Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Ik heb de topics over Capgemini hier doorgenomen en heb gesolliciteerd bij Capgemini in Belgie.

Ik heb een contract aanbieding, maar inhoudelijk leek deze mij minder te zijn dan wat ik hier gelezen heb zoals Europese tankkaart en de onkostenvergoedingen.

Hieronder de grote lijnen:

Young Professional level 1
2300 brutto
hospitalisatie
groepsverzekering
firmawagen 500 euro leasing inclusief brandstof en CO2 taks), tankkaart enkel belgie
6.20 maaltijdvergoeding per dag
37 euro gsm abbonnement + 10 euro internet GSM abbo

Verschil met wat ik gelezen heb is het leasing bedrag, europese tankkaart + extra netto vergoedingen.
Graag jullie meningen en ervaringen indien mogelijk !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:08

GG85

.......

Hoe oud ben je en wat heb je gedaan? Zo is het lastig vergelijken he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
23 jaar, Master Informatica ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:51
Als ik het met andere starters in BE vergelijk is het gewoon niet slecht hoor. Die 6,20 maaltijdvergoeding per dag is een mooie riante netto vergoeding van 124 euro pm (aangenomen dat die netto is).

Zo te lezen wordt dus ook ziektekostenverzekering en pensioen (groepsverzekering) betaald en heb je een goede telefoonvergoeding.

Als starter kan je voor 500 euro ook een mooie auto leasen. Ok, de europese tankkaart zit er niet bij, maar is dat van zoveel belang dat je werkgever jouw vakantie met de auto ook vergoed?

Meer info zou altijd welkom zijn, maar als starter is dit gewoon een goed aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat uiteraard niet om die europese tankkaart, dat zou 1 malig in het jaar zijn dat ik die zou benutten.

Ik probeer nu ook maar enkel puur contractueel te vergelijken tussen verschillende aanbiedingen en bedrijven ;)
Een netto onkosten vergoeding van 75 per maand, en home office internet van 42.50 per maand mis ik hier bijvoorbeeld, dat is toch ook een netto vergoeding van 107.5 euro , wat ook niet mis is uiteraard. Zou wel deels gecompenseerd worden door een europese kaart, maar is nogmaals meer detail dan noodzaak voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan je leasen met 500 per maand? Mij werd gezegd BMW 1 reeks, maar is dit dan volledig kaal of met opties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
500,- per maand ex BVBA maar inclusief brandstof betaalt niet voor een 1-serie. Je moet namelijk full operational rekenen met 40.000 km/jaar en 48 maanden looptijd (Cappers: correctie welkom als ik onjuiste gegevens heb).

Zelfs zonder opties en met de goedkoopste voorwaarden kost een 114i al 800,- bij directlease.be, een 116d zit op ruim 700,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 23:49
Verkijk je niet op de verschillen tussen BE en NL.

Wat je nu krijgt als starter is zeer goed. Besef dat je nog veel gaat groeien de komende jaren.

Het leasebudget zal in BE altijd wat lager zijn, omdat een leasewagen hier minder kost als in NL (dacht ik). En die tankkaart, tja 90% van je kms doe je in belgie. Dus een europese tankkaart is een leuk extraatje, maar niet meer dan dat. Wat je wel moet zien is dat je je onkosten in het buitenland kan declareren als je voor je werk op reis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulbanos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-09 11:56
IMO is dit niet slecht maar ik mis idd de nettovergoeding die al snel 100+€ kan zijn in België om de fiscus lichtjes een kl**t af te draaien. Kan zijn dat ze dat wat houden als onderhandelingsruimte want dat kost hen veel minder dan 100€ nettoloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 23:49
reken het eens uit wat je netto verdient, en wat je netto moet bijbetalen aan je auto. Dat zijn veel betere voorwaarden als in NL. Zo moet ik voor een Volvo C30 115 euro in de maand bijbetalen. ik dacht dat dat in NL gemakkelijk het dubbele was.

Verder, hij heeft al een netto onkostenvergoeding. Dat is al een verkapte vorm van BE een kloot af te draaien. Want het staat dan voor eten en telefoonkosten, en op de meeste bureaus staat al een telefoon waar je mee mag bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik mij nu ook afvraag in verband met leasing, ik probeer nu even contracten te vergelijken gewoon om beter inzicht te krijgen hoe dit in zijn werk gaat.

Ik krijg daar een bruto loon aangeboden dat een stuk hoger ligt dan die 2300. Maar dat is zonder tankkaart en auto. Mits inlevering, kan ik een wagen en tankkaart leasen. Ze zeggen mij dat een BMW 1 zonder te veel opties, uitkomt op 250 netto inleveren. Dat zal rond de 500 bruto zijn vermoed ik? Op directlease.be probeer ik dit na te gaan, maar het is zo moeilijk, aangezien ik niks weet van een termijn, aantal kilometers per jaar ...

Ik zal meer dan 50 000 kilometers per jaar gaan rijden, aangezien 50 000 per jaar alleen al nodig is om op en af naar mijn werk te gaan rijden. Tel daar nog eens 10 000 kilometers prive bij op, dan zit ik op 60 000 kilometer per jaar. En dan zijn de leasing bedragen geweldig duur ;) Wat als je nu bijvoorbeeld een wagen neemt met maar 15 000 per jaar en een termijn van bijvoorbeeld 2 jaar ? Hoe zit dit nu eigelijk precies in zijn werk, als je meer kilometers rijdt dan je lease contract etc? Als ik effectief 60 000 kilometer per jaar ga maken met een lease wagen, blijk ik eigelijk 1000 euro nodig te hebben om ook maar iets of wat beters te kiezen, of ben ik hier totaal fout in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:51
Vaak hebben werkgevers standaard contracten, men moet dus een auto voor 40.000km pj en 48 maanden leasen. Maar als ik het goed begrijp moet je elke dag 100km heen en 100km terug rijden? Veel plezier ;) Nofi, maar ipv blind te staren op het financieele plaatje, is de factor reistijd ook wat om te overwegen.

Maar voor een simpel vergelijk:

Werkgever A kan je bruto 2800 betalen en geen lease. Wel is er de optie om bruto salaris in te leveren voor een leaseauto.
Werkgever B kan je bruto 2300 betalen en 500 euro lease budget.

In dit erg simpele voorbeeld zie je dat beide werkgevers hetzelfde bedrag per maand aan je kwijt zijn, RSZ buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 10:53:
Ik krijg daar een bruto loon aangeboden dat een stuk hoger ligt dan die 2300. Maar dat is zonder tankkaart en auto. Mits inlevering, kan ik een wagen en tankkaart leasen. Ze zeggen mij dat een BMW 1 zonder te veel opties, uitkomt op 250 netto inleveren. Dat zal rond de 500 bruto zijn vermoed ik?
Ik geef het Nederlandse antwoord, wie het Belgische belastingsysteem kent mag aangeven of deze principes ook daar gelden.

In NL heb je te maken met fiscale bijtelling en eigen bijdrage. Fiscale bijtelling is een bedrag wat je bij je belastbaar inkomen telt als loon in natura. Daarover betaal je inkomstenbelasting.

Bijtelling: percentage (14 / 20 / 25% afhankelijk van COI2-uitstoot) * cataloguswaarde - eigen bijdrage.

Stel, je least een auto met een consumentenprijs van 25.000 euro en een CO2 uitstoot van 105 g/km diesel (20% categorie). Eigen bijdrage omdat het leasebedrag hoger is dan de werkgeversbijdrage: 100 euro per maand = 1200 per jaar. Dan is de bijtelling: 20%*25.000 - 1200 = 3800 per jaar. Daraover inkomstenbelasting a 42% ==> belastingaanslag van 1596,- per jaar (133 per maand). Daarnaast heb je een netto looninhouding van 100 euro. De totale kosten van deze leaseauto voor de werknemer zijn dan 233 euro netto. Zelf een auto rijden zou je bijvoorbeeld 550 euro per maand kosten. Dan is de netto waarde van deze leaseauto 317 euro per maand. Met een extra brutoloon van 500 a 550 zou je dus even goed uit zijn.

In BE is een leaseauto goedkoper meen ik (fiscale PK's zijn gunstiger dan onze bijtelling). Hopelijk kan een Belg voor je uitrekenen hoe het daar uitkomt.
Op directlease.be probeer ik dit na te gaan, maar het is zo moeilijk, aangezien ik niks weet van een termijn, aantal kilometers per jaar ...
Bij mijn weten rekent Cap haar auto's uit op basis van 48 maanden looptijd en 40.000 km/jaar. Hou rekening met het feit dat directlease wel erg basic voorwaarden heeft (bv eigen risico op de verzekering). Bovendien heeft Cap naast de lease-kosten ook nog met de omzetbelasting over het privegebruik af te rekenen. Gevolg is dat een leaseauto bij Cap vaak iets duurder zal uitkomen dan via directlease.be, ondanks de volumekorting.
Ik zal meer dan 50 000 kilometers per jaar gaan rijden, aangezien 50 000 per jaar alleen al nodig is om op en af naar mijn werk te gaan rijden. Tel daar nog eens 10 000 kilometers prive bij op, dan zit ik op 60 000 kilometer per jaar. En dan zijn de leasing bedragen geweldig duur ;) Wat als je nu bijvoorbeeld een wagen neemt met maar 15 000 per jaar en een termijn van bijvoorbeeld 2 jaar ? Hoe zit dit nu eigelijk precies in zijn werk, als je meer kilometers rijdt dan je lease contract etc? Als ik effectief 60 000 kilometer per jaar ga maken met een lease wagen, blijk ik eigelijk 1000 euro nodig te hebben om ook maar iets of wat beters te kiezen, of ben ik hier totaal fout in?
Hoeveel je werkelijk rijdt is niet relevant, werkgevers rekenen met vaste normen voor kilometers en looptijd. Bij Cap meen ik 48m/40k, maar ik weet het niet zeker. Je kunt ook niet op eigen houtje met minder kilometers rekenen om een mooiere auto uit te zoeken.
Pagina: 1