Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Topicstarter
Sinds kort heb ik een 50/50 Glasvezel verbinding bij Concepts-ICT, en ben al erg blij met het resultaat (stabiel 3MB/s download). Wat minder blij ben ik met de IPTV oplossing, aangezien deze bij voorkeur direct op het modem aangesloten moet worden. Ik heb in mijn huis niet de gelegenheid (noch de wens) om een kabel direct door de kruipruimte te leggen, omdat ik dan gaten moet gaan boren in mijn natuurstenen vloer en onderliggende betonvloer.

Daarom heb ik een setje van D-Link aangeschaft om dit via Wifi-N te sturen (een pricewatch: D-Link DIR-815 Wireless N Dual Band Router en een pricewatch: D-Link DAP-1522 Xtreme N Duo Wireless Bridge). Google geeft niet echt een uitkomst (eerder veel links naar dat reggefiber voor de amino 140 heeft gekozen als IPTV ontvanger).
Ik heb al begrepen van de Concepts Helpdesk dat (hoewel niet ondersteund) het zou moeten werken, zolang ik het hele netwerk instel op Level2 (switched) ipv Level3 (routed).

Ik heb het helaas nog niet voor elkaar gekregen om de IPTV ook over Wifi te laten lopen. Grootste probleem is dat als je eenmaal de D-Link's instelt op switchen, ze geen IP meer krijgen, en dus configuratie erg lastig wordt. Wat me al wel lukt is dat de D-Link's elkaar vinden en stabiel op 150Mbit blijven, dus iig genoeg voor een goede doorgifte van HDTV kanalen.

Heeft iemand hier al een IPTV over Wifi oplossing voor elkaar, of een link naar een goede howto?

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed®
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 08:04
Ik weet dat dit niet direct het antwoord op je vraag is maar... -)

Ik heb zelf een Quartz vloer. Ik heb een enorme hekel aan draadloos en ik wist dat als je optimaal van je snelheid/kwaliteit wilt genieten je hoe dan ook altijd beter af bent met een bedraad-netwerk. Ik ben gaan boren, frezen en wat al niet meer. Ook in mn vloer. En wat ben ik uiteindelijk blij dat ik alles bedraad heb. Ik heb natuurlijk ook 2 Wifi routers hangen door het huis voor Tablets en Smartphones.

Heel en heel erg tegenop gezien. Uiteindelijk heel blij dat ik het heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djinn1979
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Is er op de plek waar je de TV hebt staan ook een telefoonaansluiting aanwezig?

Je zou kunnen overwegen om de telefoonkabel te vervangen door een netwerkkabel. Als je deze afmonteert in
een wandcontactdoos met netwerkaansluiting kun je 6 aders gebruiken voor je Aminobox en 2 aders voor je telefonie.

En mocht je genoeg ruimte hebben, dan zou je eventueel ook 2 netwerkkabels kunnen trekken naar de meterkast (Aangenomen dat daar ook je telefoniesignaal binnenkomt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

Topicstarter
djinn1979 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 12:13:
Is er op de plek waar je de TV hebt staan ook een telefoonaansluiting aanwezig?

Je zou kunnen overwegen om de telefoonkabel te vervangen door een netwerkkabel. Als je deze afmonteert in
een wandcontactdoos met netwerkaansluiting kun je 6 aders gebruiken voor je Aminobox en 2 aders voor je telefonie.

En mocht je genoeg ruimte hebben, dan zou je eventueel ook 2 netwerkkabels kunnen trekken naar de meterkast (Aangenomen dat daar ook je telefoniesignaal binnenkomt)
Dit is inderdaad een goede optie :). Mijn huidige coax en analoge tel-lijn komen in de meterkast binnnen, en worden daar doorgelust naar de woonkamer (en vanuit daar dus nu coax naar de tv/hdtv-ontvanger).

Ik ben wel wat "huiverig" voor het zelf gaan aansluiten van de aders - aangezien ik daar slechte ervaring uit het verleden mee heb. Maargoed, het is straks hemelvaart, dus ik heb 4 dagen om het goed aan te pakken :)

@Speed: Idealiter zou ik het ook volledig bedraad willen, maar ik ga mijn vrouw nooit zo ver krijgen dat ik nu (we de woonkamer goed op orde hebben) mag gaan boren in de travetinvloer, laat staan frezen in de afgestucte muur.

De makkelijkste oplossing blijft toch om het via de al gekochte wifi hardware te doen, maargoed, daar heb ik dus nog geen beeld van hoe het moet. Mocht ik er achter komen in de komende dagen zal ik het zeker hier posten.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

Topicstarter
Goed..

Het is min of meer gelukt om een verbinding te leggen over Wifi. De truc is als volgt:
  1. De router die op het glasvezel modem wordt aangesloten moet in bridge/switching mode gezet worden (UPnP/DHCP etc. uit, router krijgt geen IP). Helaas bleek mijn D-LINK DIR-815 hier niet niet toe in staat. Gelukkig had ik een iets oudere Conceptronic C300BRS4 router die wel een bridgemodus ondersteunt.
  2. Het AP moet het MAC clonen van de IPTV receiver.
Het succes is helaas maar gedeeltelijk. De IPTV receiver maakt een verbinding, kan authenticeren en geeft toegang tot de TV-gids en de uitzending gemist kanalen.
Live TV werkt helaas totaal niet. Ik krijg enkel zwart beeld.
Mijn vermoeden is dat het signaal niet stabiel/sterk genoeg is. Helaas kan ik niet eenvoudig op de wifi-apparatuur inloggen om dit te checken of aanpassingen door te voeren (nadeel van een switched wifi netwerk).

Update:

Ik heb een UTP-kabel via de kruipruimte naar de woonkamer getrokken. Dit werkt prima (zoals verwacht).
Ben nog niet helemaal gelukkig met de afwerking. Ben daarom maar eens gaan kijken naar UTP wandcontactdozen. Nu is mijn ervaring met het zelf krimpen van rj-45 hoesjes niet zo goed. Weet iemand hoe eenvoudig het is om een UTP kabel aan te sluiten op een wandcontactdoos?

Ik heb dus besloten om met hemelvaart kabels te gaan trekken. Hoe ik dit precies ga doen weet ik nog niet, maar veel andere keus heb ik niet (mjah, powerline, maar ik verwacht niet veel betere resultaten hiermee).

[ Voor 14% gewijzigd door RagaBaSH op 18-05-2012 13:52 . Reden: Update resultaten ]