Relatie testsoort - testtechniek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasPH
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 17:01
Ik ben mij aan het inlezen op het gebied van testen. Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat de relatie is tussen "testsoorten", "testontwerptechnieken" en "testtechnieken". Hoe ik het nu zie:
  • Testsoort: Een type test. Afhankelijk van doel, aandachtsgebied, etc. Voorbeelden zijn moduletesten, systeemtesten, acceptatietesten, etc.
  • Volgens mij zijn testontwerptechnieken en testtechnieken hetzelfde, maar wordt dit gewoon anders genoemd door verschillende testmethodieken? Ik ben bijvoorbeeld ook al testspecificatietechnieken tegengekomen. Is de naamgeving gewoon anders of zit hier wel degelijk een verschil tussen?
  • Testtechnieken: Een testtechniek is de manier waarop je de testsoort uitvoert. Voorbeelden zijn: algoritmetest, syntactische test, etc.
Wat is nu de relatie tussen deze drie zaken:
  1. Staat een testsoort 'boven' een testtechniek? M.a.w: kies je eerst een testsoort en van daaruit de testtechniek(en)?
  2. Kunnen alle testtechnieken worden gebruikt voor elke testsoort (Natuurlijk niet, maar ik was eigenlijk op zoek naar de best geschikte technieken per testsoort. Zoiets kon ik niet vinden)?
Kan iemand dit bevestigen of uitleggen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

BasPH schreef op maandag 14 mei 2012 @ 15:17:
Ik ben mij aan het inlezen op het gebied van testen. Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat de relatie is tussen "testsoorten", "testontwerptechnieken" en "testtechnieken". Hoe ik het nu zie:
  • Testsoort: Een type test. Afhankelijk van doel, aandachtsgebied, etc. Voorbeelden zijn moduletesten, systeemtesten, acceptatietesten, etc.
  • Volgens mij zijn testontwerptechnieken en testtechnieken hetzelfde, maar wordt dit gewoon anders genoemd door verschillende testmethodieken? Ik ben bijvoorbeeld ook al testspecificatietechnieken tegengekomen. Is de naamgeving gewoon anders of zit hier wel degelijk een verschil tussen?
  • Testtechnieken: Een testtechniek is de manier waarop je de testsoort uitvoert. Voorbeelden zijn: algoritmetest, syntactische test, etc.
Wat is nu de relatie tussen deze drie zaken:
  1. Staat een testsoort 'boven' een testtechniek? M.a.w: kies je eerst een testsoort en van daaruit de testtechniek(en)?
  2. Kunnen alle testtechnieken worden gebruikt voor elke testsoort (Natuurlijk niet, maar ik was eigenlijk op zoek naar de best geschikte technieken per testsoort. Zoiets kon ik niet vinden)?
Kan iemand dit bevestigen of uitleggen? :)
1. Een testontwerptechniek wordt binnen 1 testsoort uitgevoerd, maar de keuze van de testontwerptechniek is maar gedeeltelijk afhankelijk van de testsoort waar binnen deze wordt uitgevoerd; een gebruiker in de GAT een EVT laten specificeren en uitvoeren is verre van haalbaar.
2. De best geschikte technieken per testsoort zijn niet te noemen; dat is grotendeels afhankelijk van je risicoanalyse, je testbasis en je resources.

Ergo, eerst starten met een risicoanalyse, combineer deze met verkregen inzicht in je resources en kies daar de juiste testontwerptechniek bij. Bijvoorbeeld: Formele testbasis met pseudocode van hoge kwaliteit, gecombineerd met hoog risico en de beschikbaarheid over ervaren resources: EVT. Of: Geen formele testbasis, middel risico en de beschikbaarheid over ervaren resources: Exploratory testing.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:57
edit: verkeerde topic

[ Voor 97% gewijzigd door IceM op 28-05-2012 13:06 ]

...