WRT54G als draadlooa access point naar airport express

Pagina: 1
Acties:

• Mr. D
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-11-2021
Hoi,

Mijn internet verbinding is aangesloten op een apple airport express en dit werkt erg goed. Nu heb ik alleen elders in het huis een sony home theater systeem staan die alleen maar bedraad op het inernet aangesloten kan worden, of via een los te kopen dongle. De laatste optie is wegens ruimte gebrek niet mogelijk.

Ik heb nog een oude linksys wireless WRT54G liggen dacht die draadloos op mijn netwerk aan te kunnen sluiten zodat ik dan van daaruit een kabeltje naar de sony kan. Is dat mogelijk? Er zou dus geen kabeltje tussen beide routers zitten.

Alvast bedankt!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, dat kan zeker. Dan gebruik je de WRT54G als wireless bridge (soms ook "station" mode geheten).

Het is te lang sinds ik mijn WRT54G wegdeed om je te kunnen vertellen of het met default firmware kan, maar zolang je geen WRT54Gv5 hebt kun je er prima alternatieve firmware op draaien (DD-WRT, OpenWRT, Tomato) die dit zeker kan.

Hou er trouwens wel rekening mee dat je maximale bandbreedte niet al te hoog gaat zijn, de 54G is zoals de naam al zegt een 802.11g-apparaat, wat onder ideale omstandigheden max 24Mb/s kan leveren, maar in praktijk niet snel boven de 12Mb/s uitkomt. Dat betekent dus dat je geen HD content zult kunnen afspelen op de Home Theater, aangezien broadcast quality HD al 16Mb/s gebruikt en BluRay kun je met >32Mb/s helemaal vergeten.

Dit soort bandbreedtes over WiFi leveren is sowieso een uitdaging die in veel huizen gewoon niet gaat lukken, zelfs met nieuwe 802.11n dual-band apparatuur. Als het niet lukt zul je toch naar iets bedraads moeten kijken. Powerline *kan* genoeg bandbreedte leveren, maar de factoren die daarbij spelen zijn voor de leek niet echt inzichtelijk (stroomgroepen, inductieve eigenschappen van apparaten die erop aangesloten zijn...). Best is om een setje te lenen om uit te proberen hoe het bij jou werkt voor je besluit tot aanschaf. Uiteindelijk kan het erop neerkomen dat er geen alternatief is voor bedraad ethernet. Hou dat in het achterhoofd.

Oslik blyat! Oslik!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

(jarig!)
dion_b schreef op maandag 14 mei 2012 @ 12:53:
Ja, dat kan zeker. Dan gebruik je de WRT54G als wireless bridge (soms ook "station" mode geheten).

Het is te lang sinds ik mijn WRT54G wegdeed om je te kunnen vertellen of het met default firmware kan, maar zolang je geen WRT54Gv5 hebt kun je er prima alternatieve firmware op draaien (DD-WRT, OpenWRT, Tomato) die dit zeker kan.

Hou er trouwens wel rekening mee dat je maximale bandbreedte niet al te hoog gaat zijn, de 54G is zoals de naam al zegt een 802.11g-apparaat, wat onder ideale omstandigheden max 24Mb/s kan leveren, maar in praktijk niet snel boven de 12Mb/s uitkomt. Dat betekent dus dat je geen HD content zult kunnen afspelen op de Home Theater, aangezien broadcast quality HD al 16Mb/s gebruikt en BluRay kun je met >32Mb/s helemaal vergeten.

Dit soort bandbreedtes over WiFi leveren is sowieso een uitdaging die in veel huizen gewoon niet gaat lukken, zelfs met nieuwe 802.11n dual-band apparatuur. Als het niet lukt zul je toch naar iets bedraads moeten kijken. Powerline *kan* genoeg bandbreedte leveren, maar de factoren die daarbij spelen zijn voor de leek niet echt inzichtelijk (stroomgroepen, inductieve eigenschappen van apparaten die erop aangesloten zijn...). Best is om een setje te lenen om uit te proberen hoe het bij jou werkt voor je besluit tot aanschaf. Uiteindelijk kan het erop neerkomen dat er geen alternatief is voor bedraad ethernet. Hou dat in het achterhoofd.
Dit kan met de standaard firmware :)

Verwijderd

ik vrees voor je dat de apple hierbij een probleem gaat opleveren.
Normaal kan dit prima, maar mijn ervaring met apple producten is dat deze 0,0 samenwerken met andere merken.

Maar als je ze hebt, probeer het gewoon uit. het kan in ieder geval wel.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Apple heeft hier niets mee te maken, de Airport doet niets anders dan een WiFi-netwerk opzetten. Het is de WRT54G die het naar Ethernet moet bridgen. Als je met een non-Apple device kunt aanmelden op het netwerk dan werkt dit. En mijn ervaring met Airports is dat ze prima apparaten zijn met goede performance en geen interop problemen met andere types computer. WiFi onder MacOS 10.7 is een drama, maar daar gaat het hier niet over ;)

Oslik blyat! Oslik!