opvallend positieve posts bij shopreviews

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:41
Hoop dat dit de juiste plek is.

Bij de shopreviews van IT Become One staan opeens 3 positieve reviews, geplaatst binnen 1 uur, van nieuw aangemelde leden die verder geen enkele activiteit op tweakers hebben. Wonderlijk, want verder is men niet zo enthousiast over het bedrijf. Kan natuurlijk toeval zijn en volkomen legitiem, maar was ik moderator, dan had ik even gespiekt of ze niet toevallig van hetzelfde ip komen...

http://tweakers.net/shopreview/8240/it-become-one.html

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:51

DukeBox

loves wheat smoothies

Opzich zou dat van de negatieve ook kunnen.. maar het is idd wel opvallend.
Wist niet eens dat die zaak bestond in Zaandam, maar als ik google maps zie dan is dat ook wel op een stuk waar je alleen komt als je daar toevallig moet wezen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Gluten Parody schreef op maandag 14 mei 2012 @ 21:54:
Hoop dat dit de juiste plek is.

van nieuw aangemelde leden die verder geen enkele activiteit op tweakers hebben.
http://tweakers.net/shopreview/8240/it-become-one.html
Maak daar ALLE positieve reviews van en ik ben het met je eens ;)

[ Voor 6% gewijzigd door pcgek op 14-05-2012 22:27 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Hmm inderdaad, alle positieve reviews komen van users zonder enige verdere activiteit op tweakers. Anyway, echt een frisse toko is het niet, daarom viel het me op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcgek schreef op maandag 14 mei 2012 @ 22:22:
[...]

Maak daar ALLE positieve reviews van en ik ben het met je eens ;)
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
En weer 2 superpositieve reviews erbij, hatsekidee! Ook leuk dat ze allemaal met hetzelfde soort taalfouten zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Gluten Parody op 15-05-2012 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

For what it's worth: daar lijkt inderdaad iets niet helemaal pluis te zijn aan de IP's te zien. Of de shop het zelf doet weet ik niet en laat ik in het midden, maar tenminste 2 van die "reviews" kwamen van dezelfde verbinding af.

De Pricewatch-crew zal dit verder wel oppakken. Zet ik dit topic vast op de goeie plek: TMF >> PW

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
NMe schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 02:54:
De Pricewatch-crew zal dit verder wel oppakken.
De crew is volgens mij druk met andere dingen, veel onbeantwoorde topics in PW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Buiten je melding om (die in het ShR meldingen-topic had gekund) was al actie ondernomen; had je kunnen zien voor je dit postte natuurlijk ;)

Het is afgehandeld in ieder geval.

Probleem met het PW-forum, is dat er contentzaken langskomen, maar ook dit soort meldingen. Beiden worden door een andere crew afgehandeld, en ook intern weer uitgesplitst vaak. We bekijken de mogelijkheid om dit te vereenvoudigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit valt mij al een jaar op bij een aantal shops. Vooral ook bij shops die flink in het rood staan en daar op die manier uitkomen. Altijd nieuwe gebruikers die op de dag van de registratie gelijk een perfecte survey posten zonder ooit iets anders op het forum of frontpage te doen.

Is het niet iets om in te voeren dat er een minimaal aantal posts nodig is om verdere toegang te krijgen tot bijvoorbeeld de shopsurvey ? Ik zie ook regelmatig dat er account gemaakt worden puur en alleen om 3 rode sterren bij een shop te zetten. Nou kan ik dat nog wel begrijpen maar ik vind het ook vrij kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Shops zetten bijna zonder uitzondering allemaal een "beoordeel ons op Tweakers.net, Hardware.info, enz"-regeltje in hun e-mail, dus het kan best dat mensen een account aanmaken puur om te beoordelen. Ik denk ook niet dat dat per se slecht is, zolang er controle op dit soort dingen is vanuit userbase en crew. Als je het ziet gewoon melding maken zodat er net zoals bij dit geval iets aan gedaan kan worden lijkt me redelijk afdoende voor een betrouwbare ervaring. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Er zullen inderdaad mensen een account aanmaken en wat posten door die teksten bij emails van shops. Daar is inderdaad niet echt wat mis mee. Het viel mij laatst op dat een shop binnen 2 weken tijd van rood naar groen ging door surveys van nieuwe accounts. Dat lijkt mij toch redelijk vreemd.

Is het niet iets om een stukje code te draaien dat kijkt naar IP en het plaatsen van beoordelingen. Het is bijvoorbeeld niet logisch dat binnen 1 maand tijd 2 surveys bij dezelfde shop geplaatst worden door 2 verschillende accounts met hetzelfde IP. Misschien dat dit de taak voor jullie ook makkelijker maakt ? Heb trouwens geen idee of dit technisch haalbaar is, ik weet niets van programmeren.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 01-06-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Laten we dit voorbeeld erbij nemen: toen ik dit geval zelf even uitzocht zag ik maar twee van de gebruikers die een positieve review achterlieten posten vanaf hetzelfde IP. En voor een deel hebben we die checks natuurlijk al, wij hebben zo onze tooltjes. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vroeger was er een dergelijke beperking. Het kwam dan veel voor dat mensen een review wilden plaatsen, wel al jaren de site lazen, maar geen interesse in een account hadden. Mensen gaan niet weken na dato nog even terugkomen om de review te schrijven. Daarna, bij het openstellen is gebleken dat de kwaliteit van reviews van nieuwe gebruikers niet sterk afwijkt van die van bestaande.

Je suggestie voor IP checks is bijna een belediging... ;) Wij hebben al de meest uitgebreide controlemogelijkheden, maar je zal altijd handmatig moeten checken. Het is te complex om automatisch scans te laten doen; denk aan studentenhuizen, grote bedrijven, etc. Je kan niet zomaar mensen gaan lopen beschuldigen van fraude.

Ten slotte hebben mensen altijd een sterke neiging hun eigen ervaring als leidend te zien voor élke ervaring. Heb ik een slechte ervaring gehad, dan kan een ander onmogelijk een goede hebben. En zo werkt het uiteraard niet. Er is geen winkel waar niet iemand een keer tevreden is, en geen winkel waar niemand ontevreden is.
Pagina: 1