Snelheid KPN internet probleem (waarschijnlijk door router)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit in irritante situatie wat betreft mijn internetsnelheid. Jaja, ik weet dat ik lang niet de maximaal beloofde snelheid van 40mb/s zal halen maar ik denk dat mijn situatie anders is dan die van de meeste mensen die klagen over een lage snelheid van KPN.

Ik heb bij KPN het standaard abonnement met 40mb/s download. Echter, wat ik ook heb geprobeerd, mijn downloadsnelheid komt niet boven de 1,3 mb/s.
Ik heb de KPN helpdesk aan de lijn gehad. Zij hebben de lijn tot aan mijn modem doorgemeten en daar kwam uit dat ik ik met minstens 11mb/s zou moeten kunnen downloaden en met zeker 4mb/s uploaden.

Wat het nog raarder maakt: Als ik op speedtest.net mijn down- en uploadsnelheid meet dan komen deze waarden ook gewoon te voorschijn: 11mb/s downloaden en 6mb/s uploaden, meerdere malen getest.

Het feit dat ik niet met meer dan 1,3mb/s kan downloaden is goed te zien wanneer ik 2 verschillende downloadprogramma's aan heb. Als ik met beide tegelijk aan het downloaden ben dan is de totaalsnelheid van beide programma's samen maximaal 1,3mb/s. Zodra ik een van de programma stop zet of afsluit dan gaat de snelheid in het andere programma gelijk naar de 1,3mb/s.
Ik heb niet alleen download programma's getest, maar ook rechtstreeks gedownload van zeer snelle servers, om port forwarding issues uit te sluiten.

Ik heb het inmiddels ook getest met een andere computer en een andere uitgang op mijn router en dat geeft dezelfde lage snelheid. Het lijkt dus of het probleem bij de router (xperia box) ligt.

Het meest frappante kwam toen ik afgelopen weekend bij een vriend kwam (die vrij a-technisch is) en daar wat voor hem wilde downloaden. Wat bleek, hij heeft hetzelfde KPN abonnement en ook bij hem kwam ik niet boven de 1,3 mb/s uit! En dat terwijl speedtest.net ook hier downloadsnelheden van boven de 10mb/s weergaf!

Zo lijkt het toch een vaker voorkomend probleem te zijn. De man van de helpdesk die ik aan de lijn had kwam het niet bekend voor en met googleen kan ik ook geen oplossing vinden.

Is er hier iemand die dit probleem wel bekend voor komt en er misschien een oplossing voor heeft, of tips om dingen te testen? Ik zou er heel blij mee zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 09:58
Even voor de zekerheid..
11 megabit is ongeveer 1 megabyte per sec (delen door 8 ).

Download eens 10 (of 100) megabytes, hoelang doe je daarover?
Ik vermoed namelijk dat het precies klopt maar je megabits en megabytes door elkaar haalt.

edit:
bijvoorbeeld hier http://www.glasvezel.nu/speedtest-servers-100mb-1000mb-bin

[ Voor 18% gewijzigd door Staatslot op 14-05-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
De 40mb/ps ga je sowieso niet halen. Dat is 40 Mbits. die deel je door 8 en dat is dan je daadwerkelijke download snelheid. 40/8 = 5 mb/ps.
11 Mbits / 8 = 1.3. Dus de snelheid die je nu haalt. Kan wel kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:26
http://www.leerwiki.nl/Het_verschil_tussen_bits_en_bytes

Om het verhaal van mijn bovenburen nog wat kracht bij te zetten :)

EDIT: het waarschijnlijk door router kun je uitsluiten door je pc direct op de modem aan te sluiten, dus zonder router. Heb je dat alvast uitgesloten :)

[ Voor 38% gewijzigd door muppet99 op 14-05-2012 14:22 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 09:58
offtopic:
Vreemd, de informatie van die website mogen we niet eens GEBRUIKEN? Dus niet meer rekenen en delen door 8 want dan ben je in overtreding na het lezen van die website haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ben dus helemaal de verkeerde weg opgestuurd door de man van KPN die mij deed geloven dat speedtest vertaald kon worden naar megabyte per seconde.

En ik maar denken dat ik wel een zinnige post plaatste :S

Hoewel, even 2 jaar terugdenkend: toen had ik al hetzelfde abonnement maar toen was de aangeboden snelheid nog 8mb/s geloof ik, of maximaal 16mb/s. Maar toen kon ik al wel downloaden met 1megabyte per seconde. Daarom vind ik het zo raar dat daar nu nog niets in is veranderd.

Nu ik met dat weer herinner is dat ook de belangrijkste reden geweest waarom ik met dit "onderzoek" ben begonnen...

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2012 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Voor een onzinnige post moet je toch beter je best doen. Je hebt gewoon een vraag gesteld. Deze verwarring wordt vaak gemaakt. Ik denk (aanname) dat een groot aantal tweakers deze fout wel eens gemaakt hebben. Het voordeel van tweakers is dat er ook mensen zijn die je dan graag willen helpen om het verhaal duidelijk te krijgen.

Daarnaast getuigd je openings post van ruime inzet en het is wel leuk om een uitgebreide openingspost te lezen. Soms zijn ze niet langer dan 2 regels.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een update in mijn laatste post:

Even 2 jaar terugdenkend: toen had ik al hetzelfde abonnement als nu maar toen was de aangeboden snelheid nog 8mb/s geloof ik, of maximaal 16mb/s. Maar toen kon ik al wel downloaden met 1megabyte per seconde. Daarom vind ik het zo raar dat daar nu nog niets in is veranderd.

Nu ik met dat weer herinner is dat ook de belangrijkste reden geweest waarom ik met dit "onderzoek" ben begonnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
het nadeel van adsl is dat de snelheid grotendeels gebonden is aan de afstand tussen jou en de centrale.

Wat je nog zou kunnen opperen bij kpn is dat je pair-bonding wil aanvragen. Daarbij gebruiken ze meerdere aderparen, waardoor je dus bij 2 aderparen (2 * 11Mbit) 22 Mbit zou kunnen halen. Dat is iig beter dan de 11 die je nu geserveerd krijgt :)

Daarnaast van 8mb/s naar 11mb/s = 3 verschil.
3/8= 0,375
dus vroeger 1MB/s
nu 1+0.375= 1.375MB/s

Dus die getallen kloppen wel ongeveer :)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Hoever zit TS dan wel niet van de wijkcentrale af, als hij maar 11 van de 40Mb (VDSL?) haalt? 2km?
Misschien als dit onoverkomelijk is, toch maar eens informeren bij de kabel- of de glasvezelaanbieders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die 8mb/s was op papier, dus die zou je dan moeten vergelijken met de 40mb/s nu.
Op papier dus 5x zou snel. In praktijk amper verschil.

De snelheid is zeker niet onoverkomelijk, anders kan ik altijd nog een hoger abonnement nemen. Ik vind het gewoon opvallend dat de snelheid nauwelijks toeneemt terwijl hij op papier 5x zou snel zou zijn.

Glasvezel is nog niet beschikbaar en KPN biedt sinds kort ook de basiszenders in HD in het standaardpakket, dus ik verleng mijn abonnement bij KPN denk ik maar gewoon.

Bedankt iig voor de reacties!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Ik zit zelf hier op 750 m van de centrale en haal 18 van de 20 Mb/s. (ADSL, geen VDSL).
Vandaar dat ik uitkwam op +/- 2 km in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Die 40Mbit haal je alleen wanneer er tussen de wijkcentrale en straatkast glasvezel ligt en het stuk van je woning naar de straatkast slechts een paar honderd meter (koper) is. Als er geen straatkast is en je dus vanaf je woning tot de wijkcentrale koper hebt, dan kan ADSL bij langere afstanden zelfs hogere snelheden halen dan VDSL.

Je snelheid kun je hier goed testen: http://speedtest.kpn.net/

[ Voor 11% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-05-2012 15:11 ]

Pagina: 1