Mac upgrade: 2010 15" i5 of 2011 13" i5. Foto's/video bewerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-04-2023
Hello,

Ik heb nu een early-2010 MBP 13" en ik ben daar op zich heel tevreden mee. Lekker dingetje. Ik doe echter veel aan fotobewerking en video montage en daar vind ik hem vaak niet snel genoeg voor. Daarom ben ik aan het kijken naar een upgrade. Voor de processor van de 13" die ik nu heb (Core 2 Duo) vind ik niet krachtig genoeg. Ik heb niet een heel groot budget, dus alle i7 MBP's vallen af.
i5 blijft dus over.

Dan zijn er twee modellen:
Early 2010 15" MBP met i5 2.4ghz processor en videokaart (NVIDIA GeForce GT 330M). Even oud als mijn huidige MBP maar wel met een véél beter processor.
2011 13" MBP met i5 en 2.3/2.4ghz processor, zonder dedicated video kaart en 1333mhz RAM

Ik neigde zelf meer naar de 15" omdat ik dacht dat deze krachtiger zou zijn door de videokaart en het grote scherm spreekt me ook wel aan, maar na de benchmarks van beide computers gezien te hebben op Geekbench lijkt het alsof de 13" uit 2011 veel beter is. Komt dit door de 133mhz RAM vs de 1066mhz RAM in de 2010?
Ik ga sowieso de RAM upgraden naar 8GB, dus ik kan me voorstellen dat de 13" 2011 MBP dan nog verder uit loopt?

Ik ga uit van de laagste modellen bij deze benchmark:
2010 15" MBP: 5537
2011 13" MBP: 6454 (en dit is het 2.3ghz model, niet het 2.4ghz model!)
Huidige 2010 13" MBP: 3675

En hoe zit het met de videokaart? Hoe belangrijk is deze bij het bewerken van videos (of foto's)? Ik ben geen gamer, dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.

Ik vroeg me af welke krachtiger is en beter voor het bewerken van grote RAW files (20+MB) (en geregeld HD videobewerking). Windows is geen optie.

Bij voorbaat dank,

Gr, Tijmen

[ Voor 3% gewijzigd door Tijmendal op 14-05-2012 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-10 23:38
Het zou handig zijn als je je budget erbij zou zetten.. Want ik neem aan dat je een bepaald bedrag wilt uitgeven.
Even in het kort:
Een SSD is altijd handig, en extra RAM geheugen ook. Dus als je een 15" zou pakken, upgrade die met een SSD en 2x4GB modules dan starten je programma's sneller en duurt renderen etc niet zo lang. Upgraden doe je zelf al voor +/- 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
itsFuzeh schreef op maandag 14 mei 2012 @ 18:16:
Het zou handig zijn als je je budget erbij zou zetten.. Want ik neem aan dat je een bepaald bedrag wilt uitgeven.
Even in het kort:
Een SSD is altijd handig, en extra RAM geheugen ook. Dus als je een 15" zou pakken, upgrade die met een SSD en 2x4GB modules dan starten je programma's sneller en duurt renderen etc niet zo lang. Upgraden doe je zelf al voor +/- 150 euro.
Budget is ongeveer 800-850€ voor een tweedehandsje (excl SSD+RAM upgrade). Wat je voorstelt geldt natuurlijk ook voor de 13": SSD erin en RAM upgrade. Maar van wat ik heb begrepen is voor fotobewerking vooral de processor van belang: die is in de 15" beter (2.4 vs 2.3ghz in de early-2011 modellen). Hij gebruikt daarentegen wel 1066mhz RAM.
En ik zou graag achter het belang van de videokaart willen komen. Ik ben nu voornamelijk fotograaf, maar ben wel steeds meer met video bezig en wil de stap richting video ook wel meer maken. Is in dat geval de video kaart niet belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Tijmendal schreef op maandag 14 mei 2012 @ 18:34:
[...]

Budget is ongeveer 800-850€ voor een tweedehandsje (excl SSD+RAM upgrade). Wat je voorstelt geldt natuurlijk ook voor de 13": SSD erin en RAM upgrade. Maar van wat ik heb begrepen is voor fotobewerking vooral de processor van belang: die is in de 15" beter (2.4 vs 2.3ghz in de early-2011 modellen). Hij gebruikt daarentegen wel 1066mhz RAM.
En ik zou graag achter het belang van de videokaart willen komen. Ik ben nu voornamelijk fotograaf, maar ben wel steeds meer met video bezig en wil de stap richting video ook wel meer maken. Is in dat geval de video kaart niet belangrijk?
Een videokaart is uiteraard belangerijk als je de stap toch weer gaat maken, maar dan moet je wel meer uitgeven voor de 15".. En die ga je niet krijgen voor minder dan 1350 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 22:03

Zygivt

Evenaren en overtreffen

early 15" 8gig werkgeheugen erin en een ssdtje van 70 euro. Als je de oude mb weet te verkopen moet het wel lukken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Dank voor alle input.

Hoe groot is het verschil tussen 1333mhz vs 1066mhz in dagelijks gebruik. Is dat erg merkbaar?

Ik ben nu gewoon aan het kijken naar een van beide en het zal me niet heel veel uitmaken waarmee ik opgescheept kom te zitten. Voor allebei is veel te zeggen en met beide zal ik gelukkig zijn.

Maarja, nogmaals de vraag:
Hoe groot is het verschil tussen 1333mhz vs 1066mhz in dagelijks gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Tijmendal schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 11:38:
Dank voor alle input.

Hoe groot is het verschil tussen 1333mhz vs 1066mhz in dagelijks gebruik. Is dat erg merkbaar?

Ik ben nu gewoon aan het kijken naar een van beide en het zal me niet heel veel uitmaken waarmee ik opgescheept kom te zitten. Voor allebei is veel te zeggen en met beide zal ik gelukkig zijn.

Maarja, nogmaals de vraag:
De 2011 versie kan 1333mhz aan, en als het goed is is dat wel merkbaar. (Heb zelf 1333)
Dus niet dat je in de 2011 1066 gaat plaatsen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Ik weet dat ze het aan kunnen, maar het werkelijke verschil in prestatie, hoe groot is dat? Kan toch nooit heel veel zijn toch? Zeker niet als je er 8gb in prikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:54
Ik had een 2010 iMac, maar heb nu een 2011 MBP (gisteren nieuw aangeschaft, SSDtje erin geplaatst en 4GB ram) en merk nu al een zwaar snelheidsverschil. De MBP is een STUK sneller. Persoonlijk raad ik dus de MBP13 2011 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
de nieuwe versie van de macbook heeft gewoon een betere performance dan de oudere 15 inch macbooks. Mijn keuze zal dan ook gaan naar de 13 inch variant met daarbij een ssd en ram uitbreiding. Maar vooralsnog zal je deze keuze zelf moeten maken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:58
Koop een snelle "normale" laptop en maak er een Hackintosh van. En wacht anders eerst tot de nieuwe Mac's worden aangekondigd scheelt weer wat 2e hands.

[ Voor 41% gewijzigd door NotSoSteady op 16-05-2012 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Ik ga morgen een 2011 13" MBP ophalen, dus dat komt wel goed. De 15" lokt me nog steeds wel door het beeldscherm, maar ik heb nog even rondgekeken en GPU voor videobewerking is dus NIET belangrijk. Het gaat alleen om de processor. En gamen doe ik niet, dus aan een dedicated video kaart heb ik niet zo veel.

SSD'tje erin, 8gb en knallen maar :)

Ik moet zeggen dat ik wel benieuwd ben naar de nieuwe MBP's, maar dat is pas volgende maand en daar kan ik niet op wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

NotSoSteady schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 13:28:
Koop een snelle "normale" laptop en maak er een Hackintosh van. En wacht anders eerst tot de nieuwe Mac's worden aangekondigd scheelt weer wat 2e hands.
Met alle moeilijkheden nadien door hardware die niet goed ondersteund wordt. Sorry, maar hiermee wordt de TS écht niet geholpen aangezien hij aangeeft dit toch wel redelijk professioneel te doen. En dan wil je gewoon een betrouwbare machine, geen half-illegale hobby oplossing.
Verder niks mis met Hackintosh, zolang het voor thuisgebruik of spielerei is.
Tijmendal schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 11:38:
Het verschil op zich is te verwaarlozen, het zijn de andere verschillen (nieuwe generatie CPU, etc) die het verschil in snelheid zullen maken. Imho kan je beter investeren in een SSD dan in sneller RAM (meer RAM is natuurlijk wel beter, ongeacht de snelheid van de latjes).
Tijmendal schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 10:27:
Ik ga morgen een 2011 13" MBP ophalen, dus dat komt wel goed. De 15" lokt me nog steeds wel door het beeldscherm, maar ik heb nog even rondgekeken en GPU voor videobewerking is dus NIET belangrijk. Het gaat alleen om de processor. En gamen doe ik niet, dus aan een dedicated video kaart heb ik niet zo veel.

SSD'tje erin, 8gb en knallen maar :)

Ik moet zeggen dat ik wel benieuwd ben naar de nieuwe MBP's, maar dat is pas volgende maand en daar kan ik niet op wachten!
Om eerlijk te zijn zou ik toch een 15" nemen tenzij je meestal op een extern scherm werkt. De resolutie van de 13" MBP is echt bedroevend laag (1280x800!!! :N ), zelfs de standaard 15" resolutie (1440x900) vind ik zelf maar nét voldoende. Als ik persoonlijk opnieuw zou kiezen zou ik voor de 15" High-res gaan. Of je kan wachten op de nieuwe 13", zelfs al zou het gerucht van de Retina displays niet waar zijn, dan gaat de resolutie nog omhoog gaan in vergelijking met de huidige reeks.
De resolutie van de 13" Air is dan een stuk beter te doen, maar een Air is denk ik geen optie voor jou.

[ Voor 34% gewijzigd door Darkstar op 17-05-2012 10:56 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Darkstar, hartelijk dank voor alle input.

Ik weet dat de resolutie van de 13" niet geweldig is, maar ik denk dat ik maar een extrene monitor aan ga schaffen. De 15" is natuurlijk wel lekker, maar ook niet noodzakelijk (en nog steeds te klein natuurlijk)

Ik ga vanmiddag een 2011" 13" ophalen en ik denk dat dat zeker geen verkeerde keuze is!

Dank voor alle input, ik denk dat dit topic gesloten kan worden. Wat betreft de SSD die ik erin wil stoppen kan ik dat topic al mijn vragen kwijt ;)
Pagina: 1