Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tedkees
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18-06-2015
Goed, ik heb een week of twee geleden een gloednieuwe HDD gekocht, mooie upgrade naar 1TB voor m'n oude 320GB schijfje. Windows 7 Pro geinstalleerd, ging goed. Toen ik bezig was met de installatie van de rest van de meuk die ik nodig heb op m'n PC (Visual Studio, updates, je kent het wel) ging de schijf raar doen. Het leek erop dat de schijf in sleep-mode ging (je hoorde de schijf stoppen weer starten). Heel het systeem hangt voor een seconde of 10, en daarna ging 't wel weer.
In HDTune een error scan gedaan, direct al een aantal bad blocks gevonden. Ik heb 't nog even aangekeken, maar de problemen werden erger. Terug naar MyCom gegaan, die kregen 't ding niet eens aan de praat in hun testbank, dus een nieuwe meegekregen (goeie service wat dat betreft).
De schijf die ik nu heb lijkt hetzelfde probleem te vertonen. Sterker nog, ik krijg nu blue screens bij dezelfde symptomen!

Wat ik inmiddels heb geprobeerd is om de schijf op een ander channel aan te sluiten, ik heb m'n andere apparaten ontkoppeld (m'n oude HDD, DVD brander), geprobeerd om alle drivers te updaten (lukt niet, crash na een tijdje), etc.

Inmiddels wordt deze schijf niet eens meer herkend door m'n BIOS. Sterker nog, als ik beide schijven aansluit herkent ie de tweede ook niet. Ik begin nu toch wel te twijfelen aan m'n kunde wat betreft aansluiten van nieuwe hardware...
Is het heel gek als ik twee keer een brakke schijf meekrijg van MyCom? ik heb eens wat gegoogled, en daar komt wel uit dat de WD Caviar Black een vrij hoge DOA rate heeft vergeleken met andere schijven.

Voor de volledigheid, m'n specs zijn nu:
moederbord: Asrock Extreme3 Gen3, Z68 chipset
gfx: Sapphire HD4850 1GB, weet de preciese specs niet uit m'n hoofd
processor: Intel i5 2400
geheugen: 8GB Kingston HyperX, 2x4gb
HDD (oud): Hitachi HDT725032VLA360
HDD (nieuw): Western Digital WD1002FAEX
PSU: Superflower SF-550P14P (550Watt). Voltages zijn erg netjes binnen de marges volgens SpeedFan en m'n BIOS.
Verder heb ik niets aangesloten, om zo min mogelijk externe invloeden te hebben die dit kunnen beinvloeden.

De BIOS van m'n moederbord is up to date volgens de website. Hier zou 't dus niet aan kunnen liggen.
Als ik m'n oude HDD gebruik om van te booten gaat alles prima, draait dagen achter elkaar als een zonnetje. Ook geen rare freezes, niks in m'n event log over failures.

Ik zie niets wat ik fout zou hebben gedaan. M'n post hier is dus voornamelijk om extra te checken bij m'n mede-tweakers of 't nog iets anders zou kunnen zijn dan een slechte batch harddisks bij MyCom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Als ie niet herkend wordt, maar je oude hdd aan dezelfde kabel nog wel, dan is deze nieuwe ook gewoon kapot. Hoeft niet vreemd te zijn, als je dat ding bij dezelfde winkel haalt en ze zijn in dezelfde doos het magazijn in gegooid kunnen ze gerust beide stuk zijn. Je hoeft ook niet gek op te kijken als een 3e exemplaar van dezelfde zending ook gewoon in de eerste uren sterft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GreyGhost
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:01

GreyGhost

Het is een spook

Ik zou de kabels / stekkers ook checken en mogelijk sata vervangen uit voorzorg.

PSU is ook niet echt en A-merk volgens mij? Idle kan hij best OK waardes geven, maar hoe is dat onder zware load? Kan zijn dat de nieuwe hdd wat gevoeliger is hiervoor?

Heb je wel eens memtest gedraait? Corrupt geheugen kan ook crashes veroorzaken (al lijkt een beschadigde hdd me niet direct waarschijnlijk.

For I am grey, between the darkness and the light

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tedkees
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18-06-2015
GreyGhost schreef op maandag 14 mei 2012 @ 19:48:
Ik zou de kabels / stekkers ook checken en mogelijk sata vervangen uit voorzorg.

PSU is ook niet echt en A-merk volgens mij? Idle kan hij best OK waardes geven, maar hoe is dat onder zware load? Kan zijn dat de nieuwe hdd wat gevoeliger is hiervoor?

Heb je wel eens memtest gedraait? Corrupt geheugen kan ook crashes veroorzaken (al lijkt een beschadigde hdd me niet direct waarschijnlijk.
Ik heb alle mogelijke tests zo'n beetje wel gehad geloof ik ;-) Kabeltjes ook vervangen, ik heb nu schijf #3 meegekregen bij een andere vestiging. Tot zover lijkt ie 't veel beter te doen, dus ik vermoed toch dat 't een slechte batch oid was. Die vestiging van MyCom was ook net open (Dordrecht), dus wellicht dat er bij de inrichting of levering een doos omgedonderd is? Ik zie ook geen rare pieken omlaag bij een HD test (HD tune), wat ik bij de andere twee schijven wel direct zag. Een spike naarbeneden richting de 20MB/s, waarbij nu het minimum zo rond de 60 zit, en dat is aan 't einde van de test ipv het begin.

Wat betreft de voeding: nee, geen A-merk, maar 't moet voldoende zijn voor wat er in zit. Daarbij had ik 't probleem zonder enige noemenswaardige load, tenzij je een browser opstarten dusdanig zwaar noemt dat je daar problemen mee zou kunnen verwachten.

En dan nog even wat betreft corrupt geheugen: als ik op m'n goeie ouwe hitachi schijf draai kan ik dagen, of zelfs weken achter elkaar draaien zonder problemen.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval, voorlopig even fingers crossed en goed in de gaten houden ;)

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True