Toon posts:

Tweaken van mijn PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn huidige computer draait momenteel het spel Guild Wars 2 op 3/4 settings (high performance) met shadow op uit, ontzettend goed. Geen problemen in principe, tenzei het een massief event wordt of een drukke bedoeling. Nu draai ik met de volgende specs;

E8400 Dual core 2x 3,6 GHZ tezamen met
DDR2-800 MHZ 2x2 GIG (4 gig totaal) ram van Geil, dragon retail kit.
Mijn videokaart is een Sapphire radeon HD 4850 Vapor-x van 512 MB.
Mijn harde schijf 750 GB samsung spinpoint. Heb een 520 wat voeding van OCZ.

Nu zit ik zelf te denken aan het volgende;
De video kaart vervangen door een ati radeon 6850 (leuke budget kaart, met bijna 2x zoveel performance als de 4850).
Eventueel een SSD schijf van 64 GB aanschaffen, en hier het GW 2 spel op installeren. (is Windows installatie verplicht op de SSD? of kan dit eventueel worden geskipped?). Eventuele suggesties?

Nog andere suggesties misschien? Mijn enige doel is om GW 2 straks op 1920x1080 vlekkeloos te kunnen spelen op high settings. (Wat nu al redelijk goed lukt).

Bij voorbaat dank voor advies.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:45
Enige baad die jij gaat halen uit je SSD zijn dan de laadtijden. Dit geld kun je in mijn ogen beter gebruiken voor een nog betere grafische kaart.

Ikzelf heb wel een SSD, maar daar draait dan ook meteen Windows op.
Heb vergeleken met mijn vrouw d'r laptop (welke GW2 wel beter draait overigens dan mijn pc), maar het laden is niet veel langzamer.
Het zal je spel zelf niet versnellen iig.

Ikzelf heb trouwens een AMD 64 X2 6000+ (3.11 GHz) waarbij ik denk dat een upgrade van je CPU nog wel ietsjes extra eruit zal halen.
Geen idee hoe die van mij zal vergelijken met die van jou (heb zelf een HD5770 Vapor-x), maar als ik jou zo hoor, draait het bij jou beter dan bij mij.

[ Voor 26% gewijzigd door Arunia op 15-05-2012 08:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af hoe dit zal omgaan met gebieden waar veel intereactie plaatsvind.
Denk aan massa mensen op een kluitje. Zal de SSD dan niet vele malen sneller zijn met het laden/verwerken van deze beelden?!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:45
Nee, aangezien je SSD daar helemaal niks mee doet. Laden van je levels (weet niet in hoeverre dit veel gebeurd in GW2) of tussen gebieden in met een laadscherm zul je wel wat merken, maar drukke gebieden zul je snel via je netwerk binnen moeten halen waar iedereen staat en dan zal je CPU en GPU werk moeten verrichtten om iedereen op het scherm te zetten.

Dus een snelle CPU en GPU zijn dan zeker wel een must. Je zou nog eens kunnen kijken met taakbeheer op de achtergrond wat er op die moment nu eigenlijk gebeurd met je RAM geheugen en je Processor. Als deze regelmatig of de gehele tijd tijdens deze events maximaal zijn, dan moet je daar gaan upgraden.

Op Socket 775 heb je voor zover ik kan vinden al de beste CPU die er is. Hier kun je dan afgezien van overclocken weinig winst uit halen.
Als je CPU de bottleneck is, dan zal een upgrade van je GPU weinig uithalen. Met bovenstaande te testen, kun je zien of je CPU maximaal gebruikt wordt. Zo ja, zou ik toch denken aan een PC upgrade.
Wellicht dat je grafische kaart dan nog wel voldoende is, maar dat kun je daarna pas zien.

[ Voor 24% gewijzigd door Arunia op 15-05-2012 09:11 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:29
De grafische kaart update lijkt me geen slecht idee, daar merk je ingame direct wat van. In hoeverre je CPU/RAM een bottleneck gaat vormen weet ik niet. Ik heb zelf GW2 niet gespeeld dus ik weet niet in hoeverre deze aan je CPU vreet. WoW is bijvoorbeeld een vergelijkbare game die voornamelijk veel van je CPU vreet. Echter, als je de CPU wilt upgrade is dat alleen de moeite waard wanneer je direct het moederbord + RAM meeneemt (kortom direct een prijzige aangelegenheid).

Met een SSD merk je inderdaad een grote improvement in laadtijden. Maar dat is niet het enige voordeel. Het grootste voordeel vind ik zelf nog dat je hele pc meer "responsive" voelt; het opstarten gaat sneller, als je de desktop ziet is alles ook direct bruikbaar (hij is niet nog een minuut lang traag omdat hij dingen aan het laden is), je webbrowser is sneller etc. Dit natuurlijk veronderstellende dat je Windows en je webbrowser op de SSD installeert.
Je zult met die CPU en moederbord/RAM setup niet het maximale qua snelheid uit een SSD halen, maar het zal desalniettemin een wereld van verschil zijn. Mocht je ervoor kiezen om een SSD aan te schaffen, dan zou ik wel even kijken naar het formaat. Windows 7 neemt (zeker na verloop van tijd) redelijk wat GB's in beslag en ik weet niet hoeveel GW2 in beslag neemt. Zover ik weet presteert een SSD stukken beter als deze niet vol afgeladen is, maar slechts tot zo'n 60-70% vol is (correct me if I'm wrong). Daarbij zijn de prijzen van de 120/128GB SSD's in verhouding (euro/GB) beter, waardoor (mits nodig en het budget het toelaat) dit misschien een betere optie is.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Overigens heb ik een P5Q-Pro mobo, en is me dual core overgeclocked naar 3,6 GHZ (2x).
Dus voor die 6850 lijkt het me geen bottleneck.
Voor een eventuele SSD wel zeg je?

Guild Wars 2 client zal tussen de 15-30 GB zijn.

Gisteren tijdens het spelen van GW de CPU's in de smiezen gehouden, deze werden rond de 65-80% belast.
Maar daar staat echter wel tegenover, dat de BETA van GW2 CPU gelocked is. Dus hij maakt volgens mij nog geen gebruik van je videokaart zoals dat hoort te gaan. (though vraag me niet wat CPU locked exact betekent). Sowieso zal het eindproduct makkelijker te vergelijken zijn als nu, de beta.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:29
Hmm.. gezien de grootte van de GW2 client lijkt het mij verstandiger om dan een iets grotere SSD te nemen. Wat betreft de CPU usage en dergelijke weet ik niet zeker of het een bottleneck gaat vormen. Zo te zien lijkt ook GW2 redelijk wat van de CPU te vragen maar hij is nog niet maxed out. Misschien dat je hiervoor wat info voor moet opdoen op een GW2 forum/topic (geen idee of er hier bij Tweakers ook een is). Ik denk echter dat een overclocked E8400 geen probleem moet zijn, GW2 zal er niet optimaal mee presteren maar hey, het gaat ook niet om een 2000+ euro gaming systeem met alles het beste van het beste. Als je met die combo van cpu/ram/gpu (en eventueel ssd) een goed speelbare gaming experience hebt, dan is het prima.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Presies! Kocht de computer voor 600 euro 3 jaar geleden, en heb er nog steeds veel plezier van!
Met een niet al te dure aanpassing/upgrade wil ik er toch nog 2-3 jaar extra van kunnen genieten.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand misschien nog een andere suggestie met videokaarten? In die prijsklasse / performance.

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:04
Een SSD heeft wel degelijk baat tijdens het spelen van games (en dan niet enkel laadtijden.) Zie bv. de video van Intel & hun SSD's in Assassin's Creed.

YouTube: Assassin's Creed Brotherhood - Intel SSD performance enhancement

Ik kan me voorstellen dat alle textures/models inladen in drukke gebieden een poos kan duren met een traditionele HD in tegenstelling tot een snelle SSD die hier de beste in is.

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
uhhm mensen het begon hier met een vraag van wat hij moest upgraden als hij gw smooth op high wilde draaien en nu begint iedereen over die ssd te ouwehoeren laadtijden blabla daar gaat je game echt niet soepeler van lopen hoor als ik jou was (weet niet of t kan bij jou) zou ik mijn procesor nog wat verder clocken als temps dat toelaten he en als dat echt al aan de max zit is een 6850 zeker een goeie koop :) (die merk je echt wel uit ervaring)

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:08
Persoonlijk zou ik wachten als ik jou was totdat het spel wat verder ontwikkeld is en de grafische kaart drivers up to date zijn met het spel. Ik draai zelf een High performance game PC. I5 2500k met SSD meuk maar in gevechten waar 200+ man rondhuppelen en spells casten is het al niet een pretje... Moet zeggen dit was gisterdavond beter dan het beta weekend van een aantal weken terug, toen had ik zelfs een FPS van 5 als het niet minder was....

Om nu al te gaan kijken naar upgrades is een goed idee, echter raad ik je aan te wachten met de eventuele aanschaf van deze producten en het pas te doen als het spel uit is.

Verwijderd

Topicstarter
Okiedokie, bedankt voor je suggestie ph4nt0m
Pagina: 1