er nog wat plugins voor die nu ook removed zijn:

openmediavault openmediavault-dnsmasq openmediavault-forkeddaapd
openmediavault-lvm2 openmediavault-minidlna openmediavault-mysql
openmediavault-omvpluginsorg openmediavault-route openmediavault-website

Nu kan ik OMV (behalve dan met SSH) niet meer benaderen, iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Via ssh:
code:
1
apt-get install openmediavault openmediavault-dnsmasq openmediavault-forkeddaapd openmediavault-lvm2 openmediavault-minidlna openmediavault-mysql openmediavault-omvpluginsorg openmediavault-route openmediavault-website

Houd er wel rekening mee dat je vsftpd niet kunt beheren vanaf de OMV web ui.

Als je sneller / live antwoord wilt, kom dan naar #openmediavault op irc.freenode.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Thx, did the trick :)

Ander vraagje, hoeft niet per se live/snel antwoord ;), ik heb dus een probleem met FTP toegang voor een user waarvan de home dir niet op LVM staat, maar op de boot/OS disk. chroot probleem gok ik?!? Is daar een workaround voor in proftpd?

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Klik op ACL, hier kun je meer opties vinden.

Met live antwoord was ik nog iets vergeten; meer mensen die er verstand van hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

ACL kan ik alleen vinden bij shared folders. Hier staat alleen mijn volume, niet mijn system disk (waarheen ik wél heen wil FTP-en). Of mis ik een ACL link?

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Even als update over FTP op system disk:

in /etc/proftpd/proftpd.conf heb ik DefaultRoot /home/ftp naar DefaultRoot /var/www gezet. Users die je aanmaakt in OVM kun je een andere homedir geven door usermod -m -d /var/www [username].

Als ik nu via FTP client inlog als user X kom ik netjes in /var/www/X

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eoghlear
Alexxxxxxxxxx schreef op woensdag 10 april 2013 @ 16:00:
Diskruimte van installatiedisk gebruiken kan wel met een trucje.
Dat heeft te maken met achteraf de partitie toe te kennen? Heb ik iets over gelezen, Lijkt me wel handig in bepaalde gevallen. Ben eigenlijk wel tevreden over OMV nu. Draait enorm soepel. ook de plugins lopen wel.

Alleen nog instellen dat hij dagelijks om een bepaalde tijd opstart. en kijken hoe ik de schijven het minst kan belasten.En hoe ik users rechten moet geven/beperken. Via ACL's? want dan heb ik alles in een ker geloof ik.

En vooral wat ik met rechten van sab/sb/cp moet doen. eigen user per plugin?

[ Voor 21% gewijzigd door Eoghlear op 23-04-2013 19:40 . Reden: typo en meer tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Nu een probleem met PHP files. Als ik een php file aanroep in de browser wordt deze gedownload ipv uitgevoerd. Als ik in de virtualhost voor mijn site in de directory sectie van de conf file het volgende toevoeg:

code:
1
2
3
4
5
 <FilesMatch \.php$>
        FcgidWrapper /var/www/openmediavault/php-fcgi .php
        SetHandler fcgid-script
        Options +ExecCGI
    </FilesMatch>

Krijg ik een 500 error, de log geeft dan aan:
code:
1
2
[Wed May 01 15:14:50 2013] [warn] [client xxx.xxx.xxx.xxx] (104)Connection reset by peer: mod_fcgid: error reading data from FastCGI server
[Wed May 01 15:14:50 2013] [error] [client xxx.xxx.xxx.xxx] Premature end of script headers: info.php

Iemand een idee? Op het OMV forum kom ik niet echt verder (en momenteel afgesloten voor IRC @ work)

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Na topic op OMV forum te hebben geplaatst heb ik de oplossing:

I would copy /var/www/openmediavault/php-fcgi to your virtual host directory and edit the phprc line. Then copy OMV's /var/www/openmediavault/cgi/php.ini to your virtual host and make changes. That's what my owncloud install script does.

http://forums.openmediava.../viewtopic.php?f=3&t=1948

RatPack #814

Pagina: 1