Up-to-date alternatief voor NX?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05
Een tijd terug nam ik altijd m'n Linux bakje over met Nomachine's NX server en de bijbehorende client. Daarin draaide ik dan wat applicaties zoals oa. een mailclient en wat grafische zut waarvan ik het fijn vond als ik ze kon benaderen waar ik ook was.

Nu is dat pakket prima voor twee users maximaal, maar met de komst van de recentere versie is men closed source gegaan en ik zou graag wat meer clients willen verbinden buiten mijzelf.

NeatX wordt al een tijdje niet bijgehouden en heeft wat mankementen (oa. het niet kunnen killen van een sessie vanaf de sessie manager in de client), FreeNX lijkt ook zijn beste tijd gehad te hebben en x2go is weer niet compitable met andere NX viewers (zoals bijv. op Android). Winswitch lijkt vooral toegespitst op het overtunnelen van losse applicaties, niet een complete desktopsessie.

Wie kent er een NX-variant (of zelfs iets anders, maar geen VNC-based iets met oog op efficiëntie en snelheid) wat nog wel een beetje bijgehouden wordt, en waarvoor een Android client is (of een bestaande client werkt, ik weet dat ze er zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 06:13
xrdp over ssh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:06

houthakker

Poehé

Xrdp i.c.m. X11rdp (zelf er in compilen), anders werkt het nog steeds min of meer via vnc.
X11rdp is snel, maar je kunt alleen maar nieuwe sessies maken (je start eigenlijk een 2e X-server).

Je kunt dan wel in xrdp meerdere opties creeren, bijvoorbeeld vnc-vino, om je 'huidige' sessie weer te geven.
Dat is wel weer VNC, maar vnc wordt nog steeds wel veel gebruikt/onderhouden. Met het oog op snelheid/efficientie is er nog best wel wat te tweaken denk ik.

Het voordeel van xrdp is dat het werkt met remote desktop, dus zo'n is er wel voor ieder platform een client te vinden.

Als je client linux is kun je ook XDMCP gebruiken via GDM.

En anders hier nog een massive lijst: Wikipedia: Comparison of remote desktop software

Specs