Fan led "Hoesje/schoentje" vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:20
Hoi,

Ik heb een CoolerMaster CM690 II. Daar boven zit een knopje om het lampje uit te doen van de led fan die aan de voorkant zit. Alleen dat ledje is stuk gegaan, dus ik heb een nieuwe fan gekocht. Alleen, de aansluiting ziet er zo uit:
http://i45.tinypic.com/15ws8w.jpg

Dit past niet op de aansluiting van de kast waar je de fan uit/aan kan doen.
Nu dacht ik; is het mogelijk om dat "schoentje" van die fan met de kapotte ledjes te vervangen en deze aansluiting te verwisselen met die andere:
http://i45.tinypic.com/23ta3l.jpg

Dus even een samenvatting; Kan ik dat plastic schoentje, van die fan met de kapotte fans er af trekken, en dan de aansluiting van me nieuwe fan vervangen met dat schoentje; zo ja, hoe?

Alvast bedankt!

PS. Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's, webcam kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Een echte tweakers knipt destekkertjes eraf, knipt draadjes door, stript ze, soldeert draadjes weer aan elkaar, stukje krimpkous erom en klaar! :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dat maakt dan alsnog niet zoveel uit ;) Waarschijnlijk zitten de draadjes voor de ledjes intern in de koeler gesoldeerd.
Je zal dus een koeler moeten zoeken die losse draden voor de leds heeft, net als de orginele.
Of dat zelf eraan maken, maar dat is een leuk priegel klusje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
GGS_206 schreef op zondag 13 mei 2012 @ 20:04:
Een echte tweakers knipt destekkertjes eraf, knipt draadjes door, stript ze, soldeert draadjes weer aan elkaar, stukje krimpkous erom en klaar! :)
En wat zou je als beginnende "tweaker" die net een half jaar geleden op ze 14de verjaardag ze eerste PC in elkaar heeft gezet en niet beschikt over een lasapparaat doen?

@Aktivehate, wat bedoel je precies met de koeler...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Je hebt geen lasapparaat nodig hoor :P een simpele soldeerbout voldoet ;)

Wat ik bedoel is dat die ledjes van de oude koeler, losse draden hadden. Je kon daarvan dus de leds aanzetten zonder de koeler te laten draaien.
Bij deze echter zitten de ledjes intern op de koeler gesoldeerd, en zal je de koeler dus spanning moeten geven ( en dus laten draaien) om de ledjes aan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
Nee, er zijn 2 aparte kabels. De 1 stop ik in een FAN slot op me moederbord, de andere op een LED slot. Ik kan dus gewoon me LED's aanhebben zonder dat me koeler draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:06
Zijn nieuwe fan heeft toch een los stekkertje voor de LEDs?

En ik ben nu 15, en heb al heel wat soldeerbouten in mijn handen gehad hoor :) Ik zou bijde fans meenemen naar je techniekleraar en vragen of hij je wil helpen de stekkertjes te verwisselen. Jij leert echt Tweaken, je hebt een nieuw stekkertje en je techniekleraar is blij omdat je inzet toont. Triple win!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Ook bij je nieuwe koeler?
Als dat zo is kan je natuurlijk gewoon de stekkertjes overzetten en pronto!

Het idee van marcop23 is zeker niet slecht! ook nog wel eens gedaan een paar jaar geleden :) werd altijd wel positief op gereageerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
@DPC, wij hebben écht helemaal nog NOOIT techniek gehad op de Havo hier op onze school :P Anders was het wel echt makkelijk geweest ja! Sure dat hij me wel kon helpen ^^
Het probleem is dat me vader niet een hele klusser is, hij heeft wel een boor/dremel etc, maar een solderbout/las apparaat, nee, hebben we niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Ok raar, deden ze bij ons wel altijd.

Dan kan je nog de ultieme prutser stijl doen, de draden door knippen, aanstrippen, en dan simpelweg de kernen in elkaar draaien :P en dan met krimpkous oid eroverheen zodat het wel een beetje stevig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
AktiveHate schreef op zondag 13 mei 2012 @ 20:30:
Ook bij je nieuwe koeler?
Als dat zo is kan je natuurlijk gewoon de stekkertjes overzetten en pronto!

Het idee van marcop23 is zeker niet slecht! ook nog wel eens gedaan een paar jaar geleden :) werd altijd wel positief op gereageerd!
Ja, ook bij me nieuwe koeler!
Maar bij het overzetten, moet je zeker rekening houden met de +/- kantjes van de draadjes? En aan welke kant moet dan welk draadje? En hoe zet draadje opnieuw vast in het stekkertje?
Zoals ik hier boven vermeld heb, in de Havo heb ik geen techniek les :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:06
Gewoon vragen. Mijn vader heeft juist vrij weinig elektrisch gereedschap (boormachine only) enz, maar hij had wel een soldeerapparaat. Zo'n ding is dan ook 500x zo simpel als een lasapparaat, en kost dan ook geen drol.

Maar heb jij in havo3 echt geen techniek-achtig vak? NST ofzo? Ik heb ook geen techniek (gehad) als vak, maar wel vaak genoeg een soldeerbout in mijn handen gehad op school (VWO).

O ja, als je de draadjes verkeerd om doet, gebeurt er niets. Gewoon, niets. LED's zijn namelijk diodes (de D in LED) en die hebben als kenmerk stroom in één richting door te laten :)

[ Voor 35% gewijzigd door marcop23 op 13-05-2012 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Jep, + en - moet je op letten. Maar dat kan geen kwaad mocht je ze in 1e instantie verkeerd om doen ;)
Je moet ook de draad van beide in het midden doorknippen, dat maakt het makkelijker dan.

Al kan je bij die zwarte ook de pennentjes uit het platic drukken, en daar dan de draadjes inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
Okay. Ik heb nu het stekkertje:
http://i45.tinypic.com/23w63p1.jpg

Als ik van me nieuwe fan, die LED draadjes doorknip, zodat ik het koperen goed in dit stekkertje weet te krijgen, werkt het dan? En, moet aan de linkerkant de + kant of aan de rechterkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Dat is het oude stekkertje toch?
Wat je kan doen, is bij die zwarte ook de pinnentjes eruit halen, openbuigen, oude draad eruit en dan de draadjes van je nieuwe koeler erin doen.
Netjes dichtbuigen, weer in het plastic steken en aansluiten maar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
Ja, dat is het oude stekkertje ^^. Ik heb hier al de oude draadjes uitgehaald, dan gewoon ff die van me nieuwe fan er ook uit halen, en dan hier in doen.

Nog de vraag: Weet jij toevallig of het + draadje aan de linker of rechter kant van het stekkertje moet? (Gezien vanaf de foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 21:00
Over het algemeen is rood + en zwart - dus kijkend naar je eerdere foto's zou ik zeggen rechts,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Diegene waar + bij staat moet op de plek waar het rode draadje zat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:15

thijsco19

KTM 990 SMT

Op die zwarte connector staat + en -, en + is inderdaad rood en zwart is de - .

Ik denk dat wat Aktivehate zegt het gemakklijkste is. Voorzichtig de pinnetjes eruit halen en de draadjes vervangen en klaar is Penait1 :*).

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
Thanks allemaal voor de hulp! Morgen of vanavond even proberen, hopen dat het werkt ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Is goed, succes!
Zal de thread ff in de gaten houden, als je vragen hebt of het lukt niet post maar!
DM sturen mag ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:48
let op, de pinnetjes van beide connectoren die je liet zien in je foto's, zijn verschillend, en zullen dus niet zomaar (perfect) passen in de andere connector.

mogelijk met enig geweld wel, maar het is er niet voor gemaakt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Hij kan beter proberen om de pennetjes open te buigen en daar de draadjes in de te doen, dan dicht te buigen.
1 op 1 uitwisselen gaat zoiezo niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleus
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 16:53
volgens mij is:
foto 1 -- 3.5 volt
foto 2 -- 12 volt

gaat niet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Waar baseer je dat op dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Led uitgang op moederbord geeft 3.5 volt, een fan header op een moederbord geeft 12v. Als je de led dus zonder weerstand op de fanheader aansluit zal de led doorbranden.

@ TS: Een thread met 24 reacties over het aansluiten van een led/fan..... iets meer zelf uitzoeken kan opzich geen kwaad.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Het is wel een moederbord aansluiting ja, maar doorgaans zet je de leds van je fans niet op je moederbord. Kwestie van even testen voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
ziet er inderdaad uit als een connector welke op je mobo gaat, maar wie weet is er een special printje in de kast?

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Denk het wel, dat is de fancontroller van de kast.
Maar dat is voglens mij de witte.
Denk dat TS gewoon even op de doos van de nieuwe koeler moet kijken of in het boekje waar deze precies geschikt eris (Voltage voor leds enz)
Pagina: 1