Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:58

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hallo Allen,

De Samsung Galaxy S1 telefoon van mn vader heeft helaas een ritje meegemaakt in de wasmachine. Volledige programma doorgedraaid. Naderhands kwam mn pa erachter en toen ik vlak erna thuis kwam gaf hij hem aan mij, ik heb natuurlijk direct de batterij eruit gehaald en vervolgens de telefoon zo'n 64 uur in een tupperware bakje met ongekookte rijst gedaan met het deksel erop. Uiteraard met de batterij los in het bakje rijst en de backcover er ook af.

Vervolgens de telefoon geprobeerd aan te doen, maar ik krijg geen reactie. Ik houd de aan toets ingedrukt maar er gebeurt helemaal niks. Lader erin gedaan, geen verschil.

nu is de vraag, wat is er mis, volgens mijn pa was de telefoon al een lange tijd (paar dagen ofzo) niet meer opgeladen, dus het kan ook evt. zijn dat de telefoon al helemaal leeg was voor de wasmachinebeurt. Dat zou natuurlijk perfect zijn, maar dat is geen zekerheid.

Is dat de telefoon niet aan gaat nu dat hij defect is, of dat hij gewoon 100% leeg is.

Als je de telefoon op stroom aansluit, hoort er dan altijd een indicator te gaan branden? (batterij icoon op scherm ofzo?) of gebeurt dat pas zodra hij een aantal procent opgeladen is?

En als laatste vraag, hoe test ik de batterij. Ik heb hem wel even aan een multimeter gehangen, en als ik het goed zie komt er 3,9 volt vanaf (terwijl 3,7 volt op de batterij vermeld staat). Als ik echter hem op de amperestand zet krijg ik er 0,0 uit. Wat zegt dit?

Alvast bedankt voor alle hulp! (De telefoon zit nu deels losgeschroefd nogmaals in een bakje rijst sinds vanmorgen...)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• rickyy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 11:10
0 ampere betekend volgens mij leeg. Ik heb mijn SGS2 ooit direct op het net aangesloten zonder accu, waar dit bij sommige apparaten werkt, werkte dit hier niet. Ik kon de telefoon zelfs een tijdje niet meer aan de praat krijgen. Na een tijd ging hij wel weer aan.

Zodra een telefoon in water is geweest mag je hopen dat ie al uitstond. Als je hem dan laat uitdrogen voor 100% moet de telefoon gewoon weer aangaan.

Als de phone namelijk uitstond terwijl hij nat werd treed er geen kortsluiting in op.

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
rickyy schreef op maandag 14 mei 2012 @ 01:31:
0 ampere betekend volgens mij leeg. Ik heb mijn SGS2 ooit direct op het net aangesloten zonder accu, waar dit bij sommige apparaten werkt, werkte dit hier niet. Ik kon de telefoon zelfs een tijdje niet meer aan de praat krijgen. Na een tijd ging hij wel weer aan.

Zodra een telefoon in water is geweest mag je hopen dat ie al uitstond. Als je hem dan laat uitdrogen voor 100% moet de telefoon gewoon weer aangaan.

Als de phone namelijk uitstond terwijl hij nat werd treed er geen kortsluiting in op.
Precies, dat hoop ik ook, maar ik vraag het me af. Mijn vader vergeet m nog wel is op te laden, net als dat ie vergeet hem uit zijn broekzak te halen voordat de broek in de was gaat, maar toch. Paar dingen hoop ik zeker te krijgen, 1. wanneer meet je een batterij leeg of dood? 2. Wat gebeurt er als je je galaxy met 100% lege of defecte batterij aan de stroom hangt.

en eventueel, is er iets anders wat ik kan testen? Ik heb hem zoals gezegd wat open geschroefd, oftewel de schroeven achterin eruit gehaald en die plastic cover eraf gehaald. En ik zie nergens water, het moederbord ziet er netjes uit, geen doorbrandplekjes of wat dan ook, maarja de vraag is of dat met het blote oog te zien is... Kan ik nog iets anders doen of testen? Ik las ergens ook iets over met een tandenborstel het moederbord schoonmaken met een of andere alcoholhoudende vloeistof?

Ik ben blij met iedereen die me iets meer kan vertellen dan ik al weet!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een batterij zal nooit volledig ontladen zijn, dat komt door het verbruik van de telefoon. Al vraag ik me af of die kleine hoeveelheden echt zo schadelijk zouden kunnen zijn. ;)

Je kan natuurlijk proberen wat de telefoon doet als je de telefoon aan de lader hangt; laadt ie op, dan doet ie het, laadt ie niet op, dan is ie dood.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk dat je het wel kan vergeten. In waspoeder zit doorgaans zout en dat vreet aan elektronica. Verder als je een telefoon in bijv. een emmer laat vallen en je haalt hem er snel uit, dan krijgt het water niet de kans om helemaal in de telefoon te trekken. Sommige kieren zijn zo klein dat dat wel even nodig heeft..

Bij een volledige wasbeurt zal het hele ding wel doorweekt geworden zijn. Dan is 64 uur drogen bij lange na niet genoeg. Dat duurt veel langer om te drogen. Komt nog eens bij dat er dan allemaal wasmiddel (met zout, wat geleid en corrosie veroorzaakt) in het ding zit.

Daarnaast is leeg met een moderne telefoon als een S2 nooit helemaal leeg. Het type accu (Li-Ion) staat dit niet toe omdat deze accu's beschadigd raken als ze diepontladen zijn. Reken er dus maar op dat er nog meer dan genoeg spanning in de accu zat om de telefoon nog een keer op te starten en dus ook om schade aan te richten.

Laat het ding nog een maand liggen en kijk dan nog eens..als je mazzel hebt start het ding op. Anders..zonde van die S2.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als je hem op ampere zet en doormeet maak je pure sluiting, probeer maar eens een stopcontact te meten. kijk maar wie het langer uithoud, je multimeter of de zekering 8)7

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb geen elektronica gestudeerd maar het lijkt mij dat dat juist spreekt voor een nu volledig ontladen (of dode) accu? :P Anders zou die meter wel iets aangeven..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als je op de T connector (meestal de middelste van de 3) zat kan het wel kloppen dat je niks mat, dan zit er een temperatuursensor tussen die in de accu zit weggewerkt. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• RocketKoen
  • Laatst online: 21-11 23:09
Glashelder schreef op maandag 14 mei 2012 @ 02:02:
Ik heb geen elektronica gestudeerd maar het lijkt mij dat dat juist spreekt voor een nu volledig ontladen (of dode) accu? :P Anders zou die meter wel iets aangeven..
En volledig ontladen accu geeft 0V aan als je de spanning tussen de polen meet.
Onder de 2.4V is diepontladen. Dan is hij ook stuk (kan niet meer geladen worden).
alles tussen de 2.4V en 4.2 volt = je batterij leeft nog.
De accu doet het dus nog prima.

De rest van je telefoon waarschijnlijk niet...
Android toestellen geven zover ik weet (mijn galaxy S tenminste) een laad indicatie (groen batterij icoon midden op je scherm) als je de lader aansluit terwijl de telefoon uit staat.

De combinatie van wasmiddel, vuil en water en rond gegooid worden in een wastrommel voor een anderhalf uur is niet heel erg goed voor elektronica...
Ook al heb je de telefoon helemaal droog, dan zit er nog een hoop geleidende aanslag op de elektronica. Je zou het nog kunnen proberen schoon te maken met pure alcohol. Maar ik geef je weinig kans.

TheS4ndm4n#1919

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11 22:32

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik ben ook bang dat de telefoon is overleden, water, wasmiddel en een Samsung Galaxy S is geen goede combinatie, natuurlijk je zou een kans hebben gehad als de telefoon kort zou zijn nat geweest, maar een volledig wasprogramma is denk ik te veel.

Ik heb telefoons gezien die minder water schade hadden, bijvoorbeeld maar heel even nat geweest, die behoorlijk wat interne waterschade hebben gehad.

De telefoon een poos in een bak met rijst laten liggen is ook zeker geen garantie tot succes, ik ben bang dat je pa een andere telefoon kan gaan uitzoeken.

Cogitationis poenam nemo patitur

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bullet NL schreef op maandag 14 mei 2012 @ 09:32:
De telefoon een poos in een bak met rijst laten liggen is ook zeker geen garantie tot succes, ik ben bang dat je pa een andere telefoon kan gaan uitzoeken.
^^ Dat.
Geen tijd meer aan besteden, een smartphone kan niet tegen wasmachines.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Bullet NL schreef op maandag 14 mei 2012 @ 09:32:
Ik ben ook bang dat de telefoon is overleden, water, wasmiddel en een Samsung Galaxy S is geen goede combinatie, natuurlijk je zou een kans hebben gehad als de telefoon kort zou zijn nat geweest, maar een volledig wasprogramma is denk ik te veel.

Ik heb telefoons gezien die minder water schade hadden, bijvoorbeeld maar heel even nat geweest, die behoorlijk wat interne waterschade hebben gehad.

Ja nou het suffe is ook dat hij er intern prima uitziet. Ik wil wel gaan loggen hier hoe het status verloopt, want ik wil wel graag alles er aan doen wat een optie is om hem te fixen.

Schoonmaken is iets wat ik ook kan proberen dus? Waarmee kan ik dat doen? Ik las iets van een tandenborstel gebruiken om te borstelen, en dan iets als een alcoholvloeistof, iemand meer idee hoe dat heet en waar ik dat kan vinden? En moet ik dan ook de processor en andere chips die onder die schildkapjes zitten op het moederbord?

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik zou het heel opmerkelijk vinden als het toestel na een schoonmaak weer tot leven komt, maar ik ben echt bang dat het moeite voor niets is. De elektronica in een telefoon is tegenwoordig zo complex dat een druppel op de elektronica dodelijk is. Niet voor niets gebruiken fabrikanten al geruime tijd stikkers in apparaten om te kunnen zien alsof er sprake is geweest van vocht schade. Een apparaat kan er namelijk als nieuw uit zien, maar toch compleet zijn overleden door vocht, dus ook al zie je intern niets meer zitten en heb je alles weten schoon te maken dan nog is hij defect.

Mij advies is gewoon om contact op te nemen met de support van Samsung, uitleggen dat er sprake is van vocht schade en vragen wat de eventuele kosten zijn om hem te laten maken.

Zelf gaan schroeven gaat qua fixen voor 99% op een teleurstelling uitdraaien, aan de andere kant kan je wel mooi zien hoe complex een toestel in elkaar is gezet ;)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke, een proces verder maar helaas, ik geef het op. Ik heb de telefoon schoongemaakt met 96% alcohol en dit even laten drogen, en later nog even het hele pcb erin laten weken maar geen succes. Er gebeurt gewoon niks als ik hem aan wil doen.

Ik heb ondertussen ook getest wat ik kon testen. Zo weet ik vrijwel zeker dat de accu niet leeg is, en dus dan ook niet leeg was ten tijde dat hij in de wasmachine zat. Daarnaast meet ik met mn multimeter ook stroom op de pinnetjes naar de batterij toe als ik de stroomkabel in de telefoon doe, dus dat gedeelte werkt nog wel! Nu vraag ik me af hoeveel techniek daarbij komt kijken... Ik kon ongeveer 1 volt? (ik ben niet zo'n held met de voltmeter, er kwam 0,99 op te staan iig, bij voltagemeting gelijkspanning) meten op de puntjes.

Dus of iemand moet een goed idee hebben, maar ik ben bang dat hij echt dood is en kortsluiting heeft gemaakt in de wasmachine al.

Nu dan de volgende poging, verzekeringswerk oid. Maarja, ik vraag me af of zoiets op een inboedelverzekering of iets dergelijks te verhalen valt.

Ander punt wat me wel opviel is dat ik nergens een rood stickertje oid heb gevonden wat een waterindicator kon zijn. Wel een enkele witte indicator, maar nergens iets roods. Zouden die dingen wel afgegaan zijn? Zo nee, kan ik er dan niet gewoon een garantiereparatie op gokken?

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Garantie na dat je hem hebt opengeschroefd? Neuh denk het niet....... Meestal zitten er niet of nauwelijks zichtbare markeringen in het toestel die bewijzen dat hij eens eerder is open geweest.

Overigens kan een witte stikker voldoende zijn, het kan maar zo zijn dat deze namelijk wit i.p.v. van een andere kleur uitslaat door vocht.

Vergeet niet dat een kort programma van een wasmachine minimaal 30 min duurt, das erg lang om in het water te liggen, daarbij draait hij ook nog eens rond.....

Ik wens je veel succes bij je verzekering, maar meestal dekken die dit soort "ongelukjes" niet.....

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:58

knakworst

Get more sats!

geerttttt schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 00:35:

Nu dan de volgende poging, verzekeringswerk oid. Maarja, ik vraag me af of zoiets op een inboedelverzekering of iets dergelijks te verhalen valt.
Ik vermoed van wel. Probeer het eens en laat het resultaat weten zou ik zeggen.

• RemcoDelft
De meeste inboedelverzekeringen dekken "ongelukjes" niet. Bij Unive bijvoorbeeld zou het me 100 euro per jaar extra kosten, met 100 euro eigen risico. Dat is de moeite niet waard.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Mijn inboedelverzekering dekte m'n schermpje van m'n S2 die ik had laten stuiteren anders wel gewoon. Proberen dus!

Permanent wintericon!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 13:34

Ursamajor

Astrofotograaf

Even over het meten: Stroom (Ampere) meet je in een stroomkring, dus dan zet je de meter tussen de spanningsbron en het apparaat (in serie dus).
Dus nooit op de ampere stand een batterij doormeten, want dan maak je kortsluiting!

Spanning meet je parallel. Dus met de meetpennen op de plus en de min van de batterij.
Maar dat terzijde.

Je kunt proberen om het toestel een dag op een warme kachel te leggen en af en toe met een stofzuiger voorzichtig op de diverse openingen te zuigen.

Zo heeft de iPhone van mijn zus ook de wasmachine overleefd en het nog altijd gedaan.

De accu komt later dan wel. Die zal eerst moeten laden en grote kans dat je eerst even niets ziet als je de stroom aansluit.

Gadgets FTW!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:51
RemcoDelft schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 08:21:
De meeste inboedelverzekeringen dekken "ongelukjes" niet. Bij Unive bijvoorbeeld zou het me 100 euro per jaar extra kosten, met 100 euro eigen risico. Dat is de moeite niet waard.
Ik zal eens kijken welke verzekering mijn ouders hebben want het valt me echt op wat er allemaal niet op te geven valt aan de verzekering:

- broertje struikelt over draait laptop, mag voor de nieuw waarde een nieuwe laptop uitzoeken (was €350,-)
- zusje laat haar S2 in de wc vallen, heeft laten repareren op kosten van Unive via een lokale gsmreparateur. Dit loopt nog wat het toestel doet het nog niet goed.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:16
Een wasmachine is vele malen erger. De stoffen in wasmiddelen zorgen wel voor een langzame dood van je gsm, ook al zou ie nu nog werken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke, ik krijg een testmobotje, het wordt een hobbyprojectje denk ik. Ik neem een mobotje met een software probleem over. Nu hoop ik wel dat het moederbord het enige overleden onderdeel is. Wat denken jullie?

• RemcoDelft
geerttttt schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 20:40:
Nu hoop ik wel dat het moederbord het enige overleden onderdeel is. Wat denken jullie?
Zie dit:
Glashelder schreef op maandag 14 mei 2012 @ 01:59:
Ik denk dat je het wel kan vergeten.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Lekker kort door de bocht. Het lijkt mij toch dat het moederbord hetgeen is dat (en het enige dat) doorgebrand is... toch?

Daar komt de stroom binnen van de batterij, die destijds stroom leverde aan het apparaat. Het schijnt dat het amoled scherm compleet afgesloten is omdat stof of vocht killing is voor zo'n scherm. En ik verwacht toch dat als er ergens kortsluiting is geweest dat dit ergens in de buurt moet zijn geweest van de stroominput of power supply... Dus hopelijk is het scherm en de usb connector nog intact, niet?

Morgen krijg ik hem. Dus dan weet ik meer, maar ik probeer de slagingskans alvast in te schatten...

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als dat scherm inderdaad helemaal is afgesloten en er zijn verder geen elektrische componenten dan heb je een kans ja. Sterker nog; ik denk dat dat dan wel moet gaan werken. Maar in de praktijk is zo'n scherm nooit 100% dicht volgens mij.

En daar komt nog eens bij dat er misschien voltages door het scherm gegaan zijn die er niet doorheen horen te gaan.

Valt niets over te zeggen..je kan het alleen proberen. Ik ben benieuwd :)

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Precies, je kan met dit soort (water) schades nooit aangeven wat er opvoorhand exact kapot is, een nieuw mainboard laten komen kan voldoende zijn, maar mogelijk loop je dan tegen problemen met het scherm aan.

Overigens valt er niets te zeggen over de plek van kortsluiting, het kan namelijk maar zo dat door de vochtschade de CPU een tik heeft gehad, welke de GPU verkeerde waardes heeft gegeven om vervolgens de normale stuurstromen die naar het beeldscherm gaan helemaal verkeerd aan te sturen. Of te wel..... Uit eindelijk kan je scherm ook gewoon kapot zijn.

Een telefoon is geen groepenkast, 1 groep met kortsluiting betekend daar veelal dat de anderen gewoon door werken, een telefoon is even iets anders van opzet.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:37

Fiber

Beaches are for storming.

Mijn HTC Desire is ook wel eens kopje onder geweest. 3 dagen uit elkaar op de kachel, in elkaar zetten, opladen en hij deed het weer.

Maar warm water met wasmiddel lijkt mij wel erger dan koud water van een meertje.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:46
Mijn ervaring met een SGS 2 en water is dat die daarna kapot is.

Die van mij ging bijvoorbeeld eerst wel aan, en kon er bijna alles mee (behalve camera, gaf zwart beeld en vastlopers). Alleen niet opladen. Dus heb hem weggegooid, wat heb je aan een telefoon die niet oplaadt? :P

Ik raad je vader aan om een nieuwe te kopen voor +/- 350 euro als hij tenminste goed beviel, want je zult net zien dat hij op een kritisch moment niet meer doet.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
gabn88 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 18:59:

Die van mij ging bijvoorbeeld eerst wel aan, en kon er bijna alles mee (behalve camera, gaf zwart beeld en vastlopers). Alleen niet opladen. Dus heb hem weggegooid, wat heb je aan een telefoon die niet oplaadt? :P

Ik raad je vader aan om een nieuwe te kopen voor +/- 350 euro als hij tenminste goed beviel, want je zult net zien dat hij op een kritisch moment niet meer doet.
Dus je hebt alles weggegooid ipv te verkopen wat nog goed was ofzo? :P

Verwijderd

gabn88 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 18:59:

Je kon ook een nieuwe batterij kopen of lenen en het daarmee proberen want het kan zijn dat er kortsluiting was en de batterij dood was gegaan :D :P

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:55:
[...]

Je kon ook een nieuwe batterij kopen of lenen en het daarmee proberen want het kan zijn dat er kortsluiting was en de batterij dood was gegaan :D :P
Kan ook, maar het lijkt me dat als ik de telefoon dan aan het stroom leg hij het had moeten doen... toch?

Daarnaast meette hij nog gewoon 3,93volt uit, zo hij het lijkttt... te doen..

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:19
Mijn (collega's) ervaring is dat als je een telefoon kort in de wc-pot laat vallen en daarna onmiddelijk uitzet en eerst heel lang laat drogen je nog een kans hebt. maar een wasmachine... oei!
mijn collega's hebben ervaring op gedaan met een aantal htc desire s telefoons, en ook nog o.a. htc touch pro 1 en 2.
Bij de mensen die de telefoon direct weer hadden proberen aan te zetten kwam het meestal niet meer goed.
De hoeveelheid die al in de wcpot zijn gevallen... verbazingwekkend.

[ Voor 14% gewijzigd door bastian433 op 23-05-2012 00:19 ]

Pagina: 1