Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-arjan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-09 14:54
hallo mede tweakers,

ik wil graag een 2TB schijf in mijn systeem er extra bij doen
pricewatch: Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB

er zit nu al een 1TB schijf in
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB

mijn vraag is:
kan ik een sata3/600 schijf met 64 cache aansluiten op een Dell dx58m01 moederbord (deze wordt in de toekomst vervangen).
aangezien de schijf die er al in zit een sata2/300 schijf is neem ik aan dat deze aansluiting ook op het mobo zit.
dus kan ik een sata3/600 schijf op een sata2/300 connector aansluiten.
zo ja dan zal hij wel de snelheid hebben van de sata2/300.
en wat voor kabel heb ik nodig??

ik hoop dat iemand hier duidelijkheid in kan scheppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

master-arjan schreef op maandag 14 mei 2012 @ 18:23:
hallo mede tweakers,

ik wil graag een 2TB schijf in mijn systeem er extra bij doen
pricewatch: Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB

er zit nu al een 1TB schijf in
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB

mijn vraag is:
kan ik een sata3/600 schijf met 64 cache aansluiten op een Dell dx58m01 moederbord (deze wordt in de toekomst vervangen).

Antwoord : Daar zou je voor zekerheid de gebruiksaanwijzing voor moeten lezen

aangezien de schijf die er al in zit een sata2/300 schijf is neem ik aan dat deze aansluiting ook op het mobo zit.

Antwoord : Ook dat kan je vinden in de gebruiksaanwijzing, wij kunnen dat van af hier niet zien en glazen bollen hebben we ook al niet.

dus kan ik een sata3/600 schijf op een sata2/300 connector aansluiten.
zo ja dan zal hij wel de snelheid hebben van de sata2/300.
en wat voor kabel heb ik nodig??

Antwoord : Ja, dat kan.
Dan heeft hij inderdaad de snelheid van Sata2, lijkt me logisch dat ie dan niet opeens toch op Sata3 loopt.
Gewoon een standaard Sata kabel voldoet.

ik hoop dat iemand hier duidelijkheid in kan scheppen

Antwoord : Hoop dat het duidelijk is? Graag gedaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-arjan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-09 14:54
dank U *O*
dacht al dat het mogelijk was, handleiding heb ik zo snel even niet.
dit is hem:
http://icomputing.ecrater...s-435-dx58m01-motherboard
normaal sata kabeltje???
is er een linkje mogelijk

[ Voor 26% gewijzigd door master-arjan op 14-05-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is op zich wel mogelijk, tenzij het bios hem niet herkent vanwege het formaat, maar die kans is klein.
Ja, normaal Satakabeltje voldoet, er zit namelijk geen verschil tussen de kabels of de aansluitingen.
Een kabeltje kan je gewoon in ieder zichzelf respecterende computerwinkel halen, daar heb je geen linkje voor nodig lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_buyandsell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-09 23:48
De snelheid zal niet merkbaar lager zijn als je deze harddisk aansluit op een SATA2/300MB controller. De harddisk haald de maximale doorvoersnelheid van de controller bij lange na niet. Alleen de burstrate ligt lager. In de praktijk zul je hier zelf niets van merken. De grote harddisks van meer dan 2.2 TB kun je met de door de fabrikant beschikbaar gestelde software ook gebruiken op dit soort "oudere" moederborden. In dat geval kun je de harddisk opdelen in kleinere partities om te kunnen booten. Als secundaire schijf kun je dan vaak de hele schijf als één partitie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

OF je de verschillende S-ATA controllers kunt mixen begint toch wel een beetje onder de basic's te vallen als je enigszins verdiept in deze materie. Met andere woorden als je enige moeite had gedaan en de FAQ's eens had doorgenomen of gewoon de GoT search had gebruikt, dan zou je er al snel achter zijn gekomen dat S-ATA gewoon backward compatible is beide kanten op. Ook zou je er waarschijnlijk er snel achtergekomen zijn dat een hardeschijf een S-ATA300 (2) controller nog niet vol trekt, het is leuk dat er op zo'n hardeschijf S-ATA600 zit, maar dit is enigszins marketing.

In iedergeval deze informatie is met enige moeite zelf terug te vinden in dit forum, omdat er al veel over gesproken is. Dit topic is dan ook overbodig en gaat bij deze op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.