Speciale tekens in bestanden en mappen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378762

Topicstarter
Wat is nu precies het gevaar in een Windows Server omgeving als clients bestanden en mappen aanmaken met speciale tekens? Bij ons blijft het maar gebeuren omdat ze het niet geloven dat bestanden corrupt kunnen raken of niet meegenomen worden in de back-up. Wat is hier nu echt de gedachte hierover?

Dus bestanden zoals 200.567.001.asm of bestanden met underscores en aanhalingstekens.
Alvast bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07 15:06
Gewoon maken. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord :)

Ik gebruik vaak underscore. Spaties geven in algemeen meer problemen op denk ik. Denk aan scripts die spactie gevoellig zijn. Ook dit is makkelijk op te lossen met "' maarja O-)

[ Voor 52% gewijzigd door Killertjuh op 14-05-2012 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:47

E-Vix

Nu met sneeuw!

Vroeger in oude Windows versies waren leestekens etc. niet toegestaan. Tegenwoordig in de huidige Windows versies zijn de meeste wel toegestaan. Sowieso als een karakter niet toegestaan is zal Windows ook niet toestaan om deze in een bestandsnaam of mapnaam te gebruiken.
Je kan je gebruikers dus lekker hun gang laten gaan. Als zij een bestand perse !@#$%.asm willen noemen dan doen ze dat maar lekker. Het kan geen kwaad, het zorgt niet voor data corruptie en het zal er ook niet voor zorgen dat een backup zal falen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 15:56
Er zijn wel een aantal tekens die je eigenlijk niet moet gebruiken in bestanden, maar zolang je je aan:

Wikipedia: Filename

houdt is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07 15:06
bazkar schreef op maandag 14 mei 2012 @ 09:35:
Er zijn wel een aantal tekens die je eigenlijk niet moet gebruiken in bestanden, maar zolang je je aan:

Wikipedia: Filename

houdt is er niks aan de hand.
. period or dot
allowed but the last occurrence will be interpreted to be the extension separator in VMS, MS-DOS and Windows. In other OSes, usually considered as part of the filename, and more than one period (full stop) may be allowed.

Ik neem aan vanaf windows NT zal dit toch geen probleem meer mogen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 15:56
Killertjuh schreef op maandag 14 mei 2012 @ 09:45:
[...]

. period or dot
allowed but the last occurrence will be interpreted to be the extension separator in VMS, MS-DOS and Windows. In other OSes, usually considered as part of the filename, and more than one period (full stop) may be allowed.

Ik neem aan vanaf windows NT zal dit toch geen probleem meer mogen zijn ?
Het is dus ook geen probleem om meerder punten te gebruiken, maar windows zal de laatste period altijd beschouwen als scheiding tussen filename en extension, of je dat nu wilt of niet. Dus de file: ik.zit.in.bat (ja, heeft een typo, kon zo snel geen goed voorbeeld vinden) is een batchfile volgens windows en zal bij openen etc. ook zo behandeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 378762 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 09:22:
Wat is nu precies het gevaar in een Windows Server omgeving als clients bestanden en mappen aanmaken met speciale tekens? Bij ons blijft het maar gebeuren omdat ze het niet geloven dat bestanden corrupt kunnen raken of niet meegenomen worden in de back-up. Wat is hier nu echt de gedachte hierover?

Dus bestanden zoals 200.567.001.asm of bestanden met underscores en aanhalingstekens.
De normale leestekens zoals punten, komma's, underscores en aanhalingstekens zijn (vandaag de dag) vrijwel nooit een probleem. Als dat bij jullie wel voor problemen zorgt dan kun je beter op andere backupsoftware overstappen.

Alleen hele exotische karakters zoals / (slash), \ (backslash), * en ? kunnen potentieel problemen geven maar je moet wel hele exotische software hebben om zulke bestandsnamen te kunnen maken. Meest realistische scenario lijkt mij een UNIX/Linux machine (waar zulke tekens in bestandsnamen wel toegestaan zijn) die schrijft naar een fileshare op een Windows server, zodat de backupsoftware opeens te maken krijgt met bestandsnamen die normaal gesproken helemaal niet mogelijk zijn onder Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > WSS

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bestandsnamen (inclusief extensie) laten eindigen op . is nog steeds geen goed plan.
MSDN: CreateFile function
MSDN: Naming Files, Paths, and Namespaces

http://blogs.technet.com/...ft-when-is-son-s-day.aspx

[ Voor 75% gewijzigd door alt-92 op 24-05-2012 14:11 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1