Netbook ontvangen... wat zal ik ermee doen? (OS Keuze)

Pagina: 1
Acties:
  • 712 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb mijn moeder een opgeknapte NX9420 cadeau gedaan vanwege het grotere scherm, dvd brander, etc. Haar oude laptop(je), voorheen van mijn zusje, heb ik meegekregen, nadat ik de grotere harde schijf daarvan in haar HP heb gestopt.

Ben dus nu de trotse bezitter van een HP Mini 2133 netbook met 1gb ram en een 60gb HDD :P.
Mijn vrouw en ik hebben eerder zo'n ding gehad, 2 jaar geleden, en dat was er eentje met Windows Vista. Omdat zoiets natuurlijk met geen mogelijkheid vooruit te trappen is, hebben we die op WinXP gedraaid, nog enigzins bruikbaar.

Ik heb beloofd deze niet van de hand te doen maar gewoon te bewaren. Aangezien ik hem niet echt nodig heb (we hebben allebei een snelle notebook en er staat boven nog een Ubuntu werkstation/Server) wil ik kijken of ik de eeuwig trage 2133 notebook snel kan maken! Dat gaat uiteraard niet met Windows (of iemand moet Win98 drivers voor dit ding willen schrijven :+) dus een Linux/Unix distro zal het worden. Het is me om het even welke, al heb ik vooral ervaring met Debian, dus andere distro's gaan wat meer moeite kosten.

Doel:

Dit kleine notebookje ultra-snel en responsief maken

Uitdaging:

Via Chrome 9 videokaartje, Broadcom wireless, 1gb ram.

Opties:

kant-en-klare distro, lichte GUI of alleen een window manager?

Wie heeft er leuke ideëen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:20

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Oeh die Via Chrome's zijn volgens mij echt een horror met Linux :X

Krijg die eerst aan de praat goed en ga dan kijken naar wat je er allemaal aan WM op kan draaien.

Oh ja gewoon een simpele interface pakken. Fluxbox oid werkt prima.

[ Voor 17% gewijzigd door Touchdomex op 13-05-2012 18:50 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb een Debian Squeeze Netinstall iso geprobeerd en die faalt op zowel grafische als niet-grafische installatie, dus ja, dat idee had ik al :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonwin7
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 14:30
Chromium OS (aka chrome OS)
aangezien de snelle boot tijd en het gemak altijd leuk om te proberen
ik weet niet of dit goed word ondersteund door de door jou genoemde hardware, maar het altijd het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Zou de overeenkomstige naam goed nieuws zijn voor de gpu-ondersteuning? :P

Ik ben nu een Mint installatie aan het proberen, omdat ik daar veel goeie berichten over kon vinden. So far wilde een direct install niet werken, maar de live mode wel... hij is nu daarvanuit een installatie aan het draaien, de muis stopte evenwel halverwege met werken dus moet met tobo verder tot aan de reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 07:58
In de quickspecs zie ik SuSE Linux Enterprise Desktop 10 worden genoemd. Misschien meer succes met OpenSuse?

http://h18000.www1.hp.com...cs/13009_na/13009_na.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
d33n schreef op zondag 13 mei 2012 @ 19:59:
In de quickspecs zie ik SuSE Linux Enterprise Desktop 10 worden genoemd. Misschien meer succes met OpenSuse?

http://h18000.www1.hp.com...cs/13009_na/13009_na.html
Zou je denken, maar daar schijnt een hoop gedoe om te zijn, vooral vanwege crappy GPU ondersteuning.

Overigens ging de Mint installatie verder zonder problemen, maar na de reboot wil de wireless nog niet starten. Hij detecteerde zelf de broadcom en bood aan de drivers te installeren dus dat heb ik maar even via Wired gedaan. Ook na nog 2 reboots wil er echter geen wireless werken.

ff googlen dus :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:06
1GB ram is wel een beetje weinig, deze zou je sowieso kunnen upgraden naar bijv. 2GB dat scheelt al een slok op een borrel :). Verder kun je een kleine SSD van 60GB oid plaatsen. Je zou ook nog de CPU kunnen de-solderen (let op! BGA) en een andere erop plaatsen (wel lastig, veel werk, geen garanties). Heb je Debian of Ubuntu al getest? :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op zondag 13 mei 2012 @ 20:13:
1GB ram is wel een beetje weinig, deze zou je sowieso kunnen upgraden naar bijv. 2GB dat scheelt al een slok op een borrel :). Verder kun je een kleine SSD van 60GB oid plaatsen. Je zou ook nog de CPU kunnen de-solderen (let op! BGA) en een andere erop plaatsen (wel lastig, veel werk, geen garanties). Heb je Debian of Ubuntu al getest? :)
WinXP draait normaal prima op 1gb, dan moet ik toch ook wel een toffe linux distro kunnen gebruiken op dat ding?

Debian reeds geprobeerd (zie bovenin het topic) en er staat nu Mint op, maar heb dus wat wireless issues, tot nu toe 2 drivers onsuccesvol geprobeerd.

- edit -

Scratch that, na een installatie van een 'b43 firmware installer' werkt de wireless nu wél. Hij moest er alleen heul lang over nadenken :P.

Even kijken hoe dit wil lopen!

- edit 2 -

Youtube op 360p is al een beetje too much voor de GPU :P

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-05-2012 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou, ik heb in ieder geval een baseline vastgesteld. Op Mint 12 'Lisa' :

- haal ik 90+ minuten accuduur met wisselende last (paar keer rebooten, updates, youtube, surfen)
- performed browser zeer goed (responsief, snel laden)
- is de gpu performance zeer matig (360p youtube met moeite, HD = powerpoint)
- is op de wireless na alles out of the box ondersteund (wireless met extra driver opgelost)
- is de desktop goed bruikbaar qua indeling, leesbaarheid en ruimte (1024*600)
- idle verbruik schommelt de cpu tussen de 25% ~ 50%
- idle ram gebruik is ~215mb

Zou ik die matige gpu-performance in b.v. Youtube nog beter kunnen krijgen met een lichtere GUI of gaat dat niks uitmaken?

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-05-2012 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom denk je dat je GPU belast wordt bij het kijken van YouTube? Het gebeurt met niet-ondersteunde GPUs allemaal in de CPU. Als je idle al 50% CPU gebruikt, denk je dat YT dan soepel draait? Met een iets betere CPU krijg je al snel 100% load op dat ding met flash videos.

De GUI, welke heb je nu? Gnome is te zwaar voor het bakkie, dus Xfce of LXDE zijn al stukken beter. Fluxbox of soortgelijke kan je ook proberen, dan heb je alleen een WM en geen hele DE.

Ik had daarbij ook meer van je verwacht waar je je vraag kan plaatsen. Je bent hier lang genoeg om even de stickies te bekijken en het Beleid en FAQ te raadplegen om te zien wat nou het handigst is. Dan had je gezien dat een topic bestaat juist voor dit soort vragen: Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7.
Je hebt nu de ervaring met de hardware en Mint, ik stel voor dat je in Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 verder vraagt wat nou beter is om te gebruiken. Neem daarbij de antwoorden op mijn vragen mee, zodat andere gebruikers een beetje een beeld hebben van wat je hebt. Hier gaat een slotje op. Oneens? Dan kan je dat kwijt via DM of in Oneens met de actie van een moderator? Post het hier

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.